Träns till islandshäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Träns till islandshäst

Boj tycker du bygelnosgrimman är värre än achen?

Har bara använt båda några gånger och måste nog erkänna att jag tillhör dom som in de flesta fallen inte ens spänner så de har någon funktion :d . Brukar ofta få höra om jag glömt att spänna. På egna hästar har jag sällan haft nosgrimma.

Mitt blivande sto har mkt egen vilja så skaffade faktiskt ett fullcheck bett för att "hjälpa" till när hon vill springa dit hon vill. Hon lär nog inte heller ha nosgrimma så många gånger men ska testa när hon kommit igång om det märks någon skillnad med och utan. Ska bli intressant att se men skulle tro att det inte är någon större skillnad

Jag har två stycken träns, ett rundsytt med fast remontnosgrimma som jag köpte på Landsmót i år och ett huvudlagsträns med rak bett som jag varierar med.

Boj tycker du bygelnosgrimman är värre än achen?

Den som allt annat kan bli som ett värsta tortyrredskap vid felaktig användning, bygelnosgrimman är en ren korrigeringsnosgrimma har varit det förut och jag kan inte se den på något annat sätt.

Att inte spänna en nosgrimma korrekt, dvs att man väljer att låta den vara lösare kan också ge skador. Om man rider med en väldigt löst spänd nosgrimma så kanske man inte behöver någon, och om den behövs så bör den vara korrekt inställd och spänd.

Har för mig att jag såg i någon tråd en hemsida med väldigt bra beskrivning på bla nosgrimmornas funktion (undrar om de inte hade med bett oxå?). Har inte hittat den men har någon en aning om vilken sida jag letar efter?

Det var verkligen skönt i höstas när hästtandläkaren var till stallet så passade jag på att kolla mitt blivande sto. Hon hade inte ett enda gammalt ärr och hade en bra mun. Har sett mkt hemska skador när jag jobbade inom travet och med ridhästar.

Funderar på att beställa det här huvudlaget från top reiter (hoppas det även kommer en nosgrimma i samma):
http://www.topreiter.de/shop/images/articlesbig/3.2.1600.000.02.jpg

Har alltid varit extremt tråkig i hur utrustningen ska se ut men brukar säga att en av tjejerna i stallet har smittat av sig :D

Gillar top reiters saker bla det här huvudlagsremmen (kom att tänka på att en del nya inte vet vad det är men är ett huvudlag utan pannband) som finns med matchande nosgrimma: http://www.topreiter.de/shop/images/articlesbig/3.2.1102.000.00.jpg

Jag använder ett "islandsträns" med låg nosgrimma, dels för att det passar hästmunnar bättre och dels för att jag INTE tycker det är snyggt med "ponnyträns" och höga nosgrimmor just på isisar! På andra hästar ser det bättre ut..

Håller helt och hållet med dig "inte ung".
Jag har fortfarande inte hört en enda riktigt bra anledning till att man måste ha nosgrimma.
Har även funderat på det här med gäspningar. När hästarnas spänningar släpper när man jobbar dem, så gäspar de väldigt mycket. Hur skönt är det då för hästen att inte få ge utlopp för detta.:confused:

För att remmen under ganachen verkligen ska ha effekt måste den spännas ganska hårt! De flesta har den ändå så löst så de skulle ändå inte göra nytta! Har faktiskt aldrig varit med om att tränset åkt över öronen på isis UTAN rem, men därimot på storhästar MED rem.

Håller helt och hållet med dig "inte ung".
Jag har fortfarande inte hört en enda riktigt bra anledning till att man måste ha nosgrimma.
Har även funderat på det här med gäspningar. När hästarnas spänningar släpper när man jobbar dem, så gäspar de väldigt mycket. Hur skönt är det då för hästen att inte få ge utlopp för detta.:confused:

Om hästen börjar gäspa under ett ridpass, då har den inte bara börjat slappna av den har slutat jobba också. Hästen har många sätt att släppa på spänningar, frustningar är en del, eller att hästen blåser är ett annat sätt för hästen att släppa på spänningar. Det här är möjligt om man använder en utrustning på korrekt sätt, fel använt så blir det ju naturligtvis problem.

Jo dom "vanliga" tränsen är snyggare än islandstränsen, speciellt pannbanden med små strasstenar :love:

Men som sagt: Guud vad opraktiskt! ;)

Såg att många funderade över det här med nosgrimmor och vilken funktion dom har. Nosgrimman används enbart för att hålla bettet på plats istället för att det ska kunna fara runt i munnen på hästen. Du kan till och med dra det ur munnen på hästen utan nosgrimma. Det är också därför nosgrimman ska spännas ganska hårt, prova att rida er häst med löst spänd nosgrimma så tror jag att ni kommer känna skillnad. Så vida er häst inte är en jäkel på att bita fast bettet mellan tänderna ;)

Konstigt, jag brukar rida utan nosgrimma och bettet har aldrig åkt ur munnen. Märker ingen skillnad när jag använde nosgrimma, hästen går lika bra då. Förstår faktisk inte hur bettet kan åka ur om man rider "normalt".

Enda gången bettet åkt ur munnen var när jag var tvungen att slita ner hästen i ett dike i 190 knyck för att få stopp, och då hade hästen en korrekt spänd nosgrimma på sig. Ingen "normal" ridning för mig, utan helt enkelt ett sätt att rädda hästen och mig från en olycka.

Jag skulle snarare säga att nosgrimman är till för att hindra hästen från att öppna munnen i varierande grad, tycker inte det är fel i alla tillfällen heller.

Senast ändrad:

Aschen fungerar på samma sätt tillsammans som remont, engelsk samt pullarnosgrimman enskilt var och en för sig. Hoppas du förstod det där.;)
Fö tandläkarnas mardröm, eftsom just den nosgrimman står för flest andelar av bitskador som härrör från nosgrimmor.

Vilken nosgrimma anser du vara den "snällaste" om man nu över huvud taget skall använda någon?
Min äldre häst använder jag aldrig nosgrimma på numera och det fungerar utmärkt.
Har nu en unghäst jag skall börja rida in nästa år då han blir 4.:love:
Har vant honom vid bett några gånger och använde då remontnosgrimma då det ej funkar utan.
Han gapar väldigt mycket då. Jag spänner det INTE hårt.
Har du några bättre råd?
Tanken är ju att jag så småningom skall kunna rida även den unga hästen utan grimma.
Tänderna är nyss kollade och det gör jag minst en gång om året.
Geggnir

Det där med att dra bettet ur munnen på hästen ska tas med en nypa salt, då menar jag som du berättar att man sliter och drar i hästen vilket inte förekommer särskilt ofta.

Det här med nosgrimmor är olika från häst till häst, vissa måste ha nosgrimma andra märker man ingen skillnad på. Men syftet med nosgrimma är just för att hålla bettet på plats. Dom flesta hästar jag ridit med för löst spänd nosgrimma visar det direkt med att kasta med huvudet och försöka bita tag i bettet, hänga sig i armarna ovs. Men som jag sa: Väldigt olika! :)

Tillägg: Glömde läsa det sista du skrev. Visst fungerar nosgrimmor som hejd för att hästarna ska gå och gapa över bettet, men det är inget sunt beteende utan ska tränas bort. Då använder man nosgrimman som ett hjälpmedel (i klass med tex martingal, inspänningar och sådant) och det är en liten genväg i ridningen enligt mig.

En harmonisk häst som trivs med bettet, och givetvis inte har några problem med tänderna, ska inte behöva gapa och flytta runt bettet för att det ska ligga bekvämt. Men självklart finns det hästar som har det som ovana, och ett sätt att få bort det är enligt många att sätta på dom nosgrimma.

Fast jag tycker ändå att en nosgrimma inte har en särskilt stabiliserande effekt av bettet, särskilt om det inte ens sitter ihop med nackremmen. Då sitter den ju bara där. En remont fixerar munnen mer än en engelsk nosgrimma iofs, om det är det du menar att den hjälper bettet att hållas på plats? För då menar vi väl kanske samma sak, bara det att vi uttrycker oss lite olika. :)

Om man ska använda en nosgrimma, isåfall är remont nosgrimman den snällaste även den som man använder på unga hästar vid inridning och behov. På islandshästen är den nosgrimman bäst, pga rasens korta mungipor samt låga gommar. Den är däremot inte tillåten i samband med skänkelbett, te x islandsstång under tävling. Att han gapar beror nog mer på ovanan vid bettet, en häst jag hade som gjorde så fick äta kraftfoder med bett i munnen. Det lärde honom att hantera bettet på rätt sätt, att inte lägga bettet på tänderna. (blir svårt att äta då) Huvudlaget ska då vara ganska löst spänt, så att hästen själv måste placera bettet på rätt ställe.

Senast ändrad:

Ja men allt som man har på en häst är opraktiskt.. att ta bort benslydd när händerna är stelfrysna eller knäppa upp sadelngjorden eller ta av boots.
Eller för att inte prata om att massera hästen med stela händer:crazy:

Snyggt träns överväger helt klart över de krångliga.. och på sommaren tar det 2 sekunder extra att ta av ett vanligt träns.. Och desa 2 sekunderna har jag tid med:D

Håller helt med här.. En häst ska inte gapa utan nosgrimma.. har man en häst som gapar hela tiden utan nosgrimma ska man nog ta och kolla tänderna eller kolal så inte bettet är för tjockt för hästens gomme.

Mitt hbl gapar inte och nosgrimman sitter inte åt så hårt så hon kan gapa om hon nu vill de:)
Hon kan äta gräs utan problem med sin nosgrimma på hon har inga
Jag har nosgrmman på bara för ajg tycker den är snygg...

det bästa vore ju om man red utan träns men hur många kan det??

Dom nosgrimmor jag har ridit med sitter fast i nackremmen? Jag tror vi menar ungefär på samma sätt. Fast en remont nosgrimma används också ofta på unghästar för att hästen inte ska ha samma möjligheter att lägga tungan över bettet. Alla nosgrimmor har olika syften, men just remonten (som är vanligast på islandshästar) används främst för att stödja bettet medans den engelska nosgrimman inte hjälper bettet ett dyft.

Oj vad rörigt det blev. KORT SAGT: Islandshästtränsen är ju något speciella och konstruerade på ett helt annat sätt än dom klassiska tränsen och därför används nästan bara remonten som i sin tur sitter ihop med nackstycket, och på så sätt ger mer stöd åt bettet.

Hu.. Vet inte ens om jag hängde med där själv men :smirk:

Ja men allt som man har på en häst är opraktiskt.. att ta bort benslydd när händerna är stelfrysna eller knäppa upp sadelngjorden eller ta av boots.
Eller för att inte prata om att massera hästen med stela händer:crazy:

Snyggt träns överväger helt klart över de krångliga.. och på sommaren tar det 2 sekunder extra att ta av ett vanligt träns.. Och desa 2 sekunderna har jag tid med:D
Det är kanonskönt på vintern om man bara har huvudlagsrem för de enda man behöver pilla med är sadelgjorden om man inte rider barbacka. Har inga skydd och boots är inte många gånger och de har kardborrband så de kan man ta av med vantarna på.

12.jpg

Kortet är från i somrast då jag tror jag lånade alla träns som fanns i stallet för att testa vad hon passade i.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
729
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka