Träningstips till fet ponny!

Sv: Träningstips till fet ponny!

hänger inte du med på nått eller gillar du bara att anmärka på allt alla andra säger?

Träning blir bara så hård som man gör den till, och det är bättre att minska kraft och vitaminer än det är med grovfoder...dessutom är det sommar och även fast det är lite gräss så kan det fortfarande vara energi rikt, men det bror ju som sagt på som ni sa innan från hage till hage.

Har själv en rätt så bukig häst hemma men hon har lite semester för tillfälet.
Ska börja sätta igång henne nu lite försiktigt då hon har anlag för att få gallor i böj lederna. men tar man det lungt så går det bra.

Va nu då? Det här är ett forum där vi argumenterar och anmärker på vad andra skriver. Klarar du inte det så passar du inte här.

Det jag menade var att jag inte förstod vad hon ville ha hjälp med. Hon förklarade bara vad hon gjorde med hästen, men inte vad som var problemet hon ville ha hjälp med.

Det där att jag inte hänger med fattar jag inte heller, eller är jag oerhört trög?:confused: Jag anmärker på de saker jag vill, vad ska jag annars göra? Sitta och läsa men aldrig skriva något.

Ja, en del saker kan man hålla för sig själv. I och med att tråden handlar om feta hästar kan man ju anta att hästen i fråga var överviktig och ägaren vill ha några tips.

plutasen
Jag skulle rekommendera att ha hästen ute mycket, variera ridningen mer och se över att hästen verkligen är fet och inte bukig.
Jag förstod det som att den står inne mycket? I så fall är det inte säkert att gräs+1 kg hö täcker alla behov och hästen kan mycket väl ha proteinbrist, vilket yttrar sig som bukighet. Om hästen står inne mycket bör du nog öka grovfodermängden en del.. Jag behöver mer information om hur hästen hålls för att kunna ge mer konkreta tips i det här fallet.
Jag vill även rekommendera dej att träna på att rida ut. Gå med hästen i början om den är stissig. Det är viktigt att du är avslappnad, annars slappnar inte hästen av. Det är svårt att bryta sina gamla vanor, men gör ett försök!

plutasen
Jag skulle rekommendera att ha hästen ute mycket, variera ridningen mer och se över att hästen verkligen är fet och inte bukig.
Jag förstod det som att den står inne mycket? I så fall är det inte säkert att gräs+1 kg hö täcker alla behov och hästen kan mycket väl ha proteinbrist, vilket yttrar sig som bukighet. Om hästen står inne mycket bör du nog öka grovfodermängden en del.. Jag behöver mer information om hur hästen hålls för att kunna ge mer konkreta tips i det här fallet.
Jag vill även rekommendera dej att träna på att rida ut. Gå med hästen i början om den är stissig. Det är viktigt att du är avslappnad, annars slappnar inte hästen av. Det är svårt att bryta sina gamla vanor, men gör ett försök!

tack för ett svar! hon är både fet och bukig. hon står inne vid dåligt väder från ca 11 på kvällen - 8 på morgonen , så hon är inte inne mkt. det där med uteridning sägaer jag bara en sak .. tror inte det ^^ kommer ca 100 meter från gården sedan vänder hon svänger man tillbax stegrar hon gör man ngt annat stegrar hon, hon gör samma sak när man leder henne. jag är så avslappnad jag bara kan..:p vad kan det vara för proteiner som fattas?

jag står fast vid att jag tycker du ska träna på det. Uteritter är bland det bästa när man vill bygga kondition, styrka, koordination, självförtroende, tillit och minska i vikt!
Vi har en nordsvensk modell gigantisk som inte gick att rida mer än ett par meter från stallplan innan hon försökte slänga sig runt och få av ryttaren och springa tillbaka hem. Om man väl fick henne att gå framåt slängde hon sig ner i närmsta dike och fortsatte konstra.
Men idag är det inga som helst problem att rida iväg barbacka utan bett och vara ute i timtal utan att något sådant händer.
Hur gjorde vi?
En lugn och sansad ryttare som visste vad hon ville.
Ofta tror man att man är lugn, men man spänner sig och är mentalt inställd på att hästen kommer vända när den kommer dit bort. Det är skitsvårt att själv veta om man är avslappnad mentalt och hästar påverkas oerhört av våra mentala bilder så att säga, så avslappning trots att det är en otäck situation är A och O.

Ang. proteinbristen
Det är förmodligen brist på proteiner i stort, kan inte säga vilket specifikt som saknas. Ett grovfoder eller gräs innehåller rätt proteiner.
Hon kan ockås vara bukig av gräset, om hon äter mycket gräs. Men det lät inte som om det var någon välväxt hage hon gick i, så det är nog inte problemet i det här fallet.

Bara för att få göra lite reklam:
På min blogg har jag vår träningsdagbok för min feta lilla ponny. Jag vet inte hur spännande det är, men där finns en hel del matnyttigt om man läser lite mellan raderna.
Det ska putsas till och bli bättre, hittills har den bara varit för privat bruk.

Haha, nja jag bor lite långt bort. Annars hade det väl varit kul att hjälpa till. Men Lagan är ett par mil bort från Skaraslätten..

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 814
Senast: Blubbis
·
L
Foder & Strö Min kompis hästs foderstat har jag funderat på länge, hon har även frågat mig om hjälp med den och jag är inget expert på foder så jag...
Svar
15
· Visningar
956
Senast: Mirre
·
Hästvård Hej. Jag hoppas att jag skulle vilja få lite råd och tips eller om de är bara jag som oroar mig i onödan. Jag har en shettis/welsh 4...
Svar
16
· Visningar
6 904
Senast: Emmy_Ohl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama