Trail at hand

S

Sammy

Hörde nyss för förste gång om trail at hand och kollade en lite you tube filmar och undrar....

Kan man bara göra detta med en unghäst?
Om inte.... kan man göra det med vilken ras som helst? (nordsvensk travare t.e.)
Och finns det en kalender med data för tävlingar?

tack för svaret

Sv: Trail at hand

Det är en unghästklass från början, men vissa klubbar anordnar för alla åldrar. Och ja du kan göra det med vilken ras du vill om det är inom WRAS eller allbreed-klasser :)www.wras.se kan du se tävlingskalender för hela sverige.

Åh! En bra tråd just nu känner jag. :D

Har också lite funderingar.. har beställt hem regelboken men vet inte om det står sånt i den.

Hur som helst, När man visar - Vart ska man vara då? tex när man vänder i rutan . Ska man vara kvar i rutan med hästen ?
När man går genom grinden, Ska hästen stå i den position som den står när man rider?

Lite funderingar här.. ;)

Du ska vara kvar i rutan.

Du ska passera grinden snyggt :) Den enda regelbok jag vet som beskriver trail in hand är APHA's så jag antar att wras följer den (?)
Där står det bara om grinden att den ska öppnas med vänster hand, men utöver det är det korrekthet som gäller dvs hästen ska stå där man placerar den, vänta, och följa med så att säga.

I övrigt gäller samma regler som i trail, dvs poängavdrag vid bomislag osv.

Åh! Tack så hemskt mycket!
Hur är det med ev ryggníngar? Det kanske inte är med på E nivå? ;)
Ska jag vända mig om mot hästen eller ska jag backa och hästen med mig?

haha, Känner mig lite onödigt nervös kanske. ;)

och över bron? Det räcker att jag går bredvid bron antar jag?

Du vänder dig mot hästen och bron går du brevid. :) Låt gärna hästen sänka huvudet och kolla på allt - utan att skygga eller tveka men inte heller stressa över/genom hindren.

Tusen tack!! :bow::bow:

Detta låter ju inte alltför invecklat. Tom jag borde klara det ju! :D

Nu är det redan 3 års sedan jag tävlade i detta men måste man gå brevid bron eller är det ok om man går över den tillsammans med hästen? förstår att det iaf blir + om man går brevid. Snart är det dax för mej igen,det är ju så himla kul att jobba och tävla från marken!

Passar bra och undrar hur tidigt man ska lära in Square och hur lär man in det? Hur lär man hästen stå med ena bakbenet stilla som ett ankare?

tacksam/CindyLou

APHA's regelbok säger inget om hur man passerar bron men jag har aldrig sett någon gå över den framför hästen. Om det är dubbla staket skulle jag dessutom anse det farligt.... Jag hade tränat hästen att gå över själv.

Vad gäller square så tränar man det i all hantering, även med föl. Korrigera hästen lite varje gång du står still, tex i stallgången. Behöver inte vara perfekt men hygglig balans o ingen fot som sticker in under eller långt utanför hästen så att säga. Lär hästen att det är det enda sättet att "stå" - square. Dom lär sig faktiskt rätt fort!

Plantera ena bak och sedan placering av varje fot lär man in genom träning, träning, och träning. O mer träning :D

Tack gumman!!

Vi började faktiskt direkt när hon föddes när vi skulle ta hovarna att placera där vi ville ha dom lugnt och tryggt istället för att bara släppa den i luften. Jag fortsätter att greja hemma lite på egen hand. Hur gammla ska dom vara när dom ska kunna det? Funkar det inte alls så får jag väl ringa hit dej?

Finns ju ingen åldersgräns direkt, det beror ju på vad man vill göra med dom. Vill man haltra, göra trail in hand, showmanship med fölet som åring så är det ju bra att börja nu och lära dom ställa upp utan att man handflyttar fötterna. (I showmanship och trail in hand får man ju inte röra hästen -med undantag för sidepass i trailen)

Jag tycker inte att man ska kräva att dom ställer sig perfekt o står still som föl, men samtidigt är det som sagt ganska lätt att lära dom stå hyggligt redan som små. Men man ska inte kräva fulländning med en gång. Det viktigaste är egentligen inte att fötterna råkar hamna på rätt ställe så att säga utan att hästen förstår vad signalerna menas och att du kan manövrera en fot i taget åt olika håll med små signaler i grimman, förflyttning av hästens vikt osv. Kan man det så kan man ju sedan placerna fötterna vart man vill.

Men måste hästen klara stå square i trail at hand? Trodde det var i halter o showmanship at h.

Klart bra att kunna stå square i vilket fall men ska man ställa upp hästen i trail at hand?

Måste och måste, vid stopp ska hästen (helst) stanna rakt och i balans och har man tränat square så blir det mycket lättare och snyggare. Sedan beror det ju på hur banan ser ut, domarna har ju rätt mycket frihet att lägga in moment men uppställning i sig är ju inte något som ingår.

Jag har tävlat trail in hand i WRAS ett antal gånger. Och du får INTE röra hästen i sidepass! Du ska stå vid huvudet som vanligt och får inte vifta med grimskaftet. Det låter mycket svårare än vad det är.

Måste man ha kedja i E-klass?

Har anmält den stora till E-tävling i sept men så blev jag lite sugen på att ta med miniaturen också. Problemet är att jag inte hittar någon grimma till henne som passar med "normala" ringar i sidorna så man kan dra kedjan:crazy:

En annan fråga, när man vänder i rutan så ska man vända hästen från sig väl?

Jag har tävlat trail in hand i WRAS ett antal gånger. Och du får INTE röra hästen i sidepass! Du ska stå vid huvudet som vanligt och får inte vifta med grimskaftet. Det låter mycket svårare än vad det är.

Enligt APHA's regelbok får man det och som jag skrev innan, det är den enda regelbok jag har som innehåller Trail In Hand. Antar att wras är annorlunda då?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 608
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 416
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar