Träna hund på att vara lös

Ämelie

Trådstartare
Tips på hur man kan träna en hund att vara lös på promenader skulle jag behöva :)

Har en dansk/svensk gårdshund på 5år. Har aldrig några problem att han sticker ifrån mig eller smiter, det har han aldrig gjort. Han är lös på gården hemma hos mamma och pappa utan problem. Och i skogen brukar han få vara lös också. Men han jagar gärna saker han ser. Det kan vara tex en fågel, eller en katt (katter är nog värst) och det gör ju att jag inte vågar ha honom lös i närheten av vägar eller likande.

Jag kan ha honom lös och be honom gå vid min sida och då går han där. Men jag skulle vilja kunna ha honom lite bakom eller lite framför så att han får gå runt och lukta och kissa lite som han vill men samtidigt kunna känna att jag kan lita på att han inte sticker efter en katt om han får syn på den.

Inkallningen tycker jag fungerar bra, han vänder på en 5öring och springer till mig och sätter sig vid min sida så fort jag ropar "hit". Men om han redan fått syn på nånting så sätter jaktinstinkten in och då kommer jag i andra hand.

Så tips och råd hur jag kan träna för att få bättre kontroll över jakt instinkten skulle uppskattas! :bow:

Sv: Träna hund på att vara lös

Jag uppfattar det som att du har en bra inkallning utan störning?

Rigga störningar är mitt tips för att få en säker inkallning även med störningar. Börja lätt och öka svårighetsgraden succesivt precis som med allt annat.
Ha en plan innan du sätter igång, tex vad du ska göra om han inte kommer, långlina för att inte misslyckas med övningen, hur du ska belöna för att verkligen kunna erbjuda en jackpot. Behöver du jobba upp en sådan belöning först osv.

Jag har kört denna metoden med mina hundar de vänder direkt tillbaka till mig när jag ropar innan de hinner tänka varför jag kallar in, det sker liksom på automatik.

<snip>
Inkallningen tycker jag fungerar bra, han vänder på en 5öring och springer till mig och sätter sig vid min sida så fort jag ropar "hit". Men om han redan fått syn på nånting så sätter jaktinstinkten in och då kommer jag i andra hand. <snip>

Vilket innebar att inkallningen inte sitter. Lilljessicah kom med bra rad ... ta det ett steg i taget och tills att det fungerar se till att ha en lang lina pa. Kalla in (nar du vet att det kommer att fungera och han kommer) 100 ganger om dagen och lat honom ga efter en godis eller lite lek. Det ska vara roligast i varlden att komma till dig.

Jag brukar dela upp inkallningen i två delar. Den första, inkallning utan störning är den vanliga vi först lär in. Sen lär vi hunden att komma trots stora retningar.
Jag lär inte mina hundar att jag är roligast i världen, men har de gjort nått riktigt bra så belönas det. Däremot visar jag mitt misstycke om de inte kommer, vilket de på sin höjd gör någon gång i inlärningsstadiet när jag tex riggat 10 tennisbollar som flyger ut bakom ett hörn, eller en trasa som dras snabbt över vägen, eller varför inte en smaskig leverpastejspöl mitt på promenadstigen som de får vind på. Men efter det tycker de inte att det är värt det och voila - hunden har en bra inkallning. :)

Jag tycker att skvallerträning har gett finfina resultat på mina hundar. Särskilt den lille som har lärt sig det från början, men även den gamle.

Om du har en "relativt bra" inkallning men inte litar på det till 100 % så är ett jättebra sätt att testa utan att utsätta sig för allt för stora risker att gå med lina.
Det hjälpte mig veta när min var redo och lita på att han klarade av att gå lös i alla situationer.

Det är ypperligt för en hund som har givits tillfälle att sticka en eller flera ggr..

Det är mycket klurigare att få en hund helt ren när man låtit den jaga efter djur en eller flera ggr än om hunden aldrig fått lyckas med det.

Ämelie: Lång lina på för det första! Anser inte att du ska ha din hund lös alls oavsett om ni är nära väg eller inte eftersom hunden drar efter andra djur. Sedan träna skvallerträning, träna, träna, träna :)

+1
Ju fler ggr en hund självbelönar sig, desto svårare blir det att lära om.

Det finns många olika sätt att träna inkallning, till likhet med Lilljessicah har jag aldrig försökt göra mig rolig för att min hund ska komma till mig. Till motsats till Lilljessicah har jag aldrig visat mitt misstycke när jag tränat inkallning.

Däremot har jag också jobbat på att "bana" beteendet, att hunden inte funderar så mycket på huruvida den ska komma eller inte, den bara gör det. Då måste jag ha följsamhet och förtroede först. Sen jobbar jag med supermotivering i början, sen dämpar jag förstärkningen, tills jag inte har någon belöning alls.
Jag har också två delar på en inkallning, ett "hör upp" och ett "kom". Om inte hör-upp-ordet funkar, så fullföljer jag aldrig inkallningen, för det är förbjudet i min värld att göra dålig inkallningar.

Om jag skulle jobba med TS hund skulle jag absolut ha långlina på, som görs kortare och kortare men sitter på hela tiden tills hunden bara har en stump i halsbandet. Man klipper av linan från slutet, en bit i taget.
Sen skulle jag jobba med motstånd, ta en kompis som håller i kopplet eller linan, lek med hunden eller visa att du har oemotståndligt godis i din hand genom att köra upp en knuten hand med t ex skinka i näsan på hunden. Backa så hunden precis inte når dig. Jonglera med leksaken i luften, visa skinkan, eller vad du nu har valt.
Nu ska hunden tame f*n svettas för att försöka komma till dig, den ska ta i, det ska gå trögt, den ska inte komma fram. När hunden i princip ligger på marken och försöker krafsa sig fram till dig, så rätar du på dig och lägger till ditt inkallningskommando. Här måste du innan bestämt dig exakt hur då låter.
Låt personen som håller hunden släppa, den lär komma mot dig som en kork ur en flaska. Upprepa inkallningsordet samtidigt som du matar skinka eller leker. Gör om tre gånger.

Jag visar aldrig mitt misstycke om hunden inte kommer, men jag har liksom du två ord.

Ett som påkallar uppmärksamhet och här kan jag visa misstycke om Z slår dövörat till.

Jag håller med dig om att sunkiga inkallningar aldrig är lämpligt.

Jag har en grannne som vrålar efter sin spets för full hals, när den är på väg bort och inte har en halv tanke att komma, den hunden tror bergis att "XXX-hiiiiiit" betyder "full fart frammåt"

Hur visar du ditt misstycke? Finns det olika grader av misstycke?

Jag gör det i inlärningfasen av inkallning med störning. (Bör nämnas det jag tidigare skrev att inkallning utan störning ska sitta som rinnande vatten, och störningsträningen ska vara påbörjad med sådant hunden klarar.) Sen riggar jag helt enkelt en svår störning som jag hoppas att hunden nappar på. Kallar in, om hunden inte kommer direkt så går jag tyst och bestämt men neutralt fram (dvs inte arg men lite lagom missnöjd) , tar hunden i halsbandet och går tillbaka till utgångspunkten, släpper, backar, kallar in - jackpot.

En enda gång behövdes på min nuvarande hund, och där förstod han skillnaden mellan att komma och att inte komma. Nu sker allt per automatik när jag säger inkallningsordet som jag skrev ovan.
Således behöver jag aldrig tänka på att inte kalla in när det kanske inte skulle funka, utan här vet jag att jag kan kalla in min hund vart och när jag vill.

Sen skvallertränar jag också, för att ha en hund som "säger till när jag behöver kalla in". :-)

Senast ändrad:

Det är ypperligt för en hund som har givits tillfälle att sticka en eller flera ggr..

Det är mycket klurigare att få en hund helt ren när man låtit den jaga efter djur en eller flera ggr än om hunden aldrig fått lyckas med det.

Ämelie: Lång lina på för det första! Anser inte att du ska ha din hund lös alls oavsett om ni är nära väg eller inte eftersom hunden drar efter andra djur. Sedan träna skvallerträning, träna, träna, träna :)

Klart det är klurigare med en hund som redan fått smak för att jaga, men det är det ju oavsett vilken metod man väljer. Jag har ändå fått riktigt bra resultat på skvallerträningen på min gamle, som har erfarenheten att jakt = kul i bagaget. Skillnaden mellan den här typen av träning och när man straffar bort beteendet är att det fungerar även om hunden är utanför "straffradien" och även om hunden ser viltet före du gör det.

Jag glömmer aldrig den gången när den gamle var en bra bit ifrån mig och det stack upp en hare framför honom. Hans första reaktion var att springa till mig! Sedan såg det visserligen ut som om han ångrade sig, men det gick verkligen upp ett ljus för mig där. Metoden fungerar! Den lille rapporterar allt han ser nu, trots lite slapp träning :D.

Ja precis och det är exakt därför jag också håller med dig och rekommenderar skvallerträning till en hund som fått smak på att jaga ( om du läser mitt inlägg igen så ser du :D ).

Vet inte om någon påpekat men lär dig tyda din hund, jag ser direkt om det är katt eller ekorre i näsa på min hund, på öronen, svansen, hållningen och då kallar jag in när jag ser minsta tecken.
Man får vara lite före hunden :)

+1

Ocksa, att ha en hund med jakt lust los ar som att ha den i ett gummiband. Ju langre bort den kommer, desto tunnare blir gummibandet och desto lattare att det brister.
Nar jag gar i var skog over "Jack Rabbit Field":angel: med Mandy los ser jag till att hon ar ganska nara, dar ar sa mycket kanin lukt att hon darrar:grin: om hon ser en kanin har jag betydligt samre utgangs lage att na igenom hennes instinkt att jaga. Ju narmare hon ar desto mer "engaged" ar hennes hjarna och desto snabbare lyssnar hon.

Men det gör ju att man får gå och spänna sig iom att man måste vara före hunden, i dom tillfällena är det väl helt underbart om hunden skvallrar att den upptäckt ekorren ? :D

Vet inte om någon påpekat men lär dig tyda din hund, jag ser direkt om det är katt eller ekorre i näsa på min hund, på öronen, svansen, hållningen och då kallar jag in när jag ser minsta tecken.
Man får vara lite före hunden :)

det gör jag, jag ser på honom när han ser nånting. Ofatast så är det så att han ser det han vill jagar och sen sticker. Oftast hinner jag se det före honom. Det är lite det jag menar med att jag kan ha honom lös när han går brevid mig, för då har jag 100% koll på honom, men jag vill kunna träna mot att jag ska kunna vara avslappnad och att han typ automatiskt ska "vänta" på mig, ifall han ser nånting som han vill springa efter. Vet inte om det är möjligt, men man kan ju iallafall ge det ett försök :)

Kan du berätta lite mer om skvallerträning? Har hört om det flera gånger, men vet inte så mycket om det!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar