Tränare och hårda händer

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

bliss

Har i mitt letande efter tränare varit läktarryttare:D på olika dressyrträningar några ggr. Under min jakt på tränare till mig själv och nya hästen har jag blivit ganska förvånad över vad man lär ut, alternativt låter passera.

För egen del så håller jag mig på lätt nivå, liksom de ekipage jag har tittat på. Några var hoppryttare som red dressyr.
Dock har dessa två tränare jag kollat på egna tävlingsmeriter i Msv och Svår klass.

Nu till min förvåning och besvikelse:
Det var idel sågande i munnen (huvudet drogs i sidled fram och tillbaka). Handen skulle dras mot höften för att som tränaren sa: "lossa den i munnen". Jag kan bara undra hur den hästen såg ut i munnen. Hon fick slutligen besked att lätta på inner -efter 35 minuters ridning!!

Andra ryttaren red med händerna brett isär, omkullagda och på låren hela lektionen. Så fort hästen gick över tygeln ryckte hon till eller fick order av tränaren att göra halt, mecka med handen för att "visa den formen", hålla emot hårt när hon red ur halten -så att den inte skulle slå sig fri. Det tråkiga är också att detta var en ponnyryttare.

Bägge var hårda och stumma i arm och hand.

En annan tränare lät en tjej sitta och och såga sidleds en hel lektion utan att säga till, även om hon inte gav direkta instruktioner om detta meckande, tyckte att "hon lossat riktigt fint på slutet".

Jag kommer ju att titta på fler tränare men vill ändå höra andra erfarenheter.
Ska man hålla fast hästen med råstyrka i handen?

Jag har ganska nyligen tagit upp ridningen efter flera års uppehåll och vill hitta en tränare som är hård mot mig, och snäll mot hästen:)
Jag vill inte kunna rida en hel lektion med t ex fel handställning utan tillsägelser.

Jag undrar uppriktigt: Är det jag som har missat något? Upplys mig om jag är helt fel ute.

Är det vanligt att det ser ut så här på träning? Sågandet och att man inte säger till?

Sv: Tränare och hårda händer

Jag har blivit chockad många gånger över sådana som ska vara duktiga dressyrryttare.... av samma anledning. Inte duktiga som i GP-ryttare men såna som ändå rider på medelsvår nivå. Meckande med händer och dragandes/ryckandes samtidigt som man har stor drivning framåt, har börjat undra om det kanske är så man ska rida....? För de hästarna funkar ju för dem (A). Men ser inte bra ut, det tycker jag inte.

Så ja, jag tror det är ganska vanligt.

Besviken:(. Men jag ger inte upp att hitta en bra tränare =) !

Har ett fullblod som är mjuk som smör i munnen och "hittar formen" själv när jag har kroppskontroll så att säga. Men som kan ånga på framåt när inte matte har full kontroll på vikthjälperna.
Skulle kännas väldigt konstigt att då få instruktioner om att grejja en massa med händerna :confused:

Nej, man ska inte sitta och såga med hård hand.

Leta tills du hittar en tränare som lär sina elever att rida med mjuk, lätt och stadig hand. Givetvis på tränsbett och utan hjälptyglar.

Du kan inte dra en slutsats efter att ha sätt 2 tränare.

Men det är ett vanligt problem hos ryttare, många rider så just nu.

Du kan inte dra en slutsats efter att ha sätt 2 tränare.

Frågan är fri. Det är inte att dra slutsatser. Jag frågade efter andras erfarenheter.
Att många ryttare ser ut så här vet jag. Men att tränare uppfordrar till det eller låter det passera var nytt för mig. Min erfarenhet av tränare för 15-20 år sedan ser nämligen helt annorlunda ut.

Ingen av de tränare vi har använt oss av pratiserar "handridning" i alla fall. Däremot påpekar de ofta att man inte får bli låst i handen eller dra ihop hästen.

Däremot så finns det många ryttare som rider med hård hand. Det märker man när man provrider andras hästar.

Jag tror att de flesta tränare rent teoretiskt är överens om att man inte skall rida med handen. Men om man sätter sig och lystnar, så gäller de flesta instruktioner vad ryttaren skall göra md handen.

Ta igenom...

Man lär väl ut vad man kan.

En grej till är nog att duktiga ryttare kan göra mer än inverka med handen - men de är sällan duktiga på att förmedla _vad_ detta är.

det är min erefarenhet - och jag har sett massor med träningar på alla nivåer.

Det är det stora problemt tycker jag. Kunna är en sak - förmedla den kunskapen - en helt annan

Jag har blivit chockad många gånger över sådana som ska vara duktiga dressyrryttare.... av samma anledning. Inte duktiga som i GP-ryttare men såna som ändå rider på medelsvår nivå. Meckande med händer och dragandes/ryckandes samtidigt som man har stor drivning framåt, har börjat undra om det kanske är så man ska rida....? För de hästarna funkar ju för dem (A). Men ser inte bra ut, det tycker jag inte.

Skriver under på detta, skulle t.o.m. sträcka mig till att säga att det är extremt vanligt numera. Jag är dock helt på det klara med hur jag personligen tycker att man "ska" göra och hur det "ska" se ut, så jag förfäras, snarare än förundras, måste jag nog säga...

Har själv bytt län/landskap för något år sedan och letat med ljus och lykta efter en kvalificerad dressyrtränare i närheten som, för mig, håller måttet (och dessutom tar in nya elever kanske jag ska tillägga). Har nu gett upp och istället börjat undersöka möjligheterna att "importera" min gamla tränare (vilket lyckligtvis ser ganska lovande ut).

En grej till är nog att duktiga ryttare kan göra mer än inverka med handen - men de är sällan duktiga på att förmedla _vad_ detta är.
Därför gillar jag speciellt de tränare som "hugger tag" i mig, lägger skänkeln rätt, petar mig med spöet i ryggen om det behövs :D
Jag har nog en kinestetisk (?) inlärningsstil.:idea:

Det är det stora problemt tycker jag. Kunna är en sak - förmedla den kunskapen - en helt annan
Sant.
Jag har ju tittat på en hel del instruktörer (privat- och ridskolelektion) på ridskolorna runtomkring här och minst hälften upplever jag som för "snälla". Både när jag suttit på läktaren och när jag själv ridit. Har man ridit i flera år tål man väl att tränaren är "på en"?

Du skulle nog gilla min tränare...:D Där känner man sig lätt grinfärdig emellanåt plus att man aldrig får bli hängnade i tyglarna eller sitta med en risig handställning längre stunder..

Du skulle nog gilla min tränare...:D Där känner man sig lätt grinfärdig emellanåt plus att man aldrig får bli hängnade i tyglarna eller sitta med en risig handställning längre stunder..

:bump::bump:
Jag håller till söderut :D
Du?

För 15-20 år sedan bodde jag i Skåne och där fanns det ju massor av sådana tränare.
Nu bor jag i ett grannlän och pallar inte ut och åka :p

Vi bor 6 mil söder om Stockholm. För långt för dig...:p

---------

Det är svårt kanske att förmedla om man själv är på en helt annan nivå :confused: Det är ju en konst att vara pedagogisk och ta saker i rätt ordning, så att andra förstår. Det är jättesvårt att förklara och ta det från grunden om det är saker som är helt självklara för mej själv. :o Vad det än gäller.

de enda man gör med händerna är erbjuder stöd o visar vägen om de behövs annars ska man ju bara rida med vikten o skänklarna.

kommer aldrig att förstå vissa tränares/ryttares metoder. hästen är ju inte gjord av sten direkt..

Visst finns det dåliga tränare och dåliga ryttare, men ibland kan det finnas andra saker att också väga in.

Jag tänker bland annat på en gammal elev till mig som hade mycket svårt att hålla händerna still. Det var ingen skönhetsupplevelse direkt att se henne rida men hon var inte elak med flit.
Hon hade provat flera tränare men ingenting fungerade o hon blev bara ledsen o fick prestationsångest så istället valde hon att rida själv.. och därmed inte utvecklas alls.

Självklart fanns det ett stlutmål både för henne o mig där vi båda ville att hon skulle kunna sitta med en stadig fin sits, skänkel o stilla hand.. Men vägen dit var lång eftersom hon inte var speciellt begåvad. Jag valde att hellre berömma när handen var stilla än skälla när den inte var det och på så vis blev det långsamt bättre. Periodvis red jag även hennes häst ganska mycket o efter hand som den blev mer utbildad så blev de långsamt bättre, och vissa dagar var de tom ganska fina! Ibland kom jag körande o såg dem på håll o då såg de ut som ett riktigt dressyrekipage!

Alternativet antar jag skulle vara att jag sagt åt henne att sluta rida? Eller skällt ut henne? Båda dessa alternativ kunde ha lett till att hon fortsatte som hon gjort innan, utan förbättring vare sig för henne eller hästen.

För att bedömma ett ekipage eller en tränare så bör man ge det några gånger innan man placerar dem i ett fack.
Jag har ytterliggare ett par exempel på detta.

Dels en ryttare, domare, tränare som tävlar samma klasser som mig. Jag såg henne på en tävling med en jättefin häst som hon var väldigt brysk mot, drog tag rejält i den o satte den på hasorna, sparkade på den o skällde på den. Eftersom jag inte visste något om den så tänkte jag att den kanske var dum av sig? Men tredje tävlingen i rad jag såg detta upprepas så finns det inga ursäkter längre, hon rider helt enkelt för jävla oskysst o illa o det är synd att hon sitter o fördärvar den fina, fina hästen!

Sen var det en tränare jag såg hålla några lektioner för ca 10-12 år sedan. Såg även densamma rida ett par hästar. Såg för jävligt ut rent ut sagt. Ogenomtänkta instruktioner o hårda, okänsliga händer o hjälper.
Tyckte denna tränare var helt värdelös på alla sätt o vis o behöll denna åsikt tills för några år sedan då en duktig vän till mig till min förvåning tränade för denna person. Åkte med för att titta o konstaterade att det verkligen var jättebra på alla sätt o vis o insåg att man självklart borded utvecklas någonting på 12 år... Men visst, det kan ju vara åt båda hållen så att säga..

Nåja, mkt svammel.. men om någon verkar intressant så titta gärna mer än en gång, för det kan skillja mkt beroende på bakgrunden hos ekipaget! Lycka till! :)

Tycker också man ser detta allt för ofta.
När jag rider i ridcentret är det vanligt att se båda yngre och äldre tjejer sitta på fina halvblod och såga fram-och-tillbaka och tränaren står och berömmer?! Vidrigt.

Faktiskt ser jag det oftare på storhäst än på ponny, men det kan vara att det är extra mycket dåliga hästryttare här.

En annan sak jag inte förstår är detta att hästen ska vara helt loss i munnen. Jaha, varför det? Fick senast höra när jag var i ridhuset en tränare säga till den yngre tjejen att sätta handen bakom låret, för att lossa hästen i nacken och munnen. Det såg fruktansvärt ut. Någon som vill försvara detta?

Senast ändrad:

Alternativet antar jag skulle vara att jag sagt åt henne att sluta rida? Eller skällt ut henne? Båda dessa alternativ kunde ha lett till att hon fortsatte som hon gjort innan, utan förbättring vare sig för henne eller hästen.

Absolut måste man ju möta ekipaget där de är. :)
Men detta var i överkant, verkligen. Och jag tittade på flera grupper efter varandra. Men just det här att uppfordra till att dra och plocka, ställa igenom till höften - för att hästen inte böjer på nacken och halvhalterna inte går igenom. Jag satte absolut ut med föresatsen att titta mer än en gång, men den ena tränaren gav verkligen inte mersmak (och det var han med högst meriter ...)

Däremot har jag tänkt att kika lite till på den andra för där reagerade jag bara på att hon "släppte igenom" detta sågande, inte uppfordrade till det. Många tycker hon är ganska bra på att möta ekipaget där de är.

Att en ryttare inte kan hålla handen still är ju en helt annan sak, tänker jag:). Du har rätt i att man inte ska skälla på någon för brister man jobbar med. Det här var något annat - utan överdrift, och ingen tvekan om att de här tjejerna visste vad de höll på med. Därför jag blev lite frågande om sådant har blivit mer vanligt.

Men sedan fungerar jag så att jag helst ser att tränaren korrigerar mig, utan att ta hänsyn till känslor. Men givetvis utifrån vår utb.ståndpunkt. Jag tror att jag kan komma att behöva vara tydlig med det.

Det är alltid en positiv överraskning när man ser att någon utvecklats till det bättre. Det håller jag fullständigt med om.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 314
Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde...
2
Svar
20
· Visningar
2 154
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar