malinsky

Trådstartare
Hej på er!

Kanske det redan ligger en liknande tråd ute, men jag har inte sett någon i alla fall!

Vilka tränare rider ni för och hur ofta!? (A, B eller C tränare, eller inget utav det!?)

Har era tränare någon speciell "metod"?

Har de någon inriktning av ngt slag!?

skulle vara kul att höra vad ni gör där ute i landet :)

Sv: Tränare

malinsky skrev:
Hej på er!

Kanske det redan ligger en liknande tråd ute, men jag har inte sett någon i alla fall!

Vilka tränare rider ni för och hur ofta!? (A, B eller C tränare, eller inget utav det!?)

Jag vil hänvisa till forumets regler och ber er därmed, vänligt men bestämt att INTE nämna några instruktörer vid namn. Nämns EN enda instruktör vid namn, raderar jag HELA tråden utan vidare förklaring.

Mvh

IngelaH
moderator

IngelaH skrev:
Jag vil hänvisa till forumets regler och ber er därmed, vänligt men bestämt att INTE nämna några instruktörer vid namn. Nämns EN enda instruktör vid namn, raderar jag HELA tråden utan vidare förklaring.

Mvh

IngelaH
moderator

HUR i allsindar kan det komma sig att på "Hoppning" är det helt ok att berätta vilken tränare man har men inte på dressyr!??? :confused: tränare som tränare, eller?

malinsky skrev:
Hej på er!

Jag rider extra ibland på ridskolan i stan och där har vi Strömsholmutbildade ridinstruktörrer. Det kan bli 5-10 ggr om året.

Sedan är vi ett gäng "akademiker" som bjuder "hem" en annan Strömsholmsutbildad ridinstruktör, som tävlat en hel del "vanlig dressyr", innan h*n började fundera på vad h*n höll på med och var h*n ville komma med sin ridning och sina hästar. Den instruktören kommer till oss i "skogen" 3-4 ggr om året och håller underbart inspirerande kurser.

Vår akademiske instruktör, har kluriga, lättförståeliga, liknelser för att få hjälperna och sitsen att fungera. Och det är något, som har gjort att jag har hittat hem i min sits och ridning på min underbara halvblodsdam. Jag hade två första år med henne, där jag satt som en skadskjuten kråka, för att jag har "förlamningssymptom"/myrkrypningar i olika delar av min kropp och har svårt att känna "var jag är". Men som det är nu, fungerar min kropp bättre både till vardags och häst... eller fest... :D

Som sagt, vår instruktör från väst är Strömsholmsutbildad, med akademisk inriktning och har influenser från de flesta ridinriktningar, eftersom det ändå är så att alla ryttare vill väl på ett eller annat sätt nå sitt "Nirvana"? Och jag tycker att dessa tankar funkar väldigt bra, då jag inte hade större krav än att skritta två varv runt ett gärde när jag köpte min häst för fyra år sedan. Jag har hittills kommit betydligt längre än så.

:bow:

Min ridlärare är C-tränare och henne rider jag för 3 dagar/veckan. Sen händer det att jag rider för A-tränare också, men det händer inte så ofta längre.

rider för en C tränare mest. åker på nån kurs då och då. Det märks att hon tycker det är kul att träna mig och Electra, hon vill att vi ska bli bättre hela tiden :smirk: . Då blir det ännu roligare :D

dressyr rider jag 1 gång/vecka för B-tränare.
händer även (inte så ofta iofs...) att jag åker till en C-tränare som jag känner och tränar lite

tränar för b-tränare varannan vecka och min vanliga tränare dsom inte är tränare utan l'ttA domare resten av veckorna funkar kanon då hon ocksåp tränar för b-träanrn så vet hon precis vad vi gör och fortsätter jobba på det.

ja rider för en hopptränare varanan vecka! vet ej va dt e a b lr c! nån som kan förklara? :confused:
h*n e skiit bra iaf!
ja tränar dressy varan vecka! vet ente heller va H*n e för nått!! dressyr tränaren rider till ponnyer/hästar! h*n e jätte bra iaf!
:love:

Jag rider för en B-tränare så gott som varje vecka om h*n inte är borta o tävlar eller liknande.
Några gånger/år rider jag även för en beridare, helt otroligt duktig!
Ska även försöka åka och träna för en tränare jag red min ponny för, även det en beridare som är grymt duktig.

Hej!

Jag tycker att det är oehört viktigt med en tränare som man fötroende för och litar på! Jag har tränat för många olika, såväl A. B tränare i både hopp o dressyr, men numera tränar jag för en dressyrdommare (dömmer högsta klasserna i dressyr) Hon är den bästa tränaren jag har haft, lugn, ärlig och mkt engagerad även om jag inte är GP kandidat! Äntligen har jag hittat en som verkligen hjälper mig frammåt!

Välj tränare med omsorg!
MINST halva framgången ligger i tränarvalet!
Emilie

malinsky skrev:
Hej på er!

Som det påpekas gång på gång så får ju inte bokstavstränarna ha någon "speciellt metod" utan alla skall följa samma riktlinjer vilket innebär att jag absolut aldrig kommer träna för en sådan för deras riktlinjer och träningsmetoder har för många kunskapsluckor och för lite fokus på grundridning och sits.

Rider för en C-tränare som jag är inackorderad hos. Hon är mycket bra och inriktar sig mest på sits och inverkan, genom detta ska form och balans komma naturligt.

Jag håller med Banned till en viss del..... har tränat för en C tränare i många år. H*n har lärt mig otroligt mycket, och jag tycker mycket om denne. Men dennes egna ridstil, o metoder stressade min häst otroligt. (Min nya häst. Den "gammla" funkade dä perfekt me). Även ridit för en B tränare som även är dommare för de högre klasserna (tror h*n just har fått behörighet till grand prix) Har lärt mig mycket av h*n också. men där var det inte ridning till o tala om. Red runt runt i galopp, utan att h*n sa något, o en gång undrade jag vart h*n ville komma, o fick då svaret att fortsätt galoppera bara. Inga instruktioner hur man skulle lösa ett problem, problemet såg h*n, men inte lösningen. Red bara förh*n et fåtal gånger.
Men så har jag nu i sommar tränat för en som rider de höga klasserna (vet ej vad alla heter), men som bara har en såndär utbildning som många ridlärare har....ULK lr nått, det finns väll fler än den, men ja har lite hjärnsläpp. Ivarjefall, h*n rider väldigt mjukt o lugnt, och för över det till sina elever (de flesta). Och det har gått mer framåt nu, än vad det gjorde för den andra tränaren. H*n är mycket för att vara noga med grunden i dressyrarbetet, sitsen osv. Men sen så är h*n bra på det andra också,lite "högre" utbildning. Å bra är ju även att hon tävlar själv, en del andra tränare som jag vet har slutat att tävla för flera år sedan. Men det där me tävling är ju inte viktigt för alla, å det förstår jag. Huvudsaken är att man själv är nöjd, å att det känns bra.
Så nu till saken: Jag tror at man till viss del får välja tränare med känslan, inte efter "bokstav". Men sen så är det väll så (?) att om man kommer upp lite i klasserna, så ska ju heller inte tränaren behöva stå o gnata om sitsen vartannat varv. Självklart så behöver ju alla gå tillbaka till grunden ibland,till de viktigaset byggstenarna inom dressyr/hopparbetet.

Välj efter känslan. Det gjorde jag. När jag hade kommit en bit på vägen me min nya häst fick jag byta tränare. Men nu känns det som att vi skulle kunna rida för h*n igen. Vissa tränare löser olika problem på olika sätt. Kan vara bra att variera tränare, men självklart inte hoppa fram och tillbax mellan olika, då uppstår nog allmän förvirring :confused:

Detta är bara min erfarenhet, o alla känner ju olika förstås.

Lycka till me era träningar, alla ni där ute :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit för både C-, B- och A-tränare under årens lopp.
Numera rider jag akademiskt och åker på kurs för BJ 3-4 gånger per år. Mellan kurserna rider jag, en halvtimma varannan vecka, för en av mina gamla ridlärare från ridskolan. Han har ingen bokstav alls framför sin tränartitel och han har inga som helst tävlingsmeriter, men han är den bäste tränare jag någonsin ridit för. :D

Immer

Senast ändrad:

Har precis satt igång och träna igen efter en lång tids skada, och vi rider för en C-tränare i dressyr.
Nån speciell metod tycker jag väl inte hon har, men hon är duktig och krävande (vilket jag behöver) men ändå mjuk.
Rider ca 1 gång i veckan så länge får ridplan tillåter. Sen får jag nog dra med kusen till ridhus och fortsätta rida för henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 758
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: ameo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 990
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar