Visa bifogad fil 55781
6,2 kg rödbetor skördat idag. Ungefär en tredjedel uppe. Sort "Boro", tyvärr en F1, riktigt nöjd med utdelningen.
Vad betyder F1 och varför är det ”tyvärr”?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visa bifogad fil 55781
6,2 kg rödbetor skördat idag. Ungefär en tredjedel uppe. Sort "Boro", tyvärr en F1, riktigt nöjd med utdelningen.
Man kan inte ta frön för det är en korsning.Vad betyder F1 och varför är det ”tyvärr”?
Vad betyder F1 och varför är det ”tyvärr”?
Jag har brukat göra en sallad på fänkål, apelsin, rödlök, oliver och olivolja.Idag ska jag skörda fänkål. Picklad fänkål blir det av en del, och så tänker jag gratinera och kanske göra soppa med fisk. Har någon fler förslag?
Jag har brukat göra en sallad på fänkål, apelsin, rödlök, oliver och olivolja.
Vad @tanten sa. Ofta är de framtagna för att tex tåla kallt väder bättre, eller någon annan önskvärd egenskap. Mycket av frukt och grönt i affärerna är F1-hybrider, det är därför det kan vara vanskligt att ta frön från en god tomat eller paprika, du vet inte alls vad du får.
Enda sättet att föröka F1-hybrider och få en likadan planta (förutom då att så F1-fröna) är att ta sticklingar men det går ju av förklarliga skäl inte med en rödbeta...
Jag odlar för andra året Bumble Bee gula småtomater. De är jättegoda.Jag kan verkligen rekommendera Sungold körsbärstomater, de är jättegoda. Normalt är jag sällan imponerad av gula tomater men de här var verkligen bra.
Jag har plockat halvfärdiga plommon i nästan två veckor, eftersom jag inte vill ha dem nerkörda av roboten, smågnagda av sniglar eller fåglar eller grävling eller att larverna ska kunna förpuppas i marken. På grund av larverna började jag plocka för tidigt mognande plommon redan i början av juli.Jösses,nu är dom blå plommonen klara oxå,jag som just slängde 2 stora påsar från frysen för att få plats med annat.
Min äpplen som brukar var lagom klara till höstmarknaden i Hajstorp,faller av trädet redan och en del hänger kvar o är ruttna. Så äpple kan jag glömma.Nån mer än jag som har haft helt knökat med äpplen i träden, men där hälften nu ramlat ner?
Hade tänkt musta i år, men vi har nog snart inte tillräckligt för att få ihop minimimängden...
Nån mer än jag som har haft helt knökat med äpplen i träden, men där hälften nu ramlat ner?
Hade tänkt musta i år, men vi har nog snart inte tillräckligt för att få ihop minimimängden...
Nån mer än jag som har haft helt knökat med äpplen i träden, men där hälften nu ramlat ner?
Jag har för mig att man kan plocka dem från trädet och låta dem eftermogna i kassar eller lådor.Samma här med äpplena. Har börjat fundera på om det är något man kan göra med halvmogna äpplen så man hinner innan alla ramlat av