Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästa år ska jag odla mer blommor har jag bestämt! Ska förodla en del också så det blommar lite tidigare.

Vilka är era favoriter? :)
Just nu är jag lycklig för två zinnia blommar. Superfina. Sen älskar jag solrosor som jag har satt ut över hela landet i olika höjder och färger, de börjar blomma nu.
Honungsfacelia åt humlorna men kanske byter till gurkört nästa år.
Rosenskära lyckas jag aldrig med... bara blad! För näringsrikt antar jag.
Luktärt är kul! Gillar Zinnia, eterneller, sommarmalva, blåklint, blomstermorot, rosenskära och en stor favorit är jätteverbena. Petunia är väldigt enkelt, även svartöga.
 
Vad har ni för några blomlådor med spaljé?

Jag skulle vilja ha en som ska stå på ett trädäck i en varm hörna (innerhörna mellan söder- och östervägg). Varmt läge! Jag skulle vilja ha nåt där som kan klättra upp och blomma fint! Den ska helst kunna stå ute hela året då jag inte har nån plats att ta in den över vintern. Om det finns nån fin perenn som kan stå där flera år blir jag också glad.

Men först en lämplig och helst inte alltför ful odlingslåda med spaljé. Helst rätt smal (så inte en pallkrage). Jag vill att den ska stå på ben så att trädäcket under inte förstörs men det ska ju helst vara dräneringshål i den.

Till nästa år alltså...
 
Nästa år ska jag odla mer blommor har jag bestämt! Ska förodla en del också så det blommar lite tidigare.

Vilka är era favoriter? :)
Just nu är jag lycklig för två zinnia blommar. Superfina. Sen älskar jag solrosor som jag har satt ut över hela landet i olika höjder och färger, de börjar blomma nu.
Honungsfacelia åt humlorna men kanske byter till gurkört nästa år.
Rosenskära lyckas jag aldrig med... bara blad! För näringsrikt antar jag.

Ringblomma är en favorit här, enkel och tålig. I år har jag bland annat lejongap, sömntuta, blomstermorot, luktärt och vallmo som alla är trevliga. Sen så är jungfrun i det gröna en ny bekantskap för i år som jag verkligen fastnat för.
DSC_1368.webp
 
Gick sådär för mig och mina sommarblommor. Sådde ringblommor på 2 ställen men verkar som alla frön blåst bort, de som kom upp (på helt fel ställen) och blev senare kaninmat, typ lagom till när dom börja blomma 🤭 har en stor fin ringblomma kvar precis vid cykelstället, den vårdas, och vaktas, ömt :p får pröva igen till nästa år, många bra förslag här :)
 
Vill gärna ha ätbart det jag kommer på då är tagetes, ringblomma och luktärt. Finns det nått annat kul blommigt till maten? ^^
 
Nästa år ska jag odla mer blommor har jag bestämt! Ska förodla en del också så det blommar lite tidigare.

Vilka är era favoriter? :)
Just nu är jag lycklig för två zinnia blommar. Superfina. Sen älskar jag solrosor som jag har satt ut över hela landet i olika höjder och färger, de börjar blomma nu.
Honungsfacelia åt humlorna men kanske byter till gurkört nästa år.
Rosenskära lyckas jag aldrig med... bara blad! För näringsrikt antar jag.

Jag ska utveckla luktärterna ännu mer och försöka spara fröer från årets alla fem varianter. Gillar också lejongap, malva i olika skepnader, rosenskära och solrosor. Samt olika sorter och storlekar av krasse (@Tilly_85 : blomsterkrasse är ju jättefin och god i sallader!) och inte minst borstnejlika, är väl egentligen tvåårig men flitig på att fröså sig och liksom luktärterna jättefin att ta in i sommarbuketter. Zinnia och jag har inte alls kommit överens ännu, men jag ger mig inte så lätt. (dvs jag har försökt odla men Z har varit svårflirtad här)

Jag har en påse med fröer till vit sommarslöja som jag hade tänkt direktså men som inte fick plats, kanske lite sent nu men hoppas nästa år. Och atlasblomma har också testats någon gång, trevlig den med. Saknar även lövkoja (doften!) och aster.
 
Senast ändrad:
Jag ska utveckla luktärterna ännu mer och försöka spara fröer från årets alla fem varianter. Gillar också lejongap, malva i olika skepnader, rosenskära och solrosor. Samt olika sorter och storlekar av krasse (@Tilly_85 : blomsterkrasse är ju jättefin och god i sallader!) och inte minst borstnejlika, är väl egentligen tvåårig men flitig på att fröså sig och liksom luktärterna jättefin att ta in i sommarbuketter. Zinnia och jag har inte alls kommit överens ännu, men jag ger mig inte så lätt. (dvs jag har försökt odla men Z har varit svårflirtad här)

Jag har en påse med fröer till vit sommarslöja som jag hade tänkt direktså men som inte fick plats, kanske lite sent nu men hoppas nästa år. Och atlasblomma har också testats någon gång, trevlig den med. Saknar även lövkoja (doften!) och aster.

Ja, du odlade väl ordentligt med krasse i år? :angel:
 
Indiankrasse, penséer, blåklint, daglilja och gurkört. Men är luktärt verkligen ätlig? Luktviol är ätlig.

Edit: Sedan givetvis rosor och gräslöksblommor.

Edit 2: Syrén (men det ska vara bondsyrén) :D

Nä, det är det inte nä, jösses :o kan man skylla på värmen? Tänkte på sockerärt 🤦‍♀️ rätt bra och komma ihåg det, luktärt är väl tom giftig. Försöker inte förgifta nån här!

Hur vet man om det är bondsyren man har, nån som vet?
 
Ja, du odlade väl ordentligt med krasse i år? :angel:

Vänta bara tills jag har skapat en gång på typ sju meters bredd a la Monets trädgård, då ska krassen få vältra sig bäst den vill! Men det är i alla fall någon liten rackare på gång av den ljuvliga gräddfärgade Ice Age-krassen, jag hoppas på den i år. Att det blir så den vältrar sig av just den, mer tveksamt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp