Tränararvode

B

Blue

Varför måste westerntränarna vara så förbenat dyra? En "vanlig" tränare ligger rätt så mycket under en westerntränare. Nu när det börjar bli rätt så gott om dom tycker jag att man skulle kunna få ner priset. Fel att vi "elever" ska finna oss i deras kartellverksamhet! Vad tycker ni är jag ute och cyklar...:confused:

Sv: Tränararvode

Vad är det för priser du jämför ellan då menar du???

Vad kostar de "vanliga" tränarna och westerntränarna du refererar till per lektion/timmer? Och vad ingår?

Jag tycker inte att det är särskilt dyrt.. fast jag vet ju inte heller om vad tränarna i tex engelsk ridning tar för en lektion.

Min tränare lägger ner sin själ i mig och min häst, och under en lektion låter han det ta den tiden det tar tills vi uppnått det vi ville. Priset är alltid detsamma.

Sen så finns det ju pengaglaningar som lägger på massa mer pengar ifall det råkar bli några minuter längre pass...

Undrar vilka priser du menar....
Jämför man med ex islandshästtränare är många w. tränare billigare...
Det kostar dom rätt många tusenlappar i månaden att hysa in din häst, sen ska momsen läggas på, sen gör det ju inget om de har en möjlighet att ta ut lite lön också. Även en tränare behöver ha ngt att leva av...:crazy:

Jag tycker nog att du är ute och cyklar lite;)... Jag tycker inte att W-tränare är särskilt dyra, framförallt inte om man betänker att flera av dom åker land och rike runt på sina helger. Etablerade tränare driver det som företag som regel och ska dessutom betala egenavgifter/skatt/moms på det dom tar in och då återstår inte så mycket att leva av sen...

Varför skall inte tränare få ta betalt så de kan leva på att träna andra?
Om de skall de så måste det få kosta... Det är dyrt att anlita yrkeskunnigt folk.

*delvis kl*

Problemet är att vissa inte är yrkeskunniga men tar samma pris som de som är det...:smirk:

Jag håller till viss del med trådskaparen. Prisskillnaden mellan en hobbywesternryttare som håller lektioner och en etablerad westerntränare är inte alltid så stor.

jag tycker nog att jag håller med om dyra tränare inom western jmfrt med engelsk ridning. Vet inte om det finns någon tränar utb. inom western, så alla går ju på erfarenhet....Vissa vet man om att de är duktiga för de har kommit fram med flera duktiga hästar och ryttare på tävlingar, medan andra kanske är duktiga utan att tävla! (Tror att denna diskussion varit med här flera ggr också....) Så vem är duktig? Ja man får väl prova och se om man tycker det var värt det pris som betalas....

Jag tycker inte att det är dyrt. Jag har betalat mer till engelsktränare än vad jag senare har gett till westentränare.

När jag rider för min tränare betalar jag 860:- för 4 pass. Då har h*n 35mils resväg! Och det anser jag vara billigt!! Vet inte vad andra betalar för att träna?
215:- för ca 1.5timme är nog inte så dyrt:smirk:?

När jag höll på med hoppning betalade jag ca 100:- för 1timme och det är ca 7år sedan.

Ska man se till vad tränaren får över efter arbetsgivar avg och inkomstskatt så är det inte mkt kvar. Ca 50% försvinner. (förutsatt att det är vitt!!)

Förstår inte riktigt hur folk tänker? Många verkar tycka att det är fult att tjäna pengar på hästar.:confused:

Min erfarenhet är att westerntränarna oftare driver det hela vitt och betalar skatter och avgifter, de flesta ridtränarna har det som någon slags hobbyverksamhet och tar inte upp det någonstans=svarta pengar....

När jag rider för min tränare betalar jag 860:- för 4 pass. Då har h*n 35mils resväg! Och det anser jag vara billigt!! Vet inte vad andra betalar för att träna?
215:- för ca 1.5timme är nog inte så dyrt:smirk:?

Det tycker jag var riktigt billigt!! 200:- för 30 minuters dressyrträning är inte ovanligt i stockholm... :crazy: Tilläggas kan att det då inte är en "känd" tränare utan en vanlig ridlärare...

Ja visst är det billigt!! Jag klagar sannerligen inte på det priset!! Det kunde varit betydligt mer.

...Förstår inte riktigt hur folk tänker? Många verkar tycka att det är fult att tjäna pengar på hästar.:confused:

kl, lånar dina ord:

Jantelagen och många svenskar säger att det är fult att tjäna pengar oavsett genre tyvärr :mad: Gläds åt medmänniskorna det går bra för! Inom westerntränarbranschen i sverige är de lätträknade, om det ens finns någon det verkligen går BRA för?

Min tanke var att det för sjutton knappt går runt för tränare i Sverige, kan det gå runt och KAN de tjäna pengar så UNNA dom det!!! Att vi ens har folk som är beredda på att ställa upp som tränare, arbeta varje dag, vara borta varje helg och ha ett land lika stort som frankrike (tror jag det var?) men AVLÅNGT och glesbefolkat = dyrt att åka långa avstånd för små pengar) är nästan en OMÖJLIGHET tyvärr :mad: Vi vill ha samma låga priser som alla andra men tar inte i beaktning att en svensk tränare måste ta betalt för det enorma resandet och all tid det tar.

Jämför med tätbefolkade, kompakta, centraliserade Tyskland... där kan man snacka om big business!

Betänk att vi i Sverige hade ca 150 betäckningar på QH (TROR JAG DET VAR???) Hur många hingstar står inte till förfogande??? EN HEL DEL! Det är definitivt inte så att det finns en som kniper ca 20-30 av de betäckningarna, jag tror det är riktigt hård konkurrens, hingsten ska inte bara vara duktig och ha bra stam utan den ska passa till stoet, så det är verkligen ingen lätt business.

I Italien där jag jobbade hade vi en hingst som hade ca 45 betäckningar per år, de tog ca 15000 för ett språng, där kan man snacka pengar, på EN hingst. Jag tycker nästan synd om alla westernmänniskor som försöker leva och få allt till att gå runt i ett så "litet" land som Sverige, det kan fasikens inte vara lätt.

Tänk på de som säljer utrustning, de blir snart utkonkurrerade av globaliseringen som gör att vi kan handla billigare i USA trots avståndet... hujedamig. Jag är ändå för konkurrens, det är inte fel, men många gånger tänker jag också att jag ska gynna de lokala ställena/tränarna så att de kan klara av att finnas kvar. Det är skönt för mig att inte behöva åka så långt för att få det jag vill ha, i framtiden kanske det blir svårt och då är det kanske för sent? Var det verkligen värt de ynka kronorna man tjänade?

Senast ändrad av en moderator:

Varför måste westerntränarna vara så förbenat dyra? En "vanlig" tränare ligger rätt så mycket under en westerntränare. Nu när det börjar bli rätt så gott om dom tycker jag att man skulle kunna få ner priset. Fel att vi "elever" ska finna oss i deras kartellverksamhet! Vad tycker ni är jag ute och cyklar...:confused:

Vänd på frågan: Hur mycket skulle du själv vilja ha betalt för att sätta dig i bilen och åka i väg och träna någon, ställa dig i en paddock oavsett väder och göra ditt bästa?

Inte tycker jag att westerntränare i allmänhet är speciellt dyra.
Ett arvode på 200 kr/timma är ganska vanligt runt Stockholm.
Allt är beroende på deras "Skill" och vad de har för egna omkosstnader. Men för det mesta ligger nog arvodena på just 200 kr / timma + resa

Det tycker jag var riktigt billigt!! 200:- för 30 minuters dressyrträning är inte ovanligt i stockholm... :crazy: Tilläggas kan att det då inte är en "känd" tränare utan en vanlig ridlärare...

inte ovanligt här i norrland heller!

när jag tränade hoppning med ponny hade vi en tränare som visserligen hoppat högt själv, men 300kr för en timma med 6st ungar samtidigt... DET var dyrt om man tänker på hur mkt "hjälp" vi fick.:cool:
saxat från min "engelskaridklubbs" hemsida
dressyr privatträning (eller är de 2st samtidigt? vet ej)
"Pris :
2 dagar 45 min 775 kr
2 dagar 30 min 520 kr
1 dag 30 min 260 kr
1 dag 45 min 387.50"

"min" tränare tar lite betalt, tror knappt hon tjänar något på det, eftersom det är resa, boka ridhus (om vi ska va inne) etc etc,.

Tänk på de som säljer utrustning, de blir snart utkonkurrerade av globaliseringen som gör att vi kan handla billigare i USA trots avståndet... hujedamig. Jag är ändå för konkurrens, det är inte fel, men många gånger tänker jag också att jag ska gynna de lokala ställena/tränarna så att de kan klara av att finnas kvar. Det är skönt för mig att inte behöva åka så långt för att få det jag vill ha, i framtiden kanske det blir svårt och då är det kanske för sent? Var det verkligen värt de ynka kronorna man tjänade?

Jag vet så väl vad du talar om:crazy:.. Vi har en w-butik och jag kan ju säga som så här att men blir ju inte rik på't direkt.. Vi ska dock bredda sortimentet med engelsk utrustning nu så då får vi se hur det går, kanske blir det bättre kanske inte.

Mmm jag kan förstå detta. Jag vet tyvärr många butiker som slagit igen. Det GÅR helt enkelt inte, tyvärr! Det är också något jag tänker var gång jag ser en ny butik slå upp portarna eller någon ny (ibland självutnämnd mindre bra:devil:) tränare sätta igång, då tänker jag SHIT! :eek: Ska de ge sig på det som redan är så svårt för många andra?!?! Många har redan gått bet! MEN är man den rätta personen så för all del, då är det kanske meningen att det ska gå bra också! Alla är vi olika lämpade.

Det låter som en god idé att även ha engelsk utrustning. Jag kan ju tipsa dig om en sak som många inom minishettisvärlden saknar.. skickar PM.

*lånar*

Hästfolk har ett rykte om sig att ha dålig vilja att göra rätt för sig ekonomiskt.

Är det månne samma ovilja som skiner igenom även när det klagas på höga arvoden??

Bönder ska skänka bort grovfodret till underpris eller helst gratis.
Hovslagare skall verka och sko för kaffepengar..
Veterinärer skall ge behandling av barmhärtighetsskäl..
Utrustning skall helst kunna lånas på livstid...
Och tränare skall bedriva ideell verksamhet....

Förutom det skall man helst kunna ha hästen uppstallad gratis mot att man sopar stallgången de gånger man är där..

Lite grovt kanske.... men inte helt osannt...

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 681
Senast: Lejanna
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 843
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård