Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Dressyrtävling idag. Skrev ett mastodontinlägg, datorn hängde sig, allt försvann. Vi kan väl konstatera att kontentan av det hela var två svårare klasser än vi brukar starta, i ett starkare startfält, på en lat häst som totalt tappade all form av energi i andra klassen och en ryttare som har ont precis i varenda muskel som finns nu. Vår lägstanivå har i alla fall stigit ordentligt sen förra året, så det får jag vara nöjd med.

Ingen träning alls måndag-fredag pga konferens med efterföljande trötthet, och allmän håglöshet. Inser ju hur dåligt jag mår när jag inte är aktiv, framför allt när jag är så pass stressad som nu. Så idag stack jag ut och sprang i skogen :love: Jätteskönt och jag är ändå förvånad över hur pass bra det gick att springa med tanke på att jag inte gjort det så mycket de senaste månaderna. Tror jag behöver löpningen, som stresshantering.

Imorgon är jag inbokad på PT-grupp igen, styrkelyft/tyngdlyftning. Så det blir åtminstone två träningspass den här veckan, alltid något :)

Det är den årliga marknaden i stan idag så vi har varit där och köpt godis, kokostoppar och nån billig leksak åt ungarna :p Varit på 1 årskalas för ungarnas lilla kusin och där blev det tårta och annat gott. Dålig matdag idag med andra ord :angel: Men har ridit en underbar tur på hästen och gått en hel del steg idag så jag är nöjd ändå. Precis lagt ungarna så jag ska gå ut och hjälpa maken med det sista i nya lösdriften. Sen ska hästarna fodras och vi ska slänga oss i soffan framför en film :)

Avslutade dagen med en promenad på 35 minuter med min vän. Lifesum hjälper mig till bättre val och eftertanke. Tänkte unna mig chip nyss, men 50g för 270 kcal. Känns inte värt det just idag, inte när jag ju försöker att bryta gamla mönster.

Avslutade dagen med en promenad på 35 minuter med min vän. Lifesum hjälper mig till bättre val och eftertanke. Tänkte unna mig chip nyss, men 50g för 270 kcal. Känns inte värt det just idag, inte när jag ju försöker att bryta gamla mönster.
Fick samma eftertanke. Det var 40 jävligt jobbiga minuter yoga för att jag ska kunna unna mig 20 gram mörkchoklad. Då skiter jag hellre i godiset och dricker ett extra glas vatten :up: Jag som har sockerberoende delux känner mig jävligt duktig :D Det är det största målet just nu bli av med sockerberoendet :cautious:

Fick samma eftertanke. Det var 40 jävligt jobbiga minuter yoga för att jag ska kunna unna mig 20 gram mörkchoklad. Då skiter jag hellre i godiset och dricker ett extra glas vatten :up: Jag som har sockerberoende delux känner mig jävligt duktig :D Det är det största målet just nu bli av med sockerberoendet :cautious:

Bra jobbat! Det är ju det som är grejen, att åtminstone som jag, få se hur mycket kalorier mat innehåller. Jag har ju rätt stor koll, men ignorerar det rätt ofta när jag inte bryr mig om att tänka till.

Jag ver inte fem ören för sånt där. Så fort dem slutar ta dem eller börjar äta ordentlig mat igen så kommer dem gå upp varenda kilo igen plus något extra.
Eller hur! Hen har dessutom gått på soppor flera gånger tidigare, med samma resultat, snabb viktnedgång, följt av en kort period av något sånär balans och därefter kommer kilona tillbaka igen… Förstår att det kan vara motiverande att se snabba resultat, men det är ju inte det som håller i längden.

Funderade på vem sjutton som uppdaterat tråden mitt i natten men kom fram till att det borde vara du. Och det var det ju :D :p

Hoppas du har en bra jobbnatt!
Hade kunnat vara jag med ;) det där med att sova på nätterna verkar min kropp inte ha fattat än… Kan vara hur trött som helst, men blir pigg så fort jag gått och lagt mig.

Och förresten! Är det någon som kommer ihåg den där listan vi pratade om i somras någon gång med styrketester för kvinnor enligt Styrkebyrån (podd)?

Jag sa som mål i somras att jag skulle vilja klara allt på den listan innan 2017 är slut och lyckades pricka av ett par till grejer nu :bump:

För er som inte hängde i tråden då, eller bara inte minns ;) Listan är som följer:

1. Bänk 45 kg (beräknat på en kroppsvikt på 60 kg så.. 75% av kroppsvikt tror jag)
2. Mark 1,5 ggr kroppsvikt
3. Planka 2 min
4. Sova med endast 1 kudde
5. Sätta sig och ställa sig upp från golvet utan att använda händer
6. Stå på ett ben 10 sek
7. Räckhäng 30 sek och därefter en strikt chin-up
8. Stillastående längdhopp kroppslängd
9. Hälla botten av ett knäböj med bra form 30 sek
10. Farmers walk med 2x24 kg kettlebell (beräknat på 60 kg kroppsvikt)

Detta från avsnitt 37 i Styrkebyråns podd om man vill veta mer :p

Detta kanske är jättetråkigt om man inte styrketränar eller så men jag blev taggad att kunna pricka av allt hehe :D

Iaf, det jag klarat nu nyligen är 45 kg bänk förra veckan på styrkelyftet :up: Plus att jag klarade nummer 7 nu i veckan! 30 sek räckhäng + strikt pull-up, och detta x 2 dessutom! Trodde den skulle bli det svåraste, men har ju iofs övat mkt på detta i sommar :)

Det jag har kvar nu är mark, behöver komma upp på 90 kg minst (85 i dagsläget så det ska nog gå!) + har inte gått så långt som 100 m farmers walk med 24 kg kb + har inte provat plankan 2 min än.. Men innan årets slut ska det nog gå alltihop :up:
Ska definitivt kolla upp den podden! (Missade nog att det pratats om den). Blev dock lite inspirerad av din lista, så blir att göra en egen inom kort :)

Har mest tagit det lugnt de senaste dagarna. Blir verkligen inte av med hostan så får ta mig i kragen och ringa vc på måndag morgon (hatar dem!). Vill liksom inte ta i för mycket när jag fortfarande inte är helt frisk, har dessutom knappt någon ork att träna mer än att hästen motioneras lite då jag dagligen hostar så jag antingen får huvudvärk eller spyr… Ingen som har förslag på fungerande huskurer mot hosta?

Är så trött på detta nu! Kan jag inte bara få bli frisk?!

Har mest tagit det lugnt de senaste dagarna. Blir verkligen inte av med hostan så får ta mig i kragen och ringa vc på måndag morgon (hatar dem!). Vill liksom inte ta i för mycket när jag fortfarande inte är helt frisk, har dessutom knappt någon ork att träna mer än att hästen motioneras lite då jag dagligen hostar så jag antingen får huvudvärk eller spyr… Ingen som har förslag på fungerande huskurer mot hosta?

Är så trött på detta nu! Kan jag inte bara få bli frisk?!

Testa bikarbonat! Det har fungerat på mig.

Detta googlade jag fram:

Bikarbonat är en huskur mot hosta som kan justera balansen i kroppen och hjälpa kroppen att hela sig själv. Man måste dricka mycket vatten under kuren och den rekommenderas inte för de som har problem med njurarna. Två kryddmått bikarbonat blandas ut med två deciliter vatten. Detta ska drickas fyra gånger dagligen i tre dagar. Sedan räcker det med en gång om dagen i max 11 dagar. Om man känner sig frisk så är det bara att avsluta kuren i förväg. Det bästa är att ta bikarbonatsblandningen på avstånd från måltiderna eftersom den påverkar magen och matsmältningen.

Detta googlade jag fram:

Bikarbonat är en huskur mot hosta som kan justera balansen i kroppen och hjälpa kroppen att hela sig själv. Man måste dricka mycket vatten under kuren och den rekommenderas inte för de som har problem med njurarna. Två kryddmått bikarbonat blandas ut med två deciliter vatten. Detta ska drickas fyra gånger dagligen i tre dagar. Sedan räcker det med en gång om dagen i max 11 dagar. Om man känner sig frisk så är det bara att avsluta kuren i förväg. Det bästa är att ta bikarbonatsblandningen på avstånd från måltiderna eftersom den påverkar magen och matsmältningen.
Tack! :bow: Ska absolut testa! Har för mig att jag hört talas om den innan, men inte så att det fastnat helt.

Inser ju hur dåligt jag mår när jag inte är aktiv, framför allt när jag är så pass stressad som nu. Så idag stack jag ut och sprang i skogen :love: Jätteskönt och jag är ändå förvånad över hur pass bra det gick att springa med tanke på att jag inte gjort det så mycket de senaste månaderna. Tror jag behöver löpningen, som stresshantering.
Instämmer med föregående talare.
Har pga iliotibialbandsproblem, livet och nån form av årstidsrelaterat dåligt mående inte hållit igång som vanligt på ett tag. Har cyklat och promenerat lite eftersom jag vet att det inte blir bättre av att avstå helt. Igår testade jag knäet med lite backar, det höll ihop fint trots en del utförsbacke.
Har för tillfället som mål att springa igång mig så jag kan vara med på den lokala Halloweenlöpningen sista helgen i oktober. Det är ett varv på älvrundan, start sent på kvällen, utklädning uppmuntras starkt. Funderar på att vara katten från Alice i Underlandet med ett snyggt reflexflin som syns i mörkret.
Idag blir det en MTB-runda med en kompis.

Lösdriften kunde öppnas igår :banana: Så nu har fyra hästar av ponnystorlek en mindre lösdrift på ca 15m2 och en större på ca 27m2 att dela på :D
Det ska in mera grus när dom trampat ner det som är och det satt sig och sen ska det ut grus utanför öppningen för att minska lera.

Idag ska blir det att komma på kompisen som dressyrtränar, åka karuseller med barnen, rida och träna :)

Ingen som har förslag på fungerande huskurer mot hosta?

Honung ska tydligen vara det enda som är vetenskapligt bevisat att hjälpa mot hosta, så ta en matsked och testa!

---

Blev en nätt löparrunda imorse, fått vila en vecka pga en ny sträckning i skinkan. Samma sida som jag "brukar" sträcka (jag och bowling är inte kompatibla med varandra) men på annat ställe. Blev tacklad av en pålla som behövde fly från rullskide-åkande män :D

Bara två veckor kvar av min löpsäsong, sen kan jag komma igång med benträningen igen. Det var läääängesen jag var uppe i några tyngre vikter där så ska bli kul att se om jag kan klättra mig uppåt så jag är nära tresiffrigt igen eller inte.

@Sleepan - vi får se om vi kan hitta något skoj pass när du är tillbaka igen!

@FengurLaugar visst skrev du att du ska på älgjakt? Vad är ditt bästa tips både som jägare och ryttare? Älgjakten börjar här imorgon, jag är lite nojig på att vara ute i skogen,i alla fall första veckan. Förra året stod jag i det andra stallet och löste det genom att antingen rida i mer "bostadsområden" eller rida till ridhuset under den veckan, men här är det ju enbart uteritter som står till buds. Bor på landet men inte i skogen (vid kusten) men här finns älg även om det kanske finns tre stycken typ.

Detta googlade jag fram:

Testade idag och har inte slutat hosta sen jag tog första dosen. Hostar konstant (till skillnad från innan när jag ändå klarade mig i några timmar utan att hosta)! Det kommer visserligen upp en hel del slem, men jag ville ju sluta hosta! Tänkte ändå fortsätta några dagar och se hur det blir.

Ponny och jag red ut i 75 minuter i eftermiddag. Började lite trevande, men mot slutet gick hon riktigt, riktigt fint. Trist att hon inte riktigt kommer till den typen av ridning på tävlingarna, men det har ändå gått så enormt mycket framåt sen vi började. Galoppen som från början var hennes svagaste gångart har faktiskt blivit den bästa, så det får jag försöka fokusera på.

Nytt PB i knäböj: 65 kg :banana: En tvåa till och med, har mer i kroppen helt säkert :D

Nära PB i mark också, tog 100 kg hyfsat lätt men provade två gånger på 102,5 och det gick bara inte. Halvvägs upp och sen tog det stopp :p Men hade dragit ganska många tunga innan dess, bland annat en fyra på 80, en trea på 90, en tvåa på 95 och så en singel på 100. Fick lite tekniktips som jag ska ta med mig, men fick beröm för de på 90 som var "vackra" :laugh:

Så kul att lyfta tungt! :banana:

@FengurLaugar visst skrev du att du ska på älgjakt? Vad är ditt bästa tips både som jägare och ryttare? Älgjakten börjar här imorgon, jag är lite nojig på att vara ute i skogen,i alla fall första veckan. Förra året stod jag i det andra stallet och löste det genom att antingen rida i mer "bostadsområden" eller rida till ridhuset under den veckan, men här är det ju enbart uteritter som står till buds. Bor på landet men inte i skogen (vid kusten) men här finns älg även om det kanske finns tre stycken typ.

Jag brukar låta bli att rida i skogen när jag vet att det jagas här. Håller mig på grusvägar och åkrar och ser alltid till att ha massa reflexer.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 867
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 862
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 860
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info