Träningstips till fet ponny!

Sv: Träningstips till fet ponny!

Ja vi säger ju samma sak.
Jag undrar vad du kallar en hink med krafftprotein, soja, vetekli och lite lucernhack? I mitt stall kallar vi det för kraftfoderhink och jag kan nästan garantera att de flesta gör det. Ordet kraftfoder har idag inte att göra med energi utan det har blivit ett vedertaget uttryck för kompleteringsfoder som inte är hö. Det gör att den typ av rekomendationer som du ger kan slå väldigt snett om du inte först kollar upp vad den som skrivit tråden använder för ktaftfoder.

UT OCH KLÄTTRA! Behöver han inte lite mer hö för att hans tarmar ska kunna arbeta ordenkligt??

=Shaggy;12435935]Ja vi säger ju samma sak.
Gör vi??
Jag undrar vad du kallar en hink med krafftprotein, soja, vetekli och lite lucernhack?
En hink. Man tar reda på hur mycket protein som saknas i foderstaten och kompletterar med det. Det brukar bli mycket små mängder. Min häst får soja i år eftersom det är lite för låg kvot i grovfodret. 150 g/dag räcker för att det ska bli en bra kvot. Den stora skillnaden mellan exSoja, krafft protein och vanliga kraftfoderblandningar är kvoten mellan energi och protein. i tex krafft har du 10 MJ och 90 eller 125 SmRP. i Soja har du 380 g SmRP och 10MJ. Det blir alltså väldigt lite mer energi men mycket mera protein. = man höjer kvoten.

Klättra löser inte allt? Om inte du har en superhäst. Klättra bygger muskler.

Okej, tack.
På måndag åker jag på ett träningsläger. Blir markarbete/hoppning två ggr per dag i tre dagar. Det går väl bra? Då ska han väl ha mer mat?

En fet häst som ska gå, vad det låter som, två ganska hårda pass om dagen. Nej, låter inte bra.
Jag skulle inte träna såpass om hästen var fet då det sliter fruktansvärt på frambenen i hoppning ändå även om hästen är normalviktig.

Hejsan.
Jag har ett jättebra tips tycker jag. När jag va yngre hade jag en B-ponny som var JÄTTEfet valkar på den med. Så började jag med ett träningspass.
morgon (innan skola) 1h skritt och sen på eftermiddag/kväll vanlig ridning

En fet häst som ska gå, vad det låter som, två ganska hårda pass om dagen. Nej, låter inte bra.
Jag skulle inte träna såpass om hästen var fet då det sliter fruktansvärt på frambenen i hoppning ändå även om hästen är normalviktig.

Aa okk.., Men han är inte lika fet längre, så det är bättre nu.

Så du menar att han sedan sista maj, tills nu. Har gått ner såpass att det är okej? Knappast.

Så du menar att han sedan sista maj, tills nu. Har gått ner såpass att det är okej? Knappast.

Nej det mena jag verkligen inte .
Han har gått ner lite men inte tillräckligt, men min tränare sa att det inte var nån fara :S
Vet inte om jag kan lite på henne ?:confused:

Men asså hon har ju inte kollat på honom ordentligt, man känner nästan inte revbenen ...

Då tycker jag att du ska ta hjälp av någon annan erfaren person. Om din tränare inte orkar hjälpa dig är det ingen bra tränare.

Välkommen över till bantningstråden i håstvårdsforumet för inspiration, tips och råd om feta hästar som måste ner i vikt!

Jag skulle vilja säga såhär:
Om hästen är i god form och rör sig utan problem i alla gångarter (svårt att avgöra själv, låt en utomstående utan personlig koppling till hästen bedöma det), då kan du träna med försiktighet. Håll hindren på en låg nivå, inte mer än knähöjd om det ska hoppas mycket. Annars är markarbete inte alls dumt och att motionera flera gånger om dagen är perfekt!

Är hästen i sämre form så träna, men ännu lugnare.

Ge inget extra kraftfoder över huvudtaget! En dl max för att få i hästen eventuella mineraler, inget inget inget mer. Och fortsätt med det tills hästen når sin idealvikt dva när revbenen känns men inte syns. Då kan det visserligen vara bra att fortsätta skippa kraften, men då och inte tidigare kan man lägga till lite grann om foderstaten kräver det. Kraftfoder ger extra energi, det sista en fet häst (eller människa, varulv eller marsvin) behöver.

Kontenta:
Motionera mera, kraftfodra mindre och välkommen till oss i bantningstråden!

Jag bytte ut en del hö mot halm på min islänning och det gjorde resultat

Jag har hört att om man ger hästen halm, blir magen bara rund utan att de får i sig mycket näring.. :crazy:
Men vet inte om det är sant :P

Halm innehåller inget protein, vilket kan ge proteinbrist och en rund och uppsvälld buk. Det är inte halm i sig orsakar det, utan en felaktig foderstat med för lite protein.

Halm innehåller inget protein, vilket kan ge proteinbrist och en rund och uppsvälld buk. Det är inte halm i sig orsakar det, utan en felaktig foderstat med för lite protein.

Ibland kan det ändå vara bra med halm eftersom det inte innehåller så mkt energi. Jag ger min ponny lusernpellets och lusernhack. Men det blir för lite att tugga på. Hon äter upp det för snabbt. Därför får hon lite halm som sysselsättning. proteiner och allt annat nyttigt finns i lusernet. så ibland kan det vara bra med halm även till en lite tjockare häst.

Ja, jag tycker halm är utmärkt att fodra en fet häst med.
Enda anledningen till att min inte lever på halm o lucern är att min ekonomi inte tillåter lucern i stora mängder.. Dessutom tycks ponny vara lite känslig för kolik av halm. Men annars är det grymt mycket bättre med halm än hö med höga värden till lättfödda hästar!

kan behöva lite tips till min c- ponny som tränas för privat tränare 2 gg i veckan är inne på nätterna vid dåligt väder och får då 1 dl müsli och ett pumpslag chevinal och ca 1kg hö. hon har gått i samma hage hela året sedan det inte var väldit blött. om det är fint väder går hon ute. jag kan ej rida ut själv på henne och har eget stall med inga andra hästar än mina egna så jag kan inte rida ut med ngn.mindre, tråkig paddock finns hemma som jag rider i ca 4 dagar i veckan (tränar 2 dagar borta, vila en och 4 dagar hemma) tider då ganska intensivt i ca 45 min. hoppning ca en gång varannan vecka... HELP!
hon äter inte halm ^^ blandar man med hö petar hon ut halmen och äter höet ^^

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 814
Senast: Blubbis
·
L
Foder & Strö Min kompis hästs foderstat har jag funderat på länge, hon har även frågat mig om hjälp med den och jag är inget expert på foder så jag...
Svar
15
· Visningar
956
Senast: Mirre
·
Hästvård Hej. Jag hoppas att jag skulle vilja få lite råd och tips eller om de är bara jag som oroar mig i onödan. Jag har en shettis/welsh 4...
Svar
16
· Visningar
6 904
Senast: Emmy_Ohl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama