Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Uselt test i så fall! Jag är stel som en pinne och smidig som ett kylskåp och jag har bara en kudde. :D
Ja, just den punkten känns lite märklig. Det kanske är nån amerikansk grej att sova med flera kuddar...? Äh, jag vet inte! Nåja, en enkel grej att bocka av på listan i alla fall! :D

Rejält förkyld men i torsdags och igår var jag feberfri iallafall. Promenad och ridning på torsdag och morgonpromenad igår. Idag ska jag tävla så vi ska packa och åka snart :)

Igår kväll blev det ett snabbt pass med knäböj (fem set, 5-10 repetitioner per set) och rodd med kettlebell.

Idag är det dags för natt-orientering, jag köpte en ny pannlampa igår så nu kommer jag se något också :idea: Tror jag kommer ta en ganska lätt klass, har inte sprungit natt-OL på kanske två år och inte så mycket överlag. Det blir oerhört mycket svårare i mörkret!

Det där med kudden: Styrkebyråns lista är baserad på en amerikansk tränares lista, de har översatt den till att gälla för kvinnor. Men, tydligen är det många typ bodybuilders som är sådär jättestora som inte klarar av att sova med en kudde. De är extremt muskulösa och superstarka men har tappat all rörlighet och flexibilitet. Typ. Därav den punkten på listan, om jag förstår det rätt.

Varit ute på en kort springrunda. Sprang som mest fyra minuter. Personbästa :up: kör fortfarande intervaller för att inte ge upp för fort.
Hade jag inte fått jätte jobbig huvudvärk mitt i allt så hade jag kunnat springa lite till.

Härligt! Intervaller är superbra på det sättet, jag tycker det är mycket lättare mentalt jämfört med att bara "se hur långt jag kan springa" för det går sällan bra :p

Då har jag sprungit årets (förmodligen) sista orienteringstävling :) Jag valde den lättare klassen av de två jag velade emellan och det var nog rätt beslut, i dagsljus hade jag definitivt velat ha en svårare klass men i mörker blir allt så himla mycket svårare. Jag tappade bort mig en gång när jag skulle vara duktig och gena genom skogen istället för att springa runt, det fick jag ångra :laugh: I övrigt gick det jättebra, jag är nöjd :) Nya pannlampan funkade suveränt :up:

Härligt! Intervaller är superbra på det sättet, jag tycker det är mycket lättare mentalt jämfört med att bara "se hur långt jag kan springa" för det går sällan bra :p

Ibland funkar det att bara kolla läget hur mycket jag orkar men ibland är det bättre att göra intervaller. Allt beror på dagsformen :)

Hade tänkt att låta den där springturen vara den enda träningen men tji fick jag. Jag och sambon tog oss en promenad bort mot en kompis och frågade om hon ville med på en tur. Slutade med att jag gick 1,2 mil :D Sambon gick hem med bebis efter 8km. Vi fortsatte upp i skogen. Mina ben och fötter är lite ömma.

Igår morse, halv jävla sju, träffade jag min PT för första gången på länge. Oj så roligt det var! :bump: Han har fixat ett program (inspirerat av Mad Cow-programmet) som ska göra att jag innan året är slut kan klara 250 kg i totalen. Målet är att klara det under samma vecka, för under samma pass tror jag är för mycket att begära.

Tanken är att fördela det ungefär så här:

Knäböj: 85 kg.
Marklyft: 110 kg.
Bänkpress: 55 kg.

Igår körde vi igenom ett provpass med fokus på teknik i böj och bänk. Jag fick prova lowbar för första gången och det funkade riktigt bra, min stela bröstrygg och klena handleder till trots. Fick beröm för min teknik i bänk vilket var skitkul.

Nu ska vi träffas totalt fyra gånger till, inklusive de två pass jag ska försöka klara totalen. Är så jäkla peppad!! :bump:

Ska på sjuårs kalas imorgon och har fått ansvar att baka spökmuffins:d Eftersom jag vill försöka hålla dem nått sånär halvt ”nyttiga” så nu har jag googlat en halv evighet och har precis satt in min första sats med muffins som är baserade på dadlar och mandelmjöl. Smeten smakade helt okej faktisk, och inte så fruktansvärt jäkla söt som muffinssmet brukar vara.:up:

Igår morse, halv jävla sju, träffade jag min PT för första gången på länge. Oj så roligt det var! :bump: Han har fixat ett program (inspirerat av Mad Cow-programmet) som ska göra att jag innan året är slut kan klara 250 kg i totalen. Målet är att klara det under samma vecka, för under samma pass tror jag är för mycket att begära.

Tanken är att fördela det ungefär så här:

Knäböj: 85 kg.
Marklyft: 110 kg.
Bänkpress: 55 kg.

Igår körde vi igenom ett provpass med fokus på teknik i böj och bänk. Jag fick prova lowbar för första gången och det funkade riktigt bra, min stela bröstrygg och klena handleder till trots. Fick beröm för min teknik i bänk vilket var skitkul.

Nu ska vi träffas totalt fyra gånger till, inklusive de två pass jag ska försöka klara totalen. Är så jäkla peppad!! :bump:
Åh vad kul! :)

Den tas upp i det här avsnittet: https://podtail.com/podcast/styrkebyran/styrketester-for-kvinnor-styrkebyran-37/

Och här är listan:

1. Bänkpress - 75% av din kroppsvikt
2, Marklyft - 1,5 ggr kroppsvikt
3. Plankan 2 min, ståendes i armhävningsposition (alltså på händerna, inte armbågarna)
4. Sova med bara 1 kudde
5. Sätta sig på golvet och ställa sig upp igen utan att använda händer
6. Stå på ett ben 10 sek - kan försvåras genom att blunda
7. Räckhäng 30 sek och sen dra sig upp i en chin-up
8. Stillastående längdhopp, hoppa sin egen kroppslängd
9. Hålla botten av ett knäböj 30 sek
10. Farmers walk 100 m med 2x24 kg kettlebell (baserat på en kroppsvikt på 60 kg)

Typ så tror jag att det var! :)
Tackar! :D

4, 5, 6, 9 och 10 klarar jag absolut, möjligtvis även nr 3. Resterande får vänta ett tag :p

Hoppar in med egen uppdatering i samma inlägg, orkar inte göra två...
Blev bara strax över 10 000 steg idag, alltså inte nått till målet på 12 000, men är nöjd ändå då jag bland annat verkat en gammal dam (34-årig welsh) som knappt vill böja på benen och därmed fått stå dubbelvikt och jobba.

Sparar energin till morgondagens husarträning då den lär behövas… Red ut på nordsvensken igår, och det är som två helt olika hästar! I ridhuset är hon tung och lat, utomhus är det som att sitta på ett exploderande ånglok! Kan dock meddela att hon faktiskt kan gå i höger galopp. Men det ska först slängtravas, rusas fram i vänster galopp och sedan sprattla med alla benen samtidigt innan det blir höger galopp :banghead:

Som jag trodde, BodyJam fungerade inte...alls.
M.a.o får jag börja öva på att gå ut från passen. Första halvan kan funka. Andra halvan var de mest bara hopp och vrid i.
Jag har sagt till mina närmaste där att de får sparka ut mig efter första halvan, inte en chans att jag går ut självmant. Tyvärr.
Så det blir la Bodypump på tisdagar, Bodyattack på onsdagar och sen halva jamen på lördagar. Och på måndag, men bara för att det är annan instruktör då, som inte är så jävla jobbig.
Jag är inte redo att ge upp den än :(
Även om jag hade ångest i flera timmar efteråt....

I fredags skulle jag gå till hunden som jag ska gå med/passa på fredagar framöver. Jag gick dit pga värdelöst med bussar (Noll koll) och det gjorde SÅÅÅ ont. Jag hade inte väntat mig något annat, men...bläää.
Ut med vovve gick bättre däremot och sen kändes det ok igen.
Men jag pallar fan inte...Vad ska jag göra? Jag vill ju :(

Senast ändrad:
Igår sparkade jag ut mig själv och tog en promenad på en timme tillsammans med ponny. Är ledig långhelg (varannan vecka är jag bara ledig söndag, men den andra är jag ledig lördag-måndag) och försöker verkligen njuta av en helt ledig helg och låta bli att tänka på jobbet. Mitt enda "krav" på mig själv var att få ut hästarna nått.

Ikväll går hästarna in om nätterna för första gången. Sen är det back to rutiner som gäller, och det ska faktiskt bli skönt.

Som jag trodde, BodyJam fungerade inte...alls.
M.a.o får jag börja öva på att gå ut från passen. Första halvan kan funka. Andra halvan var de mest bara hopp och vrid i.
Jag har sagt till mina närmaste där att de får sparka ut mig efter första halvan, inte en chans att jag går ut självmant. Tyvärr.
Så det blir la Bodypump på tisdagar, Bodyattack på onsdagar och sen halva jamen på lördagar. Och på måndag, men bara för att det är annan instruktör då, som inte är så jävla jobbig.
Jag är inte redo att ge upp den än :(
Även om jag hade ångest i flera timmar efteråt....

I fredags skulle jag gå till hunden som jag ska gå med/passa på fredagar framöver. Jag gick dit pga värdelöst med bussar (Noll koll) och det gjorde SÅÅÅ ont. Jag hade inte väntat mig något annat, men...bläää.
Ut med vovve gick bättre däremot och sen kändes det ok igen.
Men jag pallar fan inte...Vad ska jag göra? Jag vill ju :(

Kollade historiken lite och du skadade knät runt 20-21 september, dvs sex veckor och några dagar sedan, vilket också var vad som inledningsvis sades vara (minsta?) läkningstid. Har du rehabbat under den tiden? Har det inte sagts något om rehab efter dessa sex veckor, eller har tanken varit att du ska kunna köra på då? Jag kan noll och nada om knäskador, men det rimliga tycks ju vara att efter en så pass lång läkningstid på en skada som varit så pass allvarlig så behövs en plan för hur man ska rehabilitera.

Sedan undrar jag (vilket du förstås inte behöver svara på om du inte vill) varför du är så extremt fast i att du måste gå på en viss typ av pass, även nu när du bevisligen är för skadad för att kunna genomföra dem? Jag förstår ju att det är något du tycker är enormt roligt, men finns det något annat syfte med dem som skulle gå att överföra på någon sorts träning som du kan göra under tiden som knät rehabiliteras? Jag föreslog när du skadade dig att du skulle ta hjälp av dina kontakter på gymet för att göra ett program som gör att du kan köra igenom kroppen men skona knät, men då gick det inte eftersom du inte ens kunde lämna lägenheten. Nu är du bevisligen någorlunda rörlig igen, kanske dags att fundera på det igen?

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 866
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 859
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 859
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5