Träning, kost och hälsa (f.d Beach-tråden!)

Och förresten! Är det någon som kommer ihåg den där listan vi pratade om i somras någon gång med styrketester för kvinnor enligt Styrkebyrån (podd)?

Jag sa som mål i somras att jag skulle vilja klara allt på den listan innan 2017 är slut och lyckades pricka av ett par till grejer nu :bump:

För er som inte hängde i tråden då, eller bara inte minns ;) Listan är som följer:

1. Bänk 45 kg (beräknat på en kroppsvikt på 60 kg så.. 75% av kroppsvikt tror jag)
2. Mark 1,5 ggr kroppsvikt
3. Planka 2 min
4. Sova med endast 1 kudde
5. Sätta sig och ställa sig upp från golvet utan att använda händer
6. Stå på ett ben 10 sek
7. Räckhäng 30 sek och därefter en strikt chin-up
8. Stillastående längdhopp kroppslängd
9. Hälla botten av ett knäböj med bra form 30 sek
10. Farmers walk med 2x24 kg kettlebell (beräknat på 60 kg kroppsvikt)

Detta från avsnitt 37 i Styrkebyråns podd om man vill veta mer :p

Detta kanske är jättetråkigt om man inte styrketränar eller så men jag blev taggad att kunna pricka av allt hehe :D

Iaf, det jag klarat nu nyligen är 45 kg bänk förra veckan på styrkelyftet :up: Plus att jag klarade nummer 7 nu i veckan! 30 sek räckhäng + strikt pull-up, och detta x 2 dessutom! Trodde den skulle bli det svåraste, men har ju iofs övat mkt på detta i sommar :)

Det jag har kvar nu är mark, behöver komma upp på 90 kg minst (85 i dagsläget så det ska nog gå!) + har inte gått så långt som 100 m farmers walk med 24 kg kb + har inte provat plankan 2 min än.. Men innan årets slut ska det nog gå alltihop :up:

OMG vilken träningsvärk, ledaren för Cirkelträningen är skitroligt, peppande men inte klok på en enda fläck :rofl:
Förutom de fasta maskinerna hade hon med sig lappar, som man fick dra mellan två maskiner. Där stod det fria övningar man skulle göra istället. Men det gick få alternativ. Som armhävningarna, jag kan varken göra det eller plankan så då fick jag göra rygglyft liggandes på mage. En övning tänkte jag Nä det klarar jag aldrig, när jag såg de andra göra den. Men ta mig tusan det gjorde jag visst.
Fick till och med beröm för min teknik i vissa övningar :D. Sånt peppar.

Gjorde misstaget lägga mig på soffan efter maten, höll fan inte på ta mig upp igen . Att gå uppför lofttrappan till sovrummet var en plåga :wtf:.

Men jag nådde mitt fredagsmål viktmässigt och är nu nere på tvåsiffrigt igen :banana:
Det innebär -6 kg sen vecka 29 :up:

Wow.
Får "Hoppa ner för alla trappor + upp igen x1" ses som träning här?
I så fall är det la vad jag kan bidra med.
Inget annat. Kan inte ens gå :(

Wow.
Får "Hoppa ner för alla trappor + upp igen x1" ses som träning här?
I så fall är det la vad jag kan bidra med.
Inget annat. Kan inte ens gå :(

Surt att vara skadad. :( Du hade pajat knät va? Och har goda kontakter på ett gym, om jag inte minns fel. Har du möjlighet att ta dig dit, så kanske någon instruktör där kan fixa ett riktigt svinjobbigt program för alla delar av kroppen som du kan träna? Då får du dels komma ut och dels får du träna under tiden som knät läker.

Surt att vara skadad. :( Du hade pajat knät va? Och har goda kontakter på ett gym, om jag inte minns fel. Har du möjlighet att ta dig dit, så kanske någon instruktör där kan fixa ett riktigt svinjobbigt program för alla delar av kroppen som du kan träna? Då får du dels komma ut och dels får du träna under tiden som knät läker.
Jag kan inte gå, inte stå längre stunder alls så jag kommer ingenstans ens om jag tar mig ner för trappen :(

Jag vågar inte hoppas över huvud taget , men imorgon KANSKE det finns en chans att jag med en förjävla stor portion envishet och mycket stöd faktiskt kan ta mig till gymmet och hälsa på efter jamen ...beroende på om min tappra, hjälpsamma och ytterst fantastiska vän orkar och kan hjälpa med skjuts och stöd.. .det vore fantastiskt att bara få komma dit och kramas lite. Tanka energi och bara...komma dit.
Det funkade SÅ bra sist. Efter trafikolyckan.
De människorna, och det stället , gör underverk för kropp , själ och energi :love:
Och så kanske det känns lite lättare att ta sig igenom känslan av att missa ännu ett BodyJam-pass om jag ändå får komma dit och träffa dem.
Eller så blir det värre. Jag vet inte.
Men det är också en milstolpe känner jag...

Senast ändrad:
Jag kan inte gå, inte stå längre stunder alls så jag kommer ingenstans ens om jag tar mig ner för trappen :(

Usch, det du skriver ger mig flashbacks till när jag var höggravid och hade foglossningen från helvetet.

Överkroppen kan ju tränas sittandes (pressar, latsdrag om man har ett gummiband, sidolyft etc) och liggandes (typ bänkpress eller hantelpress, rygglyft, flyes etc). Har du några hantlar eller liknande hemma? Gummiband? Medicinboll? Kan du få hem något sånt, låna från någon om du inte vill köpa (fullt förståeligt i så fall, det är ju för en begränsad tid)? Kan någon på ditt gym snickra ihop ett hemmaprogram?

(Ska jag sluta komma med oombedda råd så säg till. :) )

Har inte mer plats hemma tyvärr :( kan knappt ta mig fram som det är idag heller :(

Inte alls, jag är tacksam för alla råd och tips! :love:
En dag kan jag säkert ta till mig dem och använda dem :)
jag har ett superbra program på gymmet med fokus just på knän/ben, stabilitet och balans, eftersom det har varit ett problem så länge så är det mest det som jag och min PT har fokuserat på under våra timmar (alldeles för få, hade tänkt försöka satsa på det nu i höst...det sket sig ju) så jag kommer ha ENORMT stor nytta av det när jag väl kommer dit (där finns ju även såna boökar och annan utrustning :) ) men just nu känns det långt, lågt bort.
Å andra sidan känner jag mig sjukt också...så med envishet en kan jag säkert korta ner den sträckan också, om jag bara planerar rätt och riktar envisheten åt rätt håll :)

Funderade på vem sjutton som uppdaterat tråden mitt i natten men kom fram till att det borde vara du. Och det var det ju :D :p

Hoppas du har en bra jobbnatt!

Haha! Japp, det va jag! :D
Var en bra jobbnatt och blev ett bra pass på gymmet, men vaknade med ont i nacken nu.. :down: hoppas det går över när jag börjar röra mig och komma igång!

Kom du fram till Budapest?

Den här dagen dödar mig. Har ungefär en miljard saker jag måste göra, och som måste göras just idag, och sitter just nu på jobbet som är enbart dötid. :meh:

Men, det blev i alla fall 40 minuter ridning på morgonen. Ponny var skitirriterad redan på stallgången och slog efter inbillade insekter (jag såg dem i alla fall inte) och det blev inte bättre när vi red. Två gånger försökte hon slänga sig runt och det var det länge sen hon gjorde. Till råga på eländet är mensen här och hälsar på, så jag kapitulerade och köpte choklad på jobbet. :angel:

Militärpress: 40 kg då. :D
Bänkpress: 52,5 kg (från i måndags. :D ).
Gammalt PB i marklyft: 105 kg (från i våras).
Gammalt PB i knäböj: 85 kg (också från i våras någon gång).

Ligger troligtvis lite under i mark och böj nu eftersom jag helt enkelt inte marklyft och knäböjt så mycket senaste månaderna (lagt fokus på annat, helt enkelt).

Feeling-veckan fortsätter, så idag tangerade jag mitt PB i mark. Drog två ettor på 105 kg. Det ena lyftet var fulare än det andra, men fula lyft räknas också. :D

Tänker dock INTE ge mig på något tangerat PB-försök i knäböj den här veckan, det vågar jag lova. :D

Jag tog för första gången 60 kg i hantelpress :banana:

Körde 2x8 på 56 kg först och tänkte att det här gick ju lätt!
Sen körde jag 1x6 på 60 kg :).

Jag har som alltid varit så imponerad av dom stora grabbarna som lyft den vikten och nu gör jag det själv :D.

Snart lyfter jag min egen vikt som är 67 kg . Det är mitt mål det här året iaf :cool:

Gött pass på gymmet :) Jag som aldrig bänkat förut orkar inte mycket där alltså :p Behöver verkligen jobba med det och bröstövningar över lag. Nåt att jobba på i vinter :)

Haha! Japp, det va jag! :D
Var en bra jobbnatt och blev ett bra pass på gymmet, men vaknade med ont i nacken nu.. :down: hoppas det går över när jag börjar röra mig och komma igång!

Kom du fram till Budapest?

Ja, tillslut kom vi fram. Blev en lång natt, men den tog slut och vi kunde åka iväg. Varit vaken 36 timmar nu, med bara en jobbnatt följd av fyra timmar innan dess.

Så jävla slut. Tror jag slumrade en halvtimme på flyget, vilket nog gjorde susen. Men nu ska det bli fantastiskt att sova!

Nu är det dags att förändra min livsstil, motion är ett måste för att jag ska gå ned i vikt och hålla den. Mår bättre på alla sätt och vis av att röra på mig, men när jag åter igen hamnat i en svacka av depression och noll lust på livet är det svårt att motivera sig.

På sikt vill jag tappa 15 kg (och skulle ändå räknas som överviktig på BMI-skalan tror jag), men med delmål i kg som 4, 8 och 10 i första hand. Försöker att inte ta allt på en gång och tänker att jag ska 1) dricka mer vatten och sluta med läsk (påbörjat med goda resultat) 2) Motionera minst 30 minuter varje dag (vid väldigt låga dagar är inte förbränningen den viktigaste, utan luften jag får av att ta mig ut) och sist 3) regelbundna måltider med bättre val.

Det stora målet är bättre hälsa och må bra. Har gått upp 6 kg av 27 kg tappade detta år, det märks så snabbt när jag går in i en djupare depression (som dessutom varit väldigt varierad med höga toppar och djupa dalar). Tröstäter, överäter och slutar motionera. Kan bara sluta på ett sätt och det är anledningen till att jag gått upp, men nu är det så svårt att bryta det där mönstret att äta i tid och otid.

Nåja, jag försöker hålla lite koll med Lifesum och att tänka till om det verkligen är värt kalorierna i den där tekakan med massor av bregott och ost, vilket dessutom gärna blir två eller fler. Måste börja så, släppa kraven lite och programmera om hjärnan.

Ni får gärna peppa mig! Använder datorn varje dag för mina studier (bara det är en kamp också), med andra ord är det lätt att uppdatera er och mig själv.

Nu är det dags att förändra min livsstil, motion är ett måste för att jag ska gå ned i vikt och hålla den. Mår bättre på alla sätt och vis av att röra på mig, men när jag åter igen hamnat i en svacka av depression och noll lust på livet är det svårt att motivera sig.

På sikt vill jag tappa 15 kg (och skulle ändå räknas som överviktig på BMI-skalan tror jag), men med delmål i kg som 4, 8 och 10 i första hand. Försöker att inte ta allt på en gång och tänker att jag ska 1) dricka mer vatten och sluta med läsk (påbörjat med goda resultat) 2) Motionera minst 30 minuter varje dag (vid väldigt låga dagar är inte förbränningen den viktigaste, utan luften jag får av att ta mig ut) och sist 3) regelbundna måltider med bättre val.

Det stora målet är bättre hälsa och må bra. Har gått upp 6 kg av 27 kg tappade detta år, det märks så snabbt när jag går in i en djupare depression (som dessutom varit väldigt varierad med höga toppar och djupa dalar). Tröstäter, överäter och slutar motionera. Kan bara sluta på ett sätt och det är anledningen till att jag gått upp, men nu är det så svårt att bryta det där mönstret att äta i tid och otid.

Nåja, jag försöker hålla lite koll med Lifesum och att tänka till om det verkligen är värt kalorierna i den där tekakan med massor av bregott och ost, vilket dessutom gärna blir två eller fler. Måste börja så, släppa kraven lite och programmera om hjärnan.

Ni får gärna peppa mig! Använder datorn varje dag för mina studier (bara det är en kamp också), med andra ord är det lätt att uppdatera er och mig själv.
Jag laddade också ner lifesum för ett par dagar sen. Måste få bättre koll på vad jag stoppar i mig. En sak som stör mig är att den räknar myyycket högre i förbrända kalorier när jag tränar en vad runkeeper appen gör. Vilken ska man gå på?

Idag åker jag till Portugal! :banana:
All-inclusive på Algarve-kusten, vi har hyrbil hela veckan så förhoppningsvis några roliga utflukter till coola kustgrottor/stränder/vingårdar etc. Pooler, strand, gym och tennisbana på hotellet.
OMG så nice det ska bli!!
Precis kört 20 min morgonyoga och ska nu duscha - packa ner allt - äta frukost - vattna blommor sen drar vi :bump:

Jag laddade också ner lifesum för ett par dagar sen. Måste få bättre koll på vad jag stoppar i mig. En sak som stör mig är att den räknar myyycket högre i förbrända kalorier när jag tränar en vad runkeeper appen gör. Vilken ska man gå på?

Oj, det har jag aldrig tänkt på! Men brukar å andra sidan aldrig omvandla mina förbrända kalorier till att jag kan äta mer.

Vaknar upp och mår piss idag. Åh vad jobbigt och jag vill bara skita i allt. Mensvärk på det... målet idag får vara promenad och att inte över- eller tröstäta.

Lär väl spamma denna tråd nu, hoppas ni har överseende. Ville bara berätta att jag valde bort massa massa kalorier i bregott och ost och nästan halverade kaloriemängden nyss! En bra början till omprogrammeringen i min hjärna? Har dessutom tagit kontakt med en vän om promenad så hoppas hon nappar.

Heja mig! :banana:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd, den gamla blev låst! :up: Idag tar jag det mest lugnt, men igår tränade jag böj och gjorde även gående utfall. Har...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
67 867
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
107 862
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 860
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar