Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag promenerat 5 km på morgonen och sen gjorde jag ett pass som heter ”Glute burn”, kroppsvikt och gummiband och bara röv :D Men jag delade upp det på fyra delar och gjorde som pausgympa under eftermiddagen :up:

Är svinnöjd med maj månad träningsmässigt, snittar över 3 styrkepass i veckan :) På slutet av månaden har jag också börjat promenera mer. Planen är att fortsätta i samma spår under juni månad, under förutsättning att kroppen fortsätter vara med mig. Kommer plocka bort enbensövningar, typ utfall, inom ca två veckor. Det känns bra att göra dem men jag vill inte ta några risker, och rekommendationen jag har hört är att ta bort sånt halvvägs in i graviditeten :)
 
Ny månad, nya mål. Tar semester halvvägs in i månaden så planen är att fortsätta att jogga varannan dag och gå 15 000 steg alla dagar men vid eventuella semesteräventyr så är det ok att hoppa ett träningspass. Började månaden med 6 km löpning med rätt bra tryck.
E99ADD05-8EE3-4CD0-970B-FB55333E5A06.webp
 
Nu när jag äntligen är ledig tänkte jag ta tag i träningen ordentligt igen. Har mest gjort fysioterapi och lätt styrketräning senaste månaderna för att långsamt bygga upp, men det har gått trögt och tungt, troligtvis mycket på grund av stress och dålig sömn. Hoppas verkligen jag ska få vila ordentligt nu! Körde ett bra danspass igår med en del hopp och stora kombinationer utan att få ont någonstans, även om det verkligen känns att jag är långt ifrån där jag var för bara ett halvår sen. Idag vila och stretching, lite promenad. Imorgon: Spinning! Och det känns lite läskigt faktiskt. Ska försöka en timme innan frukost, förhoppningsvis dör jag inte värmedöden då och hinner kallduscha och svalka mig lite innan värsta middagssolen kommer :)
 
Jag svettades i paddocken tillsammans med medryttarhästen igår och kände mig mer än lovligt slut efter detta. Det märks verkligen att jag inte är van vid denna värme :p

Idag hade jag tänkt träna crossfit, men jag kände redan när jag vaknade att det här inte var rätt dag för det. Dels har jag sovit uselt så till den grad att jag nästan känner mig lite bakfull :laugh: och dels är det just nu ca 30 grader inne i den svarta plåtlåda som utgör crossfitgymmet (23 graders värme + gassande sol + hög luftfuktighet), så jag känner faktiskt inte ett enda uns motivation att gå dit. Jag sparar det till imorgon, då det ska vara lite svalare samt molnigt, och ska istället ta med min bok och en massa god plockmat och sätta mig nere vid floden efter jobbet idag. Bara jag, min bok och lite god mat. Det behöver jag! :love:
 
3e gången jag körde 2/1 intervaller igår och första gången då det gick okej. Alltså de 2 sista intervallerna är fortfarande sjukt jobbiga men jag hade inte ont någonstans, var inte för varm, trodde inte jag skulle spy osv..

Men, jag är så innerligt trött på att hela tiden träna på max kapacitet. Jag springer inte på max, det är inte det jag menar, men de sista 2 intervallerna är alltid hemska. Lagom till att de känns okej är det ju dags att förlänga intervallerna och då börjar det om igen. 🙄

Jag vet att det blir bättre, när min kapacitet är högre finns det utrymme för pass som bara kan njutas igenom. Just nu är min kapacitet så låg att ett njutarpass = inget pass alls.

Äh jag bara gnäller, saknar mitt gamla jag som var på en helt annan nivå.
 
3e gången jag körde 2/1 intervaller igår och första gången då det gick okej. Alltså de 2 sista intervallerna är fortfarande sjukt jobbiga men jag hade inte ont någonstans, var inte för varm, trodde inte jag skulle spy osv..

Men, jag är så innerligt trött på att hela tiden träna på max kapacitet. Jag springer inte på max, det är inte det jag menar, men de sista 2 intervallerna är alltid hemska. Lagom till att de känns okej är det ju dags att förlänga intervallerna och då börjar det om igen. 🙄

Jag vet att det blir bättre, när min kapacitet är högre finns det utrymme för pass som bara kan njutas igenom. Just nu är min kapacitet så låg att ett njutarpass = inget pass alls.

Äh jag bara gnäller, saknar mitt gamla jag som var på en helt annan nivå.
Samma här :heart
 
Ingen träning hittills den här veckan. Om man inte räknar med att jag varje dag gått mellan 140 och 180 minuter plus styrt och fixat med annat fysiskt.

Om jag orkar och vill ska jag springa imorgon men det lutar mest åt en lite extra lång långpromenad med hundarna. Försöker fundera ut vart jag ska ta vägen bara, har lite idéer.

Funderar på att ta ett avbrott från träningen några veckor och bara promenera alternativt springa 2-3 ggr i veckan istället för att träna 4 ggr/vecka. Det är ju roligt när jag väl är igång, men det tar emot att gå dit. Men då tappar jag ju allt det jag lyckats jobba mig upp till nu så jag vill ju egentligen hålla i träningen. Underhållsträna kanske, inga höga krav men bara göra det så allt inte faller.

Känns ändå som att 2,5-3 timmar promenad per dag borde ge något samtidigt är jag så van vid att gå mycket att jag inte räknar med det.
 
Idag körde jag ordentlig stretching för första gången på lite över en månad. Fy satan så stel jag blivit! Helt sjukt hur fort det går.

Mina fötter/anklar har varit konstant svullna sen spinningen imorse (som gick bra!). Det är värmen men jag har inte tid att sitta med fötterna i isbad hela dagen och det hjälper ju knappt ändå. Bara så orolig för att det ska gå från ytlig svullnad till faktiska problem med alla mina gamla skador.
 
Det där jag skrev i söndags om att jag hoppades få behålla samma känsla av outtömlig energi och motivation fick jag ju äta upp den här veckan om vi säger så :meh: Sömnproblem, strul på jobbet och en lite allmänt skavig känsla har gjort att det varit en ovanligt kämpig vecka och därför blev det ingen crossfit i varken onsdags eller torsdags. Idag hade jag dock gett mig den på att gå dit, och det gjorde jag också. :up:

Det var inget höjdarpass på något vis men jag var i alla fall där, svettades och skrapade ihop 43 av de åtråvärda intensiva minuterna. Dock har min hjärna fått för mig att vi inte kan göra box jumps längre, trots att jag verkligen aldrig har haft problem med dem - inte ens när jag var helt ny. Nu har jag inte gjort dem på drygt ett år, och plötsligt var jag som den här shetlandsponnyn:


Det slutade med att jag fick ställa fram ett par tjocka viktplattor som jag hoppade från för att göra det mindre högt, men fy fasiken vad störigt det är när man VET att man kan något och hjärnan bara :nailbiting::wtf::stop:!

Det blir crossfit imorgon bitti också och sedan ska sambon och jag åka iväg och ta in på lyxhotell på landet för en natt - DET behöver jag! Egentligen skulle jag ha varit i Sverige för årets höjdpunkt just nu, dvs. ridläger med några av mina bästa kompisar, men den saken satte Covid stopp för även detta år. Som plåster på såren har jag bokat in oss på ett hotell som jag hittills bara kunnat drömma om att bo på, där jag ämnar dränka mina sorger i champagne, god mat och choklad :angel:
 
Var ute och joggade imorse innan det blev överjävligt varmt. Har inte kunnat träna på morgonen på flera år så jag är impad, förvisso höll jag ett riktigt lågt tempo för att hunden skulle orka med det (var ju ändå strax under 20 grader och ingen blåst). Vet inte hur långt vi tog oss men var ute 45 min. Gjorde 2x10 min minibands då jag kom hem.

Får se nu vad som händer med knäna, om det ens händer nåt. Har inte tränat sedan måndag då de svällde upp, dels för att spara på dom men också för att jag inte haft tid.
 
Nästan snöfritt 🤩. Jag avskyr perioden som varit nu, för dåligt för skidåkning men för mycket snö för att gå/springa i skogen och på fjället. Dessutom insåg jag att jag alltid mått dåligt runt april - maj (men numera är det förskjutet till maj - juni, antar för att våren kommer senare här). Utöver det händer det bara dåliga saker, kan inte få hända en enda bra grej känns det som. Så jag har inte orkat med nåt ner än lite promenader förrän denna vecka: jag har kört ett backpass i skidbacken som är snöfri 2 km upp iaf, och igår en längre tur på ett fjäll.
DSC_3032.webp
 
Sprang 9 i morse. Att springa "tidigt" är verkligen inte min grej.
Jag har tänkt hela mitt liv att jag ska lära mig träna på morgonen men har hittills inte lyckats :D. Just nu blir det sent på kvällen pga värmen och det är inte helt bra för att jag ändå somnar för sent men det är det minst dåliga alternativet för mig.
 
Lite svalare hos oss idag men det var ändå så att man i princip fick moppa upp mig från golvet efter dagens crossfitpass. Jag undrade ungefär halvvägs in i passet var allt vatten kom ifrån och insåg att det visst var min egen svett :angel:

Uppvärmning: 30 utfallssteg, 12 marklyft med hantel, 6 burpees. 3 varv

Del 1: 12 minuters AMRAP där person 1 gjorde 8 Devil's Press (burpee med hantel som övergår i axelpress, typ) medan person 2 gjorde max antal kalorier på roddmaskin eller cykel. Sedan bytte man och höll på sådär tills de 12 minuterna gått. Det var här någonstans det började droppa :D

Del 2: 12 minuters AMRAP där person 1 sprang 200 meter samtidigt som person 2 gjorde max antal utfall med hantel på rak arm ovanför huvudet.

Vi kände oss rätt klara hela bunten efter del 1, men det var bara att köra på och göra som vi blev tillsagda. Kroppen min var på riktigt bra humör i alla fall och jag mår sjukt bra såhär i efterhand. Den här sortens pass är både det värsta och bästa med crossfit!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
415
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 366
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
654
· Visningar
18 735
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp