Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag summerar veckan med tre träningspass, 316 intensiva minuter, 19 km promenader och 10 km cykling. Helt okej för en vecka som kändes lite allmänt kämpig och halvdan på många sätt :)

Planen för veckan som kommer är:

Måndag: Löpning (intervaller) - byter eventuellt ut detta mot crossfit beroende på vad jag känner för.
Tisdag: 2 km promenad, annars vila.
Onsdag: 3 km promenad, crossfit
Torsdag: 3 km promenad, ridning
Fredag: 2 km promenad, crossfit
Lördag + söndag: Vila (får vaccin lördag morgon så jag planerar ingenting, vi får se hur det blir).
 
Mina knän var svullna imorse igen, spec höger. Alltså vafan är detta, jag lusjoggade ju i 45 min i skogen mestadels, dvs mjukt underlag. Hoppas verkligen detta inte är ett bekymmer, för ont gör det inte men det stör mig för jag känner att det kanske är nåt som kommer hindra mig från att träna om det blir ett problem...

Tog en lång promenad imorse, 1 tim 45 min. Hade tänkt styrketräna men pluggade precis hela dagen och sen for jag iväg med hunden och besökte några hundkompisar och sen var det kväll...

Hoppas på att få in 3 pass stryketräning och 2 joggingrundor nästa vecka. Tror jag ska unna mig att bara jobba 3 dagar, har så mkt plugg nu på slutet och dessuto är hästen igång igen och så vill jag hnna med min egen träning. Fattar inte att folk orkar jobba 5 dagar kontorstider. När gör man nåt annat då?
 
60min Ashtangayoga igår men läraren fick feeling så det blev 90min istället. 😂 Helt slut var jag efter ha stått i stekande sol. Hade jag inte haft bråttom till nationaldagsfirande så hade jag kastat mig i havet. Blev motiverad att ta tag i lite mera styrketräning igen.
 
Jag fick sällskap av springsugen sambo idag, så vi joggade 3,5 km istället för att köra intervallerna jag planerat. Lite i varmaste laget för min smak, trots att vi sprang framåt kvällen, men vi tog oss runt på ca 20 minuter och det var nästan njutbart emellanåt ;) För mig är det ju en rätt stor grej att överhuvudtaget ge mig ut och springa alls, så jag är nöjd!
 
Mina knän var svullna imorse igen, spec höger. Alltså vafan är detta, jag lusjoggade ju i 45 min i skogen mestadels, dvs mjukt underlag. Hoppas verkligen detta inte är ett bekymmer, för ont gör det inte men det stör mig för jag känner att det kanske är nåt som kommer hindra mig från att träna om det blir ett problem...

Tog en lång promenad imorse, 1 tim 45 min. Hade tänkt styrketräna men pluggade precis hela dagen och sen for jag iväg med hunden och besökte några hundkompisar och sen var det kväll...

Hoppas på att få in 3 pass stryketräning och 2 joggingrundor nästa vecka. Tror jag ska unna mig att bara jobba 3 dagar, har så mkt plugg nu på slutet och dessuto är hästen igång igen och så vill jag hnna med min egen träning. Fattar inte att folk orkar jobba 5 dagar kontorstider. När gör man nåt annat då?
Testat back on track knäskydd? Jag brukar sova med dem..
 
Saknar min löpning :arghh:
Men äntligen idag var kroppen med på noterna att vilja öka vikterna. Drog ner alla vikter till typ minimum när jag mådde som sämst i min graviditeten och mest fokuserade på rörelserna/tekniken. Jag har ett helkroppspass som jag kör 2 dagar i veckan.
Det består av : Sittande benspark på pilatesboll, tåhävningar, sittande axelpress med hantlar, bicepscurl med hantlar på pilatesboll, TRX rodd, TRX bröstpress, lutande bänkpress, knäböj mot stol, knälyft på alla fyra, tricepspress i kabelmaskin, latsdrag i kabelmaskin och diagonala lyft.

Sen plockar jag ur övningar samt lägger in nya övningar beroende på hur kroppen känns. Mycket fokus på överkropp och rygg, men det beror på att jag undviker flertalet övningar pga känning av foglossning eller om det är en nerv i kläm. Fördelen med att träna hemma är att kunna vila mellan seten hur länge jag vill utan att någon väntar :D
 
Får man träna eller inte efter Covidvaccin?
Det står ja på de ställen jag har hittat men väldigt många pratar om träningspauser.
 
Jag kan rapportera att jag INTE har tränat idag som jag hade planerat. Pga anledning sov jag extremt dåligt och kände mig mer död än levande när klockan ringde. Så jag ställde in både morgonpromenad och träning. Nytt försök imorgon, borde kunna sova bättre i natt så förutsättningarna är bättre :up:
 
När man går och lägger sig, läser denna tråden, blir lite nyfiken på hur många steg man tagit under dagen, ser att det står 9993 steg 😱 stiger upp ur sängen och går lite fram och tillbaka i sovrummet 🤣

Inte för att jag tvunget måste över 10 000 varje dag men när det är så nära..
 
Får man träna eller inte efter Covidvaccin?
Det står ja på de ställen jag har hittat men väldigt många pratar om träningspauser.
Jag har aldrig hört att man inte "får" eller ska (har dock inte gjort några efterforskningar på ämnet), men själv planerar jag ändå för att ta det lugnt åtminstone resten av dagen (får vaccin vid 11 på morgonen) eftersom man aldrig vet hur man reagerar. Med 99% säkerhet kommer jag inte att känna av det alls, men det känns ändå onödigt att förlägga ett av veckans träningspass till just den dagen med risken att jag då missar det.
När man går och lägger sig, läser denna tråden, blir lite nyfiken på hur många steg man tagit under dagen, ser att det står 9993 steg 😱 stiger upp ur sängen och går lite fram och tillbaka i sovrummet 🤣

Inte för att jag tvunget måste över 10 000 varje dag men när det är så nära..
Been there done that! (lite fler gånger än jag vill erkänna)
 
Jag har aldrig hört att man inte "får" eller ska (har dock inte gjort några efterforskningar på ämnet), men själv planerar jag ändå för att ta det lugnt åtminstone resten av dagen (får vaccin vid 11 på morgonen) eftersom man aldrig vet hur man reagerar. Med 99% säkerhet kommer jag inte att känna av det alls, men det känns ändå onödigt att förlägga ett av veckans träningspass till just den dagen med risken att jag då missar det.

Been there done that! (lite fler gånger än jag vill erkänna)
Jag kör ju min ”varannandagstreak”som jag inte vill bryta.
 
När man går och lägger sig, läser denna tråden, blir lite nyfiken på hur många steg man tagit under dagen, ser att det står 9993 steg 😱 stiger upp ur sängen och går lite fram och tillbaka i sovrummet 🤣

Inte för att jag tvunget måste över 10 000 varje dag men när det är så nära..
Jag kan ha gjort något liknande igår kväll... :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
415
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 365
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
653
· Visningar
18 727
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp