Sv: Tränare
Jag håller med Banned till en viss del..... har tränat för en C tränare i många år. H*n har lärt mig otroligt mycket, och jag tycker mycket om denne. Men dennes egna ridstil, o metoder stressade min häst otroligt. (Min nya häst. Den "gammla" funkade dä perfekt me). Även ridit för en B tränare som även är dommare för de högre klasserna (tror h*n just har fått behörighet till grand prix) Har lärt mig mycket av h*n också. men där var det inte ridning till o tala om. Red runt runt i galopp, utan att h*n sa något, o en gång undrade jag vart h*n ville komma, o fick då svaret att fortsätt galoppera bara. Inga instruktioner hur man skulle lösa ett problem, problemet såg h*n, men inte lösningen. Red bara förh*n et fåtal gånger.
Men så har jag nu i sommar tränat för en som rider de höga klasserna (vet ej vad alla heter), men som bara har en såndär utbildning som många ridlärare har....ULK lr nått, det finns väll fler än den, men ja har lite hjärnsläpp. Ivarjefall, h*n rider väldigt mjukt o lugnt, och för över det till sina elever (de flesta). Och det har gått mer framåt nu, än vad det gjorde för den andra tränaren. H*n är mycket för att vara noga med grunden i dressyrarbetet, sitsen osv. Men sen så är h*n bra på det andra också,lite "högre" utbildning. Å bra är ju även att hon tävlar själv, en del andra tränare som jag vet har slutat att tävla för flera år sedan. Men det där me tävling är ju inte viktigt för alla, å det förstår jag. Huvudsaken är att man själv är nöjd, å att det känns bra.
Så nu till saken: Jag tror at man till viss del får välja tränare med känslan, inte efter "bokstav". Men sen så är det väll så (?) att om man kommer upp lite i klasserna, så ska ju heller inte tränaren behöva stå o gnata om sitsen vartannat varv. Självklart så behöver ju alla gå tillbaka till grunden ibland,till de viktigaset byggstenarna inom dressyr/hopparbetet.
Välj efter känslan. Det gjorde jag. När jag hade kommit en bit på vägen me min nya häst fick jag byta tränare. Men nu känns det som att vi skulle kunna rida för h*n igen. Vissa tränare löser olika problem på olika sätt. Kan vara bra att variera tränare, men självklart inte hoppa fram och tillbax mellan olika, då uppstår nog allmän förvirring
Detta är bara min erfarenhet, o alla känner ju olika förstås.
Lycka till me era träningar, alla ni där ute