Träning & Tävling 2010

Sv: Träning & Tävling 2010

roligt! sågf annonsen på den, såg verkligen jättetrevlig ut!

Shit vad kul att driva kor! Hojta till om vi får vara med :D
Ska säga till när jag vet när det blir! Det är nog anmälning som på en träning typ :laugh: Verkar jättekul! Dom har så stora marker så dom flyttar nog kossorna mellan hagarna fattade jag det som :) Går allt bra med era hästar?

det vore verkligen roligt! Hoppas på att det dyker upp många E tvävlingar ;)

Det går kanon. Liona är lite tjock bara, vi jobbar på att få bort hömagen, men det är svårt när Tiny behöver MASSOR av mat för att få upp i vikt...
Längtar tills det blir fint på vägarna så vi kan åka till ridhus och träna!

Vi har samma problem men har valt att ha fri tillgång på hösilage i hagen fast att endel av hästarna blir för tjocka. Det är viktigare att dom som är lite tunna får ordentligt med mat, sen får vi motionera bort magarna på dom tjocka damerna ;) Ja, det ska verkligen bli kul när snön försvinner och man kan börja rida oredentligt och börja åka och träna igen :D

Den som ändå hade en så lättbantad häst, att man bara kan öka motionen och få bort extrakilona! Ojojoj, vilket slit jag har med att få min i gott hull! Han har en stenhård diet bestående av framförallt halm.
Han har äntligen börjat tappa i vikt, från 530 till 480 kg på två månader! Hurra!

Men nu får vi lägga allt vad träning heter på hyllan ett tag framöver.. Såhär mitt i vintern och viktnedgången har han fått fång :(
Som tur väl är upptäckte jag det tidigt, så vi klarar oss nog med bara några veckors vila. Men det känns som jag ska lägga ambitionerna på hyllan, så jag inte blir besviken om det blir värre.. Han har haft fång förr, med hovbensrotation, så jag är livrädd att det ska hända igen..

Fy, va tråkigt att han fått fång!

Våra ston är verkligen inte lättbantade! ;) Dom är alltid för tjocka men om man minskar maten för mycket på halvblodstoet så börjar hon genast äta väldigt mycket rötter och så får hon gruskolik! :grin: Så hon får vara för tjock och så rider vi bort så mycket vi kan :laugh:

Den som ändå hade en så lättbantad häst, att man bara kan öka motionen och få bort extrakilona! Ojojoj, vilket slit jag har med att få min i gott hull! Han har en stenhård diet bestående av framförallt halm.
Han har äntligen börjat tappa i vikt, från 530 till 480 kg på två månader! Hurra!

Men nu får vi lägga allt vad träning heter på hyllan ett tag framöver.. Såhär mitt i vintern och viktnedgången har han fått fång :(
Som tur väl är upptäckte jag det tidigt, så vi klarar oss nog med bara några veckors vila. Men det känns som jag ska lägga ambitionerna på hyllan, så jag inte blir besviken om det blir värre.. Han har haft fång förr, med hovbensrotation, så jag är livrädd att det ska hända igen..

Usch va tråkigt med fång! Min shettis fick det i Januari förra året, andra gången för honom då.. Det var inte kul må jag säga! Men upptäckte det också tidigt, så blev 2 veckors vila i box, han var PIGG när han tillslut fick komma ut! ;)

På tal om viktminskning så har min lyckats gå ner från 414 till 361 enligt viktmåttbandet! :D Alltså runt 53 kilo på 3 månader! :) :angel:

*kl*

Snö, snö, snö så långt ögat når. All ledig tid läggs just nu åt att skotta, eller att pulsa genom meterhög snö för att hämta vatten 100 meter bort från stallet. Jag har inte haft rinnande vatten i stallet sen lucia! Sen får man skotta sig fram till gödselstan. För att inte tala om när man ska bort till sågen och hämta spån... Och varje natt blåser det igen. Härligt med en vit vinter, men...

Har longerat och tömkört under par veckors tid för att hålla igång honom lite. Hoppade upp barbacka igår, tänkte att det är ju ganska mjukt att landa:D
Trots hala termobyxor, en klotrund häst och dessutom riktigt bock-benägen gick det super. Halter, igångsättningar och ryggning sitter nu, helt utan rösthjälp och med hängande tygel. Längtar tills man kan komma iväg till ridhuset och börja träna igen på riktigt:)

skakar liv i denhär gamla tråden lite..

Va kul, klart du ska vara med på nästa tävling:) Vi drar igång den 28:e mars med en D/E-tävling. Jag kommer åka dit med min lilleman, om träningen går som planerat d.v.s.

är det wcwr's tävling du menar? fick för mig att jag ska våga mig ut bland folk med min medryttarhäst. :)

fler som ska dit?

Jag vet knappt om jag vågar mig in i den här tråden :o But I give it a shot..

Har precis, för ett par veckor sedan, fått en Quartervalack på snart 9 år. Underbar häst! Det känns så himla kul!! :laugh: Än sålänge har jag inte hunnit fundera särskilt mycket på mål etc, just nu är jag bara så uppfylld av lyckokänslan att ha häst igen efter ett litet (alldeles för långt) uppehåll sedan jag sålde min arab.

Men jag tror att vårt främsta mål inför det här året är att lära känna varandra och rida ihop oss ordentligt. Försöka träna så mycket som plånboken tillåter (det och att hitta skjuts brukar vara största hindret. Sistnämnda har jag tänkt lösa under sommaren genom att införskaffa körkort, hehe får se hur det går. Och så får vi hyra transport då min egna inte är särskilt brukbar. Gör dock det första till ett ännu större hinder, men allt går om man vill, jag kan ju alltid leva på ärtsoppa:D) och ha riktigt jäkla kul! :banana:

Det här med att tävla vet jag inte om jag vågar mig på, åtminstone inte inom den närmaste tiden, så det skjuter vi långt på framtiden sålänge ;)

Japp, WCWR's tävling. Nu blev det en C/D-tävling, så jag kommer ej ställa upp med unghästen, utan ska försöka komma iväg senare i vår när vi hunnit komma igång ordentligt och hittar en lämplig E-tävling. Kommer dock tävla en annan häst, så just nu ser jag fram emot min tävlingsdebut som westernryttare:laugh: Hoppas jag ser dig där då?

jajemän jag är där.
får se hur det går för både jag och medryttarhästen är väldigt otränade. han har inte blivit ordentligt riden på bra länge, och själv har jag inte tävlat sen -06 :o
även min första tävling på en arab, är ju van vid kallblod annars så det ska bli spännande

vilka klasser ska du ställa upp i?

DSC02777.JPG

Min fina, älskade skrutta som jag har haft som foderhäst sen i höstas.

Vårt mål:

- Starta i minst tre d/träningstävlingar för rutinens skull
- Starta i D-tävling pleasure och trail
- Få kläm på rörelser
- Få bättre kontroll på tempo i jogg och galopp

Mitt mål:
- Få ett fast jobb för att kunna köpa henne ;)

kl

I helgen var vi i ridhus och red för första gången på många månader! Nu känns inte tävlingssäsongen lika avlägsen längre! Underbart! Hästen känns fräsch och fin efter vintern, så nu sätter vi igång och börjar träna. Synd bara att första tävlingen verkar bli i Maj :crazy::(

Hej! Lite uppdatering från oss=)
Quarterkorsningen vi köpte lämnade vi tillbaka efter 3 dagar pga av att han vävde helt sjukt mycket och var väldigt stressad av sig visade det sig. Väldigt tråkigt för det var en mycket fin häst som hade varit kul att få tävla lite på. Problemet var ju att jag tror aldrig att han hade fixat i huvudet att åka omkring till olika ställen....

Vi var och köpte en haflinger för 2 veckor sedan som är 5 år och oinriden. Henne ska vi rida in och sedan sälja i sommar men det kommer ju blir lite tävlingar med henne innan försäljning. Hoppas att sbwr sätter in en extra e-tävling som vi kan åka på ;)

Silver har nu vilat i 8 månader och är fortfarande inte bra i sin sena bak. Tyvärr så har han ändrat rörelsemönter i fram. :cry: Såg det lite i höstas under vilan och märkte det på att man inte fick flytta framdelen till vänster (mot den onda sidan). Så nu har han vilat hela vinter och tyvärr så blir framdelen sämre :( Det är diagonalt med bakbenet så det är ju säkert en belastningsskada från att han har vilat det onda bakbenet. Ond cirkel blir det ju dock eftersom han inte blir frisk fram när han har ont bak och tvärtom. Ser ut i bogen som att han är ett "kugghjul", inga jämna fina rörelser utan knickiga. Så nu blir det nog att jag får åka och göra en hältutredning på hela hästen tyvärr.

Men, min 2-åring visar sig bli riktigt trevlig! :laugh: Tänkte köra in honom i sommar och rida in honom i höst och så är jag supersugen att åka på någon trail at hand med honom. Är det någon som vet om det finns sånna träningar kring alingsås??:)

Hur går det för er andra?? Har ni kommit igång med träningarna och när blir första clinicen/träningen/tävlingen???

Vi hade vår första träning tillsammans igår! Sjuuukt kul! Hästen var helt underbar :laugh: Verkar som vi satsar på Westernallsvenskan i år, Div I eller II. Beror lite på hur intresset ser ut för att bilda lag. Jag är taggad till tusen! :bump:

Lektion för sny...... Ehrm, tränare is the shit!

Kl

jag red lektion med LillMalin igår, och hästen var på sitt bästa humör. Åh, förlåt, jag menade värsta!! :devil: Men vi fick hjälp med spinnen, galoppfattningar och att korrigera grinighet vid snabba galoppvoltet, samt order om att gymnastisera bogar och rumpa samt att "långtrava" tills
vi blir tokiga. Ja chefen!

Första tävlingen är 24/4 i munkedal, nån mer som ska dit? :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 317
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 188
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 774
Senast: hundtant
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 509
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar