Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Haha jag kom på en sak jag drömde härom natten... Jag promenerade förbi en idrottshall och där ramlade jag på någon slags styrkelyftstävling. Det fanns massa olika klasser, som var baserade på hur mycket man lyfte totalt i alla tre lyften. Jag fick ett infall och anmälde mig till den lättaste klassen, där fick man max ha en total på 286 kg (väldigt specifikt). Skrev upp mig på lappen och sen var jag tvungen att springa ner på stan och leta efter en bankomat, för på tävlingen tog de bara emot kontanter. Sen vaknade jag tyvärr, så jag hann aldrig få reda på hur det gick i tävlingen :rofl: :D

Jag var ute och sprang för första gången på 1.5 år igår. Det var ösregnet som lockade ut mig, jag älskar regn. Det var dessutom stora översvämningar på flera ställen som inte gick att ta sig förbi, så jag fick springa igenom vattensamlingar som gick en bra bit upp på smalbenen. Så himla kul! Så himla blött också :D

Jag ska försöka komma igång och springa några gånger i veckan nu, jag tror att jag mår bra av det. Den här gången försöker jag göra allting rätt och inte springa för långt när jag inte är stark nog för att göra det egentligen, utan vänja och stärka kroppen i en lagom takt. Det blev nog lite för långt igår, så jag ska tänka ännu mer på det nästa gång :)

Planen för resten av veckan är att ta tag i ligghallen och fixa bädden, som det är nu är det hela havet stormar där inne så vi måste få ordning på det… Hade varit betydligt enklare om alla i stallet samarbetat :banghead:

Det är när jag läser sånt som jag (igen) påminns om varför jag flyttade till eget stall och varför jag aldrig vill ha med andra hästmänniskor att göra igen. Sista året i kollektivstallet var :turd: och det har inte varit direkt bra på något ställe innan dess heller.

Nu har jag enbart kontakt med dem som rider shettisen, och det är perfekt. De rider och borstar men gör inget annat, så det finns inte så mycket att bråka om.

E6? Fast tycker folk kör som idioter överallt… :mad: Hoppas det blir bättre snart, en bra kiropraktor är definitivt värd sin vikt i guld (älskar min).

Nope, inte E6an.. Men en 100väg, blev tack och lov inte påkörd i 100km som tur är, då hade både jag och bilen varit mer "tilltryckta".. :crazy:
Min kiropraktor är bäst! Han fixar "allt" :D

Jag somnade om i morse så det blev ingen FT. Men jävlar vad gott jag sov! Sjukt värt. :D Går ett pass 11.30 i morgon också så jag tänkte gå på det i stället. Har varit på läkarundersökning idag för att få återgå i säkerhetstjänst, fick okej-stämpel :up:

Försov mig lite i morse så hann inte gå med hunden innan jobbet. Tar en promenad till och från svärföräldrarna med henne istället sen :)

Föräldramöte på yngsta dotterns dagis ikväll så kommer inte hinna träna.... I morgon blir det också svårt att hinna träna så jag tänkte försöka få till att träna både lördag och söndag istället.

Det är när jag läser sånt som jag (igen) påminns om varför jag flyttade till eget stall och varför jag aldrig vill ha med andra hästmänniskor att göra igen. Sista året i kollektivstallet var :turd: och det har inte varit direkt bra på något ställe innan dess heller.

Nu har jag enbart kontakt med dem som rider shettisen, och det är perfekt. De rider och borstar men gör inget annat, så det finns inte så mycket att bråka om.
Grejen är att det 80% av tiden fungerar extremt bra, sen är det 15% när folk börjar tröttna och 5% när det är kaos. Hade jag haft mer än en häst och möjlighet att hitta något lösdriftsliknande själv så hade jag definitivt flyttat till eget, men så som det ser ut idag så får man ta och hålla ut. Det är iaf bättre än där jag stod sist ;)

Grejen är att det 80% av tiden fungerar extremt bra, sen är det 15% när folk börjar tröttna och 5% när det är kaos. Hade jag haft mer än en häst och möjlighet att hitta något lösdriftsliknande själv så hade jag definitivt flyttat till eget, men så som det ser ut idag så får man ta och hålla ut. Det är iaf bättre än där jag stod sist ;)

Jag hade bara en häst när jag flyttade från (flydde) kollektivstallet. Det var därför jag skaffade shettisen. Det fanns absolut bra saker/personer där också, men allt negativt tog liksom överhanden. Dels var det långt att åka (till mitt försvar var det inte kollektivt när jag flyttade dit, väldigt jobbiga hästar (och ägare...) och sen tål jag verkligen inte attityden "du som är barnlös/inte har pojkvän kan väl ta våra pass också, vi som har ett liv". Jag accepterar att det kan hända saker om man har småbarn, men att inte kunna mocka sin box själv och skylla på ett barn som snart blir myndigt, det är bara för mycket. Jag kommer aldrig stå med andra igen. Har halverat den effektiva stalltiden av att flytta nörnare/slippa göra andras jobb. För att inte tala om hur mysigt det är att ha sitt egna. :love:

Helg! :love: Jag bestämde mig för att ta ledigt imorgon då jag har känt mig lite stressad och låg på senaste, och om jag är glad för det idag! Ska bli underbart att ligga kvar i sängen när sambon stiger upp imorgon :D

Jag firade det hela med ett axel & bröstpass på gymmet. 500 m rodd som uppvärmning och sedan axelpress, tre olika varianter av flyes, tre olika varianter av bänkpress (= med olika lutning på bänken) och till sist lite armhävningar. Jäklar vad det brände och bultade i musklerna efter det, framförallt efter flyes-serien! Avslutade med Tabata-deadmills.

Nu glass och kattgos i soffan :)

Jag är så sjukt imponerad av mig själv :bump:
Klarade 9 st tekniskt korrekta armhävningar på gårdagens cirkelträning (fick vila ett par sekunder mellan var tredje dock men ändå :p). Jag har ALDRIG tidigare gjort så många.
Dagens tema var grundteknik, så utöver maskinerna körde vi armhävningar, situps och rygglyft.
Lyckades faktiskt få till något som liknade situps, även om jag bara klarade gå ner halvvägs, finns helt klart utvecklingspotential där. Rygglyft fick jag 5 stjärnor på :D
Det blev väldigt långa pass per övning så vi hann bara ett varv runt. Men jösses vad det känns idag (vill inte tänka på hur det kommer kännas i morgon :nailbiting:)
Körde även 30 min PW på löpbandet efter, så totalt blev det en timme. Även där ser jag en förbättring, kunde ligga på 1,5 på lutning och hålla ett jämt hyfsat högt tempo. Ökade till och med lite ett par minuter på slutet. Pulsen går också ner fortare och fortare efter ansträngning vilket känns jättebra. Tror till och med mitt blodtryck sjunkit mot mer normala nivåer :up:.
Gymmet har två stretchmaskiner, jag brukar använda det som stretchar baksida lår/ben. Även där ser jag en klar förbättring. Från att lyckats få upp benet strax under 70 grader till att börja närma mig 90 grader på ett par veckor. :up:

40 min promenad med hunden igår, annars inget annat än stalljobb då vi var på föräldramöte mellan 19 och 20.30.

Idag ska jag rida på lunchen och ikväll ska vi ta oss en tur till stan och kolla på pumpautställningen i stadsparken. Alla förskoleavdelningar i hela kommunen har gjort en pumpa per avdelning och så är det utställning i fyra dagar :) Riktigt mysigt att gå där förra året så det blir kul! Tyvärr var det ouppfostrade småglin som förstörde alla pumpor förra året :rage::rage::rage: De erkände och gav pengar till förskolan som förlåt så hoppas inte det händer i år.
Min bästa kompis och hennes pojkar ska sova över i natt. Barnen vet inget än men det lär bli poppis för det är första gången :D Vi vuxna ska dricka lite vin och bara ta det lugnt när ungarna tagit kvällen.

Jag vaknade till strålande solsken och ser mycket fram emot dagens ridtur! Vet inte riktigt vilken häst jag hoppas på att få rida - den som ger mig träningsvärk i överkroppen p.g.a att den är stark eller den som ger mig träningsvärk i benen p.g.a att den är bra på att smita undan :p

Jag vaknade till strålande solsken och ser mycket fram emot dagens ridtur! Vet inte riktigt vilken häst jag hoppas på att få rida - den som ger mig träningsvärk i överkroppen p.g.a att den är stark eller den som ger mig träningsvärk i benen p.g.a att den är bra på att smita undan :p

Trodde också jag skulle få rida i sol nu på lunchen men det har molnat på :meh: Men det regnar inte i alla fall :D

Det blev ett träningspass med kollegorna på jobbet i tisdags. Så himla kul för nu märker jag STOR förbättring! Orkar göra alla övningar nu utan att pausa eller fuska, hehe:)
I onsdags var jag i stallet o promenerade med pållarna och igår kväll blev det en löptur på drygt 4 km i mörkret. Kändes riktigt bra igen, hostar fortfarande emellanåt (kommer aldrig bli av med den här :devil: hostan) men nu höll jag ett genomsnittligt tempo på 4min 12 s per km vilket är bättre än jag klarat sen jag varit sjuk.

Inte som i somras då jag hade genomsnittliga km-tider på under fem min o sprang snabbaste kilometrarna på runt 4 min 30s men antar att det är skillnad när det är semester och man springer tre ggr i veckan och nu när jag jobbar, har hämtningar o lämningar med kidsen, flytt med allt vad det innebär och försöker klämma in två löppass per vecka plus något styrkepass. Men det va ändå en klar förbättring av km-tid och jag kände mig mycket piggare och starkare än på länge :)

Det blev ett träningspass med kollegorna på jobbet i tisdags. Så himla kul för nu märker jag STOR förbättring! Orkar göra alla övningar nu utan att pausa eller fuska, hehe:)
I onsdags var jag i stallet o promenerade med pållarna och igår kväll blev det en löptur på drygt 4 km i mörkret. Kändes riktigt bra igen, hostar fortfarande emellanåt (kommer aldrig bli av med den här :devil: hostan) men nu höll jag ett genomsnittligt tempo på 4min 12 s per km vilket är bättre än jag klarat sen jag varit sjuk.

Inte som i somras då jag hade genomsnittliga km-tider på under fem min o sprang snabbaste kilometrarna på runt 4 min 30s men antar att det är skillnad när det är semester och man springer tre ggr i veckan och nu när jag jobbar, har hämtningar o lämningar med kidsen, flytt med allt vad det innebär och försöker klämma in två löppass per vecka plus något styrkepass. Men det va ändå en klar förbättring av km-tid och jag kände mig mycket piggare och starkare än på länge :)
Ojj menar att jag hade en genomsnittlig tid på 5min 12 s igår! Är inte såå Snabb tyvärr! :meh:

Min söndag är SÅ skön! :) Älskar att ha hela dagen för mig själv, kunna göra precis vad jag vill och inte behöva stressa ett dugg men ändå få massor gjort och samtidigt ha mycket tid för att slappa. Har tränat två pass idag också :D Styrketräning mitt på dagen, körde ett knäböjspass. Mest pausböj på rätt låga vikter för att jobba med tekniken, inte det lättaste för rumpan har en tendens att gå upp först. Efter det lite rodd och militärpress, några snabba set bara.

Sen på eftermiddagen (efter lunch och vila) stack jag ut i blåsten och sprang. Det kändes skitbra, bästa passet på länge! 4x4 min intervaller som kändes kanon, löpsteget var stabilt och jag kunde trycka på. Var ute en timme totalt tror jag. Nu ska jag äta god middag och kolla ikapp på världscuphoppningen från i eftermiddags.

Min söndag är SÅ skön! :) Älskar att ha hela dagen för mig själv, kunna göra precis vad jag vill och inte behöva stressa ett dugg men ändå få massor gjort och samtidigt ha mycket tid för att slappa. Har tränat två pass idag också :D Styrketräning mitt på dagen, körde ett knäböjspass. Mest pausböj på rätt låga vikter för att jobba med tekniken, inte det lättaste för rumpan har en tendens att gå upp först. Efter det lite rodd och militärpress, några snabba set bara.

Sen på eftermiddagen (efter lunch och vila) stack jag ut i blåsten och sprang. Det kändes skitbra, bästa passet på länge! 4x4 min intervaller som kändes kanon, löpsteget var stabilt och jag kunde trycka på. Var ute en timme totalt tror jag. Nu ska jag äta god middag och kolla ikapp på världscuphoppningen från i eftermiddags.
Åh, jag har också en sådan där söndag :love: Dock utan regelrätt träning, men väl med långpromenad!

Efter att ha gjort några försök i den här tråden nu med två stycken mentala härdsmältor är det nog dags att försöka igen.

Jag måste bli hälsosammare och röra på mig mer. Snart går min sambo hem på föräldraledighet så då ska jag försöka komma ut på någon springtur alt jobbigare promenad i jobbig terräng. Jag går ändå med barnvagnen en gång om dagen enligt rutin så jag sitter ändå inte still hela dagen.

Maten är katastrof. Jag har absolut inget stopp alls. Kan äta tills jag får ont i magen. Måste få ner storleken på portionerna. Gymet gav jag upp. Kommer inte dit.

Mina knän börjar ta stryk. Ändå har jag bara 10kg för mycket. Men jag har aldrig vägt såhär mycket och är bara 1,60 över havet.

Kan jag bara hålla mig från onödigt mycket mat, popcorn och chips och se lite resultat så kommer det nog bli roligare och öka motivationen att fortsätta.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 866
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 860
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 859
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar