Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Se till att vila ordentligt nu efter en så ansträngande dag, du hade väl inte sovit så mycket heller? Ta hand om
Ja sömnen har krånglat rejält, på 5 dagar sov jag 7 timmar totalt. Det är helt galet. Energin har varit rejält låg men sen igår när jag gick upp vid tre så var jag relativt pigg så passade på att göra allt som behövde göras.

Idag är jag rastlös, jag ska gå ett par rundor med mina grabbar (kallar hundarna det) och njuta av vädret men ingen träning idag, blir träning imorgon om jag orkar. Så relativt lugnt för jag tänker definitivt inte springa och gå 4 timmar och 22 km idag.

Och vet ni, jag fick sova flera timmar i natt!! Vad hände där liksom?:eek:
 
Visa bifogad fil 70410

Ser lite roligt ut i listan iaf :laugh: (ignorera seten, jag har lekt med registreringen)
Programmet jag hoppade på är ett sånt rivstarts ”ett kort pass varje dag i 30 dagar” och jag har använt två vinflaskor och en färgburk som vikt 😏 Tror jag ska byta till ett mer ”normalt” program och ta tag i att skaffa det där gymkortet nu.
Jag tränade knäböj och marklyft med en moppstång framför spegeln i hallen:D Och testade med Pepsi Max flaskor. Och ibland när jag tränar får jag lite extra träning av hundar som vill ligga under benen eller på ryggen eller magen och som slickar mig i hela ansiktet som lite extra distraktion. Då är gymmet lite lockande. Speciellt eftersom ena hunden är en gås som allt rinner av och som man kan säga ifrån eller puffa bort lite försiktigt och sen 1 sekund senare är påt igen som att han helt glömt att jag sagt till honom.
 
Intervaller idag
Idag var det inte framsida lår som var tunga utan vaderna, även lite känningar i benhinnorna 😔

Idag har jag lärt mig följande :
*Det är alldeles för varmt för att springa på lunchen nu
*Det är definitivt för varmt för att springa i fodrad långärmad - det kan hända att det svartnade lite för ögonen på ett ställe där solen stod på och det var äckligt varmt
*Kissa innan :banghead: - fick gå de sista 20sek på sista intervallen för att jag inte skulle råka kissa på mig 🙄
*Jag har ingen koll alls på vilket tempo jag håller. Kändes som om jag krypjoggade men tempot var där det brukar

Så att eh..
Visa bifogad fil 70379

Som ni ser så försökte jag knäppa upp så mycket det gick 🤣
Jag visste inte riktigt vad skador på benhinnorna är så jag googlade, vet du varför du fått problem med det? Har du varit hos sjukgymnast eller naprapat? Kanske dom kan hjälpa dig annars?
 
Gode gud, jag hade förträngt hur jobbiga lördagspassen brukar vara på crossfit :crazy:

I par gjorde vi 5 rundor av:

40 snatch med hantel (20 var)
20 burpees (10 var)
40 hang clean & jerk med hantel (20 var)
200m löpning (tillsammans)

Maxtid var 30 min och jag och min partner blev klara på 29:15.

Pulsen låg rätt stadigt runt 180-190bpm kring ffa burpees och löpningen och jag spenderade 40% av passet i pulszon 5, alltså den högsta. Maxpuls 198. Det både kändes och syntes efteråt kan man säga - hej knallrött fejs! :D

Såhär i efterhand känns det som ett kul pass, men jag kan ju inte påstå att det var njutbart alltså. Kroppen kändes rätt seg i början och jag kände mig rätt klar redan efter uppvärmningen, men när jag väl kom igång sedan flöt det på riktigt bra. Tack för det kroppen! 😊

Nu ska jag inte göra ett jota resten av dagen, förutom grillning med sambons familj.
 
Jag visste inte riktigt vad skador på benhinnorna är så jag googlade, vet du varför du fått problem med det? Har du varit hos sjukgymnast eller naprapat? Kanske dom kan hjälpa dig annars?
Jag är extremt överrörlig i bla fotleden så jag misstänker att det är det som ligger bakom. Hittade lite förebyggande övningar nu som jag ska testa
 
Behöver listor och struktur och ramar och hjälp från AST-teamet för att fungera. Har autism och det påverkar hela livet och har dessutom ett par till diagnoser som gör att jag inte alltid mår så bra. Nu är en sån period, inte extrem men klart begränsande.

Så det jag egentligen ville säga med mitt svar är att du inte är ensam, vi har antagligen inte exakt samma problem men liknande, känner igen mig i det du skriver.

Jag är helt övertygad om att jag skulle få nån diagnos inom autismspektrat om jag utredde det, men det är inte gjort. Påbörjade en NPF-utredning när jag var runt 20 men den avbröt jag för jag ville inte ha en stämpel. Sedan dess känns det som att det kvittat. Jag vet inte riktigt vad jag skulle få ut av det. Det är först på senare år som jag levt så pass länge att jag ser mönstren tydligt över tid, vilket jag inte gjorde i min ungdom, men det är luddigt.
Jag jobbar ju heltid eller mer, utbildar mig samtidigt till annat, har häst, hund, lever ensam och roddar allt själv. Måendet är skit, men så har det ju alltid varit. Men det fakutm att jag lever normalt och klarar mig normlt utåt sett gör nog att det är ingen ide att nysta i, allt man får är antidepp. Och det funkar inte ihop med Levaxin som jag äter för min hypotyreos så jag kan ju iaf skylla på det så jag slipper.
 
Joggade 7 km ikväll. Skitdålig tid och jag hade nån konstig träningsvärk/kramp i ljumskarna hela rundan som jag inte fattar vad den kom ifrån. Men nu är det gjort. Gjorde ett kort överkroppspass men minibands innan jag for ut. Hoppas jag tar mig för att träna nåt imorrn med, men vi får se. Är en massa saker som bla ska tajmas in med andra och då brukar det ha en tendens att skita sig med träning...
 
Och det funkar inte ihop med Levaxin som jag äter för min hypotyreos så jag kan ju iaf skylla på det så jag slipper.
Hm va? Jag äter Levaxin och har ätit i alla fall två olika antidepressiva sen jag började med det. Har iofs hänt att läkare missat att mediciner krockar eller att man helt enkelt bedömer att det ska användas ändå, men jag brukar kolla Janusmed för att se interaktioner och har inte sett nåt där heller?

(Alltså försöker inte övertyga dig att äta SSRI men nyfiken på vart du fått informationen för jag har aldrig hört det och äter ju både och.)
 
Hm va? Jag äter Levaxin och har ätit i alla fall två olika antidepressiva sen jag började med det. Har iofs hänt att läkare missat att mediciner krockar eller att man helt enkelt bedömer att det ska användas ändå, men jag brukar kolla Janusmed för att se interaktioner och har inte sett nåt där heller?

(Alltså försöker inte övertyga dig att äta SSRI men nyfiken på vart du fått informationen för jag har aldrig hört det och äter ju både och.)

SSRI (sertralin) blockerar upptaget av Levaxin. Och det är alldeles tillräckligt dåligt i min hypo som det är, jag behöver inget mer stök med hormoner och annat elände. Det är som att jag aldrig blir pigg igen, musklerna är tunga, allt i hela livet är tungt. Men jag tror i vilket fall inte det har nån betydelse för jag har aldrig varit hjälp av SSRI alla år jag åt det.
 
SSRI (sertralin) blockerar upptaget av Levaxin. Och det är alldeles tillräckligt dåligt i min hypo som det är, jag behöver inget mer stök med hormoner och annat elände. Det är som att jag aldrig blir pigg igen, musklerna är tunga, allt i hela livet är tungt. Men jag tror i vilket fall inte det har nån betydelse för jag har aldrig varit hjälp av SSRI alla år jag åt det.
Har du läst det nånstans eller har nån läkare sagt det? Bör väl synas på proverna om effekten av Levaxin blir för dålig? Undrar för egen del... Är också alltid trött men svårt att veta vad det beror på, antagligen flera orsaker.
 
Har du läst det nånstans eller har nån läkare sagt det? Bör väl synas på proverna om effekten av Levaxin blir för dålig? Undrar för egen del... Är också alltid trött men svårt att veta vad det beror på, antagligen flera orsaker.

Det står i Fass.

Ja mina prover är nog inte att lita på. Måendet är piss oavsett provsvar så det går inte riktigt att gå efter dem. Blev piggare en period under hösten men sen har jag varit mer eller mindre i kaklet trots ytterligare doshöjning nu i mars, känner ingen skillnad alls. Blir nya prover nu i juni så då får vi väl se. Det är snarare skillnader på veckobasis och det är nog inte pga Levaxinet.
 
Det står i Fass.

Ja mina prover är nog inte att lita på. Måendet är piss oavsett provsvar så det går inte riktigt att gå efter dem. Blev piggare en period under hösten men sen har jag varit mer eller mindre i kaklet trots ytterligare doshöjning nu i mars, känner ingen skillnad alls. Blir nya prover nu i juni så då får vi väl se. Det är snarare skillnader på veckobasis och det är nog inte pga Levaxinet.
Har nog inte läst fass så noga men kollade nu och såg bara att det stod om sertralin, inga andra SSRI. Dock krock med preventivmedel och det måste jag äta av medicinska skäl...

Ska sluta med OT nu, blev bara nyfiken på vad jag missat 🙂.
 
Jag är helt övertygad om att jag skulle få nån diagnos inom autismspektrat om jag utredde det, men det är inte gjort. Påbörjade en NPF-utredning när jag var runt 20 men den avbröt jag för jag ville inte ha en stämpel. Sedan dess känns det som att det kvittat. Jag vet inte riktigt vad jag skulle få ut av det. Det är först på senare år som jag levt så pass länge att jag ser mönstren tydligt över tid, vilket jag inte gjorde i min ungdom, men det är luddigt.
Jag jobbar ju heltid eller mer, utbildar mig samtidigt till annat, har häst, hund, lever ensam och roddar allt själv. Måendet är skit, men så har det ju alltid varit. Men det fakutm att jag lever normalt och klarar mig normlt utåt sett gör nog att det är ingen ide att nysta i, allt man får är antidepp. Och det funkar inte ihop med Levaxin som jag äter för min hypotyreos så jag kan ju iaf skylla på det så jag slipper.
Sista OT från mig med.

Dom flesta mediciner går ihop med Levaxin, jag har på riktigt extremt många mediciner,så pass att jag skäms över det och det är bara det att alla kanske inte kan tas samtidigt men upplever inte att just Levaxinet är problemet utan vissa andra mediciner. Så det ska inte vara ett problem. Om man pratar med en riktig psykiatriker får man bättre och säkrare vård än VC och FASS men vet ju inte var du sökt. Det finns extremt många mediciner så det brukar finnas allternativ. Men om du inte vill ha mediciner så ska du så klart inte ha det.

Det utredningen gjort för mig är acceptans och förståelse från mig mig själv och min omgivning, extrem skillnad och att jag nu får vård anpassad efter mina behov så gott det går. Jag har sjukersättning och har varit sjukskriven redan under skoltiden och var borta en hel termin i gymnasiet och gick lite sporadiskt resten av tiden och inte jobbat sen 2007, provade men gav upp efter 3 dagar på 25%,provade psykolog utbildning men orkade inte ens hela tiden dom första två dagarna så autism kan ju se olika ut i olika grader.
 
Det blir inte mycket gjort på mitt håll idag utan jag fokuserar på att lata mig och njuta av sommarvärmen tillsammans med en bok, glass och en och annan drink :)

Veckan landade på 4 träningspass, 474 intensiva minuter (mer än tre gånger så mycket som mitt mål!) och i snitt 8500 steg per dag. Jag har som sagt haft ett jädra flow och känt mig stark, motiverad och full av energi mest hela veckan - hoppas att det fortsätter så! Planen för kommande vecka är som följer:

Måndag: Vila. Det är röd dag här och jag ser framför mig hur det blir ännu en lat dag i trädgården med lite ogräsrensning och en promenad till affären som mesta motion ;)
Tisdag: 3 km promenad, dressyrträning.
Onsdag: 2 km promenad, crossfit.
Torsdag: 3 km promenad, annars vila.
Fredag: 2 km promenad, crossfit.
Lördag: 2 km promenad, crossfit.
Söndag: 2 km promenad, hoppträning.
 
Blev ingen träning idag. Spenderade 4 tim med att vänta på en som skulle hjälpa mig med hästen men som aldrig dök upp pga sent förhinder, det var välinvesterad tid som hade kunnat gå till träning. Men nejdå.
Ps. Definitivt min sista episod som hästägare är detta.
 
Stänger strax maj månad. Ett joggingpass kvar i morgon.
Har joggat varannan dag. Minst 5 km men det har blivit ett snitt på en bit över 7 km per runda.
Hittade till Runkeepern en bit in i månaden och märkte att stegräknaren räknar för lite rundorna jag joggar så jag har inga exakta siffror.
Kroppen har känts bra nästan hela tiden och jag lyckades springa halvmilen på under 30 min och gjorde min första runda på 15 km på knappt 1 h och 35 min vilket är både en distans och tid jag aldrig hade kunnat drömma om.
Dessutom har jag promenerat och rört mig 20 000 steg eller mer alla dagar.
Detta betyder att jag i 5 månader har kunnat hålla min plan till punkt och pricka.
Så tacksam över att jag har fått vara frisk och att kroppen har nöjt sig med att bara protestera litegrann då och då.
Under månaden har jag införskaffat ett par Hoka och känslan är att det har påverkat mina rundor i positiv riktning.
9CAE8C26-B856-4108-B9DF-EEC4004CFF1B.webp
 
Idag blev det ett överkroppspass, enkelt med fem övningar och ett par hantlar. Antal reps anpassade jag efter hur många jag orkade på varje övning så att jag låg nära failure hela tiden trots samma vikt på hantlarna :up: Mellan 8-15 reps blev det, så high five till mig för bra viktval!

Totalt 4 pass den här veckan och mycket rörelse överlag :)
 
Här är det mest kaos med löpningen men det är ett välkänt fenomen den här tiden på året - dygnen och veckorna räcker helt enkelt inte till för allt och jag kan eller vill inte prioritera bort annat som står på att-göra-listorna så här års. Bara att överleva fyra veckor till så löser det sig igen sedan. Har dock inte gett upp Icaklassikern men det är med ett skohorn och vaselin att det går att pressa in den tiden också för den behövs egentligen också till allt annat. Ljuvlig kväll för cykling idag så de första 32 km av 315 är i alla fall i hamn.

Annars är det helkroppsträning som erbjuds med gårds- och trädgårdssysslorna - idag med handgräsklipparen utan varken el eller motordrift. I desperation när motorgräsklipparen är på lagning på obestämd tid, men tar man en stund om dagen med handgräsklipparen så blir det ju inte helt djungelaktigt i alla fall. Och som sagt rejäl träning! Dessutom ständigt grävande och ogräsrensande, blir en del rörelse i det också. Lite över 15000 steg idag och 174 dagars obruten svit med 10000 eller mer om dagen. Snart ett halvår!

Allmänt boost av härlig energi i kroppen så hade tiden bara inte varit så knapp så hade jag verkligen velat både springa och gymma också nu. Men hoppas energin håller i sig så ska den nog få jobba lite med de uppgifterna senare.
 
Jag sprang ett långpass tillsammans med min löpargrupp igår. Ett härligt avslut på veckan! Vi sprang 13 km i ett mkt lugnt tempo och småpratade och njöt av den underbart vackra naturen och det otroliga sommarvädret! Efteråt fikade vi tillsammans i det gröna. Så det var riktigt roligt!

Veckan bjöd på samma volym som de senaste två veckorna, 4 mil, men med lugnare pass. Denna veckan är tanken att öka volymen lite. Får se om jag lyckas med det.
 
Jag joggade 1,2 mil idag och det var riktigt gemytligt. Passade på innan jag hämtade hunden hos hundvakt och det var ett bra drag :angel: Hade inte mätt ut rundan förväg men hade bestämt att jag skulle springa 30 min och sen vända och se hur långt det blev. Landade på 58 min och sen mätte jag på karta till 1,2 mil, kändes faktiskt lagom jobbigt :)
Snackade med en på jobbet som tränar mkt och han förordade träningsklocka så det känns som att jag måste ta tag i detta nu...

Imorgon blir det nåt styrkepass. Är ledig så jag hinner få in det i ekorrhjulet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
416
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 366
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
656
· Visningar
18 766
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp