Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Har varit tyst från mig ett tag. Avslutade idag en fyra dagars vattenfasta. Eller jag lyckades 3,5 innan jag kände att jag höll på att svimma varje gång jag reste mig, och såg bara prickar framför ögonen. Testade ett yoga pass igår morse men höll på att ramla omkull när jag skulle resa mig så träning är stoppad iaf två dagar till.

Måste köpa mig nya träningsbyxor också, lyckades spräcka dem när jag gjorde squats i förra veckan :o:D
Men dem är 9 år gamla och det enda paret jag hade så det är väl helt okej egentligen:laugh:

Förlåt för gnäll, men behöver skriva av mig. Och vet ju att några här (@zassoo bland annat?) kämpat med stress, så ni kanske har några tips samtidigt. Min jobbsituation knäcker mig just nu. Som ni kanske vet har jag jobbat 50% i butiken i lite drygt ett år. Anledningen till deltiden är att enbart chefer har heltid inom företaget, mina kollegor jobbar dock 70-75%, medan jag och en annan tjej fick dela på en heltid när vi började = det var alltid någon av oss där.

I våras fick den tjejen som började samtidigt som mig ett erbjudande om en heltidstjänst på ett annat ställe och (självklart) tackade hon ja till det. Jag pratade med min chef redan då (eftersom det vi säljer inte motsvarar en heltid alls) om ifall jag skulle kunna få jobba ungefär lika mycket som de andra mot att jag hade hela avdelningen själv. Han var inte alls negativ först, men sen blev det inte så i alla fall, utan det anställdes en tjej till istället för henne som slutade. Jag brydde mig inte så mycket då eftersom jag i precis den vevan fick det andra jobbet istället (och därmed fick heltid allt som allt, vilket jag aldrig kommer kunna få inom det företaget).

Nu började hon plugga efter sommaren. Och slutade hon också. Dessutom fick chefen krav på att gå ner i tid på vår avdelning, med det resultatet att jag visserligen fick alltihop men till lägre antal timmar. Eftersom jag fortfarande hade det andra då så var det heller inget som oroade mig extremt mycket, men nu är jag hysterisk. Ekonomin är katastrof utan den andra lönen, men framför allt hinner jag ingenting på jobbet för att jag är helt ensam och har för få timmar. Igår hade jag exakt tre timmar på mig att göra någonting där jag inte skulle sitta i kassan, och då går 45 minuter bort av den tiden på lunch. Som jag måste ta även om jag äter hemma, för de 45 minutrarna får jag inte betalt för i vilket fall.

Dessutom är framtiden efter jul extremt oviss, och min chef vill inte diskutera det. Min plan/förhoppning när jag fick jobbet på bilfirman var att om inte kunna gå upp i tid där i alla fall jobba där nått år, få arbetslivserfarenhet och hyfsade referenser och sen kunna söka en heltid nån annanstans med rimlig chans att få det (och slippa butiken helt och hållet). Nu blev det bara lite drygt fem månader, och det är för kort tid för att kännas intressant för någon annan (det var ekonomi som styrde, och det har jag full förståelse för, någon måste gå och jag var sist in/lättare att någon av de andra skötte mitt jobb också än att sparka en av mekanikerna, självklart).

Så, summan av kardemumman är att det:
1) Är katastrof på jobbet där jag ingenting hinner.
2) Jag får ändå sitta hemma och typ panika över att jag inget hinner.
3) Jag får för lite lön.
4) Det är fruktansvärda slitningar i gruppen som gör att stämningen på jobbet är riktigt rutten.
5) Orkar inte ta tag i hästar, träning eller någonting annat överhuvudtaget för att jobbet äter all energi.

Hur vänder man ett sjunkande skepp innan det helt når botten? För någonting måste jag göra? (Mer än att söka andra jobb, så klart, för det gör jag redan.) Förstår om ingen orkade läsa ända ner hit, så eloge till er som pallade och om någon har något vettigt att komma med.

Ja, söka andra jobb känns som första förslaget, det låter som att det är lite återvändsgränd på butiksjobbet? Förstår att det är stressigt med allt, det är inte kul att känna att man sliter häcken av sig och så blir det ändå inget bra resultat och pengarna räcker inte. Så sök sök sök sök nytt jobb.

Det jag ändå tänker är: prata med chefen, förstår hen din situation på jobbet? Om inte så är det krasst sett inte ditt problem. Sänk kraven - du gör det du hinner på den tid du är där. Behöver mer jobb göras får chefen lösa det. Du kommer inte må bra om du ska försöka utföra arbete motsvarande en 75-100 % tjänst när du jobbar halvtid, det går inte. Tänker du mycket på jobbet även när du är hemma? Har dåligt samvete för allt du borde ha hunnit? Sluta med det. Samma där: du kan inte göra åtta timmars jobb på fyra timmars arbetstid, inte möjligt.

Jag har lite av en lyxvecka, har visserligen börjat lite tidigare om morgnarna men slutat tidigt nästan varje dag. Igår gick jag 15:30, idag 15:00 :D Har lite flex att ta av. Och imorgon är det halvdag pga dag före röd dag, dessutom har jag fått lov att sitta hemma och jobba med en webbkurs jag går som kompetensutveckling. Så najs :D

På lördag blir det dessutom årets andra och sista orienteringstävling, pappa kommer hit. Natt-orientering, inte min bästa gren, tycker det är lite läskigt... :o:angel: Måste också köpa ny pannlampa eftersom min pajade, kan vara bra att se något i mörka skogen.

Gått sju km idag med barnvagn och sambo. Känner mig skapligt nöjd med dagen.

Gjorde lax till middag med sötpotatisstrips, zucchinipasta med champinjoner och vitkålsallad. Gudomligt gött!
Annars har jag käkat kycklingsallad, ägg, hårt bröd med morötter och några frukter.

Ja, söka andra jobb känns som första förslaget, det låter som att det är lite återvändsgränd på butiksjobbet? Förstår att det är stressigt med allt, det är inte kul att känna att man sliter häcken av sig och så blir det ändå inget bra resultat och pengarna räcker inte. Så sök sök sök sök nytt jobb.

Det jag ändå tänker är: prata med chefen, förstår hen din situation på jobbet? Om inte så är det krasst sett inte ditt problem. Sänk kraven - du gör det du hinner på den tid du är där. Behöver mer jobb göras får chefen lösa det. Du kommer inte må bra om du ska försöka utföra arbete motsvarande en 75-100 % tjänst när du jobbar halvtid, det går inte. Tänker du mycket på jobbet även när du är hemma? Har dåligt samvete för allt du borde ha hunnit? Sluta med det. Samma där: du kan inte göra åtta timmars jobb på fyra timmars arbetstid, inte möjligt.

Tack för ditt svar. Tror inte chefen fattar alls, men ska göra ett nytt försök när hen kommer tillbaka nästa vecka. Och söka annat som en galning.

Försöker låta bli att tänka på det hemma, men det händer alldeles för ofta att det kommer upp ändå.

För övrigt skickade mitt gym ut ett meddelande idag om att dom blivit uppköpta av Actic, är det någon som har erfarenhet av dom?
Jag (såg taggen :p ) både tränar och "jobbar" på Actic. Men vet faktiskt inte vad jag ska tycka om dem som företag. Tror inte jag har så mycket positivt att säga egentligen.

Vi blev också uppköpta av dem för ca 2,5 (!) år sen och det var inte roligt alls. Största skräcken var (för många) var att LesMills-passen skulle försvinna då Actic normalt inte har dem i sitt utbud.
Hade de tagit bort dem så hade de förlorat en enormt stor kundkrets, så det var la tur för oss att de valde att låta bli.
Men sen är det väl kanske lite vad man är ute efter, om det passar en själv och ens träning, hur det är på olika anläggningar o.s.v.
Jag kör bara gruppträning, och i princip bara just LesMills-pass, men jag skulle aldrig byta gym någonsin. Hellre slutar jag.

Och apropå det körde jag 30 min LÄTT Bodyattack (lite jogg, men inga hopp) igår.
Jag har en "smygplats" till halva jamen på lördag, om jag vill.
Måste kanske dubbelkolla med instruktören bara, tror inte det är några problem för henne heller, men det skulle kännas respektlöst att bara gå in även om jag "får".

Vad häftigt att du sysslar med husarridning @lethal_smile! Min morfar var husar och det var så han träffade min mormor, så den "grenen" (eller vad det nu kallas) ligger familjen varmt om hjärtat. :love: Det är även en ganska stor grej på min "hemmaklubb" i Sverige :)
Nej men vad roligt! Jag halkade mest in på ett bananskal då förra stallägaren börjat träna med dem och sedan fått ridförbud av sin sjukgymnast. Hon frågade först sin dotter som inte alls var intresserad av det så förfrågan gick till mig och är väldigt glad att jag tackade ja ;) (dessutom ligger det lite i blodet då min morbror höll på med det i många år med sin gamla häst, när han började var det tom så att kvinnor inte fick rida med dem, något min moster inte gillade).

@Tassetass vad gör lyftarskorna och vad skiljer dem från "vanliga" skor? Har endast lyft i barfotaskor, något som kändes väldigt bekvämt ;)

@Mineur @Trollunge vad är det för lista? Har sett den nämnas några gånger, men hur jag än googlat så har jag inte lyckats hitta den :)

Årstiden med dagliga farmers walks är här! Då vi inte har rinnande vatten i stallet så blir det att bära vatten från huset till bilen och från bilen till baljorna (sommartid finns vatten tillgängligt i sommarhagen). Idag blev det en vända med 2x25kg, dock blir det oftast tre vändor med 2x10kg (har själv 6st 10l dunkar).

Satte upp ett mål för november att gå minst 12 000 steg/dag (men att vara nöjd så länge senaste veckans snitt ligger över 10 000 ifall jag skulle vilja lata mig lite någon dag. Igår låg jag på 13+ och idag 15+ så det är en rätt bra start :D och snittet ligger på nästan 12 så är riktigt nöjd!

Har även kört 30 sek kb-swings, 30 sek vila i 5 min både igår och idag, målet är att komma upp i 10 min/dag nästa vecka, och att veckan därpå köra kb-swings varannan dag och turkish get up varannan.

Har dessutom fått liv i min våg igen så ställde mig på den idag (trots att det varken var rätt tid eller rätt klädsel) och den visade totalt -8.8kg från min absoluta maxvikt (som noterades 2015 varpå jag gick ner 10-15kg och upp nästan allt igen till våren 2016 varpå jag tappade lite som jag gick upp igen under vintern). Räknar man från innan semestern i augusti så är det -4.4kg (och då knappt någon träning alls i september och halva oktober pga sjukdom och långvarig hosta).

Har varit tyst från mig ett tag. Avslutade idag en fyra dagars vattenfasta. Eller jag lyckades 3,5 innan jag kände att jag höll på att svimma varje gång jag reste mig, och såg bara prickar framför ögonen. Testade ett yoga pass igår morse men höll på att ramla omkull när jag skulle resa mig så träning är stoppad iaf två dagar till.

Måste köpa mig nya träningsbyxor också, lyckades spräcka dem när jag gjorde squats i förra veckan :o:D
Men dem är 9 år gamla och det enda paret jag hade så det är väl helt okej egentligen:laugh:
Gillade inte att byxorna sprack, utan resten av inlägget. Någon speciell anledning till vattenfastan? Har visserligen bara gjort 32 eller 36h själv (minns inte exakt:p), men gjorde verkligen ingenting ansträngande under den tiden. Har dessutom hört att dag 3 och 4 ska vara de värsta och att det ska bli bättre efter det, men inget jag kan lova då jag inte testat själv än.

@Mineur @Trollunge vad är det för lista? Har sett den nämnas några gånger, men hur jag än googlat så har jag inte lyckats hitta den :)
Den tas upp i det här avsnittet: https://podtail.com/podcast/styrkebyran/styrketester-for-kvinnor-styrkebyran-37/

Och här är listan:

1. Bänkpress - 75% av din kroppsvikt
2, Marklyft - 1,5 ggr kroppsvikt
3. Plankan 2 min, ståendes i armhävningsposition (alltså på händerna, inte armbågarna)
4. Sova med bara 1 kudde
5. Sätta sig på golvet och ställa sig upp igen utan att använda händer
6. Stå på ett ben 10 sek - kan försvåras genom att blunda
7. Räckhäng 30 sek och sen dra sig upp i en chin-up
8. Stillastående längdhopp, hoppa sin egen kroppslängd
9. Hålla botten av ett knäböj 30 sek
10. Farmers walk 100 m med 2x24 kg kettlebell (baserat på en kroppsvikt på 60 kg)

Typ så tror jag att det var! :)

Men hjälp! :nailbiting: Varför vill man göra en sån?

Gillade inte att byxorna sprack, utan resten av inlägget. Någon speciell anledning till vattenfastan? Har visserligen bara gjort 32 eller 36h själv (minns inte exakt:p), men gjorde verkligen ingenting ansträngande under den tiden. Har dessutom hört att dag 3 och 4 ska vara de värsta och att det ska bli bättre efter det, men inget jag kan lova då jag inte testat själv än.
Nää min svärmor gjorde det som del i hennes bantningsupplägg så jag tänkte jag testar. Kan ju ha varit kul att ha gjort det. Jag kände inte av någon hunger alls under dessa dagarna men dygn 4 så när jag vaknade kunde jag knappt hålla mig på benen, hade yrsel, såg prickar framför ögonen och allmänt svag så då bröt jag. Men det verkar ha gjort något iaf. Vägde mig precis innan jag åt och nu på morgonen efter att ha ätit middag och mellanmål igår och hade gått ner 200 gr till. Sammanlagt har jag hått ner 2,7 kg sen söndag kväll då jag började. Frågan är hur mycket jag kommer gå upp igen iom att jag får in mat i kroppen igen.

Men hjälp! :nailbiting: Varför vill man göra en sån?
För att få igång fettförbränningen ordentligt. Dag 1 tömms kroppen på mat, dag 2 -3 förbränns glykos som ligger i muskelvävnaden och from dag 4 går kroppen in i ketos och förbränner rent fett. Så vi får se om det får resultatet jag hoppas på.

Enligt boken så ska man gå ner 4-5 kg under dessa dagarna för att gå upp hälften igen när man börjar ära ugen. Jag gick ner 2,7kg så vi får se om jag går upp hälften. För om nästan fyra dygns bara vattendrickande resulterar i ”bara” -1kg så är jag tveksam till att jag gör om det.

För att få igång fettförbränningen ordentligt. Dag 1 tömms kroppen på mat, dag 2 -3 förbränns glykos som ligger i muskelvävnaden och from dag 4 går kroppen in i ketos och förbränner rent fett. Så vi får se om det får resultatet jag hoppas på.

Enligt boken så ska man gå ner 4-5 kg under dessa dagarna för att gå upp hälften igen när man börjar ära ugen. Jag gick ner 2,7kg så vi får se om jag går upp hälften. För om nästan fyra dygns bara vattendrickande resulterar i ”bara” -1kg så är jag tveksam till att jag gör om det.

Fattar!

Jag har lyckats gå ner 1 kg i veckan och äta mig mätt dom 7 dagarna. Så som du säger, om det inte genererar mer än så så kan ju vanlig kalorirestriktion funka bättre.

Fattar!

Jag har lyckats gå ner 1 kg i veckan och äta mig mätt dom 7 dagarna. Så som du säger, om det inte genererar mer än så så kan ju vanlig kalorirestriktion funka bättre.
Ja, jag började för tre veckor sen att räkna kalorier och även kombinera det med 5:2 och jag har gått ner 4,5 kg så detta extra kilot gjorde ju inte att jag gjorde piruetter direkt.

Inte gjort alls mycket idag.
Gick 1 km med 9,5kg bebis i sele till svärfar. Det var jobbigt. Tog sen en kort promenad på kanske 2 km . Åt en kebabtallrik. Men det är okej. Det är fredag.

I morgon blir det nog både en springtur och en långpromenad :up:

Den tas upp i det här avsnittet: https://podtail.com/podcast/styrkebyran/styrketester-for-kvinnor-styrkebyran-37/

Och här är listan:

1. Bänkpress - 75% av din kroppsvikt
2, Marklyft - 1,5 ggr kroppsvikt
3. Plankan 2 min, ståendes i armhävningsposition (alltså på händerna, inte armbågarna)
4. Sova med bara 1 kudde
5. Sätta sig på golvet och ställa sig upp igen utan att använda händer
6. Stå på ett ben 10 sek - kan försvåras genom att blunda
7. Räckhäng 30 sek och sen dra sig upp i en chin-up
8. Stillastående längdhopp, hoppa sin egen kroppslängd
9. Hålla botten av ett knäböj 30 sek
10. Farmers walk 100 m med 2x24 kg kettlebell (baserat på en kroppsvikt på 60 kg)

Typ så tror jag att det var! :)
Sova med bara en kudde?

Har varit ledig idag och haft en så himla mysig lugn dag. Sprang ett löppass från 10k trainer i morse, 2x25 min löpning med 1 min promenad mellan och så 5 min uppvärmning och någon kvart nedvarvning eftersom rundan blev lite längre än planerat! Sen blev det ett par timmar flyttstädning. Såå skönt att det bara är fredag än :banana: har haft galet mycket både privat och jobbet senaste tiden så jag behövde verkligen en lugn dag :)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 866
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 859
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 859
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.