Träna närminnet

tott

Trådstartare
En närstående har idag varit på minnestest där det konstaterades att närminnet inte var så bra. Personen fyller 85 i år och är pigg och igång, motionerar och har ett stort umgänge.
Minnessköterskan kallar personen på kontroll om ett år igen, så det kan väl anses som "inget alarmerande".

Har ni nåt tips på spel eller appar eller liknande som är lämpliga för åldringar att träna närminnet med?

Handarbete ska väl också gynna hjärnan och all typ av lärande. Bara att försöka lära sig ett nytt språk tex, man behöver inte lyckas utan hjärnan stimuleras av att man försöker. Sedan är det nog viktigt att det är något som vederbörande tycker är roligt. Pedagogiska appar har forskning visat är mycket övervärderade.

Handarbete ska väl också gynna hjärnan och all typ av lärande. Bara att försöka lära sig ett nytt språk tex, man behöver inte lyckas utan hjärnan stimuleras av att man försöker. Sedan är det nog viktigt att det är något som vederbörande tycker är roligt. Pedagogiska appar har forskning visat är mycket övervärderade.
Det är just det - personen ska tycka det är roligt. Det får inte vara för pilligt. Nu är den tekniska nivån typ att spela spindelharpan på datorn. Personen har aldrig gillat mobiltelefoner och i synnerhet inte touch screen varianten, men har nog en sådan.

Fysisk aktivitet, (promenader, gympa med Sofia på morgon-TV, ibland finns seniorgrupper på friskis och svettis) och sociala interaktioner är också viktigt för att hjärnan ska vilja vara med.

Det är just det - personen ska tycka det är roligt. Det får inte vara för pilligt. Nu är den tekniska nivån typ att spela spindelharpan på datorn. Personen har aldrig gillat mobiltelefoner och i synnerhet inte touch screen varianten, men har nog en sådan.

Om personen gillar korsord kan du alltid köpa en korsordstidning eller ge en prenumeration kanske? Om inte just tekniken är så enkelt. Finns ju många korsordstidningar med olika svårighetsgrader.

kanske bäst att börja med att fråga vad personen gillar dp.
Nå det är ju inte säkert att personen vet det om hen inte har provat, men det jag "avslagit" här är sådant som jag vet att personen inte gillar.
Tänkte att jag, genom tråden, skulle få nya tips. Torde väl finnas annat än korsord och sudoku.

Nu har jag mest läst om minne och hjärna osv för att jag är intresserad. Men här är lite jag har förstått är toppen och som jag följer själv. Jag har inga direkta tips som sudoku eller korsord, personen måste ju tycka det är kul själv.

Bra sömn är viktigt, träning är viktigt. Men inte att träna exakt samma hela tiden (typ samma promenadrunda/löprunda, eller samma styrkepass med samma vikter), utan det allra bästa är att göra nytt. Inte dricka alkohol, äta bra. Skratta ofta.

- Ibland när det gäller rörelser kan man ju göra något så enkelt som att byta hand man borstar tänderna/ håret med eller rör om i grytan när man lagar mat. Det är ju en ganska lätt sak att testa för en 85 åring också.
- Läsa en kort text aktivt, och verkligen fundera på vad ens egna tankar om det som står där är, slå upp om man undrar över något osv. Kanske håller man inte med om det som står och då tänka på argument för och mot.
- Gå nya vägar på promenaden. Även det borde vara en enkel ändring för en aktiv 85 åring som ändå redan går promenader.
- Under promenaden räkna steg mellan lyktstolpar eller något i början av promenaden och i slutet av promenaden försöka komma ihåg hur många steg det var där i början och jämföra mellan två lyktstolpar igen. Räkna ut hur många steg mer eller mindre man gick i slutet mellan lyktstolparna jämfört med i början.
- Lära sig ett nytt ord varje dag.
- Har läst någonstans att det kan vara nyttigt att titta på människoansikten och fundera över vad personen tänker och känner. Kanske kan även det göras på promenad om man passerar någon.
- Gör något nytt i hemmet, kanske slipa och måla om en stol kan vara kul.
- Teckna/måla/skriva från minnet. Kanske dagligen rita något man såg på promenaden eller skriva om något man såg på promenaden och försöka vara så detaljerad som möjligt.
- Gillar personen musik så är musik bra för hjärnan. Försöka komma ihåg låttexter tex.

Nu har jag mest läst om minne och hjärna osv för att jag är intresserad. Men här är lite jag har förstått är toppen och som jag följer själv. Jag har inga direkta tips som sudoku eller korsord, personen måste ju tycka det är kul själv.

Bra sömn är viktigt, träning är viktigt. Men inte att träna exakt samma hela tiden (typ samma promenadrunda/löprunda, eller samma styrkepass med samma vikter), utan det allra bästa är att göra nytt. Inte dricka alkohol, äta bra. Skratta ofta.

- Ibland när det gäller rörelser kan man ju göra något så enkelt som att byta hand man borstar tänderna/ håret med eller rör om i grytan när man lagar mat. Det är ju en ganska lätt sak att testa för en 85 åring också.
- Läsa en kort text aktivt, och verkligen fundera på vad ens egna tankar om det som står där är, slå upp om man undrar över något osv. Kanske håller man inte med om det som står och då tänka på argument för och mot.
- Gå nya vägar på promenaden. Även det borde vara en enkel ändring för en aktiv 85 åring som ändå redan går promenader.
- Under promenaden räkna steg mellan lyktstolpar eller något i början av promenaden och i slutet av promenaden försöka komma ihåg hur många steg det var där i början och jämföra mellan två lyktstolpar igen. Räkna ut hur många steg mer eller mindre man gick i slutet mellan lyktstolparna jämfört med i början.
- Lära sig ett nytt ord varje dag.
- Har läst någonstans att det kan vara nyttigt att titta på människoansikten och fundera över vad personen tänker och känner. Kanske kan även det göras på promenad om man passerar någon.
- Gör något nytt i hemmet, kanske slipa och måla om en stol kan vara kul.
- Teckna/måla/skriva från minnet. Kanske dagligen rita något man såg på promenaden eller skriva om något man såg på promenaden och försöka vara så detaljerad som möjligt.
- Gillar personen musik så är musik bra för hjärnan. Försöka komma ihåg låttexter tex.
Tack! Många bra och enkla tips för hjärngympa. Jag ska framföra till personen och dess partner.

Skulle pussel kunna vara något? Det kanske inte tränar närminnet specifikt som så, men lär ju vara nyttigt för att hålla hjärnan i trim överlag.

Skulle pussel kunna vara något? Det kanske inte tränar närminnet specifikt som så, men lär ju vara nyttigt för att hålla hjärnan i trim överlag.
Personen gillar nog pussel, men har lite knepigt med synen och artros i fingrarna. Pillgöra funkar inte riktigt mera.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 864
Senast: Jahopp
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 742
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 876
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 733
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka