Hej!
Jag tänkte uppdatera lite angå. vår ponny.
Hon är nu en rund(hömage)och fin dam. Man ser inga revben längre och man känner de om man trycker lite lätt över de. Hon är rund och fin över manken, dock ser man fortfarande lite av ryggen och man anar höftbenen. Hon börja dock bli rundare över rumpan mot svansen.
Dottern har försiktigt börjat rida efter att vi varit på återbesök hos vet 11 mars.
Ponnyn rids nu 4-5 dagar i veckan 30 min per gång.
Hon äter nu 14 kg Hösilage om dagen, 200g lusernstrå, 0,5 kg lusernpellets( ej uppblöt mängd) 0,8 kg müsli saracen releve, 0,5 kg riskli och 1,5dl linfröolja.
8,5 kg hösilage ingår i stallhyran. jag har fått köpa till eget hösilage men nu när det börjar bli varmt kommer jag behöva slänga mycket Hösilag då den öppnade balen bara håller några dagar i taget.
Nu har hon ätit upp balen på 1 vecka. Då har hagkompisen fått 1,5kg om dagen av vårt Hösilage.
Så ca 7 dagar har en bal varit ok. Men jag gissar att nästa bal jag öppnar nu när det är 13-16 grader hos oss bara håller 4-5 dygn.
Jag kommer att köpa 4 balar till nu sedan är det nog inte lönt att använda hösilage längre.
Men det kanske räcker med 8,5 kg hösilage, 2 kg halm(i hagen) 1 kg lusernpellets, 1 kg lusernstrå. Sedan tänkte jag lägga till lite betfiber.
Jag kommer även köpa hem 4 balar torrhö per månad. Då får hon 1,5 kg av det om dagen.
Jag hoppas att hon håller hull på detta.
P.s vet tog blodprov på ppid och det var lite i överkant men det kunde lika gärna vara av stress och att hon hade ont i sina ben.
Inga övriga klassiska symtom enligt vet. Så ingen medicin för det.
Hon svarade fint på behandlingen av sina bakben och blev friskförklarad d.s