Sv: Tränare och hårda händer
Njä, jag håller nog inte med någon av er, det som ska till då om man inte har råd eller möjlighet att ta hjälp av en tränare är FANTASI!
Det brukar jag uppmana mina elever till också, använd fantasin o fundera över vad som händer o varför o vad man kan göra istället. Min överste jag jobbade hos i Tyskland brukade säga att om man provat något upprepade gånger på en häst o det inte fungerade då var det FEL o då fick man hitta på något annat. Så sant!
Många är rädda för att lära sin häst "fel", men eftersom hästen inte vet vad vi tränar på så tycker jag inte det har någon större betydelse. Har den lärt sig att exempelvis göra skänkelvikning på ett felaktigt sätt, jag då får vi väl lära den att göra det på ett korekt sätt också, i slutändan kommer den att kunna en jävla massa saker, o det är väl bara bra!
"min" fjording - 12 år o envis som fan- var allt annat än välriden, men på henne lärde jag mig hur mycket som hellst!
Jag brukade titta på bilder i ridsport o konstaterade att hon inte gick som dem - mest var det ju huvudet som felade- så jag band efter lite funderande ihop två tyglar o fäste mellan frambenen på henne.
Det gick bra efter ett tag, hon tog ner huvudet, men aldeles för mycket!! Så jag fick sätta dit ytterliggare ett par tyglar, där de brukade sitta.
Först flera år senare insåg jag att det fanns något som hette gramantygel..
Nackdelen med att rida utan tränare är att det kan ta lite onödigt lång tid att komma fram till vissa saker, eftersom man ibland måste göra fel massor av gånger, o inse det, innan det blir rätt. MEN på vägen dit får man ovärderlig kunskap!
Framförallt av att rida alla outbildade, obegåvade skithästar! Jag är skyldiga dessa ett stort tack! Idag ser jag i princip aldrig en häst som inte går att utveckla, det har ovanstående skara lärt mig!
För ett tag sedan fick jag förmånen att sitta på en häst som av naturen är begåvad med en helt outstanding galopp. När jag njutit en stund slog mig tanken, om man nu kan utveckla en väldigt ordinär häst till att galoppera 8-9 mässigt, vad kan man då inte göra med en sån här!
Nu känns det som jag svamlar iväg lite väl mycket kanske..