Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har samlat på mig en lista med ätbara blommor nu, ska sortera när jag har tid, om det kan bli en vettig rabatt av detta 🤔 spontant känns det som att de kanske behöver olika lägen men halvsoligt kanske funkar? Kan kanske bli nått kul? :) ^^

ringblomma
Sockerärt
Bondsyren
slinger krasse
indian krasse
Gullviva
Rosor
Myskmadra
Dagliljor
Lavendel
Penséer
Blåklint
Gurkört
Luktviol
Fuchsia
Pelargon


Gräslöksblommor
Squash blommor
Om du sätter en liten spalje så rekommenderar jag malabarspenat också. Ätbara blad och supersöta små blommor!
 
Har samlat på mig en lista med ätbara blommor nu, ska sortera när jag har tid, om det kan bli en vettig rabatt av detta 🤔 spontant känns det som att de kanske behöver olika lägen men halvsoligt kanske funkar? Kan kanske bli nått kul? :) ^^

ringblomma
Sockerärt
Bondsyren
slinger krasse
indian krasse
Gullviva
Rosor
Myskmadra
Dagliljor
Lavendel
Penséer
Blåklint
Gurkört
Luktviol
Fuchsia
Pelargon


Gräslöksblommor
Squash blommor
Oj! Den listan innehöll flera blommor som jag inte visste var ätliga! Gullviva, dagliljor, blåklint, myskmadra och fuchsia visste jag inte att man kan äta. Jag försöker ha en liten potage och nu fick jag mer att välja på till den. Förutom kryddor, gurka och ärtor/bönor brukar jag mest ha ringblommor, krasse och violer. Men även fina sallader och ängsyra kan få plats. Fuchsia och pelargon känns dock inte riktigt som rabattblommor där jag bor. Gurkört betraktar jag som ogräs och nackdelen är att man nästan bränner sig på bladen.
 
Spenat och bindsallat är nu sått inflr hösten 👍har satt grönkål och kinesisk salladskål inne också för senare utplantering.

Annars gick gårdagen till att beskära tomatdjungeln 😁
Börjar bli så himla fint i trädgårdsskafferiet nu, känslan när ens vision börjar synas i verkligheten är magisk 😍

Inga tips på ljust grus förresten?

IMG_20200813_095636.webp
 
Vänta bara tills jag har skapat en gång på typ sju meters bredd a la Monets trädgård, då ska krassen få vältra sig bäst den vill! Men det är i alla fall någon liten rackare på gång av den ljuvliga gräddfärgade Ice Age-krassen, jag hoppas på den i år. Att det blir så den vältrar sig av just den, mer tveksamt.
Jag är så besviken på min krasse. Den håller sig beskedligt på rätt plats och är väldigt "lagom". :laugh:
 
Spenat och bindsallat är nu sått inflr hösten 👍har satt grönkål och kinesisk salladskål inne också för senare utplantering.

Annars gick gårdagen till att beskära tomatdjungeln 😁
Börjar bli så himla fint i trädgårdsskafferiet nu, känslan när ens vision börjar synas i verkligheten är magisk 😍

Inga tips på ljust grus förresten?

Visa bifogad fil 55672

Superfint :up:

Jag är dålig på grus... @Snurrfian kanske kan komma med input?
 
Superfint :up:

Jag är dålig på grus... @Snurrfian kanske kan komma med input?
:) kan hända... ;)
@TeamLundVer Kolla om det finns någon kalkgruva/brott på rimligt avstånd och hör om de säljer gårdsgrus. Det är vitt i stort sett, och packar sig till en ganska hård yta lätt. Sen säljer de ofta på större byggvaruhus, men det brukar vara svindyrt och det lönar sig att kolla vad som finns i närheten.
 
Spenat och bindsallat är nu sått inflr hösten 👍har satt grönkål och kinesisk salladskål inne också för senare utplantering.

Annars gick gårdagen till att beskära tomatdjungeln 😁
Börjar bli så himla fint i trädgårdsskafferiet nu, känslan när ens vision börjar synas i verkligheten är magisk 😍

Inga tips på ljust grus förresten?

Visa bifogad fil 55672
Det går utmärkt att använda stenmjölet som gångyta. Det gör vi ofta i olika projekt. Om du vill ha grövre så kan du ju fråga vad de har för fraktioner på grustaget du köpt ifrån. De lär ju ha samma berg som du har nyans av nu i stenmjölsform.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
755
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 311
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp