Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från frö :)
5C2D02E3-CDCC-46B3-A851-9C3F33AA673A.webp

Vattnade med nässelvatten och täckta med gräsklipp
Och satta alldeles för tätt :o
 
@athena_arabians Jag såg en enorm och överdådigt blommande (rosa) rosenvial klättra på ett staket någonstans utmed mina Skåneledsvandringar för inte så länge sedan, fick för mig att jag fotograferade den men hittar ingen bild på den just nu.

Men den gav mig lite mer habegär i alla fall! Sådde själv ett par vita fröer som inte tog sig i våras, men jag har några till av dem så jag lär ge dem ett försök till.
 
Jag villhöver en rosenbåge som ska sitta som en portal in i trädgården över en stentrappa. Vid sidan om har jag en rabatt som går i lila med lavendel, stäppsalvia och kantnepeta och på rosenbågen vill jag ha lila klematis. Nån som har tips på fin lila klematis som blommar under lång period? Ska man ha en på varje sida bågen eller kan man ha två/sida? Har inte haft klematis förut och vet inte hur mycket de kan tänkas fylla ut?

Vad skulle ni satt för något att skugga foten på klematisen som kan tänkas matcha resten av växterna? Läget är ganska soligt och torrt. Zon 2.
 
Intressant, den fanns inte med i mina tankar. Jag gillar ju färgklickar så den rosa skulle fungera (eller kanske göra en polkagris av det hela :D).
Jag har en rosenvial i landet som växer utan skötsel, den kommer starkt varje år och klättrar på en bärbuske intill. :) Gillar den jättemycket, den är starkt rosa och blommar som bara den utan gödsel och den växer rakt upp ur gräs/ogräs. Gav den en bur av hönsnät i år för att mannen inte skulle råka köra ner den med trimmern och den verkar trivas ännu, framförallt så står den kvar. :D
 
Efter att vi bytt vårt avlopp och därmed grävt upp hela framsidan på huset ska jag anlägga ett par L-formade upphöjda rabatter där. Jag har förälskat mig i en röd perukbuske som ska få stå där tillsammans med alunrot i rött och silver, lammöron och rosa astillbe. Alltså tema rött, rosa, silver. Har ni tips på fler växter som kan passa in i temat? Gärna rejält täckande och i lite lika höjder. Det är skuggigt på förmiddagen men from lunch kommer solen åt och det blir riktigt gassigt på eftermiddagen.
 
Jag har en rosenvial i landet som växer utan skötsel, den kommer starkt varje år och klättrar på en bärbuske intill. :) Gillar den jättemycket, den är starkt rosa och blommar som bara den utan gödsel och den växer rakt upp ur gräs/ogräs. Gav den en bur av hönsnät i år för att mannen inte skulle råka köra ner den med trimmern och den verkar trivas ännu, framförallt så står den kvar. :D

Det låter hoppfullt. Plus att jag blev sugen på att göra en polkagris :laugh: Klipper du ner den på hösten eller hur gör du?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp