träna upp gångarterna?

Smurfoff

Trådstartare
min islandshäst har vilat väldigt länge nu och ska sätta igång han igen och börja tävla honom. han är 4 gångare och har lätt för alla gångarter. och går i form i skritt men i traven har han svårt för att gå ner på tyglen utan han springer med huvudet neråt bara utan att gå i form, kan man träna de på något sätt? om jag försöker få ner han på tygeln så börjar han tölta istället.

hur bygger man upp tölten? jag vill att han ska lyfta mer, han slarvar mycket med benen. han har gått väldigt fint för några år sen (lyft bra och så) men nu ser de mer ut som han släpar benen än lyfter på dom.

några tips på att få upp konditionen ganska snabbt ?

Sv: träna upp gångarterna?

Du kan aldrig tvinga honom ner i froom, då får du honom på bogarna, formen ska komma bakifrån, alltså mycket mjukgörande...Skänkelvikningar, mcket volter och så..¨

Lyften kommer med tiden man ska inte ha för bråttom.. Konditionen kan du ju träna upp genom att trava någon kilometer kanske 2-3 några dagar i veckan...alltså inte slarvtrav utan jogga typ..

Sv: träna upp gångarterna?

jag tränade mycket över travbommar för att få till formen i traven.. till en början travade han med huvudet ganska högt men när han lärt sig vad de gick ut på var de inge problem att plocka ner honom till rätt form.. funkade jätte bra på min del, dessutom blev steget bättre då han tränade upp de "lyftande" musklerna..

tölten tränade vi i lätt nerförsbacke, i väldigt kort tölt.. då får man lite hjälp med framåt bjudningen å motorn kommer bakifrån vilket gjorde att han lyfte bättre..

hur snabbt du får upp konditionen beror på vilken grundkondis hästen har.. men bäst är det att ta riktigt långa skritt turer varvat med kortare intervall turer i olika gångarter

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Kultur Jag är rätt säker på att jag inte är den enda på forumet som skriver eller har drömmar om att en dag få ner den där romanen eller...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
7 495
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 719
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18