Mineur
Moderator
Protein är jättesvårt att äta ordentligt av tycker jag! Hur mycket säger appen att du ska äta? Min upplevelse är att det ofta överdrivs lite med hur mycket en normal människa behöver äta - jag hade någon app som rekommenderade motsvarande 3 gram per kilo kroppsvikt för mig vilket verkligen inte är nödvändigt! Runt 1-1,5 g per kg brukar räcka för en normalt aktiv person, enligt min erfarenhet. Men det beror ju mycket på om/hur man tränar och vad man vill uppnå också!När jag summerar de senaste dagarnas matintag så ser jag att jag måste försöka omfördela förhållandena mellan kolhydrater, fett och protein. Jag äter enligt lifesum för mycket fett, (nästan dubbelt) och bara hälften av den mängd protein jag borde.
Har ni tips på proteinrika men fettsnåla måltider? Frukost, lunch eller mellanmål spelar ingen roll - bara något blir bättre
Vad gäller fettsnåla proteinprodukter är saker som lättkeso, lättkvarg, andra lätta mejeriprodukter, äggvita, kyckling, viltkött, kalkon, bönor och linser bra alternativ som kan varieras lite som du tycker till olika måltider. Sedan kan du välja att byta ut t.ex. ris till andra gryn som innehåller lite mer protein, typ quinoa eller bulgur. Speciella proteinprodukter såsom ProPud och olika proteinbars brukar också vara rätt bra när det gäller sådant här.
Usch, det låter tungt! Jag är också inne i en liknande svacka, där jag bara tänker på allt jag borde ta tag i (främst matlagning och städning i mitt fall) men istället för att göra något blir stressad, ledsen och ger upp. Jag försöker att köra på klichén "bit för bit" och försöker glädjas över varje litet steg i rätt riktning, men det är svårt!Det går rövdåligt för mig har inte tränat på en månad, äter dåligt, slarvar med sömnen. Min bästis kommer med matlådor 3-4 gånger i veckan för att se till att jag äter nåt annat än tomater och mackor. Skulle kasta ett växelklot på jobbet idag och höll på att dra nåt i ländryggen, hann som tur var släppa och ta om och lyfta rätt. Vet inte riktigt hur jag ska vända det heller, mår okej mentalt just nu men känner hur det låser sig så fort jag tänker att jag ska "skärpa till mig" snart, samtidigt som kroppen skriker åt mig att ta tag i det här nu. Röv helt enkelt
För mig låter det som att sömnen är prio ett att ta tag i, funkar inte den så är det mycket som blir svårt! Hur menar du att du slarvar, har du svårt att komma i säng i tid? Skulle du i så fall kunna försöka lyssna på någon lugn ljudbok eller podcast innan du somnar, och på så vis komma i säng lite tidigare? Det brukar vara ett bra sätt för mig att lura mig själv lite grann; jag bestämmer att jag ska gå och lägga mig en timme tidigare för att kunna lyssna på bok längre än de vanliga 15 minuterna (sätter timer så att boken stoppar av sig själv), men oftast slutar det med att jag somnar efter knappt en kvarts lyssnande i alla fall
Och vad gäller träningen, har du möjlighet till någon slags vardagsmotion? Trappor istället för hiss, promenad istället för bil/buss, eller så? Det kan kanske vara ett lagom litet steg att börja med i så fall, i fall du vill känna att du gör något mer än det normala?