Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mitt mål för April är att komma upp i reps om 30 igen på fysioterapin, att planka 45 sekunder, och kunna köra 30 min på spinningcykelnNu avslutar jag mars och hoppas på att få fortsätta vara frisk så motionen kan fortsätta nästkommande månad. (Känns osäkert)
Jogga varannan dag (Minst 3 km är nya gränsen) och 15 000 steg per dag är målet för april.
Visa bifogad fil 67132
Har ni några mål för april?
"springa" 2 dagar i veckan. Om allt går som det ska kommer jag få höja till 4*1,5minNu avslutar jag mars och hoppas på att få fortsätta vara frisk så motionen kan fortsätta nästkommande månad. (Känns osäkert)
Jogga varannan dag (Minst 3 km är nya gränsen) och 15 000 steg per dag är målet för april.
Visa bifogad fil 67132
Långsamt.
Jag hade problem med hjärtat efter covid och fick slutgiltigt klartecken för bara några veckor sedan efter nästan tre månader borta. Innan dess höll jag på med mycket långa konditionspass, men planen nu är att främst jobba på styrkan i några månader, dels för att jag förlorat så mycket muskelmassa (och lagt på mig fett) och dels för att just konditionen är mest känsligt efter en sjukdom som covid. Mitt upplägg nu är fysioterapi 5 tim/vecka, fria vikter 3 tim/vecka, och kondition i korta stötar om 15-20 minuter var tredje dag, utan att nå maxpuls. På det ligger sen den mer "vardagliga" aktiviteten som är med skogsbruk och hästar. Det låter kanske mycket men det är väldigt lugnt med mycket pauser. Tack och lov svarar jag riktigt bra på styrketräning (gener) så får snabba framsteg där.
Motivationen för mig kommer av att jag saknar att vara frisk och stark och pigg. Covid har påverkat min mentala hälsa enormt, har ätit sämre och blivit trött och seg och deppig och nu är det bara NOG med skiten. Vill tillbaka till känslan av att flyga genom luften när jag dansar, att lägga mig över spinningcykeln och nästan spy efter ett pass, att kunna gå ut och hugga ner träd utan att oroa mig för slitningar och skador. Vill vakna och känna glädje, att vara vän med min kropp igen, att orka med att springa hela vägen längs med hagkanten när hästarna vill leka.
Det kommer nu med styrkan, efter några veckor igång igen. Så lycklig! Kör mycket meditation för att få vara närvarande i min kropp under den här processen. Varje skada är en chans att hitta nya styrkor, att bygga upp bättre rutiner och bättre förhållande till sin hälsa. Svårt att komma ihåg när en är på botten efter sjukdom och kanske orolig och rädd men jag lovar att när första små framstegen kommer är känslan underbar
Låter ju som att du är på bra väg! Och visst är det skitläskigt när en når en gräns som innan inte funnits alls!Tack för svar! Låter som du har haft det ännu tuffare än jag har haft. Jag känner verkligen igen mig i vad du skriver om konditionsträningen, det får bara vara korta stötar åt gången och ingen maxpuls. Tar jag i för mycket så får jag andningsproblem och det tar lång stund innan jag kan andas ordentligt igen. Det är otäckt tycker jag. Det är bara nån vecka sen jag kan gå uppför någorlunda branta backar utan att andningen blir påverkad och höja pulsen så mycket att det blir otäckt jobbigt. För branta backar eller som förra helgen när vi gick upp för en lång trappa så kom andningsproblemen tillbaka. Men det har ju ändå gått framåt.
Jag har också börjat med lite styrketräning nu, känns bra att köra så för det genererar inte mycket puls och kan få rätt snabba resultat på det för mig med. Jag har också gått upp i vikt och lagt på mig fett för jag tröståt en del när jag hade covid. Tyvärr är tröstätande något jag gör tidigare i livet jag har haft det tufft och mått dåligt och nu fick jag ett litet återfall. Jag känner faktiskt att det har gått framåt lite för mig med och jag vill också känna mig frisk och stark igen och orka med saker som jag gjorde innan. Jag har ett stillasittande jobb men nu när vi jobbar hemma så försöker jag lägga in en kvarts styrketräning med kroppen som motstånd varje förmiddag. Sen kör jag mer strukturerade pass på gymmet. Jag har också kommit in i lite nyttigare tänk med maten igen så det känns skönt.
Återigen tack för du tog dig tid att svara, känner ingen annan som fått problem efter covid så det känns skönt att veta att man inte är ensam och att man inte är ensam om problemen,.
Jag har mycket problem efter Covid, jag utvecklade lunginflammation och fick lungorna fulla av slem. Jag fick onormalt hög puls både liggandes/sittande/gå lite så det slutade med att jag var tvungen att ta hjärtmedicin för att få ner pulsen och jag äter fortfarande den. Har numera ingen gräns att hålla mig under för med medicinen ligger jag normalt.Tack för svar! Låter som du har haft det ännu tuffare än jag har haft. Jag känner verkligen igen mig i vad du skriver om konditionsträningen, det får bara vara korta stötar åt gången och ingen maxpuls. Tar jag i för mycket så får jag andningsproblem och det tar lång stund innan jag kan andas ordentligt igen. Det är otäckt tycker jag. Det är bara nån vecka sen jag kan gå uppför någorlunda branta backar utan att andningen blir påverkad och höja pulsen så mycket att det blir otäckt jobbigt. För branta backar eller som förra helgen när vi gick upp för en lång trappa så kom andningsproblemen tillbaka. Men det har ju ändå gått framåt.
Jag har också börjat med lite styrketräning nu, känns bra att köra så för det genererar inte mycket puls och kan få rätt snabba resultat på det för mig med. Jag har också gått upp i vikt och lagt på mig fett för jag tröståt en del när jag hade covid. Tyvärr är tröstätande något jag gör tidigare i livet jag har haft det tufft och mått dåligt och nu fick jag ett litet återfall. Jag känner faktiskt att det har gått framåt lite för mig med och jag vill också känna mig frisk och stark igen och orka med saker som jag gjorde innan. Jag har ett stillasittande jobb men nu när vi jobbar hemma så försöker jag lägga in en kvarts styrketräning med kroppen som motstånd varje förmiddag. Sen kör jag mer strukturerade pass på gymmet. Jag har också kommit in i lite nyttigare tänk med maten igen så det känns skönt.
Återigen tack för du tog dig tid att svara, känner ingen annan som fått problem efter covid så det känns skönt att veta att man inte är ensam och att man inte är ensam om problemen,.
Låter ju som att du är på bra väg! Och visst är det skitläskigt när en når en gräns som innan inte funnits alls!
Fick rådet av min fysioterapeut att upp och röra på mig fem minuter i halvtimmen. Bara få upp pulsen lite, gå ett varv runt huset eller upp och ner för en trappa. Det ska tydligen hjälpa för att få kroppen att komma in i aktivitet igen utan att överanstränga
Usch vad obehagligt @Islandshästryttare! Låter verkligen inte kul, men vad skönt att du är på någon slags bättringsväg nu i alla fall. Vet att åtminstone två stycken här i tråden har haft rätt besvärliga och långdragna omgångar av Covid (ping @Nahar @Lillefrun) så förhoppningsvis kan ni få lite stöttning av varandra
Jag hade kontakt med min fysio redan innan på grund av skada, så det blev naturligt att vi gick vidare med det här. Tycker verkligen du ska söka fysioterapeut, det är många som behöver det efter covid just för att bygga upp styrka och kondition igen i bra takt!Jo det känns som att det har blivit lite bättre det sista faktiskt och det är skönt. Kanske ska testa då att gå upp och röra mig också 5 minuter i halvtimmen för att komma framåt. Jag har inte haft någon hjälp av vården alls, fick bara en halvtidssjukskriving efter jag varit hemma tre veckor på heltid. Fast jag har inte bett om det heller utan tänkt att detta är nog bara att vänta ut.