Sv: Träna eller inte??
Har en likadan själv. Han pajade rejält sommaren 2003 i vänster bak. opererades och läkte ihop. Lång vila och sakta och försiktigt igångkörd ändå fick han en blödning på böjsenan i samma ben 14-15 månader efter gaffelbandsoperationen (som också läkte så småningom efter 3-4 månader).
Kvalade sommaren 2005 men blev framhalt när han tränades för start istället (ledhälta i både kota och knä), behandlade detta och fixade och donade, nytt kval våren 2006, tappade då en sko 700 kvar (klarade kvalet ändå) och överansträngde högerbak där han fick en medelstor blödning i gaffelbandsfästet. Tre månader senare var den skadan också utläkt och vi gjorde då en start (generad till galopp i början av upploppet var på väg mot en låg 16-tid) kändes fin och stark. Men tre veckor senare här hemma stoppade en ny lindrigare skada i höger bak upp honom igen.
Nu är det 5 månader senare och han fräsch och fin igen i senorna (för vilken gång i ordningen kan man ju fråga sig) och jag kvalar honom igen i början av mars.
Är det en bra häst och du har tid och tålamod och inget annat för dig så tycker jag du ska prova, en del håller och en del inte. Se bara på Duc Aubiose som haft hur många gaffelbandsblödningar som helst men ändå springer in fina pengar.
Viktigast är att inte hästen har ont när han tränar och tävlar. Visar dom ovilja att vara med, så är det bara att lägga ner, men vill dom träna och är glada så skadar det väl inte att träna på och se vad som händer.
Själv har jag inte haft någon annan häst att träna på med, och gillar min Hibbitt skarpt som precis som din gillar att träna (och den här hatar verkligen när han inte får vara med), men hade jag inte fött upp honom själv och alltid haft honom och han inte varit så personlig och klok så hade han nog åkt på slakt när det började att jävlas eftersom (som det framgår av min "rehabhistoria" ovan) det är idel uppförsbackar...
En del tycker ju att det är mest humant att skicka hästarna på slakt när det blir allvarliga skador, men det är nog ofta även en fråga om ekonomi där, eftersom sanningen är att de flesta skador läker ut om man ger dem tid och hästarna klarar sig sedan utan några större problem, om man nu inte ska tävla med dem, men kruxet är väl just detta att har man en travhäst så vill man starta med dem.
Är det en "bra" häst brukar man väl ge den chansen medan en sämre brukar ryka tämligen fort när såna här grejer händer.
Så länge min är frisk i övrigt får han gå kvar här hemma och jag tränar väl på tills någon av småhästarna blir gammal nog att ta över rollen som tävlingshäst, även om han inte blir lika bra som förut
Mitt råd är orkar du så prova