Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Är sällan inne men läser desto mer. Gjorde min stora bukplastik den 14 september s min träning består av sjukgymnastikens övningar, mammamage-övningar och promenader. Längtar som en tok till gymmet! Funderar på om man ska gå dit om någon vecka och bara köra väldigt lätt gällande armar och ben :love:

Motivation finns sällan här, och gjorde inte innan operationen heller. Men som min bästa instruktör på gymmet har kläder med tryck "just do it". Just så känner jag, det är inte kul att åka till gymmet vid 19 efter en aktiv dag men det är så skönt när det är klart. Jag sover som bäst efter ca 60 min träning på gymmet :up:

Det har kommit några nya i tråden sen jag tog min paus så jag kör en liten presentation; Bor på gård på landet med 1 man, 3 barn, 2 katter och en hund. Utöver detta så läser jag på distans på högskola, så 1-2 ggr i veckan är jag hemifrån från tidig morgon till sen kväll då det tar 2-3 timmar enkel resa till skolan.

Jag har fått för mig, inspirerad av Styrkelabbet, att jag ska bli bra på armhävningar. Jag tror det kommer hjälpa mig i bänkpressen.
Ska försöka få in någon sorts rutin att göra minst 10 st där jag går ner hela vägen varje dag. Klarar inte det på tå än så jag börjar på knä och ser om jag kan bli lite starkare i den rörelsen :)

Hej tråden :) Jag hoppar in här med en liten fråga. Hur hittar ni motivationen när det känns motigt? Jag är expert på att komma på 1000 anledningar att inte ta mig ut på till exempel en promenad även fast jag vet att jag kommer må bra så fort jag har har kommit igång. :p
Min motivation varierar kraftigt, just nu är det sällskapet som motiverar så bokar in promenader och träningar tillsammans med vänner för att det ska bli av. Blir även lite spontana träningar ibland när jag umgås med dessa personer. Sen gillar jag funktionen med träningsmål i Endomondo-appen där man kan bjuda in vänner som motivationsfaktorer (även om den glöms bort ibland) ;)

Blev lite spontan styrketräning hos en vän i slutet av förra veckan, hade ordentlig träningsvärk i magen under helgen. Var dessutom iväg på husarträning med nordsvensken igen i söndags, men har klarat mig utan träningsvärk från det denna gången ;)

Planen för denna veckan är inte helt klar än, men det ser lite ut som följer:
Måndag: Trädgårdsarbete och fix av bädden i ligghallen
Tisdag: Trädgårdsarbete och fix av bädden i ligghallen
Onsdag: Mockning och ev fix av bädden (om vi inte blir klara imorgon)
Torsdag: ?
Fredag: Ridning (minst en häst, ev två)
Lördag: ?
Söndag: ev husarträning med nordsvensken (beror på om ägaren får rida eller ej)

Lär nog bli några promenader under veckan, dock inte bestämt när än. Tänkte även köra igång med kettlebell-träningen på riktigt den 1:a, så därefter blir det 10 min/dag var dag förutom söndagar.

Hostar dock lite fortfarande, men det är mest vid temperaturskillnader så lär väl hålla på ett tag till med det. Tipsade dock en vän om bikarbonat mot hosta, och för honom har det gått utmärkt. Ingen hosta alls efter några få dagar… Ibland är livet inte helt rättvist ;)

Jag har ont i halsen, huvudvärk och känner mig allmänt nere :wtf: Inget gym för mig idag alltså...maken och ungarna får åka själva så tar jag en promenad med hunden istället och fixar hästarna.

På lunchen idag kommer hovslagaren. Vinterskor med brodd och sulor åker på.

Det blev träning med kollegor på jobbet igår igen, ca 1 timme blandade övningar med styrka och rörlighet :) hade tänkt vara med på funktionell styrka-passet idag men det blev ändrade planer då sonen slog ansiktet och ska till tandläkaren o kolla hans tänder :( stackars lilla ungen!

Uppdaterar hur min vecka kommer se ut nu när jag funderat mer.

Tisdag: Hemmaträning. Kom på att jag har tillgång till ”Wellness online” nu sedan jag skaffade gymkort. Tyckte deras videos var motiverande!
Onsdag: Cx och styrketräning
Torsdag: Bodybalance
Fredag: Hiit eller ren styrketräning
Lördag: Vilodag.
Söndag: Jag låter vädret bestämma om det blir inomhus (gym/hemmaträning) eller utomhus (rida/promenera).

Utöver det är det promenader som gäller.

Är peppad! :bump:

Mitt mål att nå 85 kg senast idag är uppnått, 84,9 kg på vågen i morse!

Minus 4,6 kg sedan start. Tror det är 4 veckor sedan? Har lite dålig koll ärligt talat. Har bara haft fokus på kalorier in, men tänker att jag borde lägga till lite motion nu. Har som mål att gå ned 5 kg till nyårsafton, 2,5 kg per månad och det borde inte vara omöjligt.

MEN senaste veckan har varit grymt jobbig av någon anledning. Jag sover lite knackigt och när jag inte somnar och sover på nätterna så går halva dagarna till att vakna till och komma igång. Och studierna som har varit grymt krävande hittills har fått mycket fokus. Dock, en timmes promenad är ju ingenting egentligen. Vill förstås träna på gym, men har inte kommit dit än.

Måste väl bara rycka tag i mig själv helt enkelt.

Att stå ute i stallet och frysa i 1,5 h var väl inte det bästa för min förkylning eller vad det är :meh: Men nu har hästarna vinterskor så nu kan det bli vinter! Vill ha mycket snö i år :bump:
På lördag ska jag och äldsta hästen tävla och på söndag blir det en mystur på honom med unghästen som handhäst tänkte jag. Det blir äldsta hästens sista ridtur sen ska han vila resten av november och det blir unghästens första efter sin vila så nu är det dags för honom att börja bygga styrka!

@lethal_smile vad är husarträning? :)
Wikipedialänk ang husarerna
Kungliga Skånska Husartroppen på laget.se

En husar är en lätt kavallerist, de jag tränat med tillhör Skånska husarregementet avd Landskrona (om jag minns rätt). Tror det var vanligare förr med uppvisningar och liknande, men det förekommer än idag så de gånger jag varit med har vi mest tränat på formationer och något kadriljprogram de ridit på tidigare uppvisning. Den gruppen jag ridit med har stor variation på hästar och ryttare så känns lite som barndomens ridlektioner, fast med mer avancerade övningar. Första gången körde vi tex "swedish castle" i galopp med 6 ekipage samtidigt, gällde att hålla koll på var alla andra befann sig ;)

De jag tränat med har hittills bara tränat en gång i veckan, men minns att det var snack om att lägga in en träning till i veckan. Tror infon jag hittade på andra länken ovan gäller/gällde för Helsingborg och inte Landskrona.

På två dagar har jag gått 12km så jag är på g. I morgon ska jag och sambon ta med bebis till vårat utegym. Springa lite intervaller och köra lite träning om lillan är på humör. Tur vi kan turas om och det är skit bra träning att ha 10kg bebis på armen.

Har utöver promenaderna kört knäböj hemma, lite plankan, samt situps så många jag orkat. Känner mig nöjd. Maten är dessutom under kontroll :up:

Kiropraktorn och futsalträning (typ innefotboll) igår inför en träningscup på lördag.. inte min grej att spela boll inomhus så jag ska inte vara med på lördag.. Jag är en löpstark och snabb spelare, det funkar inte riktigt så inomhus så jag tycker det är tråkigt.. :p

Idag har det varit full rulle.. Började dagen med att fixa stallet och motionera pålle! Börjar bli kallt här nu och hade jag kunnat hade jag mer än gärna gått i ide och tittat ut först i vår när det är +15grader.. Hatar kyla.. :(

Imorn ska jag på massage.. sån oskön massage men sån som gör bra för musklerna och kroppen.. :crazy: :D

Trädgårdsarbete, fix av ligghall, kort promenad och longering av lat nordsvensk avklarat! Stegräknaren säger 10000+ steg så lär väl hinna med lite till innan det är dags för sängen. Imorgon drar jag igång med kettlebell-träningen :banana:

Vad häftigt att du sysslar med husarridning @lethal_smile! Min morfar var husar och det var så han träffade min mormor, så den "grenen" (eller vad det nu kallas) ligger familjen varmt om hjärtat. :love: Det är även en ganska stor grej på min "hemmaklubb" i Sverige :)

Åh vad tungt det var att ge sig ut i mörkret och regnet igen för att träna, men vilken tur att jag gjorde det! Det blev ett riktigt kul pass där jag kände mig stark, och jag påmindes om hur kul jag tycker att det är med gruppträning ibland.

Idag var det ett kettlebells-pass som gällde, där huvudövningen var en pyramid på 10 kb swings + 10 goblet squats + 10 armhävningar och sedan 10 svingar + 9 squats + 9 armhävningar, osv. Jag gjorde det klassiska misstaget att tänka "ok, jag bara kör igenom det här så fort jag kan nu så får jag lite mer vila sen innan det är dags för nästa övning". Yeah right! Det enda som hände när jag var klar var att instruktören sa åt mig att börja om igen tills de andra var klara...:grin: Med andra ord går jag och lägger mig med runt 120 svingar, 74 goblet squats och 74 armhävningar (varav typ 50 på tå) på kontot :D

När jag kom upp i omklädningsrummet kastade jag en blick i spegeln och insåg att jag faktiskt kan se riktigt stark ut när jag försöker! Lägger in en bild i spoiler, som lite lagom mycket humblebrag sådär :angel:

abb_59f8f0bfddf2b304d63c863f.jpg

God natt!

Hihi gissa vem som var på Bodypump idag? (ja, jag! :D ) :angel::banana::bump:
Samma människa var också 1 plats ifrån att göra misstaget att gå på ett halvt BodyJam-pass igår...jävla tur i oturen att det inte blidde så!
Imorgon 30 min Low-impact Bodyattack med samma instruktör som idag, hon är bannemig bäst!
Sen vila tills tisdag, om jag nu inte får plats till en 30 min Bodyjam på lördag. Det är dumt, men en hel timme är ännu dummare.
Och det är 10 före i kön så att jag skulle få plats är inte direkt troligt ändå...
Men jag är superduperglaaaad! :banana:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 866
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 860
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 859
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar