Trafikregler

TheRedLightning

Trådstartare
Ja, dessa trafikregler som man ska hålla koll på. De ändras, kommer nya osv. Gäller att hålla sig uppdaterad.

Själv har jag börjat fundera lite på vad som egentligen gäller och när, var och hur de gäller. T ex påfarter till en väg med påfartsfil. Jag har fått lära mig att de på påfarten har väjningsplikt mot de som redan är på vägen, men fick jag höra att andra fått lära sig att de på vägen har väjningsplikt mor de som kommer på påfarten. Så nu försöker jag ta reda på vad som egentligen gäller och vart det gäller. Likaså 2-1 vägar där filerna går ihop till en, vem som har väjningsplikt osv.
Jag har fått lära mig att de som byter fil har väjningsplikt mot de som redan är i filen om det inte är skyltat om t ex att den ena filen har företräde eller att det är blixtlåsprincipen som gäller.

Vidare blir jag även lite fundersam, när kommuner tar bort övergångsställen. Skyltarna och linjerna försvinner, men nedsänkningen i trottoaren finns kvar, som talar om att det har varit ett riktigt övergångsställe där. Så är inte helt hundra vad de räknas som nu, vissa gående tolkar det fortfarande som ett övergångsställe och går rakt ut.
Även om man som trafikant kanske har rätten på sin sida, så får man aldrig köra på en oskyddad trafikant oavsett hur dumt val de än må ha gjort.
T ex, när gående inte ens söker kontakt med trafiken innan den ska korsa vägen för att visa vad den tänkt göra, så trafikanten kan planera sin körning. Vissa cyklister kan räknas till den skaran, som cyklar rätt ut utan att se sig för. Är de inte rädda om sitt liv, även om de har rätten på sin sida?
Är det kul att kanske ligga på sjukhussängen och tänka "jag hade i alla fall rätten på min sida"? Ibland undrar jag hur folk tänker, om de ens tänker förstås.

Det verkar även vara många som glömt bort högerregeln också, ett vanligt fenomen när den ena vägen är bredare än de som ansluter. Är det inte skyltat huvudled eller att anslutningsvägarna har väjningsplikt så är det högerregeln som gäller, vilka många verkar missa då det säkert upplevs som att den stora vägen är huvudled trots att det inte är skyltat.

Fyll gärna på med andra trafikregler, uppdateringar och reflektioner kring dessa. Vad upplever ni och resonerar kring detta?
Det här är en intressant diskussion, som alltid behöver lyftas fram för att öka medvetenhet hos allmänheten.

Man ska va rädda om varandra i trafiken, vi har trots allt bara ett liv och är inte odödliga.
 
Det verkar även vara många som glömt bort högerregeln också, ett vanligt fenomen när den ena vägen är bredare än de som ansluter. Är det inte skyltat huvudled eller att anslutningsvägarna har väjningsplikt så är det högerregeln som gäller, vilka många verkar missa då det säkert upplevs som att den stora vägen är huvudled trots att det inte är skyltat.

Så "funkar" det i min by, anslutande gator till "storgatan" antas ha väjningsplikt även fast inget är skyltat. Vad det i praktiken leder till är konflikter mellan folk från byn och folk som bara kör igenom - eller folk som nyss flyttat hit. Jag vet fortfarande inte hur jag ska hantera det (bott här i fem år nu..), det finns ju gränser för hur mycket man kan stå stilla och vinka också! Jag försöker hålla på de faktiska trafikreglerna, istället för den informella byregeln, men det funkar ju inte alltid.

Något annat med högerregeln jag börjar se hända allt oftare är folk som stannar i rondeller och försöker vinka in folk från höger! Driver mig fullständigt vansinnig (kollapsar ju totalt trafikflödet), men som sagt ser jag det mer och mer. Var kommer det ifrån!? :confused:
 
Fast väjningsplikt kan man ju inte ha mot de som kommer från en påfart, men man ska underlätta för dom att komma på.. vad det sista jag hörde. Men det är ju aslängesedan
 
100px-Sweden_road_sign_A29-19.svg.png

Denna förstår ofta inte folk. Har en sån i närheten av min lägenhet och jag vet inte hur många gånger jag har håll på och krocka för att nån idiot på de mindre vägarna som har väjningsplikt bara kör rakt ut och jag på huvudleden får tvärnita (och lägger mig på tutan...) :devil::banghead:

200px-Sweden_road_sign_A28.svg.png
denna är ju också populär att inte veta vad den betyder. Högerregel som gäller här, för ALLA. Också Många tillfällen man fått hjärtat i halsgropen...

För övrigt blir jag förbannad på folk som inte vet vad blinkers är... oavsett om det är i rondell eller korsningar.
 
Det här med högerregeln är märkligt. Här i Lund är folk fullständigt inkapabla till att följa den, utan det gäller att vara med på vilken väg som anses vara "större" (ofta är den inte ens större/bredare utan det kan vara en sån sak som att den är rakare, så det är verkligen helt otydligt men ganska underhållande eftersom det ändå råder något slags konsensus). I Östersund dock, där jag är uppvuxen, är folk skitbra på högerregeln och den följs typ alltid.
 
100px-Sweden_road_sign_A29-19.svg.png

Denna förstår ofta inte folk. Har en sån i närheten av min lägenhet och jag vet inte hur många gånger jag har håll på och krocka för att nån idiot på de mindre vägarna som har väjningsplikt bara kör rakt ut och jag på huvudleden får tvärnita (och lägger mig på tutan...) :devil::banghead:
Åh, den är kul. De har gjort om en korsning här i stan, så det som var huvudled är inte det längre utan huvudleden svänger som på din skylt. Folk är fan helt hopplösa på att läsa skyltar (även en helt vanlig väjningsplikt-skylt är tydligen rena grekiskan :meh:) och kör på som det var innan. Så de av oss som följer trafikreglerna får sitta och vinka på alla idioter som inte fattar skyltar :devil:
 
Jag cyklar mycket och upplever att många bilister anser att vägen tillhör dem trots att jag som cyklist också är ett fordon. Jag ska inte behöva lägga mig i vägrenen eller till och med köra ner i diket (!) för att en bil ska kunna köra om mig, utan en bilist ska precis som vid omkörning av ett annat fordon invänta ett lämpligt läge.

Jag bor just nu i England och upplever att bilister här är MYCKET bättre på att ta hänsyn till cyklister, kanske för att många fler cyklister befinner sig på vägarna här. Antalet cykelbanor är lätträknade och klimatet gör givetvis också sitt till för att fler ska välja cykeln som transportmedel. Rent generellt tycker jag att trafikplaneringen och infrastrukturen i Sverige behöver göras om så att bilister inte alltid är "toppen på närningskedjan" sas. Cykeln är ett fantastiskt transportmedel och jag anser att ett smidigare framförande av just cykeln till förmån för bilen bör prioriteras.
 
Åh, den är kul. De har gjort om en korsning här i stan, så det som var huvudled är inte det längre utan huvudleden svänger som på din skylt. Folk är fan helt hopplösa på att läsa skyltar (även en helt vanlig väjningsplikt-skylt är tydligen rena grekiskan :meh:) och kör på som det var innan. Så de av oss som följer trafikreglerna får sitta och vinka på alla idioter som inte fattar skyltar :devil:
Ja och tutar man och svär så bara tittar dom på en som man vore idioten :meh::rage:
 
Jag cyklar mycket och upplever att många bilister anser att vägen tillhör dem trots att jag som cyklist också är ett fordon. Jag ska inte behöva lägga mig i vägrenen eller till och med köra ner i diket (!) för att en bil ska kunna köra om mig, utan en bilist ska precis som vid omkörning av ett annat fordon invänta ett lämpligt läge.

Jag bor just nu i England och upplever att bilister här är MYCKET bättre på att ta hänsyn till cyklister, kanske för att många fler cyklister befinner sig på vägarna här. Antalet cykelbanor är lätträknade och klimatet gör givetvis också sitt till för att fler ska välja cykeln som transportmedel. Rent generellt tycker jag att trafikplaneringen och infrastrukturen i Sverige behöver göras om så att bilister inte alltid är "toppen på närningskedjan" sas. Cykeln är ett fantastiskt transportmedel och jag anser att ett smidigare framförande av just cykeln till förmån för bilen bör prioriteras.
Om cyklister (i allmänhet menar jag nu) kunde lära sig trafikregler vore det mycket lättare att samverka med dem på vägarna. Jag cyklar också en hel del OCH kör bil, jag tycker nog att andra cyklister är precis lika läskiga när jag cyklar som när jag kör bil. Med skillnaden att jag inte behöver vara rädd att köra ihjäl någon när jag sitter på cykeln. Men jag håller absolut med om att infrastrukturen behöver förbättras så både cyklar och bilar kan samsas på ett bättre sätt.
 
Om cyklister (i allmänhet menar jag nu) kunde lära sig trafikregler vore det mycket lättare att samverka med dem på vägarna. Jag cyklar också en hel del OCH kör bil, jag tycker nog att andra cyklister är precis lika läskiga när jag cyklar som när jag kör bil. Med skillnaden att jag inte behöver vara rädd att köra ihjäl någon när jag sitter på cykeln. Men jag håller absolut med om att infrastrukturen behöver förbättras så både cyklar och bilar kan samsas på ett bättre sätt.

Jag håller inte riktigt med. Att anklaga cyklister för att inte "kunna trafikreglerna" när många regler är helt uppåt väggarna ur ett cykelperspektiv tycker jag är att bortse från det reella problemet. Jag tror att de flesta cyklister (undantaget barn och dessa bör endast befinna sig på cykelvägar skilda från trafik) kan trafikreglerna. Problemet är att många trafikregler inte är anpassade för just cyklister. Ett av många exempel är att många enkelriktade vägar mycket väl skulle kunna vara öppna för cyklister i båda riktningarna. (Jag har cyklat på en sådan väg här i England, det fungerar klockrent.) Kombinerade gång- och cykelvägar är förkastligt om en vill cykla snabbare än gångfart (vilket är ett måste för mig som just nu har 18 km till jobbet, hemma i Sverige ca 25 km. Jag håller med lätthet 25-30 km/h vilket INTE är lämpligt där barn, tanter med rullatorer och hundar befinner sig!). Om cykeln togs på allvar skulle det finnas trafikregler och infrastruktur anpassade för cyklister, t.ex. specifika cykelvägar där cyklister inte behöver riskera att krocka med gångtrafikanter.
 
Jag håller inte riktigt med. Att anklaga cyklister för att inte "kunna trafikreglerna" när många regler är helt uppåt väggarna ur ett cykelperspektiv tycker jag är att bortse från det reella problemet. Jag tror att de flesta cyklister (undantaget barn och dessa bör endast befinna sig på cykelvägar skilda från trafik) kan trafikreglerna. Problemet är att många trafikregler inte är anpassade för just cyklister. Ett av många exempel är att många enkelriktade vägar mycket väl skulle kunna vara öppna för cyklister i båda riktningarna. (Jag har cyklat på en sådan väg här i England, det fungerar klockrent.) Kombinerade gång- och cykelvägar är förkastligt om en vill cykla snabbare än gångfart (vilket är ett måste för mig som just nu har 18 km till jobbet, hemma i Sverige ca 25 km. Jag håller med lätthet 25-30 km/h vilket INTE är lämpligt där barn, tanter med rullatorer och hundar befinner sig!). Om cykeln togs på allvar skulle det finnas trafikregler och infrastruktur anpassade för cyklister, t.ex. specifika cykelvägar där cyklister inte behöver riskera att krocka med gångtrafikanter.
Jag håller med. Jag tror att dom flesta cyklister faktiskt kan trafikreglerna, de väljer bara helt enkelt att inte följa dom som inte passar. Problemet är bara att om alla tänkte att "Den regeln passar inte mig så den tänker jag inte följa" så blir det kaos.

Nu är det ju som det är och då får man faktiskt följa trafikreglerna för att inte ställa till det för andra.

Däremot är det självklart att man borde satsa på cyklisterna och skapa bra cykelvägar. Finns ju enorma vinster med att folk cyklar.
 
Jag håller inte riktigt med. Att anklaga cyklister för att inte "kunna trafikreglerna" när många regler är helt uppåt väggarna ur ett cykelperspektiv tycker jag är att bortse från det reella problemet. Jag tror att de flesta cyklister (undantaget barn och dessa bör endast befinna sig på cykelvägar skilda från trafik) kan trafikreglerna. Problemet är att många trafikregler inte är anpassade för just cyklister. Ett av många exempel är att många enkelriktade vägar mycket väl skulle kunna vara öppna för cyklister i båda riktningarna. (Jag har cyklat på en sådan väg här i England, det fungerar klockrent.) Kombinerade gång- och cykelvägar är förkastligt om en vill cykla snabbare än gångfart (vilket är ett måste för mig som just nu har 18 km till jobbet, hemma i Sverige ca 25 km. Jag håller med lätthet 25-30 km/h vilket INTE är lämpligt där barn, tanter med rullatorer och hundar befinner sig!). Om cykeln togs på allvar skulle det finnas trafikregler och infrastruktur anpassade för cyklister, t.ex. specifika cykelvägar där cyklister inte behöver riskera att krocka med gångtrafikanter.

Fast cyklister som inte kan (eller struntar i) trafikreglerna handlar för mig om de som cyklar mot rött, cyklar rakt över vägar, osv. För att det är smidigare för dem, de kommer fram överallt och vill gena.
 
Ja, dessa trafikregler som man ska hålla koll på. De ändras, kommer nya osv. Gäller att hålla sig uppdaterad.

Själv har jag börjat fundera lite på vad som egentligen gäller och när, var och hur de gäller. T ex påfarter till en väg med påfartsfil. Jag har fått lära mig att de på påfarten har väjningsplikt mot de som redan är på vägen, men fick jag höra att andra fått lära sig att de på vägen har väjningsplikt mor de som kommer på påfarten. Så nu försöker jag ta reda på vad som egentligen gäller och vart det gäller. Likaså 2-1 vägar där filerna går ihop till en, vem som har väjningsplikt osv.
Jag har fått lära mig att de som byter fil har väjningsplikt mot de som redan är i filen om det inte är skyltat om t ex att den ena filen har företräde eller att det är blixtlåsprincipen som gäller.

Vidare blir jag även lite fundersam, när kommuner tar bort övergångsställen. Skyltarna och linjerna försvinner, men nedsänkningen i trottoaren finns kvar, som talar om att det har varit ett riktigt övergångsställe där. Så är inte helt hundra vad de räknas som nu, vissa gående tolkar det fortfarande som ett övergångsställe och går rakt ut.
Även om man som trafikant kanske har rätten på sin sida, så får man aldrig köra på en oskyddad trafikant oavsett hur dumt val de än må ha gjort.
T ex, när gående inte ens söker kontakt med trafiken innan den ska korsa vägen för att visa vad den tänkt göra, så trafikanten kan planera sin körning. Vissa cyklister kan räknas till den skaran, som cyklar rätt ut utan att se sig för. Är de inte rädda om sitt liv, även om de har rätten på sin sida?
Är det kul att kanske ligga på sjukhussängen och tänka "jag hade i alla fall rätten på min sida"? Ibland undrar jag hur folk tänker, om de ens tänker förstås.

Det verkar även vara många som glömt bort högerregeln också, ett vanligt fenomen när den ena vägen är bredare än de som ansluter. Är det inte skyltat huvudled eller att anslutningsvägarna har väjningsplikt så är det högerregeln som gäller, vilka många verkar missa då det säkert upplevs som att den stora vägen är huvudled trots att det inte är skyltat.

Fyll gärna på med andra trafikregler, uppdateringar och reflektioner kring dessa. Vad upplever ni och resonerar kring detta?
Det här är en intressant diskussion, som alltid behöver lyftas fram för att öka medvetenhet hos allmänheten.

Man ska va rädda om varandra i trafiken, vi har trots allt bara ett liv och är inte odödliga.

Så här står det på körkortskolan.se angående motorväg och påfart


Jag kör på en motorväg. Vad gäller vid en infart? Vem har väjningsplikt?
De flesta infarter till motorvägar har accelerationsfält och då är det varken du eller fordon på infarten som har väjningsplikt, det är ett ömsesidigt samspel som gäller. Du är skyldig att underlätta för fordon som ska in på motorvägen och de som kommer på accelerationsfältet ska anpassa sin hastighet för att hitta en lucka att glida in i.

Om det inte finns ett accelerationsfält ska fordon på infarten väja för trafiken på motorvägen.
 
Jag cyklar mycket och upplever att många bilister anser att vägen tillhör dem trots att jag som cyklist också är ett fordon. Jag ska inte behöva lägga mig i vägrenen eller till och med köra ner i diket (!) för att en bil ska kunna köra om mig, utan en bilist ska precis som vid omkörning av ett annat fordon invänta ett lämpligt läge.

Jag bor just nu i England och upplever att bilister här är MYCKET bättre på att ta hänsyn till cyklister, kanske för att många fler cyklister befinner sig på vägarna här. Antalet cykelbanor är lätträknade och klimatet gör givetvis också sitt till för att fler ska välja cykeln som transportmedel. Rent generellt tycker jag att trafikplaneringen och infrastrukturen i Sverige behöver göras om så att bilister inte alltid är "toppen på närningskedjan" sas. Cykeln är ett fantastiskt transportmedel och jag anser att ett smidigare framförande av just cykeln till förmån för bilen bör prioriteras.

Det skulle helt klart gå mycket lättare att ta hänsyn till cyklister om de själva följde trafikreglerna och dessutom vistades på anvisad plats. Så ser det dock sällan ut och då uppstår många gånger väldigt knepiga situationer.

Sedan kan jag, som både bilist och cyclist, faktiskt tycka att cyklistens plats är på vägrenen. Om man nu inte pratar om de små vägrenar som finns på vanliga landsvägar. Som cyclist håller jag mig ändå så långt ut som möjligt på en sådan väg.
 
@Tora @Monstermom
Ungefär som bilister då där jag gissar att majoriteten någon gång kört för fort, felparkerat, inte följt högerregeln (som nämnts flera gånger i den här tråden t.ex.). Skillnaden är att många trafikregler anpassade för bilister blir absurda ur ett cyklistperspektiv, medan de är fullt förståeliga för biltrafik med avseende på säkerhet och framkomlighet.

Cyklister utmålas ofta som "trafikmarodörer" när sanningen i många fall är att 1. bilister bryter minst lika ofta mot olika trafikregler, och 2. bilisterna har en infrastruktur anpassad för dem, medan cyklisterna får finnas "på nåder" enligt många bilister (men aldrig begränsa deras egen framkomlighet!)
 
@Tora @Monstermom
Ungefär som bilister då där jag gissar att majoriteten någon gång kört för fort, felparkerat, inte följt högerregeln (som nämnts flera gånger i den här tråden t.ex.). Skillnaden är att många trafikregler anpassade för bilister blir absurda ur ett cyklistperspektiv, medan de är fullt förståeliga för biltrafik med avseende på säkerhet och framkomlighet.

Cyklister utmålas ofta som "trafikmarodörer" när sanningen i många fall är att 1. bilister bryter minst lika ofta mot olika trafikregler, och 2. bilisterna har en infrastruktur anpassad för dem, medan cyklisterna får finnas "på nåder" enligt många bilister (men aldrig begränsa deras egen framkomlighet!)
Problemet är att om cyklisterna inte följer trafikreglerna så ställer dom till problem för andra trafikanter. Tex om det plötsligt dyker upp en cyklist mot färdriktningen.

Självklart finns det bilister som bryter mot trafikregler. Ingen har påstått något annat.
 
Det skulle helt klart gå mycket lättare att ta hänsyn till cyklister om de själva följde trafikreglerna och dessutom vistades på anvisad plats. Så ser det dock sällan ut och då uppstår många gånger väldigt knepiga situationer.

Sedan kan jag, som både bilist och cyclist, faktiskt tycka att cyklistens plats är på vägrenen. Om man nu inte pratar om de små vägrenar som finns på vanliga landsvägar. Som cyclist håller jag mig ändå så långt ut som möjligt på en sådan väg.

Återigen: "anvisad plats" för en cyklist är ibland mitt ibland barnvagnar, hundar och pensionärer. Jag befinner mig då mycket hellre på vägen som är betydligt bättre anpassad för min hastighet.

Vägrenen kan vara full av skräp, snömodd, ha sämre asfaltskvalitet, ibland försvinna därför att det kommer ett räcke etc etc. Om vägrenen är bred och fri från hinder ligger jag också där, men jag har åtskilliga gånger varit med om att bli trängd av bilister eller tutad på EFTER att en bilist passerat mig (alltså endast för att visa sitt missnöje och inte för att uppmana mig att flytta mig åt sidan) när jag legat på vägen. Här i England finns ingen vägren över huvud taget och bilisterna måste således vänta på att köra om mig tills de har plats och fri sikt. Jag har inte en enda gång bilvit trängd eller tutad på.
 
Problemet är att om cyklisterna inte följer trafikreglerna så ställer dom till problem för andra trafikanter. Tex om det plötsligt dyker upp en cyklist mot färdriktningen.

Självklart finns det bilister som bryter mot trafikregler. Ingen har påstått något annat.

Jag menar på att trafikreglerna därför bör ses över så att cyklister får ett bättre trafikflöde. Detta kan på enkelriktad väg t.ex. innebära att bilisternas hastighet kanske bör sänkas eftersom de måste vara beredd på mötande trafik. För mig är detta en utmärkt lösning, för många bilister är den otänkbar.
 
Jag håller inte riktigt med. Att anklaga cyklister för att inte "kunna trafikreglerna" när många regler är helt uppåt väggarna ur ett cykelperspektiv tycker jag är att bortse från det reella problemet. Jag tror att de flesta cyklister (undantaget barn och dessa bör endast befinna sig på cykelvägar skilda från trafik) kan trafikreglerna. Problemet är att många trafikregler inte är anpassade för just cyklister. Ett av många exempel är att många enkelriktade vägar mycket väl skulle kunna vara öppna för cyklister i båda riktningarna. (Jag har cyklat på en sådan väg här i England, det fungerar klockrent.) Kombinerade gång- och cykelvägar är förkastligt om en vill cykla snabbare än gångfart (vilket är ett måste för mig som just nu har 18 km till jobbet, hemma i Sverige ca 25 km. Jag håller med lätthet 25-30 km/h vilket INTE är lämpligt där barn, tanter med rullatorer och hundar befinner sig!). Om cykeln togs på allvar skulle det finnas trafikregler och infrastruktur anpassade för cyklister, t.ex. specifika cykelvägar där cyklister inte behöver riskera att krocka med gångtrafikanter.

Om du med din cykel har svårt att anpassa din fart efter gående så kan du ju tänka dig hur det är för en bilist som kommer i 90 km/h och helt plötsligt har en cyclist i 30 km/h framför sig.

För att undvika krockar med gående så kan man t.ex. använda ringklockan för att uppmärksamma framförvarande på att man kommer. Man låter lämpligen bli att, som en del, tvinga sig fram med sin cykel MELLAN gående.
 
Återigen: "anvisad plats" för en cyklist är ibland mitt ibland barnvagnar, hundar och pensionärer. Jag befinner mig då mycket hellre på vägen som är betydligt bättre anpassad för min hastighet.

Vägrenen kan vara full av skräp, snömodd, ha sämre asfaltskvalitet, ibland försvinna därför att det kommer ett räcke etc etc. Om vägrenen är bred och fri från hinder ligger jag också där, men jag har åtskilliga gånger varit med om att bli trängd av bilister eller tutad på EFTER att en bilist passerat mig (alltså endast för att visa sitt missnöje och inte för att uppmana mig att flytta mig åt sidan) när jag legat på vägen. Här i England finns ingen vägren över huvud taget och bilisterna måste således vänta på att köra om mig tills de har plats och fri sikt. Jag har inte en enda gång bilvit trängd eller tutad på.

En 90-väg eller 70-väg är inte anpassad till cyklisters fart. Men du kanske pratar om vägar inne i samhället?
 

Liknande trådar

Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 668
Senast: LadySara
·
Samhälle Får vem som helst ta bort dem? Dvs. såga och forsla åt sidan eller är det enbart skogsägaren (Södra i detta fallet) som får det...
2
Svar
24
· Visningar
2 909
Senast: Leoni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 131
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 880
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp