Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Mjae... Inte så mycket som jag borde, kanske. Räknar i perioder och ligger på runt 1,2-1,4 gram protein per kilo kroppsvikt (medelsvensken ligger på 1,1, rekommendationen för nån som styrketränar ligger väl på åtminstone 1,8-2 gram). Dricker några proteinshakes och nån proteinbar i veckan och försöker ta lite extra av proteinrika livsmedel, mer orkar jag inte göra. Jag är inte ute efter optimala resultat, som jag gör nu duger än så länge. :)
Aha. Jag måste få i mig mer protein men de där barerna innehåller ju så jäkla mycket kalorier. Jag äter ägg varje dag men är lur på om det räcker. Vad gör ni andra som behöve protein men inte extra kalorier?

Aha. Jag måste få i mig mer protein men de där barerna innehåller ju så jäkla mycket kalorier. Jag äter ägg varje dag men är lur på om det räcker. Vad gör ni andra som behöve protein men inte extra kalorier?

Shakes är nog det mest kalorisnåla alternativet. Man får runt 30 gram protein för ca 150 kcal. Bars brukar ge runt 15-18 gram protein för ca 200 kcal.

Idag har jag laddat ner Lifesum. Jag känner att jag är på glid när det gäller både mat och motion men måste försöka få tillbaka kontrollen. Utmaningen är att börja laga mat och hitta rutiner som funkar både de dagar då jag är ensam och de dagar då jag är ensam med två små barn.

Som det ser ut nu kan jag med lätthet hoppa över måltider om barnen inte är hemma och ersätta mat med kaffe, frukt, choklad och chips. Motionerar i princip ingenting, 10 min promenad till/från bussen och stillsamt jobb.

Jag blir lite ledsen när jag tänker på hur vardagen ser ut, det är så långt ifrån hur jag levde för några år sen :(
Då åt jag relativt schyst näringsriktig mat, hade häst i eget stall, tränade 3-4 ggr/v och promenerade eller joggade 30-60 min/dag.

Jag är trots allt inte så mycket större nu än då men muskelmassan är borta och jag är trött, stel och.. ja, inte mitt bästa jag.

Idag har jag laddat ner Lifesum. Jag känner att jag är på glid när det gäller både mat och motion men måste försöka få tillbaka kontrollen. Utmaningen är att börja laga mat och hitta rutiner som funkar både de dagar då jag är ensam och de dagar då jag är ensam med två små barn.

Som det ser ut nu kan jag med lätthet hoppa över måltider om barnen inte är hemma och ersätta mat med kaffe, frukt, choklad och chips. Motionerar i princip ingenting, 10 min promenad till/från bussen och stillsamt jobb.

Jag blir lite ledsen när jag tänker på hur vardagen ser ut, det är så långt ifrån hur jag levde för några år sen :(
Då åt jag relativt schyst näringsriktig mat, hade häst i eget stall, tränade 3-4 ggr/v och promenerade eller joggade 30-60 min/dag.

Jag är trots allt inte så mycket större nu än då men muskelmassan är borta och jag är trött, stel och.. ja, inte mitt bästa jag.

Känner igen det där med maten. Jag KAN INTE sköta maten när jag är ensam. Antingen äter jag bara skit, eller så hoppar jag över mål för att jag hatar att äta själv. Därför äter jag bara frukost hemma (enkelt och det mål som är lättast att inte fuska med) och lunch hemma de dagar ingen är hemma hos föräldrarna och när jag inte behöver äta på jobbet. Mamma jobbar oregelbundna arbetstider så hon är också hemma (själv) vissa dagar i veckan (eller börjar 13) och varför ska vi sitta i varsitt hus ensamma och äta när vi har två kilometer emellan? Mormor sitter ju också själv i sitt hus ytterligare ett par kilometer bort, så vi brukar sammanstråla hos någon. Middag äter jag alltid hemma hos familjen. Sjukt osjälvständigt, jag vet, men jag hade ätit frukost och resten skit om jag skulle försökt själv hemma. Så pass bra känner jag mig själv.

@Kiwifrukt
Det låter ju ändå som att du försöker lösa det så bra du kan :up:
Jag tror att jag helt enkelt får bli bättre på att ordna matlådor, så det finns alternativ att värma upp när motivationen är låg.

Jag har fått både inspiration och motivation (ibland också distraktion) till att få koll på träningsprogrammet... :D
Såpass att jag tog fel och körde 35 kg på en maskin där vi satt 25 :o
Måste ha gjort fel...35 kg gick för lätt för att helt plötsligt vara 10 kg tyngre.
Sen kan det ju vara bra om jag lärde mig räkna också. Nu blir det sisådär med både reps och set.
Men jag gör det i alla fall :D
Planen är att köra programmet söndag onsdag och fredag..alt. måndag onsdag och fredag.

Börjar få in teknikerna i alla fall och knät känns bättre och bättre nu sen jag började med övningarna hon gav mig + att hon peppar mig så bra :)

Men jag måste försöka ta det lugnt, också.
Speciellt nu när jag inte städar på gymmet längre utan det blir BETYDLIGT tyngre uppgifter...

Sammanfattar veckan
Måndag - 35 minuter promenad.
Tisdag - en timme ridning.
Onsdag - 50 minuter promenad.
Torsdag - en timme ridning.
Fredag - planerad vila.
Lördag - en timme ridning, medryttarna ridit shettisen.
Söndag - oplanerad vila för båda. Blåst storm här idag så både jag och medryttarna fegade ur.

Är ungefär hundra procent otaggad på nästa vecka. Jobbar heldagar/dumma tider alla dagar utom en, och är i stort sett själv med chefen och mobbaren i princip hela veckan. Lördagen är vi helt ensamma och jag är på riktigt rädd för det. Chefen och mobbaren är extremt (verkligen extremt) tajta och även om inte mobbaren var med på just det mötet jag var på i fredags lär hen ha fått uppdatering av chefen exakt vem som sa vad. :crazy: Får se hur mycket motion det blir överhuvudtaget kommande veckan, minst tre av dagarna är förutsättningarna urusla för att inte säga obefintliga.

Igår bIev det skön motion i skogen genom tömkörning med hästen. Över mossa, stock och sten i lugn, kontrollerad skritt. Lite bättre än sist då jag i princip sprang efter hästen - matte har lärt sig att ha koll på tömmarna. Det jag gillar med tömkörning och skogskörning är att man går utan att tänka, jag tänker inte alls på om jag är trött eller hur jobbigt det kan bli. Bara hästen får en tydlig och bra väg att gå och kälken kan ta sig fram utan att fastna. Det är också som skön meditation, att gå själv och hålla koll på ekipaget framför samtidigt kräver verkligen att hjärnan är tömd på annat gojs och stress.

Igår var jag inte duktig med utfallsstegen men i gengäld bytte jag 4 däck på hästtransporten. Tillräckligt jobbigt för att bli svettig och inte behöva vinterjacka utomhus. :p

Sammanfattar min vecka med tre styrkepass, ett intervallpass på löpbandet, några promenader och fyra ridpass. Bra vecka! :)
Fick ihop 11 träningspass i november. Var ju förkyld så där gick lite bort.

Igår åkte maken och yngsta dottern på gympa och äldsta dottern stannade kvar hos farmor och farfar. Jag tog med hunden och gick upp till skolan där gympan är. Det är 7 km enkel väg dit så det vart en fin promenad på drygt en timme i sol och minusgrader :) Sen blev en promenad i skogen med unghästen och äldsta dottern som red. Efter det åkte vi bob och vi har rätt lång backe här hemma som vi åker i så man fick slita med att gå uppför där :p
Efter middagen drog vi till gymmet! Vi bänkpressade och jag började försiktigt eftersom jag hade en del träningsvärk. Men jag drog till med en 1a på 37,5 kg (andra rep fick jag lite hjälp av maken) vilket är mitt pb hittills! Hade kört en del reps innan på 25, 30 och 35 också innan jag la på lite till. Första målet i bänkpress är 40 kg och jag smyger sakta dit :) Körde lite andra övningar för axlar och rygg också.

Idag får det nog bli promenad på lunchen om jag inte behöver jobba över den istället. Annars ridning ikväll :)

Inte riktigt uppdaterat här men jag har ju mest gjort ingenting. Varit väldigt slut, mest mentalt men också för att jag jobbar i fält en dag i veckan och då är det oerhört svettigt = jag har problem efteråt för trots isotonic dryck och kokosvatten så har jag oerhörda problem med att få tillbaka vätskenivå och electrolyte + salt balansen.

Sprang i alla fall mitt halv maraton igår (i över 30 grader och >76% luftfuktighet). PB på distans på tarmac på 16km innan jag fick stanna och gå ett tag (trilskandes höft som blir lös). Har enbart lyckats med 16km en gång, veckan innan på löpband (inte riktigt samma då det är mjukare och AC). Antar att det är PB på tid också då jag aldrig tagit mig igenom 21 km förut :rofl: Får väl jobba med att få ner tiden nu :up:

Om någon har tips för att återställa saltier, elekotrolyter och vätskebalans tar jag gärna emot dem (drack 1.5 liter isotonic drick varvat med vatten i lördags, under racet stannade jag vid varje station och varvade vatten och isotonic. Drack sedan både kokosvatten, vatten och isotonic resten av dagen. Sitter återigen med 1.5 liter isotonic idag och hoppas på att jag kanske funkar som människa i morgon. Då svettades jag inte floder under loppet heller (jag svettas mer i fält, mycket mer)).

Förresten var jag på sjukhuset (gynekologen) i Torsdags, jag är tydligen överviktig (71kg på 172cm O_o), gammal (33 år O_o:cautious:) och måste nu tillbaka för ett diabetes test (:eek: ).

Visst nått kilo är jag över (skulle säkert vara bra att tappa ett ock ersätta det med muskler). Jag ska tydligen vara 67 kg som högst :crazy: Sist jag var det var jag rätt så sjuk, ideal spannet låg mellan 55-67kg. Det finns liksom inte en chans att jag kan vara neråt 60kg utan att vara riktigt sjuk. Tur att man är "gammal" och är mer brydd om jag mår bra eller inte, fortsätter att motionera när kroppen tycker att det funkar :) (jag äter rätt ok mat också).

edit: just idag äter jag nog inte så bra, lever mest på vatten och isotonic :rofl:

Jäkligt kluven till om min häst reagerar på foderbytet, på kylan eller på att häststackaren fått alldeles för mycket vilodagar sista tiden. Idag hade vi ett utbrott redan innan vi lämnat uppfarten. :grin: Hon lugnade ner sig sen (tack och lov, nämligen snorhalt på asfalten idag!) och vi fick 80 trevliga minuter med mycket galopp. :love:

Visst nått kilo är jag över (skulle säkert vara bra att tappa ett ock ersätta det med muskler). Jag ska tydligen vara 67 kg som högst :crazy: Sist jag var det var jag rätt så sjuk, ideal spannet låg mellan 55-67kg. Det finns liksom inte en chans att jag kan vara neråt 60kg utan att vara riktigt sjuk. Tur att man är "gammal" och är mer brydd om jag mår bra eller inte, fortsätter att motionera när kroppen tycker att det funkar :) (jag äter rätt ok mat också).

edit: just idag äter jag nog inte så bra, lever mest på vatten och isotonic :rofl:

Låter som du lyckas ta det där med en nypa salt.. Bra! Du är inte överviktig enligt BMI om man nu vill gå på det, och 55 kg är i nederkant på normal BMI och det har jag aldrig hört någon rekommendera? Du verkar ju också ganska vältränad som spriner ett halv-marathon i den värmen. Vilket land bor du i förresten? :)
Såå.. så länge du mår bra så känns det ju inte som du behöver oroa dig för vikten direkt.. Men mer muskler mår nog de flesta bra av såklart ;)
Grymt jobbat med löpningen! :bump:

Hej tråden!

Jag är tillbaka efter en underbar liten Sverige-semester som innehöll en massa glögg och fika (saffranssnurror, herregud! :love:) men också typ 15 000 steg om dagen. Jag gillar storstadssemestrar på det viset!

Jag känner mig inte direkt mindre plufsig än innan jag åkte, men märker däremot rejäl skillnad på hur min hjärna hanterar det jämfört med hur det var för knappt ett år sedan. Jag låter inte tankarna skena iväg och göra det till en enorm "herregud vad jag är tjock och hemsk"-grej som förstör hela helgen, och katastroftankarna är överlag mycket mildare, mer sällan förekommande och lättare att schasa bort.

Istället upplever jag att jag har en mycket mer sund och mogen syn på det hela; jag vet att jag gjort en del lite sämre val den senaste tiden men jag vet också att det inte innebär att jag är sämre som person. Det känns definitivt som ett steg i rätt riktning för mig, som länge kämpat med perioder av jobbiga tankar om kropp, vikt och självvärde.

Jag känner dock fortfarande behovet att träna mycket när kroppen känns såhär, men det är nog rätt naturligt ändå. Eftersom jag har en helt tom vecka (ja, förutom jobb och sådär förstås) framför mig tänkte jag försöka få till fyra pass denna veckan, enligt följande:

Måndag: 6 km transportpromenad, benpass på gymmet.
Tisdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Onsdag: 6 km transportpromenad, spinning.
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Fredag: Styrketräning med fokus UB push och LB pull, 6 km transportpromenad.
Lördag: Vila.
Söndag: Styrketräning med fokus UB pull och LB push, annars vila.

Det känns mycket bra! :)

Tillbaka från Uppsala och morgonpass i "min" box idag på morgonen :) Idag körde vi push-pressar och clean-pull i styrkedelen. Vet inte riktigt hur man översätter clean-pull men det är iaf att man gör som en frivändning men man vänder aldrig över utan man över på start och själva drag-läget:

B-delen
5 varv av
30 sek rodd, max cal
30 sek vila
60 sek max rep burpees
2 min vila

Gaaah vad jobbigt :wtf: Visste att det skulle bli slitigt med fem varv..:laugh:

För övrigt så funkade inte Styrkelabbets chinsprogression ALLS för mig :p Tanken med den var ju en ganska linjär progression där man ökar med 1 rep/pass typ i en stege men nej det hände ingenting typ. Fastnade på 5-4-4-3-2 och kommer liksom inte riktigt vidare + att jag tycker det är riktigt tråkigt att köra samma varje gång.
Men jag tycker fortfarande jag har en bit kvar på chinsen innan jag byter fokus så jag går tillbaka till samma plan som jag körde innan när det gick bra :up:
Alltså "Phase 3" i denna: http://www.chrisstroud.net/crossfit-pull-up-progression/

Känner också hur min träningspepp är på väg tillbaka till samma höga nivå som i somras så jag börjar bli sugen på att börja med kreatin och proteinpulver och grejer igen och köra ca 5 pass i veckan o försöka optimera lite gains nu i december :D Har ju legat lite lägre i träningsfrekvens nu senaste månaden med ca 3 pass/vecka och inte lagt någon större tankekraft på kost osv.
Vi får se vad som händer men mycket energi just nu! :banana:

Just det, konstaterar också idag att min penicillinkur för borrelia nu är över. :) Slutade med lite buller och bång då jag fick hudutslag av medicinen i lördags men kopplade först igår att det var av medicinen och inte allmänt vintertorr, kliande hud. Hint liksom att man vaknar på natten av att det kliar. :idea: Så jag slapp äta de två sista tabletterna och ska härmed vara friskförklarad. :up: Inte för att jag haft några symptom men ändå gött att veta att man nu är frisk!

... idag kanske och får bli dagen då jag faktiskt bokar tid hos företagshälsan för TBE-vaccin. Jag har aldrig fått en massa fästingar men nu när jag rör mig mycket i skog på jobbet, långt utanför alla stigar och ofta på typ betesmarker, så har jag börjat få fästingar. Ganska ofta. Mestadels är de pyttesmå men de kan bevisligen också sprida smittor (minns inte ens den som gav mig borrelia). TBE finns tydligen i hela landet nu också, så inga ursäkter där.

Låter som du lyckas ta det där med en nypa salt.. Bra! Du är inte överviktig enligt BMI om man nu vill gå på det, och 55 kg är i nederkant på normal BMI och det har jag aldrig hört någon rekommendera? Du verkar ju också ganska vältränad som spriner ett halv-marathon i den värmen. Vilket land bor du i förresten? :)
Såå.. så länge du mår bra så känns det ju inte som du behöver oroa dig för vikten direkt.. Men mer muskler mår nog de flesta bra av såklart ;)
Grymt jobbat med löpningen! :bump:

Det var enligt BMI som jag är överviktig, men jag tror att de måste ha en egen BMI här :crazy: Jag bor i Singapore, är Asien BMI mindre? :rofl:

Med knappt någon träning utan att avlida (och efter snart tre liter isotonic dricka idag känner jag mig faktist riktigt pigg, motionerade musklerna i poolen lite tidigare så att de inte blir så hemska i morgon) så känner jag att jag är i rätt ok form ändå. Springer 10km helt utan problem :up: Men tänkte lägga på en 20km i veckan nu på mitt förra schema för att hålla igång det nu när jag lyckats ta mig upp i distans ordentligt. Det värsta här att vänja sig vid luftfuktigheten ute när man tränar, värmen är en grej men man måste lyckas vänja sig vid att det liksom är tyngre att andas.

Slutsats är att min nya diet innehåller 1.5 liter isotonic dricka om dagen :yuck: (så länge den inte har bubblor är det väl ok kanske).

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 863
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 851
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 855
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar