Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fortsatt med lite livepass på instagram, många finns sparade på IGTV så att man kan köra när man har tid :up:

Igår körde jag med PT-Fia, 20 minuter mer rörelsepaus än träning men väldigt skönt!

Idag ca 45 minuter med Lofsan, benpass där man egentligen skulle ha en kettlebell eller tung hantel. Jag körde utan och det gjorde absolut inget, det var tillräckligt jobbigt ändå för mig :D

Fyra block, det första var uppvärmning. Det andra var 4 varv av 8-12 excentriska knäböj med paus plus 8-12 bulgarian split squats (per ben), även dessa excentriska med paus 😝 Sen ett block med 2 varv superset 20 utfall + 20 enbenshöftlyft per ben (1,5 repetition = 1 rep, dvs upp sen halvvägs ner sen upp sen ner). Avslutningsvis cirkel 2 varv av: jägarvila 30 sek + frogpump 30 st + sitta ner i knäböj och göra 30 st utåtrotationer med knäna. PUH!! :D Kommer ha träningsvärk imorgon, garanterat!
 
Jag tar lite viloperiod nu över jul och nyår medan jag hälsar på min bror men igår blev det lite vandring vid Matterhorn. Så himla fint :love: och i övermorgon blir det skidåkning!

IMG-20201227-WA0074-01-01.jpeg
 
Blir ofta sjukt frustrerad på ni rygg som aldrig blir bra! Men ser jag tillbaka så kunde jag ju inte ens gå en vanlig promenad på asfalt i våras utan att blir förstörd i flera dagar. Kunde knappt rida, fick ligga uppallad i sängen för att jobba osv osv. Så bättre har det ju helt klart blivit!
Jag gav mig själv hela det här året till rehab, ett år räcker uppenbarligen inte. Kanske kommer behövas hela nästa år också innan jag håller helt och hållet, kanske längre. Men bättre är det och envis är jag, så det är bara att kämpa på. Jag har inte gett upp en enda gång under det här året och gör jag det går jag sönder så jag har inget val.

Igår blev det promenad och en timmes stretch/massage för hela kroppen. Idag ska jag promenera och träna, ev rida. Har inte bestämt hur jag ska lägga upp hästträningen idag riktigt :)
 
Skidpremiär igår. Spåren helt ok men sladdriga. Jag blir dock lite nedslagen över min kropp och dess totala avsaknad av motor. Jag är i bra form, jag är stark och så orkar inte min motor hålla igång mig. Även fast jag tar det väldigt lugnt, nästintill turåkningstempo så åker pulsen upp på 175 på bara några hundra meter. Jag åkte en timme i går i väldigt behagligt tempo med en snittpuls på 170, jag försökte verkligen att hålla nere pulsen men det går inte med skidor på fötterna. Det är så frustrerande- jag känner ingen trötthet, musklerna är helt med, men jag vet att jag inte kan pinna på som resten av kroppen vill, för då svimmar jag tillslut.

Jag var tvungen att ta manuell puls några gånger för det kändes orimligt enligt någon skala att jag skulle ha så hög puls som klockan visade, men den stämde. Känslan i kroppen är mer som ett lägre tröskelpass där man känner att man kan fortsätta i evigheter, men hjärta lungor håller inte med. Det är lite obehagligt för utan pulsklockan känner jag inte när väggen kommer och jag blir yr och tappar synen.

borde nog kolla upp det här, provade med vårdcentralen för något år sedan, men när alla värden och vilo-EKG såg bra ut så dog det som av från deras sida. Men vet inte vilken aktör som skulle vilja undersöka mig?
 
Skidpremiär igår. Spåren helt ok men sladdriga. Jag blir dock lite nedslagen över min kropp och dess totala avsaknad av motor. Jag är i bra form, jag är stark och så orkar inte min motor hålla igång mig. Även fast jag tar det väldigt lugnt, nästintill turåkningstempo så åker pulsen upp på 175 på bara några hundra meter. Jag åkte en timme i går i väldigt behagligt tempo med en snittpuls på 170, jag försökte verkligen att hålla nere pulsen men det går inte med skidor på fötterna. Det är så frustrerande- jag känner ingen trötthet, musklerna är helt med, men jag vet att jag inte kan pinna på som resten av kroppen vill, för då svimmar jag tillslut.

Jag var tvungen att ta manuell puls några gånger för det kändes orimligt enligt någon skala att jag skulle ha så hög puls som klockan visade, men den stämde. Känslan i kroppen är mer som ett lägre tröskelpass där man känner att man kan fortsätta i evigheter, men hjärta lungor håller inte med. Det är lite obehagligt för utan pulsklockan känner jag inte när väggen kommer och jag blir yr och tappar synen.

borde nog kolla upp det här, provade med vårdcentralen för något år sedan, men när alla värden och vilo-EKG såg bra ut så dog det som av från deras sida. Men vet inte vilken aktör som skulle vilja undersöka mig?
Utan att ha nån åsikt om huruvida du behöver kolla upp det, men jag känner igen mig! Tror det är att man använder hela kroppen som gör pulsen så hög (jämfört med löpning t.ex.). Har genom åren sett många trådar på olika forum där folk undrar typ "varför blir pulsen så hög när jag åker längdskidor".

När jag springer kan jag uppleva mig jätteandfådd och att det verkligen är jobbigt, vid lägre puls än när jag på längdskidor inte upplever det jobbigt alls. Senaste passet upplevde jag som lugnt, kändes inte alls jobbigt, men snittpulsen var 160. Jag ser det som att jag får väldigt bra träning utan att behöva uppleva hur jobbigt det är 😅.

Jag har dock ultraljudat hjärtat och lite sånt, visserligen några år sedan nu, men jag är ganska säker på att inget är fel på mig. Känns nåt fel ska du såklart försöka få det kollat.
 
Tragglar på med min löpning, va ut ett pass igårkväll utan hund. Inte samma sak att springa ensam.. Mkt roligare att ha hunden med sej! Men hon halkade på en isfläck i förrgår och va lite stel så vi vågade inte låta henne va med (hon har rätt stor skadehistorik med fraktur i armbåge/fläkskada fram med låååång rehab så vi tar inga risker)
Men ikväll får hon följa med!
 
Jag tänkte hoppa in i den här tråden. Har varit lite rädd att det skrivs mycket om kost och vikt vilket jag inte klarar av att läsa om men nu när jag skummat lite i tråden och läst TS så verkar det mest handla om träning.

Som jag skrivit i en annan tråd så yogar jag och går ca 1h timmes promenad varje dag. För att komma vidare i yogan känner jag att jag måste bli starkare i framförallt överkroppen. Jag har riktigt svaga armar så jag måste ta tag i styrketräning men jag tycker det är så himla tråkigt.

Mitt mål är att få in ett pass med Pilates eller ett pass med vikter i veckan utöver yogan. Förhoppningsvis kommer jag göra båda passen under veckan men jag vill inte sikta för högt när vardagen kommer i kapp.

Under 2021 ska jag göra mer yin yoga också. Min hjärna mår verkligen bra av det så hoppas det kommer hjälpa mig att sluta springa genom livet.
 
@clusia Jag tycker det känns rimligt att hålla specifika viktdiskussioner till vikttråden, eftersom det kan påverka fler på ett dåligt sätt. Särskilt nu med möjligheter att ignorera trådar så är det ju bra om det funkar så att man kan välja och välja bort vissa ämnen. Och det vore synd att avskräcka någon från att skriva i träningstråden!

Själv ska jag strax ut med brunbjörnen på ett ridpass, och sedan hoppas jag att kroppen är någorlunda pigg för att springa några kilometer. Det har varit segt och snabbt upp i puls de senaste gångerna, har behövt gå oftare än jag vill för att hålla ner den. Men en av dagarna var det en jäkla motvind och en väg som går genom hopplöst öppna åkerlandskap, så den förutsättningen är i alla fall bättre idag.
 
Jag stretar också på med löpningen. Men med extremt korta rundor och helt utan plan. Det handlar bara om att underhålla i avvaktan på att jag ska bli sugen på lite mer seriös träning igen. Just nu känns film-mys och soffhäng mkt mer lockande. Men jag tror lusten kommer snart igen när jag har fått återhämta mig ordentligt.
 
@clusia ett enkelt tips för att bli starkare i överkroppen är att lägga in 15 minuters styrketräning per dag med kroppen som motstånd. Jag har gjort det nu när jag jobbat hemifrån måndag till fredag och märker rätt snabba resultat som är sporrande såklart. Jag gör armhävningar på knäna för att jag är svag, plankan och en del andra övningar för överkroppen. Det har gjort mig till en bättre ryttare vilket är roligt när man faktiskt kan applicera det på något och se resultaten direkt nästan. Du kanske kan se framsteg i yogan rätt snabbt t.ex. Det viktigaste är att ha en bra teknik och hellre armhävningar på knäna med rätt teknik än armhävningar på tårna som bara blir någon halvmesyr. Har man fel teknik där så tränar man ju inte rätt muskler oftast. Finns mycket på youtube man kan kolla på för att lära sig att göra övningar korrekt.
 
@clusia ett enkelt tips för att bli starkare i överkroppen är att lägga in 15 minuters styrketräning per dag med kroppen som motstånd. Jag har gjort det nu när jag jobbat hemifrån måndag till fredag och märker rätt snabba resultat som är sporrande såklart. Jag gör armhävningar på knäna för att jag är svag, plankan och en del andra övningar för överkroppen. Det har gjort mig till en bättre ryttare vilket är roligt när man faktiskt kan applicera det på något och se resultaten direkt nästan. Du kanske kan se framsteg i yogan rätt snabbt t.ex.
Tack för tipset! Ska försöka få till det. 😀
 
Sitter här och känner mig lite redo att sammanfatta träningsåret 2020. Det har inte blivit någon regelrätt träning alls för mig sedan jag avslutade min yogautmaning den 22 december, och jag kan faktiskt inte minnas att jag någonsin känt mig såhär avslappnad både fysiskt och psykiskt. Jag känner mig liksom tillfreds med mig själv på ett härligt men oväntat sätt. Tycker inte alls att det känns särskilt jobbigt att kroppen blivit lite mjukare under de senaste veckorna, utan jag känner mig rätt lugn med att luta mig tillbaka och vänta på att den där träningsmotivationen ska infinna sig. Saker och ting har liksom bytt plats på prioriteringslistan under det här året.

Jag kommer att börja en ny yogautmaning à 30 dagar den 1 januari och ambitionen är att komplettera det med ett styrketräningspass och ett konditionspass (löpning/HIIT) per vecka. Det känns som en lagom nivå att börja/börja om på. Crossfitgymmet är fortsatt stängt, och allt annat också för den delen, så jag har bara mig själv och vårt lilla hemmagym att tillgå. Förhoppningsvis kan jag komma igång med lite crossfit igen framåt februari-mars, men allt beror naturligtvis på smittläget.

2020 har varit ett fruktansvärt år med massor av sorg, stress, ifrågasättande, ilska och frustration. Några av de bästa och mest stabila sakerna jag har här i livet har skakats om rejält och det känns som att det övervägande har gått ut på att försöka hålla sig flytande, på något vis. Jag är väldigt nöjd med hur jag lyckades ställa om och hålla igång träningen under våren och sommaren, men från september och framåt gick det av olika skäl lite utför. Ett fåtal bra träningsupplevelser hade jag under september-december, men mest definierades de månaderna av sorg, oro, saknad, ångest och stress.

Något jag definitivt är tacksam för är att 2020 fått mig att upptäcka och utforska både löpningen och yogan. Det hade jag aldrig, verkligen aldrig, gjort annars. På sätt och vis gör det att det känns som att 2020 var ett av mina mest värdefulla träningsår hittills. Konstigt, med tanke på att jag verkligen inte kunnat träna som jag velat eller som jag mår allra bäst av, men det känns häftigt att jag lyckats programmera om kroppen och funnit glädje i två träningsformer som jag tidigare varit extremt skeptisk mot. Löpningen ämnar jag inte hålla igång när jag väl kan gå tillbaka till crossfit, så roligt är det inte :D, men yogan kommer jag att försöka ha som en lite mer återkommande grej i mitt liv framöver. De där 30 dagarna jag gjorde i november/december gjorde verkligen underverk för framförallt min mentala hälsa!

Så, det blev en lång utläggning från min sida. Jag ser med försiktighet fram emot 2021 och tar med mig en massa värdefulla lärdomar från 2020 som förhoppningsvis kommer att gynna både den fysiska och psykiska hälsan under 2021. Nu känner jag för att avsluta med "skål!" här, men det kanske är lite fel forum (höhö) för det... Nåja, gott nytt år på er i förväg i alla fall! :heart
 
Har kört bänkpress boogie vecka 4 pass 2 idag. Stege upp till några ettor på 35 kg som kändes väldigt lätta. Sen maxreps på 30 kg, därefter lite assisterande övningar (upplåtlutande hantelpress, french press, hängande rodd).

Jag avslutade sen med en AMRAP på 3x5 minuter som jag hittat inne på Pischa Strindstedts instagram:

5 min:
5 goblet squats
10 utfall med hantlar
15 knäböjshopp
20 skidhopp

vila 1 min

5 min:
5 plank walkout/inchworm
10 pushpress med hantlar
15 kettlebellsvingar
20 dips mot bänk

vila 1 min

5 min:
5 crunches
10 viktade sit-ups
15 russian twist
20 mountain climbers

Riktigt jobbigt men kul! Kände mig sugen på lite mer flåsstyrka :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
651
· Visningar
18 634
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 605
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp