Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns inget som heter för många rosor :love: :heart

Eller hur! Jag tänkte dock på storleken i relation till min pyttelilla trädgård på knappt 80 kvm. Den rymmer redan 13 rosor, 4 klematis, två kaprifol, 6 pioner, två havtornsbuskar och en lagerhägg, silverpäron, päronträd, äppelträd och ett gäng buxbomsklot. Det utgör basen i trädgården - och ändå tycker jag att den ser naken ut. :angel: Men det är kanske som min granne säger: "Konstigt nog ser trädgården större ut ju mer du planterar".

Jag tänker t.ex. att jag i år även kommer behöver komplettera med åtminstone en syrénbuddleja - alternativt en frilandshibiskus.
 
Jag har ju drygt 3000 kvm tomt men fattar inte hur ni kan ha så mycket rosor? Jag vet inte var jag skulle plantera alla om jag köpte så mycket som ni gör. :o Jag vill dela in trädgården i flera olika rum, men det blåser så förbannat här att mitt primära mål just nu är att lyckas hyra en minigrävare och få hem den när jag har för liten bil. Jag vill gräva upp en massa syrener och sätta som häck då jordankarna blåser sönder så jag inte kan sätta upp vindskydd. :meh:
 
Jag har ju drygt 3000 kvm tomt men fattar inte hur ni kan ha så mycket rosor? Jag vet inte var jag skulle plantera alla om jag köpte så mycket som ni gör. :o Jag vill dela in trädgården i flera olika rum, men det blåser så förbannat här att mitt primära mål just nu är att lyckas hyra en minigrävare och få hem den när jag har för liten bil. Jag vill gräva upp en massa syrener och sätta som häck då jordankarna blåser sönder så jag inte kan sätta upp vindskydd. :meh:
Jag tror just att dela in i rum är själva nyckeln. Och att använda rosorna som en del av avdelningen.
Av de 25 rosor jag har än så länge så är 15 plantor (3 olika sorter) min blivande roshäck (bilden) och 2 till en pergola man går igenom till nästa rum.
15893860571815119816343800302851.webp
 
Jag har ju drygt 3000 kvm tomt men fattar inte hur ni kan ha så mycket rosor? Jag vet inte var jag skulle plantera alla om jag köpte så mycket som ni gör. :o Jag vill dela in trädgården i flera olika rum, men det blåser så förbannat här att mitt primära mål just nu är att lyckas hyra en minigrävare och få hem den när jag har för liten bil. Jag vill gräva upp en massa syrener och sätta som häck då jordankarna blåser sönder så jag inte kan sätta upp vindskydd. :meh:

Överallt? :angel:
 
Jag har ju drygt 3000 kvm tomt men fattar inte hur ni kan ha så mycket rosor? Jag vet inte var jag skulle plantera alla om jag köpte så mycket som ni gör. :o Jag vill dela in trädgården i flera olika rum, men det blåser så förbannat här att mitt primära mål just nu är att lyckas hyra en minigrävare och få hem den när jag har för liten bil. Jag vill gräva upp en massa syrener och sätta som häck då jordankarna blåser sönder så jag inte kan sätta upp vindskydd. :meh:


På 3000 kvm kan man ju ha många hundra rosor. Att dela in i rum, skapa gångar och rondeller, osv. skapar oändliga möjligheter. Sedan kanske det är det senare som är det svåra - att ju större tomten är desto större blir valmöjligheterna. Var ska man börja? Vad ska man välja? På mina 80 kvm så är valmöjligheterna begränsade, så jag trycker ner det jag vill jag där det ser tomt ut.
 
Spännande dock att ympa på vildapel - vågar man det? Vill inte döda trädet. :o De är gamla allihopa och i lite halvrisigt tillstånd.
Har nämligen blivit intresserad av att få tag på Värmlandsäpplen, de tycks inte finnas som träd men bör kunna gå att få gallrade spön från deras genbank.
Men? Hur skulle en liten ymp kunna skada ett träd? förstår inte.

Det här är mitt 150 år gamla träd som jag ympat på. Med vad vet jag inte eftersom etiketten blåst bort... Det är den tjocka i mitten som är äldst. Den smala böjda till vänster är två år gammal.
Jag lindar ymparna med vulktejp itället för bast och vax. En gammal trädgårdsman lärde mig det.
20200513_205319.jpg
 
Senast ändrad:
Hej! Ny i tråden, men har läst runt lite (ni verkar kunna massor!). Tänkte höra vad ni tror om följande:
Har under ett par månader "förodlat" dahlior, både från frö och knölar. Planterade i helgen ut ett helt gäng (det var 18 grader). Natten till igår skulle bli kall, så jag täckte rabatten med dubbel fiberduk. Vaknade till 4 minus :nailbiting:. Vågade inte lyfta på väven, men gjorde det efter jobbet och började på fullt allvar att gråta. Allt förstört, mörkgrönt och nedvissnat. Klippte av allt skadat men sparade det som såg friskt ut (vilket inte var mycket). Grävde upp allt igen och satte i krukor inomhus, tänkte att jag får börja om från noll, och NU till frågan. Tror ni att knölarna kommer att fortsätta att vara aktiva i år? Och klarar de frösådda dahliorna att bli kraftigt toppade? (Som det ser ut nu så är det i princip bara en stjälk som sticker upp :o, rötterna såg okej ut.)

Skulle kunna tänka mig att jag just gjort nybörjarmisstaget nummer ett när det kommer till dahlior...
Jepp dahlior är känsliga något hemskt. Före juni skulle jag aldrig sätta ut dom. Och sen förvandlas dom till gegga av en frostnatt i augusti. Men det är trevliga blommor.
 
Hej! Ny i tråden, men har läst runt lite (ni verkar kunna massor!). Tänkte höra vad ni tror om följande:
Har under ett par månader "förodlat" dahlior, både från frö och knölar. Planterade i helgen ut ett helt gäng (det var 18 grader). Natten till igår skulle bli kall, så jag täckte rabatten med dubbel fiberduk. Vaknade till 4 minus :nailbiting:. Vågade inte lyfta på väven, men gjorde det efter jobbet och började på fullt allvar att gråta. Allt förstört, mörkgrönt och nedvissnat. Klippte av allt skadat men sparade det som såg friskt ut (vilket inte var mycket). Grävde upp allt igen och satte i krukor inomhus, tänkte att jag får börja om från noll, och NU till frågan. Tror ni att knölarna kommer att fortsätta att vara aktiva i år? Och klarar de frösådda dahliorna att bli kraftigt toppade? (Som det ser ut nu så är det i princip bara en stjälk som sticker upp :o, rötterna såg okej ut.)

Skulle kunna tänka mig att jag just gjort nybörjarmisstaget nummer ett när det kommer till dahlior...

Knölarna klarar minst ett par tre frostnätter men som du fick erfara så är dahlior synnerligen trista med att inte tåla frost :meh: men det brukar vara bra växtkraft i dahlior så gissar att dom kommer igen rätt fort. Man kan toppa dom bäst man vill typ :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
14 399
Senast: doppler
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp