Träna hund på att vara lös

Sv: Träna hund på att vara lös

jag vill kunna träna mot att jag ska kunna vara avslappnad och att han typ automatiskt ska "vänta" på mig, ifall han ser nånting som han vill springa efter. Vet inte om det är möjligt, men man kan ju iallafall ge det ett försök :)

Det låter absolut som att det är skvallerträning du är ute efter. :)

Fast jag spänner mig inte, är ganska van vid att ha full koll när jag har hunden lös. Jag tänker ju setter hela tiden :D
För mig är det att hon skvallrar, hon får upp öronen, svansen upp och hoppar licksom fram :D sen vet jag inte om hon är övertydlig men brukar kalla in henne då o sen brukar det finnas en katt i närheten.

Ämelie: Ja just det :) Men nu börjar min hund sammanfatta min inkallning när hon visar tecken på vilt att hon ska få godis så ibland kommer hon utan att jag ropar, sen kan jag "skicka" henne åt ett annat håll.

Vill också veta mer om skvallerträning :)

Senast ändrad:

Tja vi kanske ser olika på det? Men för mig är en promenad när man hela tiden måste vara ett steg före hunden, att hinna upptäcka något innan hunden = att man får gå på spänn :)

Fast ja det låter lite som om din hund skvallrar naturligt iom att hon inte sticker direkt, dvs du behöver alltså inte upptäcka först utan du ser på hennes beteende? Inte inlärt skvaller, men ja.

Svammel :D

Ja :) för mig är det så naturligt att göra så när jag har en hund lös eftersom jag är van vid jakthundar, så på ett sätt är jag ju på spänn men jag går inte o oroar mig.

:D hon tar ju godis före jakt så jag har tur där!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar