Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man får gå in och backa ut :)
9D9B21E1-471C-4ED6-816C-6E67FB45813F.webp
 
Planterade om mina gurkor, tomater och paprikor under helgen. Vågar inte ha dom ute än pga svinkallt så dom bor nu i "Wiskeyrummet" (vardagsrum nr 2, överflödigt, vi har för stort hus :p ). Trodde jag dödade ena gurkan då rötterna typ gick av när jag tog ur den ur den lilla krukan. Men den har piggat på sig :banana:
 
Ja det får blad också. :)
Det är mest fascinerade att det vill överleva och sätta frukt. Alla andra försök till fruktträd verkar ha gått dåligt, eftersom det inte finns några trots att torpet stått där sedan tidigt 1900-tal.
Eller så har någon ägare helt enkelt tröttnat på träden och kapat bort dem? Eller så har de dött.

Jag hade två stora träd när jag flyttade hit samt ett skapligt stort. Ett av de riktigt gamla ramlade sakta omkull en sommar. visade sig vara ruttet inuti. Det andra står, och mår bra.

Jag har planterat flera nya träd men det är nog första gången på oändligt många år. Tror inte att det knappt planterats träd efter träden som sattes i slutet av 1800-talet. Gamla foton visar på flera träd som nu inte finns några spår av.

Jag har satt plommon, körsbär och svarta vinbär. Det senare fanns förr, men har tagits bort av förra ägaren.
 
Åh vad tråkigt 😔
Om jag inte minns fel så bor du långt från mig annars hade du kunnat få en planta.
Jag kan skicka frön om inte annat. Plockade från fjolårets gula tumbling tom. Så slipper du iaf köpa fler ☺
Tack för omtanken 😍, men det är inte nödvändigt. Jag har några kvar, men tycker ändå att det är för sent att så nya nu.
 
Hej! Ny i tråden, men har läst runt lite (ni verkar kunna massor!). Tänkte höra vad ni tror om följande:
Har under ett par månader "förodlat" dahlior, både från frö och knölar. Planterade i helgen ut ett helt gäng (det var 18 grader). Natten till igår skulle bli kall, så jag täckte rabatten med dubbel fiberduk. Vaknade till 4 minus :nailbiting:. Vågade inte lyfta på väven, men gjorde det efter jobbet och började på fullt allvar att gråta. Allt förstört, mörkgrönt och nedvissnat. Klippte av allt skadat men sparade det som såg friskt ut (vilket inte var mycket). Grävde upp allt igen och satte i krukor inomhus, tänkte att jag får börja om från noll, och NU till frågan. Tror ni att knölarna kommer att fortsätta att vara aktiva i år? Och klarar de frösådda dahliorna att bli kraftigt toppade? (Som det ser ut nu så är det i princip bara en stjälk som sticker upp :o, rötterna såg okej ut.)

Skulle kunna tänka mig att jag just gjort nybörjarmisstaget nummer ett när det kommer till dahlior...
 
Hej! Ny i tråden, men har läst runt lite (ni verkar kunna massor!). Tänkte höra vad ni tror om följande:
Har under ett par månader "förodlat" dahlior, både från frö och knölar. Planterade i helgen ut ett helt gäng (det var 18 grader). Natten till igår skulle bli kall, så jag täckte rabatten med dubbel fiberduk. Vaknade till 4 minus :nailbiting:. Vågade inte lyfta på väven, men gjorde det efter jobbet och började på fullt allvar att gråta. Allt förstört, mörkgrönt och nedvissnat. Klippte av allt skadat men sparade det som såg friskt ut (vilket inte var mycket). Grävde upp allt igen och satte i krukor inomhus, tänkte att jag får börja om från noll, och NU till frågan. Tror ni att knölarna kommer att fortsätta att vara aktiva i år? Och klarar de frösådda dahliorna att bli kraftigt toppade? (Som det ser ut nu så är det i princip bara en stjälk som sticker upp :o, rötterna såg okej ut.)

Skulle kunna tänka mig att jag just gjort nybörjarmisstaget nummer ett när det kommer till dahlior...
Jag skulle tro att dina knölar börjar om. Jag har toppat mina frösådda rejält med flit, då delar dom sig och blir kraftigare. Du kan säkert ha förlorat någon planta, men jag hoppas att de flesta överlever!
 
Eller så har någon ägare helt enkelt tröttnat på träden och kapat bort dem? Eller så har de dött.

Jag hade två stora träd när jag flyttade hit samt ett skapligt stort. Ett av de riktigt gamla ramlade sakta omkull en sommar. visade sig vara ruttet inuti. Det andra står, och mår bra.

Jag har planterat flera nya träd men det är nog första gången på oändligt många år. Tror inte att det knappt planterats träd efter träden som sattes i slutet av 1800-talet. Gamla foton visar på flera träd som nu inte finns några spår av.

Jag har satt plommon, körsbär och svarta vinbär. Det senare fanns förr, men har tagits bort av förra ägaren.
Ja, kanske. Det verkar svårt att få dem att överleva, är själv inne på mitt tredje äppelträd nu. Säkrad med kycklingnät runt rötterna... Finns några ledsna försök till körsbär som också dött.
Det känns ju lite märkligt med ett gammalt torp och inte ett enda fruktträd, och har inte funnits sedan 50-talet heller så inget har blivit nedtaget i modern tid.

Ha dock några gamla fina vildaplar. :) Och nu försöker vi få till lite fruktträd igen, peppar peppar!
 
Ja, kanske. Det verkar svårt att få dem att överleva, är själv inne på mitt tredje äppelträd nu. Säkrad med kycklingnät runt rötterna... Finns några ledsna försök till körsbär som också dött.
Det känns ju lite märkligt med ett gammalt torp och inte ett enda fruktträd, och har inte funnits sedan 50-talet heller så inget har blivit nedtaget i modern tid.

Ha dock några gamla fina vildaplar. :) Och nu försöker vi få till lite fruktträd igen, peppar peppar!

Det kan bero på marken... äppelträd bildar djupa rötter och är det för mycket block som dränerar längre ner försvinner näringen och vattnet för dem och trädet dör efter några år även om det tagit sig jättefint. Jag har det problemet, vi planerade ett träd när jag var nybliven tonåring och det såg verkligen jättefint ut. Det blommade och satte frukt. När jag var kring 25 började det tyna för att till slut dö.

Jag pratade med en på Plantagen (hon är en av få på det stället som verkligen har koll) och hon berättade att om man lagt upp fyllmassor som inte är ordentligt kompakterade blir det ett lager längre ner där näring och vatten försvinner och när rötterna nått dit dör trädet. Det stämmer väldigt bra i mitt fall, jag vet att det grävdes och planades ut i den delen när jag var liten.

Jag har liknande ställen på gården (jag har som sagt grävt upp en halv kakelugn...) men jag tror de är så gamla att det nog skulle kunna gå bättre där eftersom det har haft tid på sig att bli kompaktare och hålrummen fyllas igen. Det finns två gamla äppelträd på gården så nog funkar det här.
 
Det kan bero på marken... äppelträd bildar djupa rötter och är det för mycket block som dränerar längre ner försvinner näringen och vattnet för dem och trädet dör efter några år även om det tagit sig jättefint. Jag har det problemet, vi planerade ett träd när jag var nybliven tonåring och det såg verkligen jättefint ut. Det blommade och satte frukt. När jag var kring 25 började det tyna för att till slut dö.

Jag pratade med en på Plantagen (hon är en av få på det stället som verkligen har koll) och hon berättade att om man lagt upp fyllmassor som inte är ordentligt kompakterade blir det ett lager längre ner där näring och vatten försvinner och när rötterna nått dit dör trädet. Det stämmer väldigt bra i mitt fall, jag vet att det grävdes och planades ut i den delen när jag var liten.

Jag har liknande ställen på gården (jag har som sagt grävt upp en halv kakelugn...) men jag tror de är så gamla att det nog skulle kunna gå bättre där eftersom det har haft tid på sig att bli kompaktare och hålrummen fyllas igen. Det finns två gamla äppelträd på gården så nog funkar det här.

Ja det kanske kan vara en faktor varför det inte finns några gamla träd? Är de mer känsliga än andra träd? För vi har gott om träd, men generellt är berget strax under markytan på många platser. Eller berg i dagen. Samt gott om både sten och block. :p Så avrinningen skulle jag säga är extremt god.
Men vi har allehanda träd på tomten och träd gror villigt om gräsmattan inte klipps. Särskilt björk och lönn har vi gott om.

Dock vet jag att de två träd jag planterat dog av 1) myrbo i hela rotsystemet och 2) sork. :devil:

Man blir ju hemmablind, eller vad man ska säga, men nu i år har jag nog verkligen börjat fatta just hur bra avrinning vi har, hur mager jorden är och att jag får anpassa mig efter det. Exempelvis kommer jag nog vattna fruktträden mer än jag hade tänkt mig under första åren, och så tittar jag nu mer på torktåliga växter eftersom de funkar i hela trädgården. :)
 
Ja, kanske. Det verkar svårt att få dem att överleva, är själv inne på mitt tredje äppelträd nu. Säkrad med kycklingnät runt rötterna... Finns några ledsna försök till körsbär som också dött.
Det känns ju lite märkligt med ett gammalt torp och inte ett enda fruktträd, och har inte funnits sedan 50-talet heller så inget har blivit nedtaget i modern tid.

Ha dock några gamla fina vildaplar. :) Och nu försöker vi få till lite fruktträd igen, peppar peppar!
Vet du något om marken? Är det jorden elelr sorkar som är bekymret? Har det funnits gruvverksamhet eller annat på platsen tidigare? Vad händer med träden?

En sak som kan vara värd att försöka är att ympa in roligare sorter på vildaplarna? Det är ju etablerade träd och du kan få bra äpplen från dem. (det är roligt att ympa :up:. Plus att det är ett ofarligt och billigt nöje)

Edit: ser att du hann svara innan mig. Just vattna kn vara en lösning. Det räddade mitt tynande plommonträd. Jag lät en slang stå å rinna där i stort sett varje dag.
 
Vet du något om marken? Är det jorden elelr sorkar som är bekymret? Har det funnits gruvverksamhet eller annat på platsen tidigare? Vad händer med träden?

En sak som kan vara värd att försöka är att ympa in roligare sorter på vildaplarna? Det är ju etablerade träd och du kan få bra äpplen från dem. (det är roligt att ympa :up:. Plus att det är ett ofarligt och billigt nöje)

Edit: ser att du hann svara innan mig. Just vattna kn vara en lösning. Det räddade mitt tynande plommonträd. Jag lät en slang stå å rinna där i stort sett varje dag.
Kan svara igen för det är roligt. :D Ja men vi har ju grävt en del i trädgården, dels för avlopp och dels för att anlägga uppfart. Samt har borrat brunn. Det är roligt att kunna veta vad som finns i backen, och det är BERG. :D Det är faktiskt väldigt fascinerande. Nedanför huset i slänten är berget takåsformat vilket ser väldigt häftigt ut. Vid brunnen var det 60 cm ned till berg.

Vi har gott om sork så det senaste äppelträdet Aroma hade en kaläten rot på vårkanten. Myror mördade den första Transparente Blanche.
Jag ska nog vara mer modig med vattning ja - det rinner ju bara rakt undan! Jag missade att stänga av slangen en gång och kopplingen lossnade så det rann fritt med vatten i flera timmar. Det var en sjö på en del av gräsmattan men det rann undan hur snabbt som helst och sen märktes ingenting. Så jag har nog underskattat dräneringen något... Är träden välvattnade har de nog bättre motståndskraft också mot ohyra. :)

Spännande dock att ympa på vildapel - vågar man det? Vill inte döda trädet. :o De är gamla allihopa och i lite halvrisigt tillstånd.
Har nämligen blivit intresserad av att få tag på Värmlandsäpplen, de tycks inte finnas som träd men bör kunna gå att få gallrade spön från deras genbank.
 
Finns inget som heter för många rosor :love: :heart
Jodå, när man (som jag) fyllt hela skuffen på volvokombin med andra växter först, så insåg jag att - nähäää, jag får ta rosor och hallon nästa gång jag "svänger förbi" Mobackes... :o:angel::D

Nu ska jag gå ut och fundera på vilken av tre tilltänkta platser för havtorn blir bäst och vart i hela friden ska jag plantera en rosenkvitten... :cautious:
 
Jodå, när man (som jag) fyllt hela skuffen på volvokombin med andra växter först, så insåg jag att - nähäää, jag får ta rosor och hallon nästa gång jag "svänger förbi" Mobackes... :o:angel::D

Nu ska jag gå ut och fundera på vilken av tre tilltänkta platser för havtorn blir bäst och vart i hela friden ska jag plantera en rosenkvitten... :cautious:

Du gjorde ett rookie-misstag... man BÖRJAR med rosorna och fyller ut med resten när man är klart med dem! :D
 
Du gjorde ett rookie-misstag... man BÖRJAR med rosorna och fyller ut med resten när man är klart med dem! :D
Nu var ju havtorn det primära, men jag gjorde misstaget att parkera på framsidan och var tvungen att gå igenom många växthus innan jag kom ut + att jag tog en kundvagn :o Du anar inte hur många växter och "annat kul" jag var tvungen att värja mig emot, det var en hel armé 😱
Eller jo, jag vet att du vet... :angel:
Nästa gång ska parkera på baksidan :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
488
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
14 415
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 160
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp