Träningstips till fet ponny!

nimbo4ever

Trådstartare
Hej, jag har en c-ponny som är 16 år & alldeles för fet. Han lägger på sig på sidan eller vad man ska säga, altså har typ t.o.m fettvalker. Han behöver verkligen gå ner. Han är korsning mellan 75% russ, 15 % angloarab & 10% okänt. Han får 2 dl musli på morgonen och kvällen + en dl mineraler på kvällen och ca 3-4 kg hö per dag.
Skulle bli väldigt glad om jag kunde få några bra träningstips! :)
Han har inte varit så här fet i vintras!

P.s. Jag hopptränar en gång i veckan så han är en hopp-ponny.

Sv: Träningstips till fet ponny!

Jag har också en fet c-ponny hemma... Han och en shettis får gå i en magrare hage än de andra (de går ute dygnet runt nu) och får inget hö. Han går bara ner i vikt om han rids mycket, annars lägger han på sig även i den magra hagen

Hur mycket rider du honom i veckan, och vilken typ av ridning?
Går han på bete?

Han är lika lättfodrad som min D-ponny och han har också gått upp i vikt sen han släpptes på ett mycket magert naturbete, som aldrig blivit gödsat.
Jag har lagt av med all träning och går in för att få honom slank igen. Han får inget extra foder nu, annars ser hans foderstat ut som din.
Jag rider 45-60 minuter om dan. Långa skrittrundor, lite klättring eller travrundor på 45 minuter.
Galopperar inte nu, och tränar inte dressyr eller hoppning så länge han är överviktig.
Han har indragen vilodag så han går 7 dgr i veckan.

Såg nu att jag inte alls svarade på din fråga. Men huvudsaken är väl att han får ordentligt med motion. Vad brukar du göra? Att galoppera på skogsvägar tycker vår c-ponny om, är mycket piggare i skogen än i paddock, och det ger ju bra motion.

Hej hej!
Jag hade själv börjat sakta, alltså börjat med att kanske rida i backar så att han får klättra. Jag skulle kanske minska lite på fodret så att han inte får riktigt lika mycket. Det kan ta väldigt lång tid innan man märker skillnad.

Vad är annorlunda nu mot i vintras, då han inte var lika fet?

Rids han lika mycket?
Vad går i för hage, finns där gräs?
Har du samma foderstat?

Tänk på att en häst gör av med mer energi på vintern för att hålla värmen när det är kallt, och behöver ju därför mer foder då.
Han kanske inte heller rör sig lika mycket i hagen på sommaren.
Mina hästar busar och rör sig ganska mycket i hagen på vintern, men såhär års går de antingen och äter gräs eller står och slöar i skuggan

Han går i en ganska stor hage med väldigt lite gräs i (bara så dom har nåt & göra, fast det är klart att han får i sig en del när han äter hela dagarna).
I vintras fick han mer hö så har minskat nu men inte på kraften.
Rider ganska olika, en dag intervall, en annan klättring, hoppning, dressyr, vanlig uteritt, skritt osv.
Men jag tycker han är lika tjock fortfarande, känner knappt revbenen.
Har dragit mer till ca 2-2,5 kg hö nu.

Det är ionte så att han är bukig pga att han får för LITE hö då?
Tycker 2-2,5 kg låter väldigt lite :crazy:

Han går i en ganska stor hage med väldigt lite gräs i (bara så dom har nåt & göra, fast det är klart att han får i sig en del när han äter hela dagarna).
I vintras fick han mer hö så har minskat nu men inte på kraften.
Rider ganska olika, en dag intervall, en annan klättring, hoppning, dressyr, vanlig uteritt, skritt osv.
Men jag tycker han är lika tjock fortfarande, känner knappt revbenen.
Har dragit mer till ca 2-2,5 kg hö nu.
Gör tvärtom, minska kraften och öka höet.
Kraften ger energi vilket i sin tur lagrar sig till fett.
Det gör inte hö, dessutom behöver han få stå och pilla och beta största delen av dygnet. Hästen är ju ett stäppdjur och har behov av att äta ca 16 timmar/ dygn.

Nej han är inte bukig utan lägger fettet på sidorna..
Men dom kan väl intw byggga muskler om dom inte får kraft ?
Han får ju bara 4 dl på en dag så det är ju ändå inte mycket...

Långa långsamma galopper, långa travpass, intervallträning, mängder av skritt offroad, bort med kraftfoder om hästen är fet, analyserat grovfoder och bete är tillräckligt. Det är bara människans påhitt att hästen blir "ledsen" av att inte få kraftfoder för att andra hästar får.

Okej, men han måste väl ha mineraler?
I hagen är det bara kort,kort gräs kanske 2 cm ca.

Räkna först och främst ut en lämplig foderstat åt ponnyn. Om den går på bete så se till att det är magert bete eller om det är kraftigt, sätt på en betesreducerare. Bort med kraftfodret! Hästen får uppenbart alldeles för mycket energi. Har du analys på grovfodret?
Sen gäller det att anpassa träningen.
Att vara rejält överviktig sliter på kroppen. Det är påfrestande för skelett, leder och senor.
Träna försiktigt, men ofta. Varierat, men var noga med att lägga in många skrittpauser så att kroppen får hämta sig mellan varven.
Hellre två kortare träningspass om dagen än ett långt.

Många säger att kraftfodret ska bort men ingen vet vilket kraftfoder ponnyn får. Det är en viss skillnad om det är Krafft Ponny eller Krafft Protein. Samma personer säger att man ska öka på höt men vi vet inga värden där heller. Höt kanske har värden som lucern (hög kvot) eller så kanske det är som halm (extremt låg kvot). Jag tycker personligen att ponnyn får alldeles för lite stråfoder om den inte har något gräs att äta. En häst ska ha minst 1 kg TS/100 kg kroppsvikt och dag och det är verkligen det minsta man ska ge. Denna giva gör att matsmältningspparaten fungerar men det tillgodoser inte tuggbehovet. Min häst tuggade i vintras i sig 2,5 kg TS/100 kg kroppsvikt först då var hon nöjd.
Angående träning så finns det bara en sak jag skulle göra med en såpass tjock ponny och det är skritta. Ge dig ut på långa skrittpass ungefär 1,5-2 timmar om dagen. Om ponnyn är såpass fet som du beskriver så ska du inte rida i snabbare gångarter mer än mycket korta sträckor eftersom det sliter väldigt hårt på din hästs ben och dessutom förbränner lågintensivt arbete fett bättre.

Nej om hästen får för mycket energi så är det bättre att ta bort kraftfodret först och inte grovfodret. Det är möjligt att hästen behöver mindre grovfoder också.
Om kvoterna inte stämmer, om det fattas proteiner så är det bättre att komplettera med soja eller tex krafft protein som inte innehåller så mycket energi. Energimängden måste ner.

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 814
Senast: Blubbis
·
L
Foder & Strö Min kompis hästs foderstat har jag funderat på länge, hon har även frågat mig om hjälp med den och jag är inget expert på foder så jag...
Svar
15
· Visningar
956
Senast: Mirre
·
Hästvård Hej. Jag hoppas att jag skulle vilja få lite råd och tips eller om de är bara jag som oroar mig i onödan. Jag har en shettis/welsh 4...
Svar
16
· Visningar
6 904
Senast: Emmy_Ohl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama