Träning och hälsa del 12

Inledde träningsveckan med ett benpass, ökar på vikterna sakta med säkert. Är lite trött på att ligga mellan 10-12 reps i skivstångsövnkningar, det är så mentalt tungt 😅 men ska nog köra det några veckor till tror jag. 10 reps på 37,5 kg i knäböj idag, det är kanske inte så imponerande men nytt PB i alla fall :) Behöver nog många reps knäböj i kroppen, har alltid tyckt att det är en klurig övning.

Inledde träningsveckan med ett benpass, ökar på vikterna sakta med säkert. Är lite trött på att ligga mellan 10-12 reps i skivstångsövnkningar, det är så mentalt tungt 😅 men ska nog köra det några veckor till tror jag. 10 reps på 37,5 kg i knäböj idag, det är kanske inte så imponerande men nytt PB i alla fall :) Behöver nog många reps knäböj i kroppen, har alltid tyckt att det är en klurig övning.

Knäböj är skitsvårt tycker jag! Utan vikt inga problem, med - nej tack 😂

Det vankas sjukdom igen, vet faktiskt inte för vilken gång i ordningen sedan oktober. Inledde träningsveckan idag med en genomkörare av hela kroppen med miniband. Ett litet pilatespass därefter och ikväll har jag känt mig precis sådär som man gör innan sjukdom. Alltså, jag blir så jäkla trött på detta! Började fundera på varför jag aldrig blir riktigt frisk och kom fram till att det kan bero på mycket men att jag faktiskt inte tagit något d-vitamintillskott alls i höst/vinter. Greppar ju efter halmstrån nu, så beställde en burk d-vitamin i hopp om att kunna vända denna trista trenden. (Sen kanske det inte hjälper att jag träffar influensasjuka barn i massor varje dag på jobbet. Säga vad man vill men munskydden hjälpte nog en hel del under covid, då var jag aldrig sjuk.)

Jag är igång litegrann igen! Är så himla sugen på att komma igång med promenader/jogg nu när det blir lite ljusare så började med det i måndags. 40 min pw med ett par minuter jogg, det var helt underbart!
Sen i morse var jag tillbaks på gymet och körde igenom ett pass med marklyft, pull-ups, benpress och bänkpress. Känner att jag tappat en aning men helt ok. Ingen träning och ätit för lite i ett par veckor gör väl lite på formen.

Planen framåt nu är att gå ner från tre till två pass/vecka på gymet men att lägga till två pass ute/vecka med pw/jogg/hiit. Hinner inte allt jag vill så får prioritera och just nu är jag väldigt sugen på att komma UT lite och träna flåset litegrann 😊

Nu har jag kört ett tag med e-gymmet och jag känner att det passar mig bra. Går dit, maskinerna ställer in sig på rätt vikt och säger åt mig vad jag ska göra. Noll tankeverksamhet :D

Däremot känns det som att 20 reps per set är många? Programmet ska vara utformat för att bygga muskler genom att göra igenom alla maskiner, dvs helkropp, 2-3 gånger/vecka. Efter 6(?) tillfällen ändrar de motståndet så att man får högre negativt motstånd, och när det är gjort i 6(?) pass gör man ett nytt styrketest och därefter ett nytt program efter hur man utvecklats.
Jag brukar lägga till lite squats och hipthrusts till programmet som är.

Jag känner att jag vet för lite om allt för att veta om det är ett bra upplägg? Vad är er input?

Gårdagens pass:

AC1B531A-0321-4676-B34A-43DA2AB00136.webp

Nu har jag kört ett tag med e-gymmet och jag känner att det passar mig bra. Går dit, maskinerna ställer in sig på rätt vikt och säger åt mig vad jag ska göra. Noll tankeverksamhet :D

Däremot känns det som att 20 reps per set är många? Programmet ska vara utformat för att bygga muskler genom att göra igenom alla maskiner, dvs helkropp, 2-3 gånger/vecka. Efter 6(?) tillfällen ändrar de motståndet så att man får högre negativt motstånd, och när det är gjort i 6(?) pass gör man ett nytt styrketest och därefter ett nytt program efter hur man utvecklats.

Jag känner att jag vet för lite om allt för att veta om det är ett bra upplägg? Vad är er input?

Gårdagens pass:

Visa bifogad fil 163772

20 reps är skitmycket 😁 det har jag kört som rehab för min axel.
Jag brukar köra allt mellan 6 (tyngre) till 12 reps (lättare) beroende på övning, hur jag känner mig för dagen osv. Brukar ta och höja vikten när jag känner att 10 reps känns lätt.

20 reps är skitmycket 😁 det har jag kört som rehab för min axel.
Jag brukar köra allt mellan 6 (tyngre) till 12 reps (lättare) beroende på övning, hur jag känner mig för dagen osv. Brukar ta och höja vikten när jag känner att 10 reps känns lätt.

Vad kan det finnas för fördelar med att köra så många? De sista 3-4 repsen är svintunga, typ var tredje gång får jag fail innan jag är helt klar 😅 hur många set kör du när du kör 6 resp 12 reps?

Gårdagens pass:

Visa bifogad fil 163772
Jag kör just nu 12 reps i nästan allt (* 3-4 set). Jag har fastnat lite i samma mönster och behöver göra någon förändring, men jag kör lite lättare vikter då jag har olika kroppsdelar som gör ont, vilket nog kommer från hög träningsdos. Så nu kör jag lite rehab helt enkelt.

Men grundtanken för mig har varit tre set per övning, 8-12 reps. Orkar jag 12*3 måste jag köra tyngre nästa gång. 😊

Jag kör just nu 12 reps i nästan allt (* 3-4 set). Jag har fastnat lite i samma mönster och behöver göra någon förändring, men jag kör lite lättare vikter då jag har olika kroppsdelar som gör ont, vilket nog kommer från hög träningsdos. Så nu kör jag lite rehab helt enkelt.

Men grundtanken för mig har varit tre set per övning, 8-12 reps. Orkar jag 12*3 måste jag köra tyngre nästa gång. 😊
Tillägg, i vissa övningar kör jag 15 reps *3, till exempel vadpress, rygglyft, situps.. övningar där det inte känns bra att lasta för tungt och där musklerna helt enkelt svarar bra på det.

Gårdagens pass:

Visa bifogad fil 163772
Det är grundprogrammet du har tror jag. Där kör man 6 pass positiva och 6 pass negativa.

Nu hittar jag inte tabellen som visar De olika programmen, men beroende på vad man har så får man med fler eller färre repetitioner och olika % av max styrka.
Jag har kört snart ett år och bytte till ett som heter muskelbyggande efter ett tag. Där är 4 olika omgångar, en negativ, två "adaptiv" (de börjar på en vikt och sänker successivt varje reperition) och en isokinetisk (adaptiv belastning, växlar från positiv till negativ i repetitionen, man kommer inte riktigt till 0 mellan repetitioner).

Så om det du har känns som för många reps, kolla med personalen om de kan ändra ditt program till ett som passar dig bättre:)

Tränade ett kort pass igår, överkropp med lätta vikter för att återigen känna in axeln. Stående press känns helt enkelt inte bra, kom överens med coachen att vi tar bort den övningen helt och ökar försiktigt i övriga övningar, ska även hålla rörelseomfånget lite mindre i pressövningar för att inte belasta i ytterläge.

Verkar som att jag slapp magsjuka, peppar peppar. Är fortfarande lite snorig men inget ont i halsen, så idag fick det bli mitt höftpass inklusive några rehabövningar, också för höften. Blev lite väl flåsig så jag tog rätt lång vila mellan seten, men ändå skönt att göra någonting!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
71 938
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
70 188
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
63 937
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
76 488
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • En tråd om bäddar