Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Närmsta granne håller på att sälja sitt fritidshus och kommer därför vara hemma mer, så igår beställde jag 20 ganska uppväxta avenboksplantor 150-160 cm för plantering innanför staketet mot grannen. Jag har velat mellan avenbok och vintergrön liguster i flera veckor, vi har redan båda i trädgården, men valet föll på den mer lättansade och snabbväxande avenboken. Det ger inte helt insynsskydd hela året, men ger i gengäld insynsskydd direkt och inte om fem år.

Hur som helst. Det betyder att jag för ungefär femte gången på två år behöver möblera om in stora rabatten som är där häcken ska stå. Jag är hopplös.
 
Hit me... uppfräschning av rabatt i mer eller mindre total skugga, normalfuktigt (definitivt inte blött) och rönnar omkring. Vad ska jag ha?

Egentligen hatar jag funkia (mest tror jag för att mamma planterade en sådan på helt fel ställe som sedan spridit sig som f-n och jag inte orkat utrota den) men den skulle förmodligen vara lämplig. Sedan hade jag gärna velat ha någon ordentlig blomma som syns, inte små diskreta fjuttblommor (inget fel i sig men jag vill inte ha det just där... tror jag iaf).

Min tanke är kanske något högre "bladigt" längst bak och sedan något lägre med blommor framtill (rabatten inramas baktill och på sidorna av rönnar). Något sådant här kanske jag skulle kunna leva med:
hosta-marktackare-perenner-skugga-lamium-plister.jpg


Vinca undanbedes vänligt men bestämt :D

Edit: Jag vill också att det blir maffigt snabbt.
 
Hit me... uppfräschning av rabatt i mer eller mindre total skugga, normalfuktigt (definitivt inte blött) och rönnar omkring. Vad ska jag ha?

Egentligen hatar jag funkia (mest tror jag för att mamma planterade en sådan på helt fel ställe som sedan spridit sig som f-n och jag inte orkat utrota den) men den skulle förmodligen vara lämplig. Sedan hade jag gärna velat ha någon ordentlig blomma som syns, inte små diskreta fjuttblommor (inget fel i sig men jag vill inte ha det just där... tror jag iaf).

Min tanke är kanske något högre "bladigt" längst bak och sedan något lägre med blommor framtill (rabatten inramas baktill och på sidorna av rönnar). Något sådant här kanske jag skulle kunna leva med:
hosta-marktackare-perenner-skugga-lamium-plister.jpg


Vinca undanbedes vänligt men bestämt :D

Jag tycker att den bilden du la upp är jättefin!!
 
Jag tycker att den bilden du la upp är jättefin!!

Jo... men funkia... :cautious: Jag gissar att jag kommer att få lov att komma över min funkiafobi :rofl:

Men jag tycker iaf väldigt mycket om strukturen i rabatten på bilden, jag vill ha något just så där med olika höjd.

Edit: Jag har allergi mot astilbe också och där kompromissar jag inte :D
 
Senast ändrad:
Sedan har jag något skämmigt att erkänna... jag har en riddarsporre som alltid sett lite dassig ut och blivit väldans hög för att vara en sådan men jag har inte tänkt mer på det än så.

Sedan såg jag @Ninnurur s bild på Insta och ja... det är nog en stormhatt jag har :o Till mitt försvar vill jag påpeka att det var mamma som planterade den och alltid pratade om den som en riddarsporre :rofl:
 
Hit me... uppfräschning av rabatt i mer eller mindre total skugga, normalfuktigt (definitivt inte blött) och rönnar omkring. Vad ska jag ha?

Egentligen hatar jag funkia (mest tror jag för att mamma planterade en sådan på helt fel ställe som sedan spridit sig som f-n och jag inte orkat utrota den) men den skulle förmodligen vara lämplig. Sedan hade jag gärna velat ha någon ordentlig blomma som syns, inte små diskreta fjuttblommor (inget fel i sig men jag vill inte ha det just där... tror jag iaf).

Min tanke är kanske något högre "bladigt" längst bak och sedan något lägre med blommor framtill (rabatten inramas baktill och på sidorna av rönnar). Något sådant här kanske jag skulle kunna leva med:
hosta-marktackare-perenner-skugga-lamium-plister.jpg


Vinca undanbedes vänligt men bestämt :D

Edit: Jag vill också att det blir maffigt snabbt.
Parasollblad!
 
Sedan har jag något skämmigt att erkänna... jag har en riddarsporre som alltid sett lite dassig ut och blivit väldans hög för att vara en sådan men jag har inte tänkt mer på det än så.

Sedan såg jag @Ninnurur s bild på Insta och ja... det är nog en stormhatt jag har :o Till mitt försvar vill jag påpeka att det var mamma som planterade den och alltid pratade om den som en riddarsporre :rofl:
Annan vinkel på dem
20200731_194703.webp
 
Jo... men funkia... :cautious: Jag gissar att jag kommer att få lov att komma över min funkiafobi :rofl:

Men jag tycker iaf väldigt mycket om strukturen i rabatten på bilden, jag vill ha något just så där med olika höjd.

Edit: Jag har allergi mot astilbe också och där kompromissar jag inte :D
Funkia är fin runt träd/ framför rosor osv för att täcka. Kan försöka ta någon bild. Det finns ju massor av olika. Sen är skotten dessutom ätbara, ska tydligen vara gott har jag hört!
 
Som tex störiga kollegor :D Kan man blanda det i glass :p

Helt ärligt... jag skämtar inte om det. Det finns inget motgift mot stormhatt, de försöker bara hålla igång lungorna och hjärtat tills giftet gått ur kroppen. Det är inte alls säkert att det går.

Jag gör verkligen skillnad på växter som får en att bli illamående och de som faktiskt är rakt av dödliga i inte alltför stor dos.
 
Helt ärligt... jag skämtar inte om det. Det finns inget motgift mot stormhatt, de försöker bara hålla igång lungorna och hjärtat tills giftet gått ur kroppen. Det är inte alls säkert att det går.

Jag gör verkligen skillnad på växter som får en att bli illamående och de som faktiskt är rakt av dödliga i inte alltför stor dos.
Jag ska inte mata någon kollega med det jag ska också stoppa spikklubban i en påse och bränna den men jag undrar var den kom i från :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp