Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter hoppfullt. Plus att jag blev sugen på att göra en polkagris :laugh: Klipper du ner den på hösten eller hur gör du?
Nej den får ingen omvårdnad alls den stackaren. Den står illa till precis vid en krusbärsbuske och det har vuxit upp en liten hägg där också, och så satte vi varmbänken precis framför. Så helst hade jag flyttat på den men vågar inte. Trädet ska tas ned eller flyttas och så ska jag nog göra en riktig klätterställning till vialen en vacker dag. Den är riktigt kraftig så det är ingen spenslig liten klematis eller luktärt direkt. :p
(men den ser ju rätt risig ut när den vissnat ner så jag förstår om man vill klippa bort det, men det behövs inte uppenbarligen)
 
Nej den får ingen omvårdnad alls den stackaren. Den står illa till precis vid en krusbärsbuske och det har vuxit upp en liten hägg där också, och så satte vi varmbänken precis framför. Så helst hade jag flyttat på den men vågar inte. Trädet ska tas ned eller flyttas och så ska jag nog göra en riktig klätterställning till vialen en vacker dag. Den är riktigt kraftig så det är ingen spenslig liten klematis eller luktärt direkt. :p
(men den ser ju rätt risig ut när den vissnat ner så jag förstår om man vill klippa bort det, men det behövs inte uppenbarligen)

Hehe, det låter som en växt för mig :D
 
Armeringsnät i full sol, ca 120-130cm högt och ca 230cm brett... vad ska klättra på det? Krav är något som blommar, växer fort och kräver minimalt med skötsel.
Jag har - av okänd anledning - får knölvial i en rabatt. Den är jättefin och växer rejält. Enl google har den 2-3 blommor på varje ställning. Mina har betydligt fler.

vill du ha frön eller kanske knölar??
 
Nej den får ingen omvårdnad alls den stackaren. Den står illa till precis vid en krusbärsbuske och det har vuxit upp en liten hägg där också, och så satte vi varmbänken precis framför. Så helst hade jag flyttat på den men vågar inte. Trädet ska tas ned eller flyttas och så ska jag nog göra en riktig klätterställning till vialen en vacker dag. Den är riktigt kraftig så det är ingen spenslig liten klematis eller luktärt direkt. :p
(men den ser ju rätt risig ut när den vissnat ner så jag förstår om man vill klippa bort det, men det behövs inte uppenbarligen)
Kan man plantera den ihop med en nyponros :confused:
Nyponrosorna är ju tråkiga när de blommar klart
 
Jag har - av okänd anledning - får knölvial i en rabatt. Den är jättefin och växer rejält. Enl google har den 2-3 blommor på varje ställning. Mina har betydligt fler.

vill du ha frön eller kanske knölar??

Tack, hemskt gärna, jag insåg just att det där staketet kommer att bli lite bredare än vad jag först tänkt... dvs det får plats med mycket :D
 
Efter att vi bytt vårt avlopp och därmed grävt upp hela framsidan på huset ska jag anlägga ett par L-formade upphöjda rabatter där. Jag har förälskat mig i en röd perukbuske som ska få stå där tillsammans med alunrot i rött och silver, lammöron och rosa astillbe. Alltså tema rött, rosa, silver. Har ni tips på fler växter som kan passa in i temat? Gärna rejält täckande och i lite lika höjder. Det är skuggigt på förmiddagen men from lunch kommer solen åt och det blir riktigt gassigt på eftermiddagen.

Höstsilverax är kanske för mörkbladig? Men vacker! Jag har satt en liten stackare som inte riktigt tagit fart ännu men om/när den gör så tar den ju lite plats. Vet inte hur mörka alunrot du tänkt men de finns ju också i så många färgtoner så de kan i princip alltid fånga upp en nyans i något annat.
 
Kan man plantera den ihop med en nyponros :confused:
Nyponrosorna är ju tråkiga när de blommar klart
Eftersom den vissnar ner på hösten/vintern kanske det ser lite skräpigt ut? I en klätterställning kan man ju riva bort det vissna men i en nyponbuske kanske det är bättre med en sen klematis som inte behöver beskäras?
 
Eftersom den vissnar ner på hösten/vintern kanske det ser lite skräpigt ut? I en klätterställning kan man ju riva bort det vissna men i en nyponbuske kanske det är bättre med en sen klematis som inte behöver beskäras?
Ja det är nog bättre :bow:
Men vilka sorter behöver inte beskäras och blommar länge :confused:
 
Om jag vill ta egna frön från zucchini, hur stora behöver jag låta dem bli för att kunna så nya plantor nästa säsong?
Beror nog på sort?
Men de flesta gröna sorter behöver nästan gulna lite för att vara "mogna".
Dessutom tror jag att du klarar dig med en enda. :)
Låt den växa bara.
 
Beror nog på sort?
Men de flesta gröna sorter behöver nästan gulna lite för att vara "mogna".
Dessutom tror jag att du klarar dig med en enda. :)
Låt den växa bara.
Jag får väl börja spara på en då! Bara så svårt att låta bli att äta upp dem🙄 fick bara en planta kvar till slut av de 5 jag sådde. Behöver nog ha 3 för att kunna tillgodose mitt zucchinibehov!

Är de ens ätbara när de är så stora att man kan ta eget utsäde?
 
Höstsilverax är kanske för mörkbladig? Men vacker! Jag har satt en liten stackare som inte riktigt tagit fart ännu men om/när den gör så tar den ju lite plats. Vet inte hur mörka alunrot du tänkt men de finns ju också i så många färgtoner så de kan i princip alltid fånga upp en nyans i något annat.

Höstsilverax är abolut ett alternativ, tack!
 
Jag villhöver en rosenbåge som ska sitta som en portal in i trädgården över en stentrappa. Vid sidan om har jag en rabatt som går i lila med lavendel, stäppsalvia och kantnepeta och på rosenbågen vill jag ha lila klematis. Nån som har tips på fin lila klematis som blommar under lång period? Ska man ha en på varje sida bågen eller kan man ha två/sida? Har inte haft klematis förut och vet inte hur mycket de kan tänkas fylla ut?

Vad skulle ni satt för något att skugga foten på klematisen som kan tänkas matcha resten av växterna? Läget är ganska soligt och torrt. Zon 2.

En lila klematis var bland de första växterna jag planterade när jag började sätta min prägel på gårdens odlingsytor. Nu börjar det bli ett antal år sedan, men jag är nästan säker på att den heter Viola och när man googlar så tycker jag det stämmer. Den är enkel, vacker och tacksam, står mot min stallvägg i söderläge (zon 1). Håller sig inom 2-2,5 meters höjd i det läget och blommar kontinuerligt juni - augusti och kanske till och med lite in i september.

Jag har vanlig rosa kärleksört som "skuggande kompisar", matchar ju kanske inte 100 % om allt annat är lila men kärleksörten blommar ju/får färg först när i princip allt annat blommat över och jag gillar dem som bladväxter också. Även de tåliga för sol och torka i det läge de står hos mig.
 
Jag har självsådd pumpa i trädgården som blommar för fullt, är det för sent för att det ska bli några frukter? Ingen aning om sort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp