Nu har jag mest läst om minne och hjärna osv för att jag är intresserad. Men här är lite jag har förstått är toppen och som jag följer själv. Jag har inga direkta tips som sudoku eller korsord, personen måste ju tycka det är kul själv.
Bra sömn är viktigt, träning är viktigt. Men inte att träna exakt samma hela tiden (typ samma promenadrunda/löprunda, eller samma styrkepass med samma vikter), utan det allra bästa är att göra nytt. Inte dricka alkohol, äta bra. Skratta ofta.
- Ibland när det gäller rörelser kan man ju göra något så enkelt som att byta hand man borstar tänderna/ håret med eller rör om i grytan när man lagar mat. Det är ju en ganska lätt sak att testa för en 85 åring också.
- Läsa en kort text aktivt, och verkligen fundera på vad ens egna tankar om det som står där är, slå upp om man undrar över något osv. Kanske håller man inte med om det som står och då tänka på argument för och mot.
- Gå nya vägar på promenaden. Även det borde vara en enkel ändring för en aktiv 85 åring som ändå redan går promenader.
- Under promenaden räkna steg mellan lyktstolpar eller något i början av promenaden och i slutet av promenaden försöka komma ihåg hur många steg det var där i början och jämföra mellan två lyktstolpar igen. Räkna ut hur många steg mer eller mindre man gick i slutet mellan lyktstolparna jämfört med i början.
- Lära sig ett nytt ord varje dag.
- Har läst någonstans att det kan vara nyttigt att titta på människoansikten och fundera över vad personen tänker och känner. Kanske kan även det göras på promenad om man passerar någon.
- Gör något nytt i hemmet, kanske slipa och måla om en stol kan vara kul.
- Teckna/måla/skriva från minnet. Kanske dagligen rita något man såg på promenaden eller skriva om något man såg på promenaden och försöka vara så detaljerad som möjligt.
- Gillar personen musik så är musik bra för hjärnan. Försöka komma ihåg låttexter tex.