Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20200807_120921.webp

Tanken är att mina flammentanz ska vara lite större än sådär.. :p @athena_arabians
 
Jag ska inte mata någon kollega med det jag ska också stoppa spikklubban i en påse och bränna den men jag undrar var den kom i från :confused:

Sådd av fåglar? Jag har en massa växter som jag aldrig planterat, bla en röd vinbärsbuske i syrenbuskaget och en krusbär bredvid renoveringsrabatten :rofl:

Edit: Jag får inte ta bort krusbärsbusken, särbon hävdar att det är hans och är rädd om den... :cautious: :laugh:
 
Sådd av fåglar? Jag har en massa växter som jag aldrig planterat, bla en röd vinbärsbuske i syrenbuskaget och en krusbär bredvid renoveringsrabatten :rofl:

Edit: Jag får inte ta bort krusbärsbusken, särbon hävdar att det är hans och är rädd om den... :cautious: :laugh:
Villl du ha mer krusbär är det bara att säga till. Stora röda bär utan hår. :)
Den sprider sig, eftersom den växer lite vilt nere vid bäcken och lägger ner grenar lite hur som helst.
 
Nu händer det äntligen grejer i landet. 😊
IMG_20200807_221436_601.jpg

Ikväll har jag också provat min nya lie, iförd långklänning pga kalas. 😁 Funkar super efter att pappa snott en ring från sin gamla lie i trä (ska återbördas när jag fått tag på en egen ring) samt tillverkat en träkil som håller allt på plats. I helgen ska jag slå min äng och säkert en hel massa andra ytor med. ❤ Min lie köpte jag på Floby överskottslager, vi satte ihop blad och orv från olika märken men han hade slut på ringar. Båda svensktillverkade innan sådana fabriker gick i konkurs eller flyttade utomlands, men i nyskick. :) Känns extra roligt.
 
Hit me... uppfräschning av rabatt i mer eller mindre total skugga, normalfuktigt (definitivt inte blött) och rönnar omkring. Vad ska jag ha?

Egentligen hatar jag funkia (mest tror jag för att mamma planterade en sådan på helt fel ställe som sedan spridit sig som f-n och jag inte orkat utrota den) men den skulle förmodligen vara lämplig. Sedan hade jag gärna velat ha någon ordentlig blomma som syns, inte små diskreta fjuttblommor (inget fel i sig men jag vill inte ha det just där... tror jag iaf).

Min tanke är kanske något högre "bladigt" längst bak och sedan något lägre med blommor framtill (rabatten inramas baktill och på sidorna av rönnar). Något sådant här kanske jag skulle kunna leva med:
hosta-marktackare-perenner-skugga-lamium-plister.jpg


Vinca undanbedes vänligt men bestämt :D

Edit: Jag vill också att det blir maffigt snabbt.
Jättedaggkåpor? De blir maffiga fort och hantera mycket stryk.
 
Hit me... uppfräschning av rabatt i mer eller mindre total skugga, normalfuktigt (definitivt inte blött) och rönnar omkring. Vad ska jag ha?

Egentligen hatar jag funkia (mest tror jag för att mamma planterade en sådan på helt fel ställe som sedan spridit sig som f-n och jag inte orkat utrota den) men den skulle förmodligen vara lämplig. Sedan hade jag gärna velat ha någon ordentlig blomma som syns, inte små diskreta fjuttblommor (inget fel i sig men jag vill inte ha det just där... tror jag iaf).

Min tanke är kanske något högre "bladigt" längst bak och sedan något lägre med blommor framtill (rabatten inramas baktill och på sidorna av rönnar). Något sådant här kanske jag skulle kunna leva med:
hosta-marktackare-perenner-skugga-lamium-plister.jpg


Vinca undanbedes vänligt men bestämt :D

Edit: Jag vill också att det blir maffigt snabbt.

Jag tycker kompositionen på bilden är helt fantastisk, men några höstanemoner, t.ex, Honorine Jobert, hade kunnat klämmas in i bakkant.

Eller stoppa in en Paul Farges som får härja fritt. :D
 
Har kollat på en del växter där det i beskrivningen står dom vill stå i väldränerad jord. Hur vet man om det är det? Ska man blanda upp lite av jorden runt med typ smågrus lr nått när man planterar (tänker inte på krukor utan i marken.) 🤔
 
Har kollat på en del växter där det i beskrivningen står dom vill stå i väldränerad jord. Hur vet man om det är det? Ska man blanda upp lite av jorden runt med typ smågrus lr nått när man planterar (tänker inte på krukor utan i marken.) 🤔
Du ser vad du har för jord naturligt. Lerjord är inte väldränerad och kan inte göras det genom att blanda i grus (då får du cement). Viss köpejord är väldränerad.
 
Ja, jag får nog lov att ge mig och skaffa funkia. Jag tror den kan bli riktigt vacker där jag tänkt mig att ha den.
Åh, jag tycker jag jättemycket om funkia. Tror det kan bli jättefint! Det finns massor med sorter men kan vara dåligt utbud så man får besöka flera plantskolor på jakt efter något särskilt. Det finns minisorter och giganter. Jag fick Empress Wu nu av mamma, den är ganska klargrön och kan få blad som är 1 m stora. 😳 Jag har blågröna, gröna, vitgröna och gulgröna. Sorterna med buckliga blad tycker jag ger en fin kontrast och ser lite förhistoriska ut. 😄 Av mina som stått utan skötsel i flera år och blivit övervuxna av annat har Halcyon blivit mest frodig och gick att dela i två rejäla plantor.

Devon green gillar jag också, en mindre sort att ha i framkant med klargröna spetsiga blad och den blommar ganska frodigt också i ljuslila just nu. :)

I skugga passar de fint med blommor i vitt som lyser upp. 😍 Myskmadra kan bli en stor kudde med vitt flor på försommaren.
 
Åh, jag tycker jag jättemycket om funkia. Tror det kan bli jättefint! Det finns massor med sorter men kan vara dåligt utbud så man får besöka flera plantskolor på jakt efter något särskilt. Det finns minisorter och giganter. Jag fick Empress Wu nu av mamma, den är ganska klargrön och kan få blad som är 1 m stora. 😳 Jag har blågröna, gröna, vitgröna och gulgröna. Sorterna med buckliga blad tycker jag ger en fin kontrast och ser lite förhistoriska ut. 😄 Av mina som stått utan skötsel i flera år och blivit övervuxna av annat har Halcyon blivit mest frodig och gick att dela i två rejäla plantor.

Devon green gillar jag också, en mindre sort att ha i framkant med klargröna spetsiga blad och den blommar ganska frodigt också i ljuslila just nu. :)

I skugga passar de fint med blommor i vitt som lyser upp. 😍 Myskmadra kan bli en stor kudde med vitt flor på försommaren.

Har redan hittat vilken jag vill ha... och ja, den är givetvis rätt dyr :cautious: Jag tänkte doftfunkia (H. sieboldiana) Frances Williams. Jag vill ha mörka blad på den här platsen även om jag tycker de med ljusa blad har sin charm också. Den hade variegerade blad också vilket är ett plus för hur jag har tänkt mig det hela.

Jag älskar myskmadra men jag har inte fått den att trivas riktigt här. Grannen har jättemycket, jag kanske ska ta och tigga lite av henne (hon har erbjudit mig tidigare).

Annars tror jag det blir revsuga också (Ajuga reptans).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp