Träna balans och vighet utan häst?

H

havstomat

Hur tränar ni er balans och vighet utan tillgång till häst? Jag rider nämligen på en ridskola en gång i veckan och har inte råd att rida mer. Skulle behöva konkreta råd på hur jag kan öva upp min vighet och balans!

Alla tips kommer skriva upp på en lista, som jag kommer följa slaviskt ;)

Sv: Träna balans och vighet utan häst?

Hur tränar ni er balans och vighet utan tillgång till häst? Jag rider nämligen på en ridskola en gång i veckan och har inte råd att rida mer. Skulle behöva konkreta råd på hur jag kan öva upp min vighet och balans!

Alla tips kommer skriva upp på en lista, som jag kommer följa slaviskt ;)

Först och främst är det bra att träna upp mage och rygg ordentligt. Även om man så rider dagligen, för det är här ens stadga kommer ifrån.

Jag tränar även upp ben och armar. Mina benövningar är också utmärkta balansövningar.

1. Stå på ett ben i taget och vika sig i knäet och resa sig upp och ner. Minst tio ggr.

2. Stå på ett ben - göra en så stor åtta du kan mot marken - framåt och bakåt - med det andra. Tämligen raskt, så att fotleden på benet i marken får arbeta ordentligt. Stärkas. Minst tio ggr.

3. Stå på en fot och låta den andra sträckas så långt framåt och uppåt du kan och sedan rak bakåt och samma här. Så långt upp och bakåt. I höftledens riktning givetvis, rakt fram och bak. Minst tio ggr. Inte ta i mark med foten som är i luften givetvis. Kan vara till hjälp att lyfta armen på samma sida som den foten du har i marken rakt upp.

Lårstärkare: Ryggen mot väggen och knäna i 90 graders vinkel. Stå så minst i 60 sek, helst i 120 sek.

Stretcha före uppsittning insidan av lår.

Hälsning Maja

kan bara tipsa om Yoga! Anmäl dig till en kurs på friskis eller köp en bok/sök på internet och håll på hemma! Otroligt bra! Jag trodde inte riktigt på detta i början men nu efter ca 3-4 månader märker jag STOR skillnad i både min balans och smidighet! Så det rekommenderas verkligen! :)

En balansboll är perfekt. :)
Sedan är det bra att göra rygglyft och situps för mage och rygg.

En yogakrus skulle vara bra.

Yoga och pilatesboll. Det går ju göra hemma om du köper något med tillhörande DVD.

kan bara tipsa om Yoga! Anmäl dig till en kurs på friskis eller köp en bok/sök på internet och håll på hemma! Otroligt bra! Jag trodde inte riktigt på detta i början men nu efter ca 3-4 månader märker jag STOR skillnad i både min balans och smidighet! Så det rekommenderas verkligen! :)

Att jag inte tänkte på det! :) Yoga blir ju utmärkt. Jag ska nog köpa en pilatesboll också.

Pilates for the Dressage Rider kanske vore något? :)

Ska själv sätta igång med Pilates igen, men då med en sån där boll^^

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Marvin
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 414
Senast: Roxy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama