Träna eller inte??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare kotten
  • Startdatum Startdatum
K

kotten

Har ett dilemma som jag funderat på länge... Tänkte höra era åsikter så jag kan bestämma mej nån gång... Min absoluta favorit har haft en gaffelbansskada, som läkt och vi har kört igång, sen gick den upp (eller det blev rättare sagt en skada i fästet) och jag tänkte såklart att han inte ska springa nåt mer... Men nu är det ju bra och jag kan bara inte sälja. Till saken hör att hästen älskar att träna och tävla och blir "avunsjuk" när de andra tränas (faktiskt!). Travet är perfekt när han springer på i hyggligt tempo, men har inte kört några hårda jobb. Är det bara att ge upp och låta det va eller ska man ge det ett försök? Skulle kännas värt med allt jobb med träning bara för att köra ett lopp till tillsammans innan åldersstrecket, men jag vill ju inte köra sönder bästisen...

Sv: Träna eller inte??

Jag har testat med en senskada, hon gick sönder i ett licenslopp och det var inte kul när hon linkade av banan så jag skulle inte göra det.

Jag skulle inte heller försöka med det. Hade själv en som smällde i guld ihöstas,han fick jag gå ut och hämta på banan inte så kul.

Har en likadan själv. Han pajade rejält sommaren 2003 i vänster bak. opererades och läkte ihop. Lång vila och sakta och försiktigt igångkörd ändå fick han en blödning på böjsenan i samma ben 14-15 månader efter gaffelbandsoperationen (som också läkte så småningom efter 3-4 månader).

Kvalade sommaren 2005 men blev framhalt när han tränades för start istället (ledhälta i både kota och knä), behandlade detta och fixade och donade, nytt kval våren 2006, tappade då en sko 700 kvar (klarade kvalet ändå) och överansträngde högerbak där han fick en medelstor blödning i gaffelbandsfästet. Tre månader senare var den skadan också utläkt och vi gjorde då en start (generad till galopp i början av upploppet var på väg mot en låg 16-tid) kändes fin och stark. Men tre veckor senare här hemma stoppade en ny lindrigare skada i höger bak upp honom igen.

Nu är det 5 månader senare och han fräsch och fin igen i senorna (för vilken gång i ordningen kan man ju fråga sig) och jag kvalar honom igen i början av mars.

Är det en bra häst och du har tid och tålamod och inget annat för dig så tycker jag du ska prova, en del håller och en del inte. Se bara på Duc Aubiose som haft hur många gaffelbandsblödningar som helst men ändå springer in fina pengar.

Viktigast är att inte hästen har ont när han tränar och tävlar. Visar dom ovilja att vara med, så är det bara att lägga ner, men vill dom träna och är glada så skadar det väl inte att träna på och se vad som händer.

Själv har jag inte haft någon annan häst att träna på med, och gillar min Hibbitt skarpt som precis som din gillar att träna (och den här hatar verkligen när han inte får vara med), men hade jag inte fött upp honom själv och alltid haft honom och han inte varit så personlig och klok så hade han nog åkt på slakt när det började att jävlas eftersom (som det framgår av min "rehabhistoria" ovan) det är idel uppförsbackar...

En del tycker ju att det är mest humant att skicka hästarna på slakt när det blir allvarliga skador, men det är nog ofta även en fråga om ekonomi där, eftersom sanningen är att de flesta skador läker ut om man ger dem tid och hästarna klarar sig sedan utan några större problem, om man nu inte ska tävla med dem, men kruxet är väl just detta att har man en travhäst så vill man starta med dem.

Är det en "bra" häst brukar man väl ge den chansen medan en sämre brukar ryka tämligen fort när såna här grejer händer.

Så länge min är frisk i övrigt får han gå kvar här hemma och jag tränar väl på tills någon av småhästarna blir gammal nog att ta över rollen som tävlingshäst, även om han inte blir lika bra som förut

Mitt råd är orkar du så prova

samma blev det med min 4 åring förra året...först en böjseneskada ( iofs så är böjsenan "värre" än gaffelband tycker jag) sen fick han en blödning i gaffelbandsfästet på samma ben 7 månader efter...med stor sorg valde jag att han fick åka till himlen :cry:
Har det gått "upp" 2 ggr på samma ben så är chansen minimal tyvärr att det kommer att hålla

( jag har jobbat med konvalcenter i 10 år och haft "miljoner" senskador....1 skada brukar gå bra, men har dom 2 på samma ben så tyvärr)

Det kan ju funka. Känner några som hade en häst i träning, var deras bästa häst, efter att ha vunnit ett lopp smällde gaffelbandet på h bak för fjärde gången (blödning), andra gången det året. Aug -06. Hästen såldes i dec och vann lopp i januari. Den är 10 nu och har sprungit in drygt 900.000, jag tycker dom kan lägga av med den och låta den bli pensionär.. är bara en tidsfråga innan gaffelbandet smäller igen.

Tack för era svar! Jag hade ju gett samm råd som er: att lägga ner, om nån hade frågat mej. Hjärtat vill mer än hjärnan helt enkel i mitt fall skulle man nog kunna säga!:cry: Tänk om man kunde få en precis likadan till med hela ben:love: (och jag har ju andra att träna,bara att ingen är som denna...)

Jag har en sån, den har haft både gaffelband å böjsena på samma ben. Nu har vi kvalat å ska snart starta, men nu är det "håller det så håller det" Inga flera chanser om hon går sönder igen.
Min uppfattning är att om det blir flera skador i samma ben brukar det vara något annat som är fel. Vi har hittat något i manken på motsatt sida, kan bara hoppas att det kan vara det som hon avlastat.

min häst har hft gaffelband på båda benen... lindriga gaffelband. han har startat efter det. men en dag när han skulle starta stod han 2 tim i kö på vägen i transporten oc gaffelbandet gick mer än sagt rätt av.... vetrenären ville göra en operation och det tilläts.. sprutade in stamceller i det skadade området...

Nu,efter ca ett och ett halvt år har vi börjat träna... han har TOM börjat gå fort gen... dock så går han bara lång jobb..... och inte i något hörgt tempo.... och när han väll gå intervaller går han många intervaller i lungt tempo....

änsålänge verkar benet jättebra och vi tränar vidare....

och har man sprutat in stamceller i ett skadat område är det inte stor risk att den skadan gå upp igen....utan större risk att hästen skadar saj någon annanstans...
tack för maj..

Det verker ju som att en del har lyckade försök med liknande skador... Nu blir jag förvirrad, det kanske är värt ett försök ändå!? Så blir det himlen om det inte går... jag har ju lite svårt att skicka en frisk och fräch häst, som ju garanterat skulle tycka det va bättre o träna! Jag har ju redan provat att lämna bort han och han vantirvdes, så det känns inte som ett alternativ att sälja han på nytt heller liksom och bara gå i hagen tycker han ju inte är någe kul...

Det är ju liksom en häst som kräver minimal träning dessutom... när han är igång och startar så går han i princip bara i hagen emellan eller lugna skogsturer och konditionen finns ju redan där...

Men ge det en chans då... som sagt om inte annat så e det enklare att sätta ett stopp att går det inte denna gång, så blir det inga flera chanser.

Vi har använt BoT på våran, och märkt stor skillnad.

min häst älskar oxå att träna... både under sadel och för vagn... efter lite "hårdare" jobb lägger jag flecceabndage och spolar dom med kallvatten så han får kyla benet.. sen låter jag deet sitta en stund... jag använder oxå balsoulution på benet som jag blistrar ganska bra.sedan bandage... men dom dagarna jag inte "blistrar" använder jag back on track underläggen..men alltid- varje dag- bandage...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 297
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈