Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad f-n?! :arghh:

Har nu läst på om Hosta som grönsak... det är ert fel att jag nu måste ha en funkiaskog (främst skyller jag på @Unafraid :mad:) :cautious:

Jag är en total sucker för saker som går att äta men även är prydnadsväxter :D

Edit: Dvs getramsen är lagd på hyllan så länge tills jag hittat något lämpligt ställe åt den...
Såg du silverarven jag la ut på insta igår? Det är en favorit hos mig, om du ska ha silvrigt någonstans ;)
 
Men vad f-n?! :arghh:

Har nu läst på om Hosta som grönsak... det är ert fel att jag nu måste ha en funkiaskog (främst skyller jag på @Unafraid :mad:) :cautious:

Jag är en total sucker för saker som går att äta men även är prydnadsväxter :D

Edit: Dvs getramsen är lagd på hyllan så länge tills jag hittat något lämpligt ställe åt den...
Det var ju det jag förstod... :devil:

Tips! Funkia går ofta att hitta hos privatpersoner då de gärna delas efter ett par år. De jag visade runt trädet är ett sånt exemplar. Typ 6 skott som är planterade för 1-2 år sen. Oerhört tacksam på så sätt!
 
Har redan hittat vilken jag vill ha... och ja, den är givetvis rätt dyr :cautious: Jag tänkte doftfunkia (H. sieboldiana) Frances Williams. Jag vill ha mörka blad på den här platsen även om jag tycker de med ljusa blad har sin charm också. Den hade variegerade blad också vilket är ett plus för hur jag har tänkt mig det hela.

Jag älskar myskmadra men jag har inte fått den att trivas riktigt här. Grannen har jättemycket, jag kanske ska ta och tigga lite av henne (hon har erbjudit mig tidigare).

Annars tror jag det blir revsuga också (Ajuga reptans).
Frances Williams har jag, gillar den! Ska ta bättre hand om dem nu så att de växer på sig. 😊

Mamma har myskmadra i sitt woodland i skugga och surjord och den trivs alldeles för bra, så hon måste decimera den rätt rejält för den kväver annat. Bra avrinning också, är nog viktigt. :) Revsugan är också fin. Mamma tog från min gräsmatta till sitt woodland och i bra jord blir den galet stor och sprider sig rejält. Blir nog toppen!
 
IMG_20200808_113605_868.webp

Idag högg jag broccolin. 😊 Min första och enda gurka, hoppas det blir fler. Frilandsgurkorna börjar komma i alla fall. Morötterna blir fina i år, dags att börja plocka mer av de största. Och persiljan kan jag rekommendera, den heter Giant of Italy eller Gigant d'Italia och blir verkligen enorm!
Chilin är en Hot Lemon och är enligt mannen riktigt goda med tydlig citrussmak. 😊
 
Men vad f-n?! :arghh:

Har nu läst på om Hosta som grönsak... det är ert fel att jag nu måste ha en funkiaskog (främst skyller jag på @Unafraid :mad:) :cautious:

Jag är en total sucker för saker som går att äta men även är prydnadsväxter :D

Edit: Dvs getramsen är lagd på hyllan så länge tills jag hittat något lämpligt ställe åt den...
Istället för att faktiskt GÖRA något i min trädgård i sommar har jag tittat på alla (!) säsonger av Trädgårdstider, och där tillagar de vid något tillfälle hosta och säger att det smakar lite som sparris. Verkar ju hemskt trevligt! Måste nog kanske sätta några på den skuggiga delen strax utanför min tomt som jag tänker annektera.
 
Det ser ut som att jag kommer att kunna skörda mitt livs första hemodlade blomkål i år eller till och med flera stycken, även utan att ha följt det där rådet om att täcka den med ett växande hästhuvud eller att "pritenit" vad nu det kan vara. Även framväxten av någon broccolo/romanesco börjar så sakta kunna skönjas i jätteplantorna! Men broccolin håller på att gå i blom så den får kapas mer drastiskt.

Men kålfjärilarna eller dess nästa generation har också tagit för sig mer de senaste dagarna, det är nog läge att sätta hårt mot hårt med Turex som motmedel nu.

IMG_5061.webp

Annars har helgens tänkta bestyr inhiberats lite av värmen, skulle direktsått en omgång dill och rädisor till och snart även spenat, men det får anstå till kommande vecka.

Gav mig i alla fall i kast med att begränsa honungsros-monstret en aning. Det är ju inte direkt de små handgreppen med en liten sekatör där utan den stora grensaxen och våldsamt kapande, och ändå såg den inte särskilt tilltufsad ut när jag la av. Men jag kan komma fram på vägen igen utan att den tar i sidan på bilen.

Nästa överväxta sak som måste tuktas är fläderträdet vid köksträdgården. Där måste det nog till ännu mer än grensax. Men då får det gärna vara lite närmare 20 än 30 grader.
 
Vi har blivit med 8kbm stenmjöl 👍
Hade tänkt lägga ut det i helgen men med temperaturer på 32 resp 33 grader i skuggan så gav vi blanka F i det. Ska "bara" bli 29 grader i morgon så vi får väl se om något kommer ut då iaf 🙄
 
Vad roligt med kålen! @Lillgrådis

Här är det också stor ödmjukhet idag vid skörd av tre fina auberginer! Vågade inte låta dem sitta längre. De är av sorten Diamond, händerna på bilden tillhör en tvååring för referens. ;)
Och det börjar äntligen växa på sorten Wenta som ska ge mer långsmala frukter. Med värmen som väntar hoppas jag på skördekalas i augusti och det gör det lite mer hanterbart att börja jobba igen.
IMG_20200809_191718160_HDR~2.webp
 

Jag gillar att vara påläst för alla möjliga nya spännande projekt, och så hittade jag en hänvisning under mitt googlande som verkar gå till en rysk direktöversatt sida: https://mobileshelp.ru/sv/the-garde...dvice-how-to-grow-cauliflower-from-seeds.html

Allt känns mycket komplicerat när man läser deras odlingsråd, och förutom att "blomkål är väldigt lurfullt" så fick jag lära mig detta: "Om för mycket solljus börjar blomställningen bli gul och smula. För att förhindra detta är det nödvändigt att pritenit. För att göra detta bryts två inre ark av och täcker dem med ett växande hästhuvud."

(Och nu är det ju i och för sig ganska mycket solljus.) :eek:
 
Vad roligt med kålen! @Lillgrådis

Här är det också stor ödmjukhet idag vid skörd av tre fina auberginer! Vågade inte låta dem sitta längre. De är av sorten Diamond, händerna på bilden tillhör en tvååring för referens. ;)
Och det börjar äntligen växa på sorten Wenta som ska ge mer långsmala frukter. Med värmen som väntar hoppas jag på skördekalas i augusti och det gör det lite mer hanterbart att börja jobba igen.
Visa bifogad fil 55503

Vilka skönheter!
 
Jag gillar att vara påläst för alla möjliga nya spännande projekt, och så hittade jag en hänvisning under mitt googlande som verkar gå till en rysk direktöversatt sida: https://mobileshelp.ru/sv/the-garde...dvice-how-to-grow-cauliflower-from-seeds.html

Allt känns mycket komplicerat när man läser deras odlingsråd, och förutom att "blomkål är väldigt lurfullt" så fick jag lära mig detta: "Om för mycket solljus börjar blomställningen bli gul och smula. För att förhindra detta är det nödvändigt att pritenit. För att göra detta bryts två inre ark av och täcker dem med ett växande hästhuvud."

(Och nu är det ju i och för sig ganska mycket solljus.) :eek:

"Lurfullt" :laugh: :up:
 
Kommer ni ihåg min dräneringsmiss med tomatlådan på trädäcket?
Det blev till en illaluktande damm och tomaterna dog, inte helt förvånande 🙄

Jag har nu grävt ur hela odlingslådan på dyngsur jord. Hällt ut 20l surt vatten 🤮 hällt i en stor säck lecakulor för dränering och planterat lite blommor.

Håller tummarna för att det funkar bättre nu.

IMG_20200810_181844.webp
 
Nu har jag varit ute och krafsat ner lite fler fröer! Den här gången blev det dill, ruccola, rättika, rädisor och daikon. Eller diakoner som jag har gjort till en sån där medveten felsägning för daikon. Jag älskar detta så himla mycket att tänja ut odlingsåret och så så tidigt och sent det går, och kunna återanvända ytorna där jag nu rivit upp röd- och vitlöken så de håller sig fina och i ordning.

Hoppas, hoppas att det blir en bra odlingshöst nu! Men jag måste nog skörda något annat också för att få plats med spenaten.
 
Jag har varit en aning ouppmärksam så nu har jag ett rejält spinnkvalster angrepp i växthuset när jag väl orkade googla på vad det var för fel på växterna... Så rovkvalster beställda och så har jag såpsprayat alla angripna växter (stod att man skulle göra det innan kvalstrens kom om man hade ett stort angrepp. Får se om det reder sig ut sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp