Träns till islandshäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Träns till islandshäst

4901054.jpg

Här är mitt träns... det är inte det som finns på H**ks. Det är i bättre kvalitet och betydligt dyrare... Älskar det!!

Har endel träns jag...
Àstund huvudlag.
http://i19.photobucket.com/albums/b198/Eitill/peitill.jpg?t=1164566962
Rundsytt huvudlag med Àstund nosgrimma. Hemsk blandning :p (sry för den hemska bilden :crazy: )
http://i19.photobucket.com/albums/b198/Eitill/Ungdomstrning1maj013.jpg?t=1164567109
Rundsytthuvudlag med vitt pannband.
http://i19.photobucket.com/albums/b198/Eitill/Trnset.jpg
Det svarta rundsydda huvudlaget med rundsydda nosgrimman
http://i48.photobucket.com/albums/f239/Eitillhemsida/Eitill sommar/BadmedEitill2.jpg

Sen har jag även ett huvudlag med tenntrådsbroderi, en engelsk nosgrimma till den (fast med isländsk stil:p ), handgjort sidepull i Tärnsjöläder samt ett par till fula träns. Sen har jag även ett hackamore ngnstans i gömmorna :o

Jag har en vanlig enkel nackrem samt en nosgrimma, inget pannband, ingen ganachrem. Onödigt att ha så mycket remmar att spänna. speciellt under vintern då fingrarna är kalla.. Räcker gott och väl med bara en rem.

jaså har du ingen bild på det, har alltid sett achenträns på dina bilder ju och det är ju massa remmar att spänna:confused: :smirk:

Beror ju hur hårt/löst man använder den.

Jag ville egentligen bara ha en engelsk nosgrimma, men det var typ omöjligt att hitta en sån som jag ville, så hittade jag ett snyggt träns som var med aachen-nosgrimma.

Aachen är där mest för att det blir så snyggt, den hänger där. Gör ingen nytta.

Beror ju hur hårt/löst man använder den.

Jag ville egentligen bara ha en engelsk nosgrimma, men det var typ omöjligt att hitta en sån som jag ville, så hittade jag ett snyggt träns som var med aachen-nosgrimma.

Aachen är där mest för att det blir så snyggt, den hänger där. Gör ingen nytta.

Aschen fungerar på samma sätt tillsammans som remont, engelsk samt pullarnosgrimman enskilt var och en för sig. Hoppas du förstod det där.;)
Fö tandläkarnas mardröm, eftsom just den nosgrimman står för flest andelar av bitskador som härrör från nosgrimmor.

har en del träns jag också...
många av dom är ett hop-plock av massa olika träns eftersom jag tycker om när det är matchat och fixat och ja :angel:

Rundsytt nackstycke, pannband med guldkedja
4169742.jpg

samma nackstycke och pannband, med pullarnosgrimma
4169797.jpg

kompisens nackstycke, pullarnosgrimman
4719141.jpg

Svart nackstycke, lös aachen nosgrimma
4963096.jpg

Remontnosgrimman, samma pannband som alla andra
3453157.jpg

väldigt gammal bild på väldigt gammal aachen
3453167.jpg

"ponnynackstycke", pannband med smal guldkedja
5088496.jpg

och så klart mitt ljusblåa aacenträns :love:
3450137.jpg

oj så mycket det blev...

Yes, det vet jag. Men det finns så mkt som man åstadkomma så mkt skada.

Han var nyss hos tandläkarn, det var katastrof men inga bitskador eller sår i munnen.

Jag har Stübbens islandsträns och deras släta lädertyglar. Har tagit bort läderbitarna som håller ihop nosgrimman och nackstycket. Gillar stilrena träns, utan stora mässingspännen och plåtter. Mitt träns är rent och snyggt och man får fokusera på det vackra huvudet som bär upp det istället för på tränset! ;) Har ingen egen bild på det, tyvärr.

Men det är iaf ett sånt här fast svart med svarta sömmar och med lädertyglar och utan läderbitarna som håller ihop allt. http://hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/300293.jpg

Har aldrig varit med om att hästen tappat tränset när man ramlat av, med den kalufs min häst har är jag glad om jag hittar igen det i virrvarret när han har en bad hair-day. :p

Aschen fungerar på samma sätt tillsammans som remont, engelsk samt pullarnosgrimman enskilt var och en för sig. Hoppas du förstod det där.;)
Fö tandläkarnas mardröm, eftsom just den nosgrimman står för flest andelar av bitskador som härrör från nosgrimmor.

håller helt med dej men sen så spänner de flesta åt nosgrimmorna så hård de bara kan så hästarna knappt kan andas(och nu snackar jag inte om våra kära islandhästmänniskor):angel:

Jag har två Top Reiter-träns, ett med "snäckor" och silverbeslag och ett med vitt på pannbandet och mässingbeslag, båda remont.
Har även ett aachen med lila band som jag har klistrat på, faktiskt jättesnyggt:D
Har också ett rundsytt brunt, de fg. har varit svarta. Hatar dess tyglar så jag använder det inte så ofta, jag är "allergisk" mot allt utom läder:p

Nosgrimman skadar inte en häst om man spänner den så som man ska.

Okunnig här tror jag.. och visst KAN den skada OM man är OKUNNIG och spänner åt den alldeles för hårt.

Samma som en sadelgjord kan skada hästen OM amn spänner den för hårt.
Men de ska amn ju inte göra så :smirk:

Samma sak som ett träns utan nosgrimma som är för hårt spännt vid bettet kan få hästen att f otäcka skador i mungipan(gommen..Eller om du har för tjockt bett i en liten hästs num då kan den med få stora blåmärken uppe vid gommen..

MEN allt detta orsakas av okunnighet.. och jag utgår ALLTID i mina svar att folk INTE är okunniga!

Dom som är det antar jag tar hjälp av kunniga;)

ALLT är farligt om man är okunnig...

DU letar BARA fel och ska klaga hela tiden.. har du peoblem hemma eller?? för du är så bitter och trångsynt det är vad jag upplever dig som..
Du ska alltid komma med bittra kommentarer oavsätt vad.

Bara för DU inte tycker om en nosgrimma på står du att alla som har den ha hästar som har ont i stortsett..:crazy:

Utan jag påstår att jag tycker islandshästgträns är fula.. för jag tycker det.. Har inte sagt att det är synd om en isis bara för den har utan nosgrimma..
För det är det inte...

Men ful det är det.. ENLIGT MIG=);)
Och andra kan tycka att tränsena är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ snygga.. smaken ÄR som baken.. delad ...=)

Jag har en vanlig enkel nackrem samt en nosgrimma, inget pannband, ingen ganachrem. Onödigt att ha så mycket remmar att spänna. speciellt under vintern då fingrarna är kalla.. Räcker gott och väl med bara en rem.

haha men vad är det för lathet jag hör??:rofl:

Själv struntar jag i vad som är snyggt, utan rider med det som är bra för hästens mun (Givetvis är det ju kul om det inte ser helt sjukt ut;))

Har till ena Islandshästen ett sk "islandsträns" med remont, och det funkar super, har på en av de andra ett ponnyträns , med engelsk nosgrimma och achenrem detta för att hästen verkligen inte trivs på remont, har försökt i omgångar, hon skakar och ruskar på huvudet; och hon brukar vara VÄLDIGT lugn och stabil i formen.. så det är lite så, man får ta det som passar.

Såg att ngn hade skrivit att hästen får lättare bitskador av achen vilket jag inte förstår varför de skulle få, då den inverkar på nästan samma sätt som en remont?! Går bara ngt högre upp på nosryggen, vilket enligt min häst tandläkare bara är bra, för då trycker det inte på den undre delen av nosryggen ..

Senast ändrad av en moderator:

DU letar BARA fel och ska klaga hela tiden.. har du peoblem hemma eller?? för du är så bitter och trångsynt det är vad jag upplever dig som..
Du ska alltid komma med bittra kommentarer oavsätt vad.

Bara för DU inte tycker om en nosgrimma på står du att alla som har den ha hästar som har ont i stortsett..:crazy:

haha är nog snarare så att det är väldigt lätt att sitta framför sin data någonstanns i skogen och tycka att hästen man har går bäst i hela världen och att man är den duktigaste ryttaren, då man aldrig tävlar och/eller jämnför sig med andra hästar, och inte VET hur svårt det är att rida ren kort tölt med bra ation/bärighet/tempo/form. Det är sjukt svårt, det svåraste som finns!
Men det kan man inte veta förräns man gjort detta själv ;)

Menar VERKLIGEN inte det här bara till gullan, då det finns OTROLIGT många trångsynta "kan bäst, är bäst" människor på detta forum.. Undra hur många det är av er som över huvud taget kan rida/se eller som bara snackar, jo det syns ganska väl..!

Nosgrimman skadar inte en häst om man spänner den så som man ska...

Jo den kan skada tänderna även om den sitter alldeles rätt.
Det beror på hästen och hur den upplever bettet.
Bäst är att helt låta bli nosgrimman för det finns ingen egentlig anledning till att ha den.

Hittade det här som Balderum skrivit på Sifs Forum som är taget från Ridsport:
Aachen: Om hästen ofta går med denna typ av betsling bör man noga kontrollera att det inet uppstår skav eller vaklar. Risken är att man kan klämma in bettet mot kinden.

NU idag har jag köpt både sadel å träns till min skruttis..Fast sadeln är en bomlöst och passar även hbl och rids på hbl just nu=)
HUR skön att rida i som helst

Tränset vart ett svart från hööks med diamatnter på för endast 169 kronor..:banana:
Sååå läckert=)
Tänkte ta lite bilder i helgen=)

Såg att ngn hade skrivit att hästen får lättare bitskador av achen vilket jag inte förstår varför de skulle få, då den inverkar på nästan samma sätt som en remont?! Går bara ngt högre upp på nosryggen, vilket enligt min häst tandläkare bara är bra, för då trycker det inte på den undre delen av nosryggen

Nej den har absolut inte samma effekt som en remont nosgrimma, som fö kallas för unghäst nosgrimma. Aschen är mer tvingande än remont som är fixerande, den övre nosremmen låser käken och den undre nosremmen låser mundelen. Vad hästen då försöker göra är att tugga mellan remmarna, det är här bitskadorna uppstår och ofta i kinderna. Man har också sett att många hästar har lättare för att utveckla gombitning med hjälp av aschen, det bästa är att göra det så enkelt som möjligt för hästen. Om man använder nosgrimma är det bäst med så få remmar som möjligt, just aschengrimman är en sk poppis nosgrimma. Många köper den för att de anser den vara snygg, detta höll på bli verklighet med den sk bygel nosgrimman, men det verkar som det föll på eget grepp hoppas jag.:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2