Sv: Tränararvode
...Förstår inte riktigt hur folk tänker? Många verkar tycka att det är fult att tjäna pengar på hästar.
kl, lånar dina ord:
Jantelagen och många svenskar säger att det är fult att tjäna pengar oavsett genre tyvärr
Gläds åt medmänniskorna det går bra för! Inom westerntränarbranschen i sverige är de lätträknade, om det ens finns någon det verkligen går BRA för?
Min tanke var att det för sjutton knappt går runt för tränare i Sverige, kan det gå runt och KAN de tjäna pengar så UNNA dom det!!! Att vi ens har folk som är beredda på att ställa upp som tränare, arbeta varje dag, vara borta varje helg och ha ett land lika stort som frankrike (tror jag det var?) men AVLÅNGT och glesbefolkat = dyrt att åka långa avstånd för små pengar) är nästan en OMÖJLIGHET tyvärr
Vi vill ha samma låga priser som alla andra men tar inte i beaktning att en svensk tränare måste ta betalt för det enorma resandet och all tid det tar.
Jämför med tätbefolkade, kompakta, centraliserade Tyskland... där kan man snacka om big business!
Betänk att vi i Sverige hade ca 150 betäckningar på QH (TROR JAG DET VAR???) Hur många hingstar står inte till förfogande??? EN HEL DEL! Det är definitivt inte så att det finns en som kniper ca 20-30 av de betäckningarna, jag tror det är riktigt hård konkurrens, hingsten ska inte bara vara duktig och ha bra stam utan den ska passa till stoet, så det är verkligen ingen lätt business.
I Italien där jag jobbade hade vi en hingst som hade ca 45 betäckningar per år, de tog ca 15000 för ett språng, där kan man snacka pengar, på EN hingst. Jag tycker nästan synd om alla westernmänniskor som försöker leva och få allt till att gå runt i ett så "litet" land som Sverige, det kan fasikens inte vara lätt.
Tänk på de som säljer utrustning, de blir snart utkonkurrerade av globaliseringen som gör att vi kan handla billigare i USA trots avståndet... hujedamig. Jag är ändå för konkurrens, det är inte fel, men många gånger tänker jag också att jag ska gynna de lokala ställena/tränarna så att de kan klara av att finnas kvar. Det är skönt för mig att inte behöva åka så långt för att få det jag vill ha, i framtiden kanske det blir svårt och då är det kanske för sent? Var det verkligen värt de ynka kronorna man tjänade?