Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har självsådd pumpa i trädgården som blommar för fullt, är det för sent för att det ska bli några frukter? Ingen aning om sort.
Kan hinna bli, de står ut till första frosten så med lite tur kan de stå ute in i oktober.

Kollade till mina pumpor igår och vissa hade ännu väldigt små pumpor men jag tror med detta väder nu att det kommer hända mycket jämfört med hittills i sommar, det har varit för kallt här. Förra året var de liiiite större vid denna tidpunkt och då skördade jag dem 29 september.
 
Apropå lök så har såklart mina föräldrar lyckats odla fram de största lökarna jag sett i år! Alltså jag blev nästan förnärmad. :rofl: De är helt enkelt gigantiska och jättefina. Enligt pappa fick de gödselvatten 2-3 gånger när bladen började titta upp, och sen har det ju regnat mycket i juli så de har inte fått mer omvårdnad än så. Nu vet jag vad jag ska göra nästa år. Gödsla!

Och jag älskar verkligen nässelvattnet som jag brukat flitigt i år. :) Igår efter jobbet vattnade jag all kål igen med nässelvatten. Även purjolöken får gödning nu. :idea: Nästa år ska jag vara ännu duktigare med detta och täckodling. Kålen ser i alla fall alldeles supernöjd ut och grönkålen har repat sig från angrepp av rådjur och kålmal och börjar se rätt så fylliga och fina ut.
 
En lila klematis var bland de första växterna jag planterade när jag började sätta min prägel på gårdens odlingsytor. Nu börjar det bli ett antal år sedan, men jag är nästan säker på att den heter Viola och när man googlar så tycker jag det stämmer. Den är enkel, vacker och tacksam, står mot min stallvägg i söderläge (zon 1). Håller sig inom 2-2,5 meters höjd i det läget och blommar kontinuerligt juni - augusti och kanske till och med lite in i september.

Jag har vanlig rosa kärleksört som "skuggande kompisar", matchar ju kanske inte 100 % om allt annat är lila men kärleksörten blommar ju/får färg först när i princip allt annat blommat över och jag gillar dem som bladväxter också. Även de tåliga för sol och torka i det läge de står hos mig.


Den såg fin ut, tack för tips!
 
Har ett par lammöron som hatar livet just nu, trodde dom skulle trivas där dom står men icke. Ser ut som bladen blir gula och multnar ner (om det nu e ett ord 😅). Nån som har tips på vad jag ska göra/vart jag borde flytta dom? Står nu på en hushörna mot nordväst , dom får en del em och kvälls sol, men det kanske är för lite?
 
Modifierade hur :)
Jag vill också gilla squash ;)

squash
bovetemjöl (pga att jag älskar blinier)
ägg
panko (pga att allt var så sabla rinnigt)
salt och svartpeppar

Jag höftade allt till en lagom smet (rev och vattnade ur squashen i ett durkslag givetvis) och stekte i rapsolja (nästa gång ska jag använda lite smör också för de blev lite bleka).

Jag kan tänka mig att om man blandar i mer bovetemjöl blir det mer som blinier och då kan man äta dem som sådana (jag åt mina till laxnuggets med St Agur-creme). Jag ville inte fippla till plättarna för mycket för jag ville testa hur de blev rätt så "rena" samt att det var så mycket smak i resten av maten.
 
squash
bovetemjöl (pga att jag älskar blinier)
ägg
panko (pga att allt var så sabla rinnigt)
salt och svartpeppar

Jag höftade allt till en lagom smet (rev och vattnade ur squashen i ett durkslag givetvis) och stekte i rapsolja (nästa gång ska jag använda lite smör också för de blev lite bleka).

Jag kan tänka mig att om man blandar i mer bovetemjöl blir det mer som blinier och då kan man äta dem som sådana (jag åt mina till laxnuggets med St Agur-creme). Jag ville inte fippla till plättarna för mycket för jag ville testa hur de blev rätt så "rena" samt att det var så mycket smak i resten av maten.
Jag gör ett helt annat recept, men tycker att hemmagjord tzatziki är jättegott som tillbehör också!
 
Bild på det hela @Snowball:
DSC_0289.JPG
 
Tips, man kan riva ner squash i pannkakor också. Blir saftigt och gott. :d
Bland det bästa receptet är falsk ostkaka med squash, jag gör Underbara Claras recept och kan rekommendera det.
Och slutligen byt moroten i morotskaka mot squash, det blir ännu saftigare och hur gott som helst.
En matigare variant jag testade nyligen var att marinera squashbitar med någon grillmarinad, vitlök och honung och sen grilla. Pensla på lite medan man grillar också. :d

Kommer också börja drunka i squash nu så det gäller att plocka fram receptbanken.
 
Tips, man kan riva ner squash i pannkakor också. Blir saftigt och gott. :d
Bland det bästa receptet är falsk ostkaka med squash, jag gör Underbara Claras recept och kan rekommendera det.
Och slutligen byt moroten i morotskaka mot squash, det blir ännu saftigare och hur gott som helst.
En matigare variant jag testade nyligen var att marinera squashbitar med någon grillmarinad, vitlök och honung och sen grilla. Pensla på lite medan man grillar också. :d

Kommer också börja drunka i squash nu så det gäller att plocka fram receptbanken.
Nu måste jag odla squash helt klart
 
Nästa år ska jag odla mer blommor har jag bestämt! Ska förodla en del också så det blommar lite tidigare.

Vilka är era favoriter? :)
Just nu är jag lycklig för två zinnia blommar. Superfina. Sen älskar jag solrosor som jag har satt ut över hela landet i olika höjder och färger, de börjar blomma nu.
Honungsfacelia åt humlorna men kanske byter till gurkört nästa år.
Rosenskära lyckas jag aldrig med... bara blad! För näringsrikt antar jag.
 
Nu är stenmjöl utlagt och paddat.
Planen var innan att lägga sådant grus här som finns i parker men jag blev så kär i hur ljust stenmjölet är ffa med tanke på att odlingslådor och pergola blir svara nästa år.

Vad finns det för grus som ger samma känsla som detta? @athena_arabians mfl?
Inte singelstorlek utan mer som i parker.
15972321677134855929995252732612.webp

Ber om ursäkt för herr Fikon, han blev flyttad 1m igår och är lite tjurig nu 🙄😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp