Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ingen fara att träna efter TBE-vaccinet så jag körde ett 60 min pass med minibandsen här hemma. Nöjd att ha fått det gjort, är ju inget väder för att vara ute ändå så det blev dagens enda motion då jag inte orkade åka till stallet i skitvädret, och hunden vägrade gå ut 😅
 
Somnade med grym huvudvärk men det mesta var borta när jag vaknade så jag fick till dagens joggingrunda. Snart har jag klarat målen i 5 månader, i ur och skur.
Funderar på hur jag ska planera nästa månad. Går på semester 17 juni och jag vägrar ha ngr måsten då. Men kanske en grundplan som man får rucka på. Vill försöka hålla i känslan jag har.
4AD116AD-6949-4E58-B169-733216E84F3D.webp
 
Senast ändrad:
Somnade med grym huvudvärk men det mesta var borta när jag vaknade så jag fick till dagens joggingrunda. Snart har jag klarat målen i 5 månader, i ur och skur.
Funderar på hur jag ska planera nästa månad. Går på semester 17 juni och jag vägrar ha ngr måsten då. Men kanske en grundplan som man får rucka på. Vill försöka hålla i känslan jag har.Visa bifogad fil 70298
Om du mår så bra som du gör kanske du kan kalla din motionering för rutin istället för måste? :)
 
Vet ni vad jag gjorde igår? Jag sprang 5 km i ett sträck! :banana: 5 km är ingen lång sträcka för mig men jag har ju bara småsprungit lite sen årsskiftet och inte sprungit mer än 20 min i sträck på 1,5 år så detta är stort för mig! Mina ryggproblem är ett så stort fokus i mitt liv och det var en chansning men kroppen känns faktiskt bra idag och jag är så glad och tacksam. Nu kommer jag inte springa på några dagar utan hålla mig till styrka, rörlighet, promenader och ridning så kan jag springa igen någon dag till veckan :)

Nöjd med klockan hittills också förresten!
 
Tanken var att ta en dag med mycket promenader och storstädning men på 3 dygn har jag sovit 5 timmar totalt, lite på morgonen men vaken hela nätterna. Fått ihop nästan 2 timmar promenad idag men det har varit kämpigt, innan senaste rundan kunde jag på riktigt knappt lyfta huvudet så vi var bara ute en kvart.

Städa har jag inte gjort och kring städning har jag lite tvång så det känns jobbigt att inte ha gjort det just idag, det känns liksom äckligt när jag inte gör det på exakt dom dagarna tvånget säger och jag känner att jag är misslyckad och lat för att jag inte tagit mig för det, har ju pressat och försökt men är ju så trött.

Jag får städa imorgon istället och planen är att springa också men får se vad energin räcker till. Får se imorgon. Kanske är det bättre imorgon. Håller tummarna.

Vill så mycket men har varit så trött ett bra tag. Ligger mest i soffan förutom mina hundpromenader. Blir gladare av träningen så jag mår ju bra av att göra det så jag hoppas på sömn så jag orkar med allt imorgon. Utan sömn tror jag inte jag orkar att både städa och träna.
 
Sak jag inte saknat med crossfit: Alla förbaskade blåsor och valkar man får i händerna! Jag är alldeles svullen och röd i framförallt vänster handflata efter dagens hängande frivändningar och all handsprit man måste använda nuförtiden svider satan. Nåja, snart bör de vara härdade och sluta gnälla! :D

Passet idag var för övrigt ganska enkelt, men varierat och roligt. Jag hade önskat lite mer flås kanske, men lördagens pass ser ut att bjuda på en hel del av den varan så det är kanske lika bra att jag laddar upp för det.

Vi började med att jobba oss upp till 5 tunga reps av hängande frivändning. Jag klarade 40 kg, sedan sa greppet upp sig totalt. Sjukt störigt eftersom jag definitivt hade styrkan som krävdes i övrigt för att klara lite tyngre, men händerna ville bara inte hålla sig stängda! Blir nog bättre när jag vant mig lite vid skivstängerna igen, jag har ju trots allt bara varit igång i drygt tre veckor.

Efter detta blev det 3 varv av följande cirkel:
  • Benböj i 212 tempo (2 sekunder på väg ner, 1 sekund paus i bottenläget, 2 sekunder på väg upp) x8
  • Suitcase deadlifts med kettlebell x8
  • Armhävningar i 212 tempo x8
  • Dumbbell high pulls x8
Jag känner mig rätt mör i musklerna efter tre väldigt aktiva dagar i rad, så imorgon blir det en promenad eller cykeltur men annars vila. :)
 
Sak jag inte saknat med crossfit: Alla förbaskade blåsor och valkar man får i händerna! Jag är alldeles svullen och röd i framförallt vänster handflata efter dagens hängande frivändningar och all handsprit man måste använda nuförtiden svider satan. Nåja, snart bör de vara härdade och sluta gnälla! :D

Passet idag var för övrigt ganska enkelt, men varierat och roligt. Jag hade önskat lite mer flås kanske, men lördagens pass ser ut att bjuda på en hel del av den varan så det är kanske lika bra att jag laddar upp för det.

Vi började med att jobba oss upp till 5 tunga reps av hängande frivändning. Jag klarade 40 kg, sedan sa greppet upp sig totalt. Sjukt störigt eftersom jag definitivt hade styrkan som krävdes i övrigt för att klara lite tyngre, men händerna ville bara inte hålla sig stängda! Blir nog bättre när jag vant mig lite vid skivstängerna igen, jag har ju trots allt bara varit igång i drygt tre veckor.

Efter detta blev det 3 varv av följande cirkel:
  • Benböj i 212 tempo (2 sekunder på väg ner, 1 sekund paus i bottenläget, 2 sekunder på väg upp) x8
  • Suitcase deadlifts med kettlebell x8
  • Armhävningar i 212 tempo x8
  • Dumbbell high pulls x8
Jag känner mig rätt mör i musklerna efter tre väldigt aktiva dagar i rad, så imorgon blir det en promenad eller cykeltur men annars vila. :)

Undrar alltid vem som har döpt alla övningar i crossfit :D
 
Blev trots allt ännu en nästan sömnlös natt, fick några timmar men det var inte många. Gick upp halv fyra för att jag var trött på att ligga vaken i sängen.

Tog tag i städningen så det känns så skönt och vilar en stund och funderar på om jag ska ta mig till gymmet eller hur dagen ska bli. Bestämt är iaf en långpromenad till andra sidan stan, den rundan blir nästan 1,5 timme och sen dom vanliga rundorna.

Efter lite dextrosol och en rejäl kopp kaffe är jag nästan en levande människa igen :D Skulle kanske orka lite löpning, avgör om någon timme eller två.
 
Intervaller idag
Idag var det inte framsida lår som var tunga utan vaderna, även lite känningar i benhinnorna 😔

Idag har jag lärt mig följande :
*Det är alldeles för varmt för att springa på lunchen nu
*Det är definitivt för varmt för att springa i fodrad långärmad - det kan hända att det svartnade lite för ögonen på ett ställe där solen stod på och det var äckligt varmt
*Kissa innan :banghead: - fick gå de sista 20sek på sista intervallen för att jag inte skulle råka kissa på mig 🙄
*Jag har ingen koll alls på vilket tempo jag håller. Kändes som om jag krypjoggade men tempot var där det brukar

Så att eh..
IMG_20210528_151648_576.jpg


Som ni ser så försökte jag knäppa upp så mycket det gick 🤣
 
Oj, ett rekord till i aktivitetsgrad på ett tag :banana: Jag sprang 30-35 minuter och det i sig var inte rekordet utan att jag utöver det promenerade i 3,5 timmar, storstädade i 70 minuter, badade hundarna, handlade och tränade ute med båda hundarna. Tagit mig runt 22 km idag i varierande tempo, får anpassa tempot på promenaderna lite beroende på hur pigg gammelhunden är beroende på värme och sånt, ibland är det bara att köra och ibland tar vi det lugnare men vi är iaf ute och rör på oss och för det mesta knallar vi på i bra tempo som förr.
 
Oj, ett rekord till i aktivitetsgrad på ett tag :banana: Jag sprang 30-35 minuter och det i sig var inte rekordet utan att jag utöver det promenerade i 3,5 timmar, storstädade i 70 minuter, badade hundarna, handlade och tränade ute med båda hundarna. Tagit mig runt 22 km idag i varierande tempo, får anpassa tempot på promenaderna lite beroende på hur pigg gammelhunden är beroende på värme och sånt, ibland är det bara att köra och ibland tar vi det lugnare men vi är iaf ute och rör på oss och för det mesta knallar vi på i bra tempo som förr.
Se till att vila ordentligt nu efter en så ansträngande dag, du hade väl inte sovit så mycket heller? Ta hand om dig! ❤️
 
27D3B11F-1102-433F-9A48-38C67D034DC7.webp


Ser lite roligt ut i listan iaf :laugh: (ignorera seten, jag har lekt med registreringen)
Programmet jag hoppade på är ett sånt rivstarts ”ett kort pass varje dag i 30 dagar” och jag har använt två vinflaskor och en färgburk som vikt 😏 Tror jag ska byta till ett mer ”normalt” program och ta tag i att skaffa det där gymkortet nu.
 
Vet ni vad jag gjorde igår? Jag sprang 5 km i ett sträck! :banana: 5 km är ingen lång sträcka för mig men jag har ju bara småsprungit lite sen årsskiftet och inte sprungit mer än 20 min i sträck på 1,5 år så detta är stort för mig! Mina ryggproblem är ett så stort fokus i mitt liv och det var en chansning men kroppen känns faktiskt bra idag och jag är så glad och tacksam. Nu kommer jag inte springa på några dagar utan hålla mig till styrka, rörlighet, promenader och ridning så kan jag springa igen någon dag till veckan :)

Nöjd med klockan hittills också förresten!
Härligt!
 
Jag har varit dunderförkyld hela veckan så ingen träning för mig. Eventuellt att jag kanske kan göra lite lätt yoga i morgon. Så himla tradigt att jag varit sjuk så mycket den här våren... Blir väldigt peppad av att läsa vad ni andra har tränat så ska bli skönt när jag kan komma igång igen.
 
Har varit ute i en timme och promenerat med hund på morgonen. Planerar en joggingrunda senare ikväll när värmen gett upp. Hoppas jag tar mig iväg. Häst är naturligtis skadad så blir ingen ridning heller. Är så jäkla opepp på allting just nu, vill bara ligga under täcket och dö men har så mkt göranden som måste göras trots allt. Så att aldrig komma igång ger ju bara ännu mer ångest så det är ju ingen lösning. Nu försöker jag upprätta en checklista så dagen kan slås ihjäl på bästa sätt.
 
Har varit ute i en timme och promenerat med hund på morgonen. Planerar en joggingrunda senare ikväll när värmen gett upp. Hoppas jag tar mig iväg. Häst är naturligtis skadad så blir ingen ridning heller. Är så jäkla opepp på allting just nu, vill bara ligga under täcket och dö men har så mkt göranden som måste göras trots allt. Så att aldrig komma igång ger ju bara ännu mer ångest så det är ju ingen lösning. Nu försöker jag upprätta en checklista så dagen kan slås ihjäl på bästa sätt.
Typ samma här, noll motivation. Gör planering varje dag, skriver upp i princip allt, skriver till upp med upp saker som att plocka ur diskmaskinen, borsta hundarna, packa en väska, ta fram korv och köttbullar till hundarna ur frysen och lägga dom i kylskåpet 5 cm högre upp(hur kan det vara jobbigt?), byta kläder inför träning som är skitjobbigt när jag ju väl lyckats ta på mig mina vanlig kläder vilket är en bedrift i sig (så jag går i hemma kläder även på ärenden till stan där jag känner mig lite off men orkar inte riktigt bry mig), planerar i detalj när allt ska göras, är 9.57 eller 10.05 eller 10.08 bäst? Ett problem som tar alltifrån ett par timmar eller en eller två två veckor att avgöra, blir galen!

Jag har en röd penna att checka av direkt när jag gjort det så det känns som att jag gjort något. Gillar kontrasten mellan färgerna så det syns extra bra att jag fixat det.

Behöver listor och struktur och ramar och hjälp från AST-teamet för att fungera. Har autism och det påverkar hela livet och har dessutom ett par till diagnoser som gör att jag inte alltid mår så bra. Nu är en sån period, inte extrem men klart begränsande.

Så det jag egentligen ville säga med mitt svar är att du inte är ensam, vi har antagligen inte exakt samma problem men liknande, känner igen mig i det du skriver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
416
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 366
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
656
· Visningar
18 766
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp