Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Ja, i Showmanship at halter är det som sagt var ett allvarligt fel att röra hästen, står att läsa i WRAS regelbok.
Läser man sedan under Trail at hand i samma regelbok, så står det att bedömningen ska utgå från Showmanship at halter, och i själva Trailmönstret reglerna för Trail. Jag hittar inget om undantag för sidepass. Undantag är att hästen får ledas från höger sida när hindret kräver det.
Jag är faktist osäker. Men i APHA's regelbok står inget om det vad jag hittar, dock tar man "för givet" i regelbeskrivningarna att det finns kedja. Förmodligen bör man ha kedja men får ha den dubbelvikt i käkringen så att den inte påverkar hästen -precis som i halter men jag är faktiskt osäker på om man får visa helt utan kedja.
Någon annan som vet eller kanske det står något om detta i WRAS regelbok?
Det vill jag med veta, hade varit toppen om man fick ha den dubbelvikt i käkringen ju! Min häst gillar inte riktigt kedjan och hon hade nog varit på bättre humör om jag fick ha kedjan bara i käkringen. Hoppas vi får svar på detta från någon med WRAS regelbok
Tack för svaren wranglan! Nu känner jag mig ngt mindre nervös. Första tävlingen ju
Det står inget om att man måste ha kedja, det nämns faktiskt bara "ledtygel". Jag tror inte man måste ha kedjan kopplad på något särskilt sätt om man har kedja. Det som står ang. utrustning är att "hästen ska visas i grimma, dock ej repgrimma."
I det enda stycke där kedja över huvud taget nämns, står det att "uppvisaren ska undvika att hela tiden hålla i karbinhaken eller kedjan på ledtygeln".
"Smutsig eller sliten ledtygel eller grimma", anges som ett fel i helhetsintrycket.
Står inget annat om grimma/ledtygel, så jag tolkar det helt klart som att, nej man måste inte ha kedja Jag har aldrig sett en WRAS showmanship, endast AQHA och där har alla kedja, dock har jag även där sett en del ekipage som har kedjan bara genom understa ringen.
Nä inte blir man diskad om man tar på kedjan/haken? Det står klart och tydligt under 509, "fel i helhetsintryck omfattar: E. Att hålla i kedjan hela tiden, eller ha den lösa ändan hårt lindad om handen eller släpande på marken."
Och det jag skrev ovan "uppvisaren ska undvika att hela tiden hålla i karbinhaken eller kedjan på ledtygeln" står under 505 C.
Det tolkar jag som att man får ta i kedjan om man måste för ev. korrigering/rättning av hästen, men bör inte göra det och ska ta bort handen därifrån så fort man kan. Man blir inte diskad men får sänkt poäng på helhetsintrycket. Eller?
När du gör ett 'allvarligt fel' så kommer du hamna efter alla, även om du gjort mönstret bättre än alla andra i övrigt. Det har varit sisodär av vad domarna diskar en för vs inte. Har varit med om att hästar börjat stegra mm men ändå fått placering :-S Det är bättre standard nu på domarna än tidigare, har varit med om showmanship innehållande bommar mm. Men för att vara på den säkra sidan ska man inte göra det. Förstår inte varför man ska ta på kedja/hake för att korrigera så det e lika bra att tänka att man inte får det.
Men om man nu har kedja, visst sätter man den genom vänstra nedre ringen, under hakan, ut genom högra nedre ringen och sedan upp till "nackringen" på höger sida?
Jag tror min lille pålle går bättre med kedja faktiskt... Men när jag har kedjan på så sätt som jag skrev ovan så är det inte mycket kvar som sticker ut och man kan koppla grimskaftet i (jag har en lös kedja och ett vanligt grimskaft)... då får man väl ha va?
Hundavel & Ras
Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
Hundavel & Ras Känns som som är ganska hetsiga och högenergiska för ett litet barn, inte sällan dom vrålar rätt bra på andra hundar om dom inte fostras...
Foder & Strö Vissa hästar klarar tyvärr inte stillastående i 14 timmar. Speciellt inte om de rör sig mindre i hagen, vilket många gör ffa när det är...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.