Träns till islandshäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Träns till islandshäst

Tycker tvärtom att vanliga träns är så fula :p. Och en vansinnigt massa remmar, blir ju jättejobbigt när man ska smörja att få ihop allt sen!
Nä, jag föredrar islandsträns - gärna rundsydda.

Jag har använt "vanligt" träns, varierat med olika nosgrimmor. Främsta anledningen till det är att jag har så många träns från min ponnytid och det känns onödigt att slänga dom och köpa nya.

jag Håller med om att Islandhästträns är snyggast på Islandhäst men att engelsk nosgrimme/klassiskt träns är bra att ha när hästen går som handhäst(om de inte bara har grimma) eller när man tex hoppar/kör eller vill vara säker på att tränser sitter där det ska.

såhär ser min pålle ut i sitt Islandhästträns, Astund, supermjukt och underbart
Här är pålle i sitt körträns
Här är han i den engelska nosgrimman och sitt islandshuvudlag

har sällan hela Achentränset komplett på honom, eller rättare sagt har jag slängt själva snorkeln åt skogen eftersom den bara är till skada, varför stänga munnen lixom? jag drar aldrig åt nosgrimman utan den är alltid lös men har nosgrimma för att han ska känna att den finns där annars lägger han lätt tungan över bettet.

jag tycker inte om vanliga träns för att nosgrimman inte är lös, allt blir så stelt och tvingat på nåt sätt inte alls så mjuk och fritt som ett islandsträns utan pannband och käkrem.

men jag har ett löst pannband med fina stenar på som vi har vid fina tillfällen;)
hackamoore har vi börjat mer med oxå och han går väldigt bra på det men man får inte glömma att även om det är bettlöst så är det trots allt som en snara som dras åt när man tar i tyglarna alltså måste man vara väldigt försiktig och variera träns, bett, nosgrimor, bettlöst, ofta eftersom det ger olika förslitningsskador annars.

Senast ändrad:

Hihi ja det är ju tur att man kan tycka olika och att det FINNS olika träns till alla olika smaker=)

men tappar du inte tränset då?? det sitter ju s löst åt.. faller man av så tar du ju med tränset :( jag vill iaf ha en ganasch rem

men tappar du inte tränset då?? det sitter ju s löst åt.. faller man av så tar du ju med tränset :( jag vill iaf ha en ganasch rem

Ang. det där med att man skulle tappa tränset om man ej använder hakrem gäller då ej mig iafll. Jag har ramlat av otaliga gånger, och då jag nu håller på att rida in min unghäst så flyger jag lite titt som tätt. Men jag har lärt mig att hålla kvar i tyglarna varje gång jag åker av, och inte får jag med tränset för det :crazy: Jag har ett träns med enbart nackstycke, ibland även nosgrimma.

Måste bara hålla med om att Àstund-tränsen är underbara:love: Mjuka och härliga! Hade dylika till förra foderhästarna.

nej såklart jag inte gör hihi det har aldrig ens rubbat sig en cm när jag varit ute och ridit och jag har rammlat av en enda gång på denna häst(okej på islandhäst överhuvudtaget men endå) och då satt tränser hur stabilt som helst och då höll jag faktiskt kvar i tyglarna tills jag kom under honom och började släpas efter i full galopp och få hovar på mej,:crazy: då släppte jag:smirk: o han sprang iväg som ett litet rådjur haha skulle till lite snygga ston han sett när vi red förbi...
men han trampade inte ens på tyglarna så.

jag förstår faktiskt inte hur man i fallen kan dra av dom tränset tror mer det är om de tvärstannar på hinder och så det är vanligt eller om de kastar av än och det händr ju inte sådär överdriver ofta du vet på islänningar:smirk: sen så har jag aldrig heller hoppat en islänning som stannat på hinder de är otroligt orädda och arbetsvilliga.

och skulle tränset åka av är väl inte det hela världen heller, då går man till hästen och hämtar den och sätter på tränset igen:love: min häst går ofta helt lös så han är inga problem att fånga utan träns.

jag kan berätta en annan historia....min kompis va ute o red på sin islänning som HAR ganach rem på sitt träns men inget pannband....hon skrittade, helt plötsligt skulle hon styra och det hände ingenting då tittade hon ner och såg att hela tränset satt på halsen :rofl:
så ska du ha ganach rem så ta pannband likagärna annars ser det både fult ut och tränset kan lika gärna glida bak på halsen.

fattar bara inte hur min kompis lyckades med det haha.

Måste bara hålla med om att Àstund-tränsen är underbara:love: Mjuka och härliga! Hade dylika till förra foderhästarna.

ja visst är dom det är nästan så jag inte vågar smörja dom känns som de kommer upplösas till slut av mjukhet:angel:
de är så häftiga att när man köper dom känns de ju som om de vore 30 gammla och riktigt härligt "ingångna" väldigt fint läder.
sen tror ja de e grymt hållbara med.

ja visst är dom det är nästan så jag inte vågar smörja dom känns som de kommer upplösas till slut av mjukhet:angel:
de är så häftiga att när man köper dom känns de ju som om de vore 30 gammla och riktigt härligt "ingångna" väldigt fint läder.
sen tror ja de e grymt hållbara med.

haha precis :D
Ja verkligen, de är super-kvalitét!

Jag har använt "vanligt" träns, varierat med olika nosgrimmor. Främsta anledningen till det är att jag har så många träns från min ponnytid och det känns onödigt att slänga dom och köpa nya.
Är samma här då jag hade en full uppstättning av allt (jobbade med travare förut) och det mesta fick åka iväg för det var för stort men bla det engelska tränset på min bild är väldigt ställbart (använt det till både ardenner och nu islänning) och har en superkvalite (använt i nästan 16år och det enda man ser att det inte är nytt är på sömmarna vid det vita födret som blivit gråa).

Fast det kommer att bytas ut men har det så länge för att spara ihop till ett bra kvalitets islandsträns. Sitter och kollar runt efter drömtränset och det de måste vara är svart, mässingsbeslag, elegant och av smalare typ. Det jag hittat flest snygga bland är Top-reiters.

Jag har en vanlig enkel nackrem samt en nosgrimma, inget pannband, ingen ganachrem. Onödigt att ha så mycket remmar att spänna. speciellt under vintern då fingrarna är kalla.. Räcker gott och väl med bara en rem.

oki då det håller sig på plats.. det är ju bra... men det ser läskigt ut=) hehe

jag tycker den klassiska är snyggast iaf.. men smaken är ju som.. baken=)
Westernträns är åsså snyggt vissa av dom=)

På vintern har jag oftast hackamoore på mitt hbl just för att slippa kalla bett att värma och där har jag bara en rem att knäppa och det är ganaschremmen=)..

Jag brukar köra med det traditionella islandshäst tränset. Mycket för att det är fruktansvärt praktiskt, du behöver inte ens spänna upp nosremmen utan det är bara att dra av och på?! Hur praktiskt är inte det liksom?

Tycker bara dom klassiska tränsen innehåller en massa onödiga remmar. Pannband? Vad kan det vara bra för? Eller käkremmen? För att tränset inte ska åka av påstår många men jag har i allafall dragit med mig fler engelska träns över huvudet på hästen när jag trillat av än isländska av någon konstig anledning. Dom glider av minst lika lätt fast det skaver nog lite på hästen med det engelska tränset.

Dessutom. Du väljer väl inte tränset efter hur lätt det är att man drar med sig det när du ramlar av? För vilken ryttare har planerat att ramla av.

Hihi ja det är ju tur att man kan tycka olika och att det FINNS olika träns till alla olika smaker=)

Ja visst är det!

Fast pannband gillar jag faktiskt - finns så många fina med stenar och i sammet m.m.

ja jag har hittat ett ursnyggt för var det 399 kronor i massa fina stenar inne på ponnyprakt.. Mig vill haaaa:love:

Pannband är till för att det är SNYGGT:love:

tjenna tjenna mitt lila islands sto har så litet hudvud så hon har ponny träns med islands nos grimma fungerar mkt bra :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2