Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller så har någon ägare helt enkelt tröttnat på träden och kapat bort dem? Eller så har de dött.Ja det får blad också.
Det är mest fascinerade att det vill överleva och sätta frukt. Alla andra försök till fruktträd verkar ha gått dåligt, eftersom det inte finns några trots att torpet stått där sedan tidigt 1900-tal.
Tack för omtanken , men det är inte nödvändigt. Jag har några kvar, men tycker ändå att det är för sent att så nya nu.Åh vad tråkigt
Om jag inte minns fel så bor du långt från mig annars hade du kunnat få en planta.
Jag kan skicka frön om inte annat. Plockade från fjolårets gula tumbling tom. Så slipper du iaf köpa fler ☺
Jag skulle tro att dina knölar börjar om. Jag har toppat mina frösådda rejält med flit, då delar dom sig och blir kraftigare. Du kan säkert ha förlorat någon planta, men jag hoppas att de flesta överlever!Hej! Ny i tråden, men har läst runt lite (ni verkar kunna massor!). Tänkte höra vad ni tror om följande:
Har under ett par månader "förodlat" dahlior, både från frö och knölar. Planterade i helgen ut ett helt gäng (det var 18 grader). Natten till igår skulle bli kall, så jag täckte rabatten med dubbel fiberduk. Vaknade till 4 minus . Vågade inte lyfta på väven, men gjorde det efter jobbet och började på fullt allvar att gråta. Allt förstört, mörkgrönt och nedvissnat. Klippte av allt skadat men sparade det som såg friskt ut (vilket inte var mycket). Grävde upp allt igen och satte i krukor inomhus, tänkte att jag får börja om från noll, och NU till frågan. Tror ni att knölarna kommer att fortsätta att vara aktiva i år? Och klarar de frösådda dahliorna att bli kraftigt toppade? (Som det ser ut nu så är det i princip bara en stjälk som sticker upp , rötterna såg okej ut.)
Skulle kunna tänka mig att jag just gjort nybörjarmisstaget nummer ett när det kommer till dahlior...
Ja, kanske. Det verkar svårt att få dem att överleva, är själv inne på mitt tredje äppelträd nu. Säkrad med kycklingnät runt rötterna... Finns några ledsna försök till körsbär som också dött.Eller så har någon ägare helt enkelt tröttnat på träden och kapat bort dem? Eller så har de dött.
Jag hade två stora träd när jag flyttade hit samt ett skapligt stort. Ett av de riktigt gamla ramlade sakta omkull en sommar. visade sig vara ruttet inuti. Det andra står, och mår bra.
Jag har planterat flera nya träd men det är nog första gången på oändligt många år. Tror inte att det knappt planterats träd efter träden som sattes i slutet av 1800-talet. Gamla foton visar på flera träd som nu inte finns några spår av.
Jag har satt plommon, körsbär och svarta vinbär. Det senare fanns förr, men har tagits bort av förra ägaren.
Ja, kanske. Det verkar svårt att få dem att överleva, är själv inne på mitt tredje äppelträd nu. Säkrad med kycklingnät runt rötterna... Finns några ledsna försök till körsbär som också dött.
Det känns ju lite märkligt med ett gammalt torp och inte ett enda fruktträd, och har inte funnits sedan 50-talet heller så inget har blivit nedtaget i modern tid.
Ha dock några gamla fina vildaplar. Och nu försöker vi få till lite fruktträd igen, peppar peppar!
Jag missade haglet!Har har vi haft sol,moln,hagel x 3 ggr,regn,blåst o mera regn.
Det kan bero på marken... äppelträd bildar djupa rötter och är det för mycket block som dränerar längre ner försvinner näringen och vattnet för dem och trädet dör efter några år även om det tagit sig jättefint. Jag har det problemet, vi planerade ett träd när jag var nybliven tonåring och det såg verkligen jättefint ut. Det blommade och satte frukt. När jag var kring 25 började det tyna för att till slut dö.
Jag pratade med en på Plantagen (hon är en av få på det stället som verkligen har koll) och hon berättade att om man lagt upp fyllmassor som inte är ordentligt kompakterade blir det ett lager längre ner där näring och vatten försvinner och när rötterna nått dit dör trädet. Det stämmer väldigt bra i mitt fall, jag vet att det grävdes och planades ut i den delen när jag var liten.
Jag har liknande ställen på gården (jag har som sagt grävt upp en halv kakelugn...) men jag tror de är så gamla att det nog skulle kunna gå bättre där eftersom det har haft tid på sig att bli kompaktare och hålrummen fyllas igen. Det finns två gamla äppelträd på gården så nog funkar det här.
Vet du något om marken? Är det jorden elelr sorkar som är bekymret? Har det funnits gruvverksamhet eller annat på platsen tidigare? Vad händer med träden?Ja, kanske. Det verkar svårt att få dem att överleva, är själv inne på mitt tredje äppelträd nu. Säkrad med kycklingnät runt rötterna... Finns några ledsna försök till körsbär som också dött.
Det känns ju lite märkligt med ett gammalt torp och inte ett enda fruktträd, och har inte funnits sedan 50-talet heller så inget har blivit nedtaget i modern tid.
Ha dock några gamla fina vildaplar. Och nu försöker vi få till lite fruktträd igen, peppar peppar!
Nu har jag vädertröstat mig genom att beställa en honungsros och tre klematis (två Arabella och en Mrs Cholmondeley) från Flora Linnéa. Mrs Cholmondeley ska få bo med honungsrosen. Varför tänka smått när man kan tänka stort?
Kan svara igen för det är roligt. Ja men vi har ju grävt en del i trädgården, dels för avlopp och dels för att anlägga uppfart. Samt har borrat brunn. Det är roligt att kunna veta vad som finns i backen, och det är BERG. Det är faktiskt väldigt fascinerande. Nedanför huset i slänten är berget takåsformat vilket ser väldigt häftigt ut. Vid brunnen var det 60 cm ned till berg.Vet du något om marken? Är det jorden elelr sorkar som är bekymret? Har det funnits gruvverksamhet eller annat på platsen tidigare? Vad händer med träden?
En sak som kan vara värd att försöka är att ympa in roligare sorter på vildaplarna? Det är ju etablerade träd och du kan få bra äpplen från dem. (det är roligt att ympa . Plus att det är ett ofarligt och billigt nöje)
Edit: ser att du hann svara innan mig. Just vattna kn vara en lösning. Det räddade mitt tynande plommonträd. Jag lät en slang stå å rinna där i stort sett varje dag.
VintergrönaVet någon vad den första växten i den här artikeln heter? Den med blå blommor och blad som (jag tycker) liknar lingon. Den är så sjukt invasiv här hos oss och tar över hela skogspartier
https://www.alltomtradgard.se/vaxter/perenner/perenner-marktackare-skugga/
Jodå, när man (som jag) fyllt hela skuffen på volvokombin med andra växter först, så insåg jag att - nähäää, jag får ta rosor och hallon nästa gång jag "svänger förbi" Mobackes...Finns inget som heter för många rosor
Jodå, när man (som jag) fyllt hela skuffen på volvokombin med andra växter först, så insåg jag att - nähäää, jag får ta rosor och hallon nästa gång jag "svänger förbi" Mobackes...
Nu ska jag gå ut och fundera på vilken av tre tilltänkta platser för havtorn blir bäst och vart i hela friden ska jag plantera en rosenkvitten...
Nu var ju havtorn det primära, men jag gjorde misstaget att parkera på framsidan och var tvungen att gå igenom många växthus innan jag kom ut + att jag tog en kundvagn Du anar inte hur många växter och "annat kul" jag var tvungen att värja mig emot, det var en hel arméDu gjorde ett rookie-misstag... man BÖRJAR med rosorna och fyller ut med resten när man är klart med dem!