Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller hur?! :love: det är ju en solanum (samma som blomman för dagen) så vi har tur att få se den! Den bor i växthusets soligaste del.

Mina fick flytta ut i det fria, fortfarande i krukor dock. Men den lilla moderpotatisen som bara stått helt övergiven i ett glas - utan vatten - sedan jag plockade av sticklingarna för flera månader sedan har nu producerat lite nya små spröt alldeles av sig själv, imponerande livskraft måste jag säga. Men aningen fel säsong att börja ta fler sticklingar nu...
 
Vänta bara tills jag har skapat en gång på typ sju meters bredd a la Monets trädgård, då ska krassen få vältra sig bäst den vill! Men det är i alla fall någon liten rackare på gång av den ljuvliga gräddfärgade Ice Age-krassen, jag hoppas på den i år. Att det blir så den vältrar sig av just den, mer tveksamt.

Jag kommer aldrig att glömma bilden du la in i någon tidigare trädgårdstråd med den överfulla skottkärran! :rofl: :rofl: :rofl:
 
Vilka fina tips hörni! Jätteverbena vore roligt att ha i rabatten, och lejongap är jag nyfiken på. Såg så fina planteringar med lejongap på Rottneros park i somras. 😊

Och tack för tipset om sommarmalva, malvor är riktiga favoriter! Silver cup är en helt fantastisk sort att odla men det blev aldrig av i år.

Jag fastnade härom dagen på Fröbankens utbud av blommor, som förvisso är slutsålt nu det mesta. Men de hade roliga sorter och färger så jag blev jättepepp på mer blomsterprakt nästa år. 😊

Bjuder på årets ringblommor, köpte frö till en gulvit och en nästan rosa. Så fina, rekommenderas! De gulvita har blivit jättestora med mängder av blommor, se rosa börjar blomma just nu.
IMG_20200806_144601402_HDR.webp
 
Och som dekoration på en somrig tårta!

(det ska tydligen också gå att koka sylt på bären som blir )

Jag vill minnas att jag läst att det skall gå att lägga in bären och använda som typ kapris också. Aldrig testat dock. Sylt lät ju lite spännande...
 
@Chili du borde ju verkligen odla lite dahlior! Min syster har sått två år i rad och det är ju helt fantastiskt tjusigt i grönsakslandet. Det gäller ju att komma ihåg att ta in knölarna på hösten om man vill ha kvar dem till nästa år, men hon har haft grym grobarhet på fröna! Förodlar de inne och planterar ut ihop med grönsakerna sedan.
 
@Chili du borde ju verkligen odla lite dahlior! Min syster har sått två år i rad och det är ju helt fantastiskt tjusigt i grönsakslandet. Det gäller ju att komma ihåg att ta in knölarna på hösten om man vill ha kvar dem till nästa år, men hon har haft grym grobarhet på fröna! Förodlar de inne och planterar ut ihop med grönsakerna sedan.
Åh, jag hittade fröer till dahlior jag gillar på Fröbanken och funderar på om man ska våga! Jag tycker de är dyra att köpa annars och har tidigare vägrat växter som kräver så mycket omvårdnad. Men nu har jag lite mer tid och tror det vore jättekul att försöka med lite dahlior! :love: Tack för inspirationen!
 
squash
bovetemjöl (pga att jag älskar blinier)
ägg
panko (pga att allt var så sabla rinnigt)
salt och svartpeppar

Jag höftade allt till en lagom smet (rev och vattnade ur squashen i ett durkslag givetvis) och stekte i rapsolja (nästa gång ska jag använda lite smör också för de blev lite bleka).

Jag kan tänka mig att om man blandar i mer bovetemjöl blir det mer som blinier och då kan man äta dem som sådana (jag åt mina till laxnuggets med St Agur-creme). Jag ville inte fippla till plättarna för mycket för jag ville testa hur de blev rätt så "rena" samt att det var så mycket smak i resten av maten.

Pucko jag... givetvis hade jag i lite finhackad rödlök också. Jag har rödlök i praktiskt taget allt :D
 
Har samlat på mig en lista med ätbara blommor nu, ska sortera när jag har tid, om det kan bli en vettig rabatt av detta 🤔 spontant känns det som att de kanske behöver olika lägen men halvsoligt kanske funkar? Kan kanske bli nått kul? :) ^^

ringblomma
Sockerärt
Bondsyren
slinger krasse
indian krasse
Gullviva
Rosor
Myskmadra
Dagliljor
Lavendel
Penséer
Blåklint
Gurkört
Luktviol
Fuchsia
Pelargon


Gräslöksblommor
Squash blommor
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp