Tränare och hårda händer

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tränare och hårda händer

Nu har jag inte sett hur du rider men jag tror du grovt missupppfattar vad bla jag menar. Att sitta "fint" är inte målet:confused: Vad menar du med sitta "fint"?

Det är ju hur du inverkar på hästen som det handlar om och om du sitter kutryggig och DÄRMED tigger hästen om att gå på bogarna så motverkar du det du jobbar för:o

Det handlar inte om snyggt utan att hjälpa hästen så mycket som möjligt. Det verkar vara där tränarna har missat att berätta något för dej...Tygeltag kan inte ersätta sitsens inverkan:cool:

Oavsett hur det ser ut utåt så kanske du är i fulll balans på hästen vad vet jag, och kanske tränarna är nöjda:cool: Men är du det inte så strunt samma hur många tygeltag du tar och hur felriden hästen är så motverkar du ditt syfte i alla fall.
Även korrigeringsridning kräver kroppskontroll av ryttaren. Men det kanske du har, vad vet jag som sagt.

Korrigeringsridning ser inte alltid "snyggt" ut nej, men det kräver minst lika mycket av ryttaren som att rida en välriden häst. Faktiskt mycket mer. Det är inte så att man kan sitta hur som helst och bara "ratta".

Men du kanske överdriver dina beskrivningar, kanske är du väldigt välbalanserad och har kontroll över dig själv i sadeln (krävs även i lättridning) och visste vad du gjorde. Skönt att hästen mår bättre, i alla fall.

Pallas: han skulle igång, han klarade inte att vila och tömkörning var av olika orsaker inget alternativ. Sedan hade han givetvis inte ont när han började ridas men de senaste ledinflammationerna var behandlade relativt nyligen och nu var "doktorns order" att hästen skulle få en chans med en annan typ av igångsättning.

Flashlight: Den krummande ryggen kom ju givetvis inte av att någon BAD mig sitta så, men visst tusan hamnade jag så OFTA och det såg förjävligt ut allt som oftast. Det gör det idag också lite då och då men nu har jag iaf stundtals lite mer koll. Min balans är allt annat än bra men om alternativet som ni alla ser det är att hästarna hamnar mer på bogarna av en ickefunktionell sits så är jag antagligen rätt balanserad ändå. ;) Sedan sker ju inte allt på en dag heller för den delen och jag hävdar fortfarande att om hästen går och knäpper av och trippar runt lär sig varken häst eller ryttare något på att en tränare korrigerar ryttarens sits. I alla fall inte jag, men så har jag ju redan ovan erkänt att jag är rätt talanglös, för tränare som instruerar på det sättet går det ju 20 på dussinet och jag har provat Många vilket ledde käpprätt åt skogen. Då. Idag kompletterar jag med en superduktig mer "klassisk" tränare som är på mig som en hök, men det är NU det, flera år senare.

Trötter: Åh vad jag älskar lösryckta citat som dessutom läsaren inte förstått ett jota av. Suck. Argumentationsteknik på så låg nivå att jag inte ens tänker bemöta det.

... lösryckta citat som dessutom läsaren inte förstått ett jota av. Suck. Argumentationsteknik på så låg nivå...

Jag är säkert ovanligt trögtänkt med en extremt låg förmåga att förstå; dock undrar jag varför du i bildserien rider som du gör?

Du skriver att du vill flytta "det jävla lodplanet". Varför gör du inte det? Du har ju helt rätt i att det behöver flyttas. Kände du inte det då du red, utan såg det efteråt..? Eller vilken var anledningen till att du inte flyttade det då?

/Trötter, trög.

Alltså, antingen VILL du missförstå eller så är du nog trög faktiskt. Hade du läst hela meningen hade du nog förstått bättre, var inte så mycket mer än fem-sex ord till så borde inte vara så jobbigt.

Tips: läs hela texten innan du ifrågasätter, blir så mycket lättare att diskutera då.

*kl*
Om SaraMara vill ha en diskussion om sin häst och ridning så föreslår jag att ni tar denna i en annan tråd eller via pm.

/B_A_L, moderator

Min balans är allt annat än bra men om alternativet som ni alla ser det är att hästarna hamnar mer på bogarna av en ickefunktionell sits så är jag antagligen rätt balanserad ändå. ;) Sedan sker ju inte allt på en dag heller för den delen och jag hävdar fortfarande att om hästen går och knäpper av och trippar runt lär sig varken häst eller ryttare något på att en tränare korrigerar ryttarens sits.

Nu är det här ett generellt svar och inte för att att diskutera din ridning.
Det är just i det du skriver ovan som du har missförstått. Problemen och lösningen sitter i ryttarens sits i första hand, samt ryttarens inverkan, vilket också till stor del är samma sak. :idea:

Hästen trippar och knäpper av på grund av brister i sits och inverkan till allra största delen.

Absolut inte ute för att kritisera dej nu utan jag invänder mot hela synsättet som du beksriver, eftersom det bygger på misförstånd tror jag.:)

Jag kan nästan våga Garantera att om även denna tränare (liksom de jag anlitade tidigare) försökt korrigera mig i det läget vi var i då hade min häst inte levt idag. Att lära mig rida på en häst som inte var redo att arbeta slet alltför mycket på min häst och den plan min/mina tränare haft har gått ut på att få Honom stark och hållbar. Sedan har jag fått "hänga med" på kuppen och idag får jag verkligen min beskärda del av kakan. Att jag krummade med ryggen och inte hade en buren stilla hand var långt ifrån prioritet och jag är helt övertygad faktiskt om att ni har fel.
Kan tillägga att jag inte satt ner i varken trav eller galopp överhuvudtaget första året, lättridning i trav och lätt sits i galopp.

Ville bara lämna en åsikt färgad av helt andra glasögon än de helt klassiska då det faktiskt visat sig fungera. Vi är inte något msv-ekipage idag men å andra sidan är hästen välmusklad och mår bra. Den klassiska skolan att forma ryttaren först misslyckades kapitalt med mig iaf, kanske är jag den enda men det tror jag inte faktiskt.

Självklart är ekipaget på sikt en enhet men tills man lyckats hitta den enheten (hittar den sällan mer än kanske 30% av tiden ens riktigt lyckade träningspass idag heller) föredrar jag att det är hästen och dennes välbefinnande som är i fokus, inte arbete med ryttaren.
Så många tränare har arbetat med mig och min sits på en häst som inte var igång. Han slets ut och jag lärde mig "sitta fint" på gångarter som var så usla att jag idag inte har något av det jag lärt mig att luta mig tillbaks på när hästen faktiskt börjat arbeta med rygg och bakdel och stundtals kanske tom lyfter över lite vikt från sina utsatta framben, även om det troligtvis sker sällan...

Inte heller idag får jag sitta ner i traven när hästen inte är så loss i kroppen som mina tränare önskar, min sits får jag arbeta på de stunder då hästen är i balans och däremellan rider jag lätt.

Tror det finns fler vägar än en till Rom.

Jag förstår inte hur du tänker. Sitsen och samarbetet med hästen finns ju där från första dan man sitter upp på hästen, annars är det ju omöjligt att rida.
Ridningen går ju ut på att ryttarens ska lära sig att sitta och inverka ändamålsenligt på hästen och hjälpa den att återvinna sin balans som har blivit rubbad av att den har fått en ryttare på ryggen. Man kan inte separera ryttaren från hästen när man arbetar ekipaget, även om dom inte har uppnått den önskade totala enheten. Hur hästen går har ju helt med hur ryttaren rider att göra, om då tränaren korrigerar ryttaren så att den rider/sitter för hästen mer ändamålsenligt så hjälps ju hästen mycket mer än om ryttaren tillåts skumpa runt i obalans på ryggen.

Sitsen har inget med att göra om man rider lätt, står i lätt sits eller sitter ner i sadeln, man inverkar ju på hästen med sin kropp hela tiden. Sitsen arbetar man på hela tiden, inte bara de stunder då man kan sitta ner i traven...

Jag undrar hur många hästar skulle sparas från skador om ryttarna från början fick lära sig hur sitsen verkligen inverkar på hästen när man rider.

Pallas: han skulle igång, han klarade inte att vila och tömkörning var av olika orsaker inget alternativ. Sedan hade han givetvis inte ont när han började ridas men de senaste ledinflammationerna var behandlade relativt nyligen och nu var "doktorns order" att hästen skulle få en chans med en annan typ av igångsättning.

Vad skönt att ni fann en väg som fungerade! Själv skulel ajg nog var allldeles feg, men iofs - om det stod mellan det och avlivning skulle jag nog ge det en chans.

En vän till mig, vars häst fick ett spiktramp och ordinerad boxvila, fick order att gallopera igång en halt häst. De hade tid för avlivning på en måndag och på fredagen släpptes en halt häst ut i hagen. Efter en dag i hagen var han mindre halt och de red i galopp på lördagen = ännu mindre halt. Han blev helt ohalt med tiden - hans hälta berodde på att all boxvilan gett honom för lite ledvätska och galoppen "slog" igång lederna så att de fick bättre smörjning. Vinst eller förlust alltså, men visst skulle jag tveka att galoppera igång en halt häst...

Sedan sker ju inte allt på en dag heller för den delen och jag hävdar fortfarande att om hästen går och knäpper av och trippar runt lär sig varken häst eller ryttare något på att en tränare korrigerar ryttarens sits.

Fast det finns ju inget synonymt mellan att tragga grunder (vilja ha en tränare som korrigerar ryttaren) och "knäppa av" och "rida fint". Om hästen går i undertempo och knäpper av inverkar ju ryttaren fel med sits, skänklar och händer :confused:.

Jag kan förstå att det blir väldigt förvirrande. Men det bero på hur gammal hästen är, Kondition, hur stark den är/musklad, vad den har svårt med, förutsättningen för just den hästen, alltså så måste man börja där häst/ryttare (alternativ ryttaren är) och det är väldigt olika. I början kan det kanske se lite tufft ut för hästen, men det ändras ganska fort till finare hjälper när hästen/ryttaren har börjat förstå vad en bra tränare menar. Att lära sig att rida och att få den rätta känslan där många bitar faller på plats tar tid. Att få ihop vår kordination och samtidigt få ihop hästens, hur lätt är det många gånger:D

Jag vet att många håller på för mkt med sina händer och det är inte lätt, men såga hästen är absolut förbjudet hos mig och mina tränare.

När jag bredda händerna, gör jag det endast för att jag blir starkare där om det skulle behövas, men det gör det sällan;) Tex när jag ska lära hästen ökad trav, kan man ta hjälp av detta sätt.

Hoppas du förstår vad jag menar;)

Oj oj, den här tråden var ju jättegammal:D ja ja få lära mig att titta lite mer noga ha ha;)

Senast ändrad av en moderator:

Hade det varit möjligt att få förståelsen genom att läsa texten, så hade jag inte haft behovet av att fråga dig... Men wvr, vill du inte prata om det, så slipper du.

Hm, något säger mig att du nog har bättre koll än du ger sken av:angel:
Jag tror inte att din korrigerande tränare låter dig hänga fram på frambenen, det skulle din häst inte palla i månader eller år som det kanske handlar om (har också kikat i din blogg ska erkännas...:o)

Jag tror att du förringar dig själv eller så är du mer balanserad än du tror. Det finns ju vissa saker i "fulridning" som enbart är just fult och inte så störande för hästen, det kanske är de olaterna du har bara...

Reta nu inte upp fler här - en del kan få hjärtinfarkt och skriva till SHV:rofl:

Själv fattar jag inte att så många blir upprörda? "Din" ridning (sök patent vet jag och tjäna en hacka!) utförs precis överallt i alla ridhus?

Det som jag tycker är extra anmärkningsvärt är att du och din tränare har en plan och att du gjort det under "övervakning". T sk från de flesta som korrigeringsrider.

Många vägar bär till Rom, man måste hitta den väg man själv tror på och som funkar bra för både ryttare och häst.

KL

Och jag vill igen betona att jag struntar eg i saramaras egen ridning och har inte sett den, det är talet om "rida fint" och att det är ok med balansbrister mm för att man korrigeringsrider som jag vänder mej mot.
Det jag tycker att saramara gör, oavsett hur hon rider själv, är att hon ger helt fel budskap till folk som tänker att "skönt, då kan jag skita i sitsen, min häst är ju så svår:angel:". DÄR blir jag upprörd, om jag nu blir det, sen struntar jag i hur hon rider sin häst.

Det handlar inte om att "rida fint" och sitta prydligt, tyvärr, om det vore så enkelt:crazy:
Kanske har ts en bra grund vad vet jag, antagligen eftersom tränarna tydligen inte sagt annat. Men nåt har saramara missuppfattat......

Man kan inte korringeringsrida heller med katastrofal sits, eller kan kan man väl, men det går nog fortare om man tar sitsen med i konceptet:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår precis hur du menar!

Jag blir också konfys över över budskapet.

Och Saramara, jag förstår inte riktigt vad det skulle vara för konstigt eller "överkurs" med att på lätt nivå vilja ha en tränare som inte låter mig rida med omkullagd hand/fel skänkelläge/kutig rygg en hel lektion utan kommentarer. Varför skulle det betyda att samma tränare skulle låta mig "trippa runt" utan någon som helst aktion?

(Nu riktar sig inte detta alls mot hur du korrigeringsred din häst, utan mera att du ställer likhetstecken mellan att på lätt nivå sträva efter att sitta rätt och trippa runt. Det är ju precis den sortens tränare jag inte letar efter)

*kl*
Nu stänger jag tråden eftersom ni inte kan släppa SaraMaras ridning. Vill SaraMara ha den diskussionen får hon skapa en egen tråd om detta.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 314
Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde...
2
Svar
20
· Visningar
2 154
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar