Träningsläger: delat boende = kaos?

MiniLi

Trådstartare
Jag ska på ett bruksläger som min ena rasklubb anordnar nu under våren. Boende ingår i kursavgiften men jag har tidigare inte fått del av någon information om hur det är planerat. Har väl inte ansträngt mig för att ta reda på det heller utan har antagit att klubben tänker organisera hela lägret på ett bra sätt.

Idag fick jag mail med boendeplanering. I det första mailet framgår bara att "vi har tänkt att ni (8 personer) ska dela på två rum". Jag mailar direkt tillbaka med frågor kring hur de tänkt kring våra hundar då jag inte tycker att det känns så bra att dela rum med ett helt gäng helt okända hundar som kanske är snälla men kanske inte. Jag har själv tänkt ta med två hundar, och det kan ju hända att fler har tänkt på samma sätt. Det skulle alltså innebära att vi ska ha 4-8 hundar i ett trångt rum under tre nätter.
Dessutom är det våningssängar, vilket jag tycker är rätt så opraktiskt när man åker med hund. Funkar, men opraktiskt.

Efter en del mail fram och tillbaka förstår jag att det är en hel byggnad bokad för lägret och att denna rumsindelningen bara var ett förslag. Jag ber då om ursäkt för att jag hetsade upp mig lite och frågar om det är möjligt att lämna önskemål om att få ett av rummen med 2 bäddar (för att bara dela med en person, inte för att ha själv). Får till svar att "alla vill såklart ha eget rum, det går inte att bestämma på förhand utan ni får byta på plats".

Lägret som tidigare känts jättekul är plötsligt inte alls så lockande. Jag kommer inte kunna vara på plats förrän senare på kvällen på ankomstdagen = jag kommer förmodligen få "välja" rum sist.
Så, huggsexa om vart man ska sova och sen in med hundarna bland en massa andra helt okända mitt i natten? Nä fy!

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Om jag ska skippa lägret, försöka ordna eget boende (och lägga ut ännu mer pengar) eller försöka andas lugnt och tänka att det löser sig…

PMS-hormonell som jag är så pyser det ur öronen på mig och jag tänkte att jag skulle försöka samla mig innan jag kastar iväg fler aggressiva mail till arrangören ;)

Hur har det varit när ni varit på läger? Hur har boendet sett ut?
Hade ni gått med på boende som jag beskriver eller är det otänkbart?

Rent spontant skulle jag aldrig dela rum med någon jag inte känner väldigt väl med min huligan... ;) Men om jag skulle hamna i det läget så skulle jag ha min huligan i bur på natten och helt kallt förutsatt att alla andra skulle göra samma sak.

Rent spontant skulle jag aldrig dela rum med någon jag inte känner väldigt väl med min huligan... ;) Men om jag skulle hamna i det läget så skulle jag ha min huligan i bur på natten och helt kallt förutsatt att alla andra skulle göra samma sak.
Brukar man inte ha hundarna i bilen eller i en bur?

Självklart är hundarna i bilen eller i bur på rummet om det är möjligt. Ser inga problem med det. Så har det varit på alla läger som jag har varit på.

En natt hade jag kunnat ha hundarna i bilen om det kändes nödvändigt, men det här är tre nätter och det känns inte alls bra. Mina hundar sover liksom normalt i sängen med mig.
Bur är ju ett alternativ, förutsatt att alla hundar ligger i bur så det inte blir något konstigt med hundar som vankar omkring och stör genom burväggar. Vet dock inte hur Elvis kommer reagera, finns en överhängande risk för att han kommer skrika sig genom natten om han ska sova i bur och det vet jag inte om någon kommer uppskatta :p
(Han är van vid att ligga i bur i samband med träning men har inte sovit avgränsat sedan någon enstaka natt som liten valp och det var inte roligt alls)

Vet dock inte om rummet är stort nog för alla burar.. Vad gör man om det inte ryms?

Som ni märker har jag aldrig varit på den här typen av läger innan. Har tidigare själv fixat boende.

Oj, så olika tolkningar man gör. Jag, som inte är hundmänniska i botten och alltså aldrig åker på dylika kurser, hade förutsatt att hundarna var i burar över natten, i separat utrymme. Alltså inte i rummet där människor sover.

Att man sedan sitter fast i sin hund och har den i sängen, känns väldigt långt från min egen tillvaro där hundarna är antingen ute på tomten över natten, alt. sover på bottenvåningen och aldrig någonsinihelalivetövermindödakropp i sängen.

Har aldrig varit på läger med hund dock flerdagars jakt med hund och många både med och utan hund delar rum, har aldrig varit problem då hundarna sover i medtagen bur.

Oj, så olika tolkningar man gör. Jag, som inte är hundmänniska i botten och alltså aldrig åker på dylika kurser, hade förutsatt att hundarna var i burar över natten, i separat utrymme. Alltså inte i rummet där människor sover.

Att man sedan sitter fast i sin hund och har den i sängen, känns väldigt långt från min egen tillvaro där hundarna är antingen ute på tomten över natten, alt. sover på bottenvåningen och aldrig någonsinihelalivetövermindödakropp i sängen.
Haha, alla är vi olika!
Jag har svårt att sova om mina hundar är utestängda någonstans på natten. En gång övertalade sambo mig om att hundarna inte skulle vara i sovrummet på natten men det gick inte. Jag kunde inte sova! ;)

Tror inte att någon har sin hund lös i rummet, i så fall får du väl säga till personen ifråga att stoppa in hunden i bur/bil.
Självklart måste mina hundar lära sig att sova i bur/bil redan från början. Det är jag som bestämmer var de ska sova!
Börja burtäna redan nu och åk på lägret och har kul är mitt råd
Kanske är så, att alla andra antar att hundarna är i bur..

Jag har inga problem med att ha hundarna i bur i samband med träning som sagt, men jag tycker inte att det känns alls roligt om de ska sova i bur i flera nätter. Får fundera på saken.

Oj, jag hade aldrig någonsin satt min hund att sova ensam i bilen en hel natt. Never ever.
Och då är jag inte någon speciellt nojig matte, mina hundar sover aldrig i sängen (oftast inte ens i sovrummet ens). I somras sov de ute på altanen, men med dörren öppen så att de kunde komma in när de ville.

Men sova i bilen helt själv? Nope.

Jag ska på ett bruksläger som min ena rasklubb anordnar nu under våren. Boende ingår i kursavgiften men jag har tidigare inte fått del av någon information om hur det är planerat. Har väl inte ansträngt mig för att ta reda på det heller utan har antagit att klubben tänker organisera hela lägret på ett bra sätt.

Idag fick jag mail med boendeplanering. I det första mailet framgår bara att "vi har tänkt att ni (8 personer) ska dela på två rum". Jag mailar direkt tillbaka med frågor kring hur de tänkt kring våra hundar då jag inte tycker att det känns så bra att dela rum med ett helt gäng helt okända hundar som kanske är snälla men kanske inte. Jag har själv tänkt ta med två hundar, och det kan ju hända att fler har tänkt på samma sätt. Det skulle alltså innebära att vi ska ha 4-8 hundar i ett trångt rum under tre nätter.
Dessutom är det våningssängar, vilket jag tycker är rätt så opraktiskt när man åker med hund. Funkar, men opraktiskt.

Efter en del mail fram och tillbaka förstår jag att det är en hel byggnad bokad för lägret och att denna rumsindelningen bara var ett förslag. Jag ber då om ursäkt för att jag hetsade upp mig lite och frågar om det är möjligt att lämna önskemål om att få ett av rummen med 2 bäddar (för att bara dela med en person, inte för att ha själv). Får till svar att "alla vill såklart ha eget rum, det går inte att bestämma på förhand utan ni får byta på plats".

Lägret som tidigare känts jättekul är plötsligt inte alls så lockande. Jag kommer inte kunna vara på plats förrän senare på kvällen på ankomstdagen = jag kommer förmodligen få "välja" rum sist.
Så, huggsexa om vart man ska sova och sen in med hundarna bland en massa andra helt okända mitt i natten? Nä fy!

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Om jag ska skippa lägret, försöka ordna eget boende (och lägga ut ännu mer pengar) eller försöka andas lugnt och tänka att det löser sig…

PMS-hormonell som jag är så pyser det ur öronen på mig och jag tänkte att jag skulle försöka samla mig innan jag kastar iväg fler aggressiva mail till arrangören ;)

Hur har det varit när ni varit på läger? Hur har boendet sett ut?
Hade ni gått med på boende som jag beskriver eller är det otänkbart?

Vid de läger jag varit iväg på är den allmänna inställningen att hunden bor i bilen. På en del läger har man kunnat boka eget rum, men då är det först till kvarn som gäller vid bokningen. Det har aldrig bestämts på plats vem som ska bo vart.

För egen del föredrar jag antingen eget rum eller att alla hundar bor i bilarna. Vilket som går bra. Det enda jag vill slippa är att sova med någon annans hund i rummet, undantaget vänners. Mina är vana att ligga still och inte störa mig. Andras är det sällan. Lösa hundar i rummet är big No No.

Jag hade inte struntat i ett bra läger på grund av att jag inte får eget rum. I mina ögon är det självklart att hunden bor i bilen eller i bur inne om rumskamraterna tillåter det. Och jodå, mina sover också i säng och soffa hemma men de överlever tre-fyra nätter utan mig.

Vid de läger jag varit iväg på är den allmänna inställningen att hunden bor i bilen. På en del läger har man kunnat boka eget rum, men då är det först till kvarn som gäller vid bokningen. Det har aldrig bestämts på plats vem som ska bo vart.

För egen del föredrar jag antingen eget rum eller att alla hundar bor i bilarna. Vilket som går bra. Det enda jag vill slippa är att sova med någon annans hund i rummet, undantaget vänners. Mina är vana att ligga still och inte störa mig. Andras är det sällan. Lösa hundar i rummet är big No No.

Jag hade inte struntat i ett bra läger på grund av att jag inte får eget rum. I mina ögon är det självklart att hunden bor i bilen eller i bur inne om rumskamraterna tillåter det. Och jodå, mina sover också i säng och soffa hemma men de överlever tre-fyra nätter utan mig.
Ja precis. Rörigt värre med en massa lösa hundar.
Därför jag tänkte att man typ skulle dela 2 och 2. Känns ändå ok om hundarna bekantat sig lite med varandra.

Vad jag kan läsa i informationen nu så står det "Kan man boka eget rum mot extra betalning? Info kommer".
Det nämndes inte heller när jag mailade och frågade.. Hade ju varit bäst.

Oj, jag hade aldrig någonsin satt min hund att sova ensam i bilen en hel natt. Never ever.
Och då är jag inte någon speciellt nojig matte, mina hundar sover aldrig i sängen (oftast inte ens i sovrummet ens). I somras sov de ute på altanen, men med dörren öppen så att de kunde komma in när de ville.

Men sova i bilen helt själv? Nope.

Mina hundar sover betydligt bättre i sin egen bur i bilen än bland en massa okända människor och hundar. Att sova borta tröttar ut dem. Sover de i bilen vaknar de utvilade och kan lägga full fokus på träningen.

Bilen eller bur på tävling/träning/läger.
Hemma sover de intill sängen.
Blir ev ett tvådagsläger i April och då ska alla hundar vara i bur el bil enligt lägerinfot. Ingen får vara lös. Ett par har 4 hundar och får egen stuga så de får väl göra som de vill.

Ja precis. Rörigt värre med en massa lösa hundar.
Därför jag tänkte att man typ skulle dela 2 och 2. Känns ändå ok om hundarna bekantat sig lite med varandra.

Vad jag kan läsa i informationen nu så står det "Kan man boka eget rum mot extra betalning? Info kommer".
Det nämndes inte heller när jag mailade och frågade.. Hade ju varit bäst.

Hade inte släppt ihop någon av mina med annan okänd hund oavsett om de bekantat sig eller inte. Speciellt inte om det gäller samma kön. För liten yta och för dålig vila för hundarna om de ska hålla koll på varandra.

Beroende på var lägret är, kolla billigt vandrarhem/camping i närheten och boka eget boende.

Jag har bott i gemensamma stugor med andra hundägare, som jag kände lite sen innan. Det var våningssängar, alla hundarna sov i underslafarna, trots att det inte var deras ägare som sov där;) funkade, men nu hade jag nog varit mer tveksam. Jag och min sambo brukar boka egen stuga.

I bilen skulle jag inte vilja lämna min hund över natten, speciellt inte sommartid, solen kommer fram tidigt och man måste veta att bilen faktiskt står i skuggan, dessutom tycker jag att det brukar bli rätt fuktigt i bilen. Men å andra sidan så är våran van att ligga i bur och har gjort det när vi har sovit borta hos vänner, han varvar ner när han ligger i sin bur och jag slipper fundera på om han hittar på tok under natten. ;)

I bilen skulle jag inte vilja lämna min hund över natten, speciellt inte sommartid, solen kommer fram tidigt och man måste veta att bilen faktiskt står i skuggan, dessutom tycker jag att det brukar bli rätt fuktigt i bilen. Men å andra sidan så är våran van att ligga i bur och har gjort det när vi har sovit borta hos vänner, han varvar ner när han ligger i sin bur och jag slipper fundera på om han hittar på tok under natten. ;)
Lägret är i början av maj så det lär väl inte vara värmen som blir bekymmer. Men fuktigt, ingen uppsikt och så allmänt att jag skulle känna mig hemsk :o

På läger är man ofta uppe tidigt och man har ju lucka och rutor öppna samt parkerar smart.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 970
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 754
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 471
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar